خواص عسل شبدر و مقایسه آن با سایر انواع عسل

  شنبه، 05 مرداد 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص عسل شبدر و مقایسه آن با سایر انواع عسل
عسل شبدر از شهد گل‌های شبدر توسط زنبور عسل تولید می‌شود و طبع تر و گرمی دارد. خواص عسل شبدر برگفته از گیاه شبدر است. برخی از مهم‌ترین فواید درمانی و خواص عسل شبدر را در نوشته زیر آورده ایم. با ما همراه باشید.

یکی از انواع عسل که می توانید به راحتی آن را از فروشگاه ها و مراکز تولید عسل تهیه کنید، عسل شبدر است. این عسل خوش طعم و معطر، حاوی انواع ویتامین ها و عناصر مورد نیاز بدن است و مصرف روزانه آن برای سلامتی مفید است. جالب است بدانید، از آنجایی که هیچ گونه فرآیندی بر روی این عسل صورت نمی گیرد، اکثر مواد مغذی موجود در آن حفظ می شوند، همچنین عسل شبدر کاربردهای درمانی ویژه ای نیز دارد. در این مقاله برخی از مهم ترین خواص عسل شبدر و فواید درمانی آن گردآوری شده است. عسل شبدر از شهد گل های شبدر توسط زنبور عسل تولید می شود و طبع تر و گرمی دارد. خواص عسل شبدر برگفته از گیاه شبدر است. شبدر قرمز خوراکی است و دارای ارزش مکملی نیز می باشد. برگ های تازه و گل های آن در سوپ و سالاد استفاده می شود. شبدر سفید و قرمز همچنین تصفیه کننده ی خون هستند. بنابراین، می توان از آنها برای حفظ سلامت کبد و دستگاه گوارش استفاده نمود. این گیاه همچنین در بهبود بیماری های تنفسی نیز بسیار مفید است. دمنوش برگ شبدر تازه و شکوفه ی آن خلط آور است و اسپاسم ناشی از سیاه سرفه را کاهش می دهد. شبدر یک ضد آسم طبیعی است. فیتواستروژن موجود در شبدر قرمز به عنوان یک بهبود طبیعی برای کاهش علائم یائسگی در نظر گرفته می شود.
از آنجا که شبدر یک منبع غنی از بسیاری مواد معدنی است، به عملکرد مناسب هورمون ها در غدد بدن انسان کمک می کند. کلسیم و منیزیم موجود در آن به استراحت سیستم عصبی کمک می کند. همچنین به جریان لنف و ایمنی بدن بهبود می بخشد. شبدر به عنوان یک دیورتیک نظر گرفته می شود و در نتیجه التهابات ناشی از نقرس را کاهش می دهد. خوردن شبدر تازه مسهل است و خوردن خشک آن شکم را بند می آورد.
عسل شبدر دارای قند زیادی است، اما برخی مواد مغذی را نیز به بدن ارائه می دهد. یک قاشق غذاخوری (۲۱ گرم) عسل شبدر حاوی ارزش غذایی زیر است:
کالری: ۶۰ کالری
پروتئین: ۰ گرم
چربی: ۰ گرم
کربوهیدرات: ۱۷ گرم
بیشتر کربوهیدرات های موجود در این نوع عسل به صورت قند طبیعی است. با این حال، مقدار کمی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف همچون منیزیم، پتاسیم، آهن و روی را نیز می توانید در آن پیدا کنید. علاوه بر این، ترکیبات آنتی اکسیدانی در این نوع عسل می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

خواص درمانی عسل شبدر

پتانسیل ضد ویروسی و ضد باکتریایی

به طور کلی انواع عسل دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتری بر روی بدن هستند. در مطالعه ای ظرفیت ضد باکتریایی ۱۶ نوع عسل مختلف مقایسه شد. عسل شبدر دارای قوی ترین اثر ضد باکتریایی علیه سلول های استافیلوکوکوس اورئوس بود. این اثر معادل مصرف ۲٫۲ میلی گرم آنتی بیوتیک کانامینوسین است. علاوه بر این، یک ماده موثر برای درمان زخم هایی مانند سوختگی و خراشیدگی است، زیرا باکتری های درون زخم قادر به مقاومت در برابر عسل نیستند. در یک مطالعه ۳ ماهه از عسل شبدر به عنوان یک ماده برای پانسمان زخم پای ۳۰ فرد دیابتی استفاده شد. ۴۳٪ زخم ها به طور کامل بهبود یافتند و در ۴۳٪ از آن ها اندازه و تعداد باکتری ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

خواص ضد ویروسی قوی

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که استفاده از محلول حاوی ۵ درصد عسل شبدر بر روی سلول های پوستی که به ویروس آبله مرغان مبتلا شده اند، شانس بقای ویروس را به طور قابل توجهی کاهش داد. به یاد داشته باشید که عسل خام و تازه ممکن است دارای خواص ضد باکتری قوی تری نسبت به عسل پاستوریزه است.

غنی از آنتی اکسیدان ها

عسل شبدر با آنتی اکسیدان های زیادی غنی شده است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب های سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد جلوگیری یا اثر آن ها را کاهش دهند. این ویژگی ممکن است خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد. در یک مطالعه که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، مصرف عصاره عسل شبدر، آسیب های کبدی ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش داد. محققان معتقدند که این اثر احتمالا به ظرفیت آنتی اکسیدانی این عصاره باز می گردد. عسل شبدر به ویژه غنی از فلاونول و اسید فنولیک است. فلاونول ها ممکن است سلامت قلب و ریه را بهبود بخشند، در حالی که اسید فنولیک سیستم عصبی مرکزی را تقویت می کند.

کم ضرر تر از شکر معمولی

گرچه عسل بیشتر از شکر تشکیل شده است اما دارای چندین مزیت منحصر به فرد است که آن را به یک انتخاب بهتر نسبت به شکر و یا شیرین کننده های دیگر، مانند شربت ذرت بالا فروکتوز (HFCS) تبدیل می کند. برخی مطالعات نشان داده اند که عسل برای سلامت قلب بهتر از شکر معمولی است.در یک مطالعه ۶ هفته ای که بر روی ۶۰ نفر انجام شد، تاثیر مصرف عسل و شکر بررسی گردید. این افراد به دو گروه تقسیم شدند و هر گروه روزانه ۷۰ گرم عسل یا شکر استفاده کردند. کلسترول LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید در خون افرادی که در گروه عسل بودند کاهش و سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) خونشان افزایش یافت. علاوه بر این، یک مطالعه که بر روی ۸۰ کودک انجام شد نشان داد که مصرف عسل، نسبت به مصرف شکر معمولی، به خصوص در کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱، باعث کاهش قند خون می شود. با این حال، گرچه عسل سالم تر از قند معمولی است، اما باید به اندازه استفاده شود. رژیم های غذایی غنی از قند، بدون توجه به نوع قندی که در آن ها وجود دارد، با چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان های خاص ارتباط دارند. بنابراین توصیه می شود که کمتر از ۵٪ کالری روزانه خود را از طریق مصرف قند دریافت کنید.

مقایسه عسل شبدر با دیگر انواع عسل

میزان مواد مغذی، عطر، طعم و رنگ عسل بستگی به نوع شهدی دارد که عسل از آن ساخته شده است. زمان پردازش و نحوه نگهداری از عسل نیز روی طعم آن تاثیر می گذارد.
به غیر از عسل شبدر، عسل یونجه، عسل شکوفه پرتقال و عسل وحشی نیز عطر و طعم ملایمی دارند. این گونه ها از نظر میزان آنت اکسیدان ها با هم مشابه هستند.
با این حال، عسل گندم سیاه و عسل مانوکا که اغلب کاربردهای پزشکی دارند، بسیار پر رنگ تر بوده و طعم زیادی دارند. معمولا هر چه طعم عسل بیشتر باشد، مواد معدنی و آنتی اکسیدانی آن نیز بیشتر است.
عسل مانوکا که ساخته شده از گیاهی بومی در نیوزیلند است نیز پتانسیل دارویی قدرتمندی دارد. اگر چه آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به عسل شبدر دارد، اما یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مصرف محلول حاوی ۵ درصد عسل مانوکا و عسل شبدر، اثر مشابه ای در جلوگیری از گسترش ویروس ها دارد. با این وجود، اگر از عسل به عنوان دارو استفاده می کنید، بهتر است عسل های تیره تر مانند عسل گندم سیاه یا مانوکا را انتخاب کنید.
عسل خام بهترین نوع عسلی است که می توانید استفاده کنید. زیرا از نظر میزان ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها غنی تر از عسل پاستوریزه است. این نوع عسل حاوی گرده می باشد که ممکن است خواص زیادی مانند موارد زیر را برای بدن به همراه داشته باشد:
تحریک سیستم ایمنی بدن
کاهش التهاب
محافظت از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد
به این نکته توجه داشته باشید که اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است، نباید عسل خام مصرف کنید. علاوه بر این، محصولات تهیه شده از عسل را نباید برای تغذیه کودکان زیر ۱ سال استفاده کنید.

نکته آخر

عسل شبدر یک نوع عسل محبوب و حاوی طعم ملایم است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی را وارد بدن می کند. این نوع عسل ممکن است اثرات ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد التهابی قوی داشته باشد. اگرچه تاثیر عسل بر روی قند خون بسیار کمتر از تاثیر شکر و قند معمولی است، اما باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

سایر خواص عسل شبدر

  • مهم ترین خاصیت درمانی عسل شبدر همانند دیگر انواع عسل طبیعی، تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری هاست. عسل شبدر دارای خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی کننده است و برای رفع عفونت های عمومی بدن مفید است.
  • عسل شبدر حاوی مواد آنتی اکسیدان است و با جلوگیری از استرس اکسیداتیو و خنثی کردن اثرات منفی رادیکال های آزاد بر سلول ها، در پیشگیری از سرطان و کمک به درمان آن موثر است.
  • استفاده از گیاه شبدر و عسل تهیه شده آن یکی از درمان های طبیعی برای کم خونی است و علاوه بر آن به تصفیه خون نیز کمک می کند.
  • مصرف عسل شبدر برای بیماران دیابتی مفید است و به کنترل قند خون کمک می کند.
  • پیشگیری از پوکی استخوان و کمک به استحکام استخوان ها از دیگر خواص عسل شبدر است. این عسل حاوی طیف گسترده ای از عناصر معدنی مهم نظیر فسفر و کلسیم است.
  • بهبود ناراحتی های تنفسی، بهبود تنگی نفس و آسم از دیگر خواص عسل شبدر است.
  • مصرف عسل شبدر باعث کاهش فشار خون می شود. بنابراین یک تغذیه مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون بالاست.
  • عسل شبدر به دلیل داشتن مقادیر بالای پتاسیم، برای سلامت قلب مفید است و از بروز بیماری های قلبی، گرفتگی رگ ها و سکته پیشگیری می کند.
  • عسل شبدر به تقویت حافظه و بینایی کمک می کند.
  • مصرف این عسل به بهبود دردهای قاعدگی کمک می کند، همچنین انرژی زا و نشاط آور است.

  دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام قیمت عسل شبدر کیلویی چنده؟؟
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (114 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (82 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (64 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (50 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (50 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (34 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (23 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (25 نظر)
تیتر امروز   
(ویدئو) تاریخچه خاص ترین شیرینی دربار ناصر الدین شاه قاجار!/ علت نامگذاری سوهان به زبان درباریان ناصرالدین شاه!
(ویدئو) سوتی های خنده دار علیرضا بیرانوند و خنده های حامد آهنگی/ فقط عکس بیرانوند رو کتاب فارسی، بهش میگه دوران ادبیات فارسی به قبل تو و بعداز تو تقسیم میشه😂
مجموعه تصاویری از استایل‌های ورزشی شیک محمدرضا گلزار/ استفاده از رنگ‌های انرژی‌بخش در لباس‌های ورزشی
(ویدئو) خاطره جالب شهاب حسینی از تصادف خسرو خسروشاهی وسط خیابان در برنامه همرفیق / تصادف کردی چرا واسه من ادای آلن دلون رو در میاری😂
(ویدئو) ماشین هاشم سریال متهم گریخت بعد از گذشت بیست سال / شماره پلاک هم یکی هست هنوز، یادش بخیر😌😌
همسر سالار عقیلی: پسرم ماهور، پزشکی را به موسیقی ترجیح می‌دهد؛ دوست ندارد کسی در خیابان او را بشناسد!
علی مطهری: پزشکیان از رهبری هزینه نکرد
تصویری از حیاط با صفا و بزرگ سوسن پرور، بازیگر برنامه جوکر/ فقط اون گلدونای بزرگ و نوستالژیشون
یک هفته کامل کشور تعطیل می شود؟
جدیدترین ویدیوی الهه منصوریان،بانوی قهرمان ووشوی ایران، که قرار بود پست آموزشی باشه ولی فیلم کوتاه طنز شد🤣/ وقتی قهرمان‌هامون استعداد بازیگری هم دارن👌/ وای از کامنت مردم همیشه در صحنه😂
(عکس) شبنم قربانی، بازیگر سریال "طوبی"، در کنار همسر هنرمند خوشتیپ و فرزندان جذابش/ پسر مو قرمزی و دختر باربی، چه ژستهای خفنی هم گرفتن
80 روز بی خبری؛ ماجرای گم شدن هلنای 11 ساله در اصفهان + فیلم / پای یک آشنا در میان است؟
سکانس دیده‌نشده از نگاه‌های عاشقانه و جذاب مهدی پاکدل و همسرش، رعنا آزادی‌ور، در اولین کار مشترکشان/ باورتون میشد سمیرای سریال "زخم‌کاری" اینقدر رمانتیک باشه؟
جدیدترین عکس نعیمه نظام‌دوست در پشت صحنه کار جدیدش با گریم و کلاه گیس متفاوت/ چقدر کوچولوتر گریمش کردن! بنظر یه فیلم شاد و کمدی میاد مگه نه؟
(تصاویر) چیدمان بخصوص و سبز‌رنگ خانه‌ی شبنم قربانی، بازیگر "طوبی"، به سبک اروپای مرکزی با فرش‌های خاص و غالب بودن رنگ چوب و طبیعت/ نظرتون درباره آشپزخانه سبک بوهو چیه؟
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان