خواص گیاه قاصدک برای لاغری

  شنبه، 19 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص گیاه قاصدک برای لاغری
قاصدک جز گیاهانی است که در اکثر نقاط جهان رشد می کند و دارای خواص دارویی زیادی برای سلامتی بدن است. برای آشنایی با این گیاه همراه ساعد نیوز باشید.

همه ی ما با گیاه قاصدک آشنایی داریم و برای یک بار هم که شده گل های آن را فوت کرده ایم. گل قاصدک از خانواده گیاهان گلدار است که در بسیاری از نقاط جهان رشد می کنند و اکثر افراد آن را به عنوان یک علف هرز می شناسند که در چمن ها و باغ ها رشد می کند. گل قاصدک در روش های طب سنتی به دلیل طیف گسترده درمانی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از گل قاصدک برای درمان سرطان، آکنه، بیماری کبد و اختلالات گوارشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گل قاصدک

گل قاصدک یک گیاه علفی با ساقه ای به ارتفاع 40 سانتی متر می باشد و ریشه ای به رنگ قهوه ای مایل به زرد که از شیرابه های سفید رنگ تشکیل شده است. برگ گل قاصد سبز رنگ و بریدگی های مثلث شکل و نوک تیز دارد و بر روی سطح زمین می باشد. این گیاه در وسط چمن ها، شوره زارها و کنار جاده ها رشد می کند. این گیاه در حدود 15 نوع مختلف دارد. گل قاصدک سرشار از ویتامین B، ویتامین C، آهن، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، پروتئین و آب است و جالب است بدانید این گیاه بالاترین مقدار ویتامین A و همچنین مقدار زیادی پتاسیم را در خود دارد.

مصرف گل قاصدک

خواص گل قاصدک برای لاغری

برخی تحقیقات نشان می دهد که قاصدک و اجزای فعال زیستی آنها ممکن است باعث کاهش وزن و نگهداری ثبات وزنی شود. همچنین گل قاصدک در بهبود متابولیسم کربوهیدارت و کاهش جذب چربی بسیار کمک می کند که می تواند باعث کاهش وزن در افراد شود. برخی از آزمایشات بر روی حیوانات نشان داده است که اسید کلروژنیک، ترکیبی که در قاصدک وجود دارد می تواند وزن بدن و برخی از هورمون های ذخیره کننده چربی را کاهش دهد. همچنین در برخی آزمایشات بر روی گل قاصدک نشان داده شده است که این گیاه با مهار لیپاز پاکراس که یک آنزیم برای هضم چربی است بسیار موثر می باشد و می تواند در تجزیه چربی بسیار موثر باشد. نشان می دهد که قاصدک می تواند اثرات مشابهی بر روی بدن داشته باشد به عنوان داروی کاهش وزن Orlistat ، که با مهار لیپاز پانکراس ، یک آنزیم آزاد شده در هنگام هضم برای تجزیه چربی مؤثر است.

فواید گیاه قاصدک

  • بسیار مغذی است.
  • حاوی آنتی اکسیدان های قوی است.
  • ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند.
  • ممکن است به کنترل قند خون کمک کند.
  • ممکن است کلسترول را کاهش دهد.
  • ممکن است فشار خون را کاهش دهد.
  • ممکن است باعث تقویت سلامت کبد شود.
  • ممکن است به کاهش وزن کمک کند.
  • ممکن است با سرطان مبارزه کند.
  • ممکن است به درمان یبوست کمک کند.
  • ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
  • ممکن است یک درمان مفید برای مراقبت از پوست باشد.

عوارض جانبی قاصدک

قاصدک برای اکثر افراد سمی نیست، به خصوص زمانی که به تنهایی مصرف شود. اما باید در نظر داشته باشید که این گیاه می تواند سبب ایجاد واکنش های آلرژیک مخصوصا در افرادی که درگیر این بیماری و آلرژی به گیاهان هستند، بشود. این گیاه در صورت استفاده همزمان با داروهای ادرار آور و آنتی بیوتیکها، ممکن است اثرات منفی بر روی بدن داشته باشد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف با داروهای دیگر حتما نظر پزشک معالج خود را بدانید.

چگونگی مصرف قاصدک

برگ ها، ساقه ها و گلهای قاصدک، در حالت طبیعی خود مصرف می شوند و می توان آن ها را به صورت پخته یا خام میل کرد. اما ریشه به دلیل زمینی بودن، معمولا به صورت خشک شده و به عنوان یک جایگزین برای چای یا قهوه مصرف می شود. قسمت قاصدک این گیاه نیز به صورت کپسول یا عصاره موجود است. اما به طور کلی بر اساس یک دستور پیشنهادی، می توانید در اندازه های زیر از این گیاه استفاده کنید:

  • برگهای تازه : روزانه 4 – 10 گرم
  • برگ های خشک : روزانه 4 – 10 گرم
  • تنتور برگ : 0.4 -1 قاشق چایخوری (2 – 5 میلی لیتر)، سه بار در روز
  • آب برگ تازه : 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر)، دو بار در روز
  • عصاره مایع : 1 – 2 قاشق چایخوری (5 – 10 میلی لیتر)، روزانه
  • ریشه های تازه : روزانه 2 – 8 گرم
  • پودر خشک : 250 – 1000 میلی گرم، چهار بار در روز

سخن آخر

قاصدک جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم نیست به ویژه با توجه به پیشگیری و درمان بیماری با این حال آن ها می توانند یک مکمل منحصر به فرد و مغذی به روال سلامتی شما باشند. قاصدک پتانسیل ارائه برخی از مزایای سلامتی درمانی را دارد – اما روی آن حساب نکنید. تحقیقات در مورد کاربردهای خاص قاصدک به ویژه در مطالعات انسانی وجود ندارد. تا زمانی که حساسیت نداشته باشید یا از داروهای خاصی استفاده نکنید بعید است که قاصدک آسیبی ایجاد کند. همیشه قبل از افزودن یک مکمل گیاهی جدید به رژیم غذایی خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان