خواص جادویی آب انار

  شنبه، 26 تیر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
خواص جادویی آب انار
آب انار محتوی بیش از ۱۰۰ «فیتوکمیکال» است. فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی، ترکیباتی هستند که به‌طور طبیعی در گیاهان به‌وجود می‌آیند و معمولا خواص درمانی آنها مدنظر است. امروزه تحقیقات گسترده‌ای روی خواص آب انار انجام شده و به‌نظر می‌رسد این نوشیدنی مفید در پیشگیری از سرطان، تقویت دستگاه ایمنی و باروری مناسب است.

آب انار چیست؟

آب انار از دانه های سرخ میوه انار گرفته می شود. انار یک درخت کوچک از خانواده لیتراسه است. انار بومی جنوب شرقی اروپا و آسیا است.یک انار بزرگ چیزی بین یک چهارم تا نصف لیوان آب انار تولید می کند. درست مانند دانه های میوه، آب انار تازه که از دانه ها تهیه شده، بسیار مغذی است.برخی از افراد ممکن است با دانه های ریز انار مشکل داشته باشند، به همین دلیل استخراج آب آن بهترین راه برای استفاده از مزایای انار است. نوشیدن آن برای جذب سریع و آسان همه مواد مغذی موجود در جریان خون، توسط بدن امکان پذیر است، در مقایسه با سایر میوه ها، انار دارای حداکثر مقدار ضد اکسیدان می باشد و حدود 3 برابر، آنتی اکسیدان ها از چای سبز و پرتقال بیشتر است.

آب انار

ارزش غذایی آب انار

یک فنجان (۲۴۹ گرم) آب انار حاوی حدود:

  • ۱۳۴ کالری [کالری انار]
  • ۷ گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۷ گرم چربی
  • ۲ گرم فیبر
  • ۹ میکروگرم ویتامین K (۳۲ درصد DV)
  • ۸ میکروگرم فولات (۱۵ درصد DV)
  • ۵۳۳ میلی گرم پتاسیم (۱۵ درصد DV)
  • منگنز ۰.۲ میلی گرم (۱۲ درصد DV)
  • ۹ میلی گرم ویتامین E (۵ درصد DV)
  • ۱ میلی گرم ویتامین B۶ (۵ درصد DV)
  • ۴ میلی گرم منیزیم (۴ درصد DV)
  • ۶ میلی گرم نیاسین (۳ درصد DV)
  • ۴ میلی گرم کلسیم (۳ درصد DV)
  • ۴ میلی گرم فسفر (۳ درصد DV)
  • ۱ میلی گرم مس (۳ درصد DV)

تذکر: Daily Value (یا به اختصار DV) همان درصد ارزش روزانه است.

خواص آب انار

آب انار نوشیدنی گوارا و پرخاصیتی است که آن را به راحتی می توانید در خانه تهیه کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این نوشیدنی جذاب آشنا کنیم و به خواص آن در بهبود مشکلات سلامتی بپردازیم.

تاثیرآب انار بر پوست و مو

  • آب انار حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند. توصیه می شود که برای جوان سازی پوست صورت، هر روز یک لیوان آب انار تازه بنوشید. آب انار به دلیل مقادیر بالای پونیسیک اسید که دارد، عمیقا در پوست نفوذ کرده و باعث آبرسانی به پوست خشک و آسیب دیده می شود. آب انار برای پوست چرب هم مفید است؛ آب انار تولید سبوم را کاهش داده و به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.آب انار به بازسازی سلول ها در لایه ی اپیدرمی پوست کمک می کند، به همین دلیل آب انار یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سریع تر زخم های پوستی محسوب می شود. همچنین آب انار یک مرطوب کننده طبیعی پوست بوده که به درخشان تر شدن پوست صورت کمک کمی کند.
  • نوشیدن روزانه آب انار، فولیکول های مو را تقویت کرده و به درمان ریزش مو کمک می کند.

ماسک آب انار برای پوست صورت

2 قاشق چای خوری آب انار طبیعی و تازه را با 1 قاشق چای خوری روغن هسته انگور ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در آب انار خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش داده و از زایمان رودرس و تولد نوزاد با وزن کم، پیشگیری می کند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آب انار به بهبود گردش خون در بدن زنان باردار کمک کرده و مواد مغذی برای رشد کلی جنین را فراهم می کند. محتوای بالای پتاسیم موجود در آب انار برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری مفید است.

زنان شیرده

آب انار حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی است و توصیه می شود که زنان در دوران شیردهی برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، آب انار را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. آب انار به دلیل مقادیر بالای آهن که دارد از ابتلای زنان شیرده به کم خونی جلوگیری می کند.

تاثیر آب انار بر مردان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آب انار، خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش داده و باعث افزایش توانایی جنسی در مردان می شود؛ استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و در نتیجه ناتوانی جنسی در آقایان می شود. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب انار می تواند سطح تستوسترون را در مردان افزایش می دهد، اختلالات نعوظ را درمان کرده و به بهبود باروری در آقایان کمک می کند.

نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آب انار (به ویژه آب انار شیرین) به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند. آهن موجود در آب انار برای پیشگیری و درمان کم خونی در نوزادان و کودکان مفید است.

کبد

آب انار به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و همچنین خاصیت دیورتیک که دارد، یکی از بهترین آب میوه های طبیعی برای سم زدایی و پاک سازی کبد محسوب می شود.

معده و دستگاه گوارش

آب انار به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد، التهاب روده را کاهش می دهد، به بهبود هضم غذا کمک می کند و برای افراد مبتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مفید می باشد.

یبوست

آب انار به دلیل مقادیر مناسب فیبر که دارد به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.

قاعدگی و پریود

آب انار به دلیل مقادیر بالای آهن که دارد، یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری و درمان کم خونی پس از قاعدگی و پریود شدن محسوب می شود. کربوهیدرات های موجود در آب انار به درمان درد قاعدگی کمک کرده و باعث بهبود سطح استروژن خون می شود.

لاغری و کاهش وزن

آب انار اصلا چربی اشباع و کلسترول ندارد به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند، مفید می باشد.

فیبر موجود در آب انار به بهبود هضم غذا کمک کرده و با سم زدایی و پاک سازی روده ها به کاهش چربی شکم و لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

فشار خون

آب انار یک آسپیرین طبیعی است؛ برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه آب انار به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند.

کلسترول خون

مطالعات نشان داده آب انار به بهبود گردش خون در بدن، رگ های خونی را از سفتی و ضخیم شدن حفظ می کرده و باعث کاهش پلاک و رسوب کلسترول در رگ های خونی می شود.

سلامت قلب با آب انار

همان طور که می دانید بیماری های قلبی و عروقی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. طبق پژوهش های مختلف، غلظت خون یکی از فاکتورهای مهم در ابتلای افراد به بیماری قلبی و عروقی یا سکتۀ قلبی است. در درمان این بیماری داروهای شیمیایی مختلفی مصرف می شود. اما نقش داروهای گیاهی و خوراکی ها را نباید نادیده گرفت. آب انار یکی از نوشیدنی های مؤثر در درمان بیماری های قلبی است. آنتی اکسیدان و ویتامین (C) آب انار در کاهش گرفتگی عروق، تنظیم فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی نقش مهمی دارد. جالب است بدانید که نرخ ابتلای مردان به بیماری قلبی عروقی بیشتر از زنان است. این خواص باعث شده است که متخصصان تغذیه بر خواص آب انار برای آقایان بیشتر تأکید کنند. هرچند خواص آن برای زنان هم غیرقابل انکار است. برای مثال خاصیت ضد سرطانی آب انار در درمان سرطان سینه مورد تأیید متخصصان تغذیه قرار گرفته است.

دیابت و قند خون

آب انار در طب سنتی هند و ایران برای پیشگیری و درمان دیابت استفاده می شود؛ گفته می شود که آب انار ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.اگرچه آب انار حاوی فروکتوز است، اما سطح قند خون را همانند دیگر آب میوه ها، افزایش نمی دهد؛ مطالعات نشان داده افراد مبتلا به دیابت که 2 بار در هفته آب انار مصرف می کنند، قند خون کمتری دارند.

سرماخوردگی و آنفلونزا

آب انار حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد. آب انار دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی بوده و خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی را کاهش می دهد.

درمان سرطان با آب انار

تحقیقات نشان داده که آب انار دارای خواص ضد التهابی است و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنل هایی که دارد، به حذف رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پروستات و سرطان پوست را کاهش می دهد.

آلزایمر

طبق مطالعات اخیر، نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار در روز به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن به تقویت حافظه و بهبود یادگیری کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

ضد التهاب قوی

فلاونوئید های موجود در آب انار دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و خطر ابتلا به پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، آرتروز و التهاب مفاصل را کاهش می دهد.

تاثیر آب انار در بدنسازی

آب انار می تواند باعث تقویت عملکرد ورزشی در بدنسازان و ورزشکاران شود؛ آب انار درد عضلات را کاهش می دهد و باعث افزایش انرژی در تمرینات بدنسازی می شود.

درمان کم خونی

آب انار حاوی مقادیر بالای آهن است که باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و به پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

آب انار برای ترک اعتیاد

افرادی که قصد ترک اعتیاد به مواد مخدر را دارند باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند. زیرا مراحل ترک اعتیاد سیستم ایمنی بدن آن ها را ضعیف می کند. بنابراین لازم است از مواد غذایی سالم جهت تأمین ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنند. آب انار دارای انواع مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است. در ضمن ویتامین های (C) و (K) هم به ترک اعتیاد این افراد کمک می کند. بنابراین می توان آب انار را برای تقویت این افراد مؤثر دانست.

سنگ کلیه

آب انار دارای خواص دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک می کند.

رشد مغز جنین

فولات عنصر ضروری برای رشد مغز جنین است. آب انار هم در حدود ۱۶ درصد فولات دارد. بنابراین نوشیدن آن می تواند موجب حفظ سلامتی مادر و رشد کافی مغز جنین شود.

خواص آب انار و عسل

بر اساس طب سنتی، انار طبع سردی دارد و افرادی که مزاج سرد و تر دارند بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند. آب انار خاصیت ادرارآوری دارند و ممکن است باعث کم آبی بدن و یبوست شود. شما می توانید آب انار را با مصلحاتی چون عسل نوش جان کنید تا طبع آن متعادل شود. عسل طبع گرمی دارد و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند می توانند به جای نوشیدنی های سرشار از قند، از ترکیب آب انار و عسل استفاده کنند. آب انار و عسل طعم ملسی دارد و به تنظیم قند خون شما کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در انار باعث کاهش مقاومت بدن به انسولین و کنترل دیابت می شود.

عوارض و مضرات آب انار چیست؟

  • گفته می شود که زیاده روی در مصرف آب انار بیماری اسهال را بدتر می کند؛ اغلب پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به اسهال تا بهبود کامل علائم، بهتر است از مصرف آب انار اجتناب کنند.
  • آب انار در برخی افراد می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود که با علائمی مانند استفراغ، چشم های قرمز و مشکل تنفسی مشخص می شود.
  • آب انار باعث کاهش فشار خون می شود به همین دلیل توصیه شده که افراد مبتلا به فشار خون پایین بهتر است از نوشیدن آب انار به ویژه آب انار ترش اجتناب کنند.
  • آب انار ممکن است با دارو های غلظت خون از جمله وارفارین تداخل دارویی داشته باشد. مصرف آب انار می تواند با دارو های کاهش دهنده فشار خون تداخل دارویی ایجاد کند و باعث کاهش شدید فشار خون شود.

طبع آب انار

طبیعت آب انار ترش سرد و خشک و آب انار شیرین سرد و تر می باشد. آب انار منبع خوبی از اسید الاژیک، آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، اسید فولیک، نیاسین، تیامین، فولات و ریبوفلاوین است.

میزان مصرف روزانه آب انار

برای بزرگسالان، محدودیتی وجود ندارد اما توصیه می شود که روزانه حداکثر تا 350 گرم آب انار طبیعی و تازه استفاده کنید.متخصصان طب سنتی معتقدند که بهترین زمان خورد آب انار، صبح ناشتا می باشد.

  • برای درمان آترواسکلروزیس روزانه 50 گرم آب انار مصرف کنید
  • برای درمان سرطان پروستات روزانه 230 گرم آب انار مصرف کنید

جمع بندی

انار میوه بهشتی و پرفایده ای است که خوشبختانه در قسمت های مختلف کشور ما به وفور یافت می شود. آب انار نوشیدنی محبوبی است و تهیه آن در خانه بسیار راحت است. آب انار خواص زیادی برای حفظ سلامتی قلب و عروق، کبد و سیستم گوارشی دارد. نوشیدن آن صبح ها به صورت ناشتا به افزایش گردش خون و کاهش خطر ابتلا به سکته کمک می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (629 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (78 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان