خواص شگفت انگیز پوسته تخم مرغ

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص شگفت انگیز پوسته تخم مرغ
احتمالا از خواص تخم مرغ اطلاع دارید، ولی جالب است بدانید که این خاصیت ها فقط به سفیده و زرده ی تخم مرغ خلاصه نمی شود و در پوسته آن هم خواص زیادی نهفته است.

پوست تخم مرغ سرشار از مواد معدنی مختلف همچون کلسیم است. جذب و هضم این منبع کلسیم برای بدن بسیار آسان تر از منابع دیگر است. به محض شکستن تخم مرغ پوست آن را دور می ریزیم غافل از اینکه این پوست های به نظر بی مصرف می توانند جایگزین گروهی از گرانقیمت ترین داروها باشند.

تصویر

پوسته تخم مرغ چیست؟

پوسته تخم مرغ پوشش سخت و بیرونی یک تخم مرغ است. این شامل اکثرا از کربنات کلسیم، یک شکل معمول کلسیم است. بقیه از پروتئین و سایر مواد معدنی تشکیل شده است. کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری و لازم برای بدن می باشد که در فرآورده های لبنی موجود می باشد. مقادیر بسیار کمی از کلسیم در سبزیجات نیز موجود می باشد. از دهه های گذشته پودر پوسته تخم مرغ که از تخم مرغ تهیه شده است، به عنوان یک مکمل طبیعی کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد. تخم مرغ ها تقریبا 40٪ کلسیم هستند، هر گرم حاوی 381 تا 401 میلی گرم کلسیم می باشد. نیمی از پوسته تخم مرغ ممکن است به اندازه کافی کلسیم برای تامین نیاز روزانه برای بزرگسالان که 1000 میلی گرم در روز است می باشد را فراهم کند. احتمالا از خواص تخم مرغ اطلاع دارید، ولی جالب است بدانید که این خاصیت ها فقط به سفیده و زرده ی تخم مرغ خلاصه نمی شود و در پوسته آن هم خواص زیادی نهفته است.

فواید پوسته تخم مرغ

درمان پوکی استخوان و بیماریهای مفصلی با پوست تخم مرغ

پوسته تخم مرغ و پودر آن برای درمان انواع پوکی استخوان ، بیماریهای مفصلی و بیماریهای کمبود مواد معدنی مفید است و خاصیت درمانی دارد پوسته تخم مرغ یکی از موادی است که به سادگی میتواند “مواد معدنی” مورد نیاز بدن رو پوشش بده ، 90% پوسته از کلسیم ، 6% منیزیوم ، 1% فسفر،سدیم و پتاسیم و همچنین مقادیری از روی (زینک) ، آهن ، سیلیس ، مولیبدن و … تشکیل شده است. در واقع پوسته تخم مرغ منبع بسیار خوبی برای کلسیم ، منیزیوم و پتاسیم و فسفر هست و تنها نکته ی منفی آن این هست که مقدار سدیم آن کمی زیاد هست. بررسی ها نشان می دهند، ساختار تخم مرغ مانند ساختار استخوانهای بدن و دندانهاست ، برای بدن به سادگی قابل جذب هست. شما میتوانید با مصرف مقدار کمی از پوسته تخم مرغ بصورت روزانه خودتان را در برابر پوکی استخوان ، بیماریهای مفصلی و بیماریهای کمبود مواد معدنی تا حد بسیار زیادی ایمن کنید. نتایج مطالعات نشان می دهند، بعد از آنکه پوسته تخم مرغ رو خوب شستید(با آب گرم) ، آنرو درون فر (و یا مایکروفر) قرار بدهید تا پوسته کاملا خشک و شکننده بشود و بهتر این است که از اجاق فر استفاده کنید تا پوسته را تبدیل به خاکستر کند سپس بکوبید تا به اندازه ی ذرات ریز ( در اندازه ی نمک) تبدیل بشه سپس به صورت پودر استفاده کنید.

فراری دادن کرم ها و حشرات با پوست تخم مرغ!

یک مورد استفاده دیگر از پوست تخم مرغ، برای مبارزه با حشرات است، پوست تخم مرغ را جدا کنید و سپس آن را در اطراف سبزیجات و گل ها قرار دهید در این صورت کرم ها و حشرات از گیاهان دور می شوند. استفاده از یک لایه از پوست تخم مرغ خیس خورده با آب برای آبیاری گل های خانگی بسیار مفید است.

پاک کننده و شوینده ای قوی!

اگر پوست تخم مرغ را بکوبیم، پودری جالب و غیرسمی به دست می آید که از آن می توان در موارد مختلف استفاده کرد. یکی از آن موارد، به کارگیری به عنوان ماده شوینده قوی برای شستن ظروف و لوازمی است که به سختی پاک می شوند. این پودر به همراه آب و صابون همچنین برای شستن ظروف پاکیزه تر نیز مفید است.

یک شمع عالی برای منزل شما

اما مورد دیگر کاربرد پوست تخم مرغ، استفاده از آن به عنوان شمع است! موقع کندن پوست تخم مرغ مراقب باشید که نیمی از پوست آن سالم جدا شود سپس آن را با شمع مذاب پر کرده و از آن به عنوان شمع استفاده کنید!

یک کود عالی برای گیاهان!

مورد دیگر استفاده از پوست تخم مرغ، استفاده به عنوان کود برای گیاهان است. پوست تخم مرغ سرشار از کلسیم و دیگر عناصر مفید برای رشد گیاهان است، ابتدا پوست تخم مرغ را به بخش های کوچک تقسیم کنید، سپس آن را بر روی خاک پهن کنید و سپس آن را کمی جابجا کنید، این کار را هر دو هفته یک بار انجام دهید.

جلوگیری از گرفتگی لوله های فاضلاب با پوست تخم مرغ

ریختن مقداری پوست خرد شده تخم مرغ روی صافی فلزی سینک، باعث تمیزی و جلوگیری از گرفتگی لوله ها می شود. آن ها همچنین مانع از عبور مواد جامد و رهایی از چربی های داخل لوله ها می شوند.

سفید کننده و براق کننده لباس

مورد دیگر استفاده از پوست تخم مرغ، قرار دادن آن در داخل ماشین لباسشویی به عنوان سفید کننده لباس است، برای این که لباس های سفید روشن تر و براق تر شوند، مقداری از پوسته تخم مرغ را در داخل کیسه پارچه ای در داخل ماشین لباسشویی بیاندازید، خواهید دید که این پودر تاثیر زیادی در سفید و براق شدن لباس ها دارد.

گلدان

از تخم مرغ های شکسته برای کاشت دانه استفاده کنید. آن ها تا زمان سبز شدن دانه به عنوان گلدان قابل استفاده اند.

غذای پرندگان

ریختن خرده های پوست تخم مرغ نزدیک ظرف غذای پرندگان ماده در جذب کلسیم مورد نیاز آن ها برای تخم گذاری موثر است.

خواص پوست تخم مرغ برای داشتن موهای سالم

پوسته های تخم مرغ برای مو بهترین مخلوط همگن هستند کافیست برای تقویت موهایتان غشاء سفید پوست تخم مرغ را جدا کنید سپس در یخچال نگهداری شود. پس از آن، آن را با مواد تشکیل دهنده دیگری مانند آب و آوکادو مخلوط کنید و سپس مخلوط را بر روی موها بمالید، یک ساعت صبر کنید و بعد آن را بشویید. این نه تنها باعث تغذیه موها می شود، بلکه آنها را درخشان نیز می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان