خواص و مضرات دمنوش جو دو سر

  شنبه، 29 تیر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص و مضرات دمنوش جو دو سر
میزان مصرف جو دوسر نسبت به سایر غلات در میان مردم کمتر است. اما پی بردن به وجود فیبر بالا و ارزش غذایی بسیار آن در دهه های اخیر باعث کاربرد بیشتر آن شده است.این گیاه خواص درمانی شگفت انگیزی دارد با ما همراه باشید تا به بررسی برخی خواص دمنوش این گیاه بپردازیم.

جو دو سر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برای انسان برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی می باشد. قسمت اعظم جو ذخیره شده، به مصرف خوراک دام می رسد؛ ولی توجهات اخیر به فیبر موجود در جو دو سر، کاربرد انسانی آن را نیز افزایش داده است. عصاره ی جو دو سر برای بیش از یک قرن، به عنوان تسکین دهنده جلدی به کار می رود. از یک صد سال قبل از میلاد جو دو سر بیش تر در نواحی شمالی کشت می شده است. جو دو سر طبعی سرد و طبیعت خشکی دارد. سرشار از مواد قندی و ازوته همچنین پروتئین ، چربی ، فسفر ، آهن ، کلسیم ، ویتامین A , و گروه ویتامین های B است. در ادامه با ما باشید تا با خواص و مضرات دمنوش جو دو سر بیشتر آشنا شویم.

خواص دمنوش جو دوسر

1. درمان اگزما و پسوریازیس

دمنوش جو دوسر دارای خواص ضد التهابی قوی است و به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می کند. به این منظور کافی است مقداری دمنوش آماده شده و سرد شده ی جو دوسر را بر روی پوست بمالید.

2. نرم کننده طبیعی مو

چای جو دوسر حاوی مقادیر بالای سیلیکا می باشد و اگر از آن برای شیتشوی مو های خود استفاده کنید، مو ها را نرم و درخشان می کند.

3. تقویت و افزایش رشد مو

دمنوش جو دوسر حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شود.

4. تقویت و افزایش رشد ناخن

مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، سیلیس، آهن، روی و ویتامین B12 موجود در چای جو دوسر به تقویت ناخن ها کمک کرده و باعث افزایش رشد آن ها می شود.

5. سنگ کلیه

دمنوش جو دوسر دارای خواص دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به درمان بیماری های کلیوی از جمله سنگ کلیه کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که دمنوش جو دوسر یکی از بهترین نوشیدنی های طبیعی برای درمان عفونت دستگاه ادراری محسوب می شود.

6. استرس و افسردگی

جو دوسر و همچنین کاه آن حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین های B و مواد معدنی است که به عنوان آرام بخش عمل کرده و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک می کنند.

7. تقویت اشتها

نوشیدن دمنوش جو دوسر یکی از بهترین روش های طبیعی و گیاهی در طب سنتی برای تقویت و افزایش اشتها محسوب می شود.

8. پوکی استخوان

مقادیر بالای کلسیم و منیزیم موجود در دمنوش جو دوسر به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

تصویر

9. سرطان

مقادیر بالای بتا سیتوسترول (نوعی فیتو استرول) موجود در چای جو دوسر دارای خواص ضد سرطان و ضد تومور بوده و خطر ابتلا به این بیماری های خطرناک را کاهش می دهد.

10. دیابت و قند خون

برخی مطالعات اولیه نشان می دهد که دمنوش جو دوسر می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

11. دوران بارداری و شیردهی

دمنوش جو دوسر به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد برای تقویت بدن زنان در دوران بارداری و شیردهی مفید بوده و با افزایش انرژی روزانه به رفع بی حالی و خستگی زنان باردار و شیرده کمک می کند.

12. مردان

در طب سنتی از دمنوش جو دوسر برای بهبود گردش خون در بدن و افزایش میل جنسی در آقایان استفاده می شود.

13. دوران قاعدگی و پریود

در برخی از روش های درمانی در طب سنتی، گفته شده دمنوش جو دوسر به دلیل خواص ضد درد طبیعی که دارد به درمان درد شدید در دوران قاعدگی و پریودی کمک می کند. دمنوش جو دوسر به دلیل خواص ضد ادرار که دارد، با دفع آب اضافی بدن به کاهش تورم در دوران قاعدگی کمک می کند.

14. آرتروز و روماتیسم

دمنوش جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی است و می تواند به درمان آرتروز و روماتیسم و درد ناشی از این بیماری ها کمک کند.

15. افزایش انرژی بدن

گفته می شود که دمنوش جو دوسر به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تقویت انرژی روزانه بدن کمک کرده و خستگی و بی حالی را درمان می کند.

عوارض و مضرات دمنوش جو دوسر

اگر شما به آرد جو دوسر حساسیت دارید پس به دمنوش آن هم حساسیت خواهید داشت. علائم آلرژی به دمنوش جو دوسر به صورت سردرد، سرگیجه، بی خوابی، ضربان قلب نامنظم، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها مشخص می شود. اگر از بیماری سلیاک رنج می برید، از نوشیدن دمنوش جو دوسر اجتناب کنید؛ کاه جو دوسر حاوی گلوتن است.

طرز تهیه جوشانده جوی دوسر

به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه یک قاشق غذاخوری جو دو سر خشک را با یک لیتر آب جوش بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و هر یک فنجان از این جوشانده را به مدت یک ماه میل کنید. اگر اندازه های داده شده را به درستی رعایت کنید، به هیچ نوع مسمومیتی دچار نخواهید شد. تاکنون هیچ مورد منع مصرف یا تاثیر منفی برای جو دو سر گفته نشده است. باید بدانید که جو دو سر خواص ضد استرسی نیز دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (153 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (83 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (82 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (78 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (72 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (71 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (54 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (50 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (49 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (48 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (34 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان