خواص بی نظیر تخم هندوانه برای سلامتی بدن

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص بی نظیر تخم هندوانه برای سلامتی بدن
هندوانه، این میوه‌ی شیرین و آبدار، مهمان همیشگی خانه‌های ما در فصل تابستان است. علاوه‌بر خود میوه، تخم هندوانه نیز خواص فراوانی دارد که معمولا آن را نادیده می‌گیریم. تخم هندوانه سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی نظیر ویتامین B، منیزیم، روی، مس، آهن و پتاسیم است و برای زیبایی پوست و مراقبت از پوست و مو و همچنین کنترل قند خون فواید بسیار دارد.

این ها تخمه هایی هستند که در میوه هندوانه یافت می شوند. کالری کم و مواد مغذی بسیار زیادی دارند و سمی نیستند و مزایای زیادی ارائه می دهند. بعضی از آنها شامل تقویت سلامت قلب و ایمنی بدن و کنترل قند خون می باشند؛ دانه ها غنی از مواد مغذی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم و روی هستند که ممکن است در رژیم غذایی شما کم نباشد.شما می توانید خود تخمه های هندوانه یا پودر شده آنها را مصرف کنید آنچه باعث می شود که دانه ها حتی بیشتر از پروتئین مفید باشند، محتوای ویتامین B است. تخمه های هندوانه می توانند برای میان وعده ها مفید و ارزان قیمت باشند که می توانید در بین وعده های غذایی خود استفاده کنید.

ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در تخمه های هندوانه

اما چرا باید آنها را بخورید؟ اول از همه خوردن دانه ها به طور مستقیم خوب است، اما جوانه آنها بهتر است. حدودا 1/8 فنجان از دانه های هندوانه، حدود 10 گرم پروتئین را ارائه می دهند. جوانه زدن تخمه ها، ترکیبات موجود در تخمه ها را حذف می کند که باعث می شود بدن آنها را جذب کند.

تخمه ها مملو از پروتئین، منیزیم، ویتامین B و اسیدهای چرب غیر اشباع و پلی غیر اشباع هستند؛ همه این ها کلسترول و التهاب را کاهش می دهند و از بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کنند.

پروتئین تخمه های هندوانه، شامل چندین اسید آمینه است که یکی از آنها آرژنین است. بدن ما مقداری آرژنین تولید می کند، اما آرژنین اضافی دارای مزایای بیشتری است. این می تواند فشار خون را تنظیم کند و حتی در درمان بیماری های قلبی عروقی کمک کند. سایر اسید های آمینه در پروتئین تخمه های هندوانه عبارتند از گلوتامیک اسید، تریپتوفان و لیزین.

تخمه ها همچنین غنی از ویتامین های B هستند، که طبق گفته انجمن جامعه سرطان آمریکا، مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کنند و از سایر توابع مهم بدن حمایت می کنند. تخمه های هندوانه غنی از نیاسین، یک ویتامین B قوی هستند که سیستم های عصبی و گوارشی و سلامت پوست را حفظ می کنند.

تخمه هندوانه چیست؟

انواع مختلف تخمه ها مدت هاست که از محبوب ترین خوراکی های ما ایرانیان هستند و در اوقات فراغت، برای رفع گرسنگی، در هنگام انجام کاری یا تماشای فیلم یا بازی و تقریبا در همه جا ما مشغول تخمه خوردن می شویم و این کار از بهترین سرگرمی های ما نیز حساب می شود. یکی از محبوب ترین انواع تخمه ها، تخمه هندوانه است که در واقع هسته های هندوانه را بو می دهند و سپس این هسته ها به تخمه های هندوانه دوست داشتنی تبدیل می شوند.

تخمه هندوانه از دسته آجیل هایی است که طبعی سرد و تر دارد و سرشار از مواد مغذی مختلف است. شما میتوانید جدا از انرژی بسیار زیادی که پس از خوردن تخمه هندوانه به دست می آورید.

تخمه هندوانه

خواص باورنکردنی تخمه هندوانه

نه تنها تخمه ها، بلکه حتی روغن تخمه هندوانه نیز پر از مزایا است؛ روغن تخمه هندوانه پس از خشک کردن دانه های خرد شده استخراج می شود. روغن تخمه هندوانه در آفریقای غربی محبوبیت فراوانی دارد و برای پوست و موی شما به طور معجزه آسایی مفید است. خواص مرطوب کنندگی عالی و بافتی ظریف دارد. به همین دلیل است که اغلب در روغن بچه ها استفاده می شود و غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و سایر اسید های چرب ضروری است.

یکی از مواد مهم آن، اسید لینولئیک است که برای پوست مفید می باشد و حتی از بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

بعضی ها هندوانه بدون تخمه را ترجیح می دهند؛ میوه ای پرورش داده می شود تا هیچ تخمه ای نداشته باشد و از آنجا که مصرف میوه بدون دانه آسان تر و راحت است، دارای ارزش تجاری بیشتری می باشد.

۱. مراقبت از پوست

تخم هندوانه منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر چربی هایی است که برای سلامت پوست مفیدند. مصرف مرتب تخم هندوانه به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و از تیره و مات شدن آن جلوگیری می نماید. آنتی اکسیدان های موجود در تخم هندوانه، به کاهش چروک های پوست کمک می کنند و نیز باعث می شوند لک های ناشی از افزایش سن، محو و ناپدید شوند. علاوه بر این، انعطاف پذیری پوست با مصرف مرتب تخم هندوانه افزایش می یابد، درنتیجه چروک شدن آن به تعویق می افتد. از همه مهم تر، استفاده ی مرتب از روغن تخم هندوانه روی پوست، از مسدود شدن منافذ آن جلوگیری می کند که همین امر ریسک بروز آکنه را نیز کاهش می دهد.

۲. مراقبت از مو

به دلیل سطح بالای پروتئین، آهن، منیزیم و مس در تخم هندوانه، این دانه ها تأثیر قابل ملاحظه ای در حفظ سلامت مو و بهبود ظاهر آن دارند. پروتئین یکی از فاکتورهای ضروری در رشد مو است، بنابراین برای کسانی که مبتلا به ریزش مو هستند یا موهایی نازک و کم پشت دارند بسیار مفید است. منیزیم یکی دیگر از مواد غذایی ضروری برای حفظ سلامت موست. این ماده، موها را محکم و از شکستگی و ایجاد موخوره جلوگیری می کند. مس، یکی از مواد ضروری در تولید ملانین است. ملانین مسئول حفظ رنگ موی شماست و مصرف این ماده ی غذایی، موهایی سرزنده تر و نر م تر را برای شما به ارمغان می آورد.

۳. رشد و تکامل

پروتئین یکی از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده ی رژیم غذایی ماست. پروتئین ها از آمینواسیدهایی تشکیل می شوند که برای تولید بافت های سلولی بدن، بسیار ضروری هستند. تخم هندوانه، منبعی غنی از انواع آمینواسیدها به خصوص آرژینین است که به طور مستقیم در کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی کرونری، نقش دارد. به غیراز آرژینین، آمینواسیدهای دیگری هم در تخم هندوانه وجود دارند که فرایند بازیابی و رشد نرمال ارگان های مختلف را تسهیل می کنند.

۴. درمان ناباروری

درمان ناباروری، یکی دیگر از خواص تخم هندوانه است. آمینواسیدها در کنار کمک به رشد سلول ها و بافت های جدید، از عناصر اصلی فعالیت ها و میل جنسی هستند. وجود درصد قابل توجهی از لیزین، اسید گلوتامیک و آرژینین، میل و توانایی جنسی را در مردانی که از ناباروری و ناتوانی جنسی رنج می برند، افزایش می دهد. تخم هندوانه درصد بالایی کاروتنوئید دارد که این ماده نقش قابل توجهی را در تولید اسپرم و افزایش شانس باروری در زوج هایی که برای بارداری اقدام می کنند، ایفا می کند.

۵. افزایش سطح انرژی

اگر می خواهید به سرعت سطح انرژی بدن تان را بالا ببرید، بهترین منبع کالری، تخم هندوانه است. یک فنجان تخم هندوانه کالری بالایی دارد که برای تأمین انرژی موردنیاز بدن و شروع سوخت وساز کافی است. بخش زیادی از این انرژی، از طریق اسیدهای چرب مفید تأمین می شود، بنابراین توجه داشته باشید که مصرف زیاد تخم هندوانه ممکن است باعث افزایش وزن شما شود؛ پس باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید و با توجه به میزان فعالیت بدنی خود آن را مصرف کنید.

۶. کنترل قند خون

تحقیقات نشان داده اند که مصرف تخم هندوانه با کنترل بهتر قند خون و کاهش حساسیت به انسولین، در ارتباط است. این تأثیرات، فشار وارد بر پانکراس را کاهش می دهند و با کنترل سطح گلوکز، خطر را از بیماران مبتلا به دیابت دور می کنند. منیزیم موجود در تخم هندوانه، می تواند برای بدن بسیار مفید باشد، چرا که سوخت وساز کربوهیدرات را منظم می کند و میزان انتشار گلوکز را در جریان خون کاهش می دهد.

۷. کاهش سطح کلسترول بد (LDL)

سطح فیبر خوراکی و تعادل عالی اسیدهای چرب در بدن، می تواند اثرات خطرناک کلسترول بد را کاهش دهد. این کلسترول های مضر، مسئول اصلی رسوب کردن پلاک ها و افزایش ریسک تصلب شریان، حمله قلبی و سکته مغزی هستند. به همین دلیل، مدیریت سطح این مواد و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL)، یکی از بهترین خواص تخم هندوانه است که می توان به آسانی از آن بهره مند شد.

۸. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

با وجود مواد مغذی و ارزشمندی چون کاروتنوئید، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های B، تخم هندوانه می تواند پاسخ های ایمنی بدن را بهبود ببخشد و فشار وارد بر سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. آنتی اکسیدان ها با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند که همین امر منجر به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمنی ازقبیل سرطان و بیماری قلبی می شود.

۹. پیشگیری از پوکی استخوان

تخم هندوانه، منبع شگفت انگیزی از مواد معدنی است. یک فنجان تخم هندوانه، ۱۴۰ درصد از نیاز بدن شما به منیزیم را تأمین می کند. علاوه بر این، حاوی مقدار بالایی از مواد معدنی دیگر مثل مس، آهن، پتاسیم و منگنز است که وجود همه ی آنها برای استحکام استخوان ها و افزایش توده ی استخوانی، ضرورت دارد. مصرف این مواد، خطر ابتلا به پوکی استخوان زودرس را کاهش می دهد و همچنین باعث می شود که با افزایش سن، همچنان احساس قدرت و پایایی داشته باشید.

۱۰. کاهش فشار خون

مواد غذایی موجود در تخم هندوانه ازجمله منیزیم، پتاسیم و بعضی از آمینواسیدها می توانند تأثیر قابل ملاحظه ای در بهبود سلامت قلب داشته باشند. آرژینین یکی از عناصر مهم در کاهش فشار خون است، اسیدهای چرب امگا ۶ نیز که در تخم هندوانه وجود دارند، نقش مؤثری در کاهش فشار خون ایفا می کنند. پتاسیم، یکی از عناصری است که به عنوان گشادکننده ی رگ های خونی مشهور است؛ به همین دلیل، مصرف آن فشار خون را تنظیم می کند و درنتیجه فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد.

۱۱. بهبود عملکرد سیستم عصبی

معمولا اهمیت فوق العاده ی ویتامین B در حفظ سلامت بدن، نادیده گرفته می شود و این در حالی است که عناصری مثل نیاسین، تیامین، فولات، ریبوفلاوین و پانتوتنیک اسید که به وفور در تخم هندوانه یافت می شوند، به تنظیم متابولیسم بدن و بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می کنند. این ویتامین ها، ارتباط بین مغز، ارگان ها و عضلات را بهبود می بخشند و موجب بهبود عملکرد آنها می شوند.

تخمه هندوانه

خواص تخم هندوانه در طب سنتی

تخم هندوانه که توسط اکثر افراد دور ریخته می شود خواص و فواید بی نظیری دارد و می تواند از بسیاری از انواع بیماری ها جلوگیری کرده و موجب تقویت عملکرد ارگان های بدن شود. از جمله خواصی که متخصصان طب سنتی برای تخم هندوانه در نظر می گیرند می توان به مواردی مانند پیشگیری از بیماری های قلبی، رفع خستگی، درمان یبوست و کنترل فشار خون اشاره کرد. طبع تخم هندوانه بر اساس گفته متخصصان طب سنتی سرد و تر است و مصلح آن عسل و گلنگبین است.

تخمه هندوانه

خواص تخم هندوانه برای لاغری

از دیگر خواص تخم هندوانه می توان به تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن سریع اشاره کرد. تخم هندوانه حاوی فیبر است که فیبر موجب احساس سیری و کاهش اشتها و در نتیجه جلوگیری از پرخوری شده و به لاغری کمک می کند. همچنین تخم هندوانه با افزایش میزان سوخت و ساز بدن و تامین انرژی لازم برای بدن به لاغری و دست یابی به تناسب اندام کمک می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان