خواص عالی شاه بلوط هندی بر لاغری و سلامت بدن

  جمعه، 01 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه

شاه بلوط هندی با نام علمی (Aesculus hippocastanum) نوعی گیاه درختی است.این بلوط بومی نواحی اروپاست، اما اکنون در بسیاری از مناطق در سرتاسر جهان کشت می شود. شاه بلوط هندی همچنین حاوی ماده ای است که خون را رقیق می کند. نشت مایع از سیاهرگ ها و مویرگ ها را سخت تر می کند که می تواند به جلوگیری از احتباس آب در بدن انسان کمک کند. میوه شاه بلوط حاوی دانه هایی است که شبیه شاه بلوط شیرین است اما طعم تلخی دارد. از لحاظ تاریخی، شاه بلوط اسبی برای اهداف متنوعی به عنوان یک عامل سفیدکننده برای پارچه ها و به عنوان صابون استفاده شده است. عنصر فعال اصلی در عصاره شاه بلوط هندی آسین است که به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

شاه بلوط هندی

خواص شاه بلوط هندی


انواع مختلفی از شاه بلوط وجود دارد که همه ی آن ها ویژگی های مشابهی دارند. رایج ترین انواع آن ها شامل شاه بلوط آمریکایی، شاه بلوط چینی، شاه بلوط ژاپنی یا کره ای و شاه بلوط اروپایی است. شایان ذکر است که این نوع شاه بلوط ها با شاه بلوط آبی (نام علمی : Eleocharis dulcis) که از سبزیجات آبزی است و در غذاهای آسیایی استفاده می شود متفاوت می باشند. شاه بلوط سرشار از مواد مغذی است که با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط است. اینها شامل بهبود سلامت قلب، سلامت دستگاه گوارش، کنترل قند خون و موارد دیگر است.

شاه بلوط هندی

تاثیر شاه بلوط بر کاهش وزن


خوب است بدانیدکه این میوه به کاهش وزن و سریع وزن کم کردن کمک می‌کند. محتوای آئسین موجود در شاه بلوط فوق‌العاده ارزشمند است. آئسین، در روند از دست دادن وزن تاثیر مثبت دارد. بنابراین، مصرف شاه بلوط، نه تنها به شما در حل مشکلات سلامتی کمک می‌کند، بلکه سبب می‌شود تا از شر چربی‌ها خلاص شوید. برای از دست دادن وزن بیش‌تر، می‌توانید بهترین غذاهای رژیمی مانند غذاهای پر از فیبر و سبزیجات سبز را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و در عین حال شاه بلوط مصرف کنیدو ببینید که چگونه سریع تر وزن کم می کنید.

تاثیر شاه بلوط برای معده


شاه‌بلوط از جمله خشکبارهایی است که دارای مقادیر بالایی فیبرهای خوراکی است. این فیبرها به افزایش مواد دفعی سیستم گوارش کمک نموده و حرکات روده‌ای را تحریک می‎‌کنند. بنابراین مصرف شاه‌بلوط سبب تنظیم حرکات روده‌ای و جلوگیری از التهاب و ناراحتی‌های مربوط به آن می‌شود. همچنین فیبرهای خوراکی می‌تواند سبب بهینه‌سازی جذب مواد مغذی در بدن انسان شود.فیبر موجود در میوه شاه بلوط شیرین با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

تاثیر شاه بلوط بر کاهش التهابات


این گیاه دارای اثرات ضد التهابی است و بنابراین می‌تواند خطر بروز بیماری‌ها را کاهش بدهد. در نتیجه، به تقویت دیواره‌ی ورید و افزایش نفوذپذیری مویرگ‌ها کمک می‌کند و به این ترتیب از احتباس مایعات جلوگیری کرده و جذب مایع اضافی را در سیستم گردش خون میسر می‌کند. علاوه بر این، شاه بلوط با داشتن خواص ضد التهابی، برای محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نیز مفید خواهد بود . به همین دلیل، می‌توانیم تاثیر مثبتی را که روی سلامت رگ‌ها و عروق دارد به عنوان یکی دیگر از مزایای این ماده‌ی خوراکی نام ببریم. این گیاه در درمان وریدهای واریسی که در پاها هستند، نقش مهمی دارد. شاه بلوط نقشی اساسی در حفاظت از رگ‌ها و ارتقای سلامت آن‌ها دارد. این مزایا مربوط به وجود آئسین در شاه بلوط است. آئسین ترکیبی است که آنتی‌اکسیدان دارد و از کلاژن و الاستین محافظت می‌کند. این پروتئین‌ها ساختار رگ‌ها را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، شاه بلوط می‌تواند سلامت و قدرت رگ‌ها را حفظ کند.

تاثیر شاه بلوط بر فشار خون


هنگامی که صحبت از کاهش فشار خون به میان می آید، تعداد کمی از مواد معدنی به اندازه پتاسیم ضروری به نظر می رسند. پتاسیم حرکت آب درون بدن را کنترل میکند و به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند، جریان خون را افزایش می دهد و فشار را از روی رگ های خونی و شریان های محدود شده بر می‌دارد. این کاهش فشار خون می تواند باعث بهبود سلامت کلی قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

تاثیر شاه بلوط بر سلامت قلب


شاه بلوط منبع خوبی از مواد مغذی است که برای قلب شما عالی هستند. برای شروع آن ها حاوی آنتی اکسیدان ها مانند گالیک و الاژیک لسید هستند. مطالعات نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها ممکن است به محافظت از قلب در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند شرایطی که ممکن است خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی را افزایش دهد. شاه بلوط همچنین منبع خوبی از پتاسیم است و 11 درصد نیاز روزانه شما را تامین می کند. پتاسیم برای یک قلب سالم مهم است و به تنظیم فشار خون کمک می کند. علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از پتاسیم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 27 درصد و خطر سکته مغزی را تا 24 درصد کاهش می دهد.

تاثیر شاه بلوط بر قند خون


حفظ قند خون در سطح سالم برای سلامتی شما مهم است اما به ویژه در صورت ابتلا به دیابت بسیار مهم در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که افزایش طولانی مدت سطح قند خون می تواند خطر عوارض سلامتی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. این عوارض شامل آسیب به عروق و اندام ها می شود. شاه بلوط دارای چندین ویژگی است که ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. علیرغم داشتن کربوهیدرات نسبت به بیشتر آجیل ها، شاه بلوط منبع خوبی از فیبر است که می تواند از افزایش قند خون جلوگیری کند. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان های شاه بلوط مانند گالیک و الاژیک اسید به مدیریت سطح قند خون کمک می کنند، ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشند و سلول های شما را نسبت به انسولین بیشتر پاسخگو سازد. با این حال شاه بلوط هنوز یک آجیل سرشار از کربوهیدرات محسوب می شود. در حالی که خوردن مقدار کمی تا متوسط ​​شاه بلوط ممکن است این مزایا را به همراه داشته باشد مصرف مکرر شاه بلوط ممکن است با این مزایای سلامتی مقابله کند.

مضرات شاه بلوط هندی

به علت غنی بودن دانه ها از ساپونین سمی، قبل از استفاده خوراکی از دانه ها باید سم گرفته شود که این فرایند با حذف بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها،همراه است و ضمنا به عنوان ماده غذایی با ارزش برای تغذیه حیوانات نیز به کار می رود.

سخن آخر

شاه بلوط یک آجیل محبوب است که مردم در سراسر جهان از آن لذت می برند. آن ها منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، مس، ویتامین B، منگنز و آنتی اکسیدان های مختلف هستند که با مزایای بیشماری برای سلامتی مرتبط هستند. شاه بلوط و مواد مغذی آن ها ممکن است به بهبود سلامت قلب، کنترل قند خون، کاهش وزن، التهاب و سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و دارای خواص ضد سرطانی بالقوه باشند. ناگفته نماند شاه بلوط خوشمزه و همه کاره است و به راحتی می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر می خواهید شاه بلوط را امتحان کنید آن را سرخ کرده یا بجوشانید تا از آن به عنوان میان وعده لذت ببرید. همچنین می توانید شاه بلوط پخته شده را در غذاهایی مانند سالاد، سوپ، چاشنی و دسرها قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (502 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان