خواص بی نظیر دارویی زنیان!

  چهارشنبه، 03 خرداد 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص بی نظیر دارویی زنیان!
دانهٔ زنیان یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که برای درمان مشکلات معده از آن استفاده می‌کنند. این دانهٔ فوق‌العاده به‌جز درمان ناراحتی‌های معده خواص دیگری برای سلامتی دارد. می‌توان دانهٔ زنیان را به صورت خام یا پودر استفاده کرد یا می‌توانید آن را با سایر گیاهان ترکیب کنید و در رژیم غذایی خود بگنجانید.

زنیان یکی از گیاهان دارویی است که خواص بسیار فوق‌العاده‌ای دارد، که نام های دیگر آن انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه است. میوه زنیان به شکل بیضی کوچک و به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است و حاوی تیمول است. از خواص زنیان می‌توان به مواردی مانند تنظیم سطح کلسترول، کنترل فشار خون، درمان التهاب، درمان سرفه و سرماخوردگی، کمک به درمان آسم، درمان وبا و... اشاره کرد.

ساختار گیاه زنیان

این گیاه هم مانند رازیانه، بادیان رومی، شِوید و زیره به یک خانواده تعلق دارد.

  • شکل: بیضی و مضرس (دندانه‌دار)؛

  • اندازه: بسیار کوچک؛

  • رنگ: بین زرد- قهوه‌ای تا سبز خاکستری؛

  • طعم: تند و تیز؛

  • برگ: شبیه پَرهای کوچک؛

  • عطر و بو: قَوی شبیه آویشن.

ارزش غذایی دانهٔ زنیان و روغن آن

هر 100 گرم از دانهٔ زنیان شامل موارد زیر است:

  • پروتئین: 17/1 درصد؛

  • چربی: 21/8 درصد؛

  • موادمعدنی: 7/9 درصد؛

  • فیبر: 21/2 درصد؛

  • کربوهیدرات: 24/6 درصد.

همچنین دانهٔ زنیان حاوی کلسیم، تیامین، ریبوفلاوین، فسفر، آهن و نیاسین است. روغن زنیان از دانه‌های آن تهیه می‌شود که دارای 2/5 تا 5 درصد روغن است. از برگ‌ها و گل‌های زنیان برای استخراج روغن استفاده می‌شود و دارای 35 تا 60 درصد تیمول است. از این روغن بی‌رنگ یا قهوه‌ای کم‌رنگ به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان میکروب‌کش و قارچ‌کش استفاده می‌کنند.

دانهٔ زنیان

خواص زنیان برای بدن

یکی از این داروها که علاوه بر طعم دهنده بودن خواص زیادی نیز دارد زنیان است که با نام های دیگری مانند انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه نیز شناخت می شود. این گیاه علفی است که خود رو بوده و به ارتفاع 30 تا 90 سانتی‌متر در نواحی شرقی هند، ایران و مصر رشد می کند.زنیان دارای برگ هایی با بریدگی های نازک و ظریف و گلهایی به رنگ سفید و مجتمع به صورت چتر مرکب است. میوه این گیاه، کوچک بیضی شکل و به رنگ قهوه ای مایل به زرد است که روی آن خط طولی نخی مانند به رنگ روشن‌تر و دو تار نازک تک سلولی قابل مشاهده است.میوه زنیان دارای مقدار زیادی تیمول است. در ایران این گیاه در تبریز، اصفهان، خراسان، کرمان، خوزستان و بلوچستان رشد می کند.

زنیان خواص متعدد فراوانی دارد که عبارتند از آنتی اکسیدان، پایین آورنده فشار خون، بیماریهای معده، ضد تب، ضد میکروب، ضد نفخ، ضد آسم، قاعده آور و مسهل و... است. همچنین زنیان دارای مواد ضد میکروبی مانند سالمونلا تیفوزا، میکروسپوروم و اشریشیا کلی می باشد. از خواص مهم زنیان می توان گفت :

تنظیم سطح کلسترول

دانه های زنیان سطح کلسترول را تنظیم می کنند.مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داد مصرف پودر زنیان کلسترول کبد را کاهش می دهد و ممکن است با کاهش لیپوپروتئین (پروتئین های محلول در خون) که چربی را در خون حمل می کند، به این هدف برسد.مطالعه دیگر نتایج بهتری را نشان داد، مصرف دانه ها نه تنها کلسترول بد را کاهش می دهد بلکه سطح کلسترول خوب را نیز افزایش می دهد زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر و اسیدهای پلی اشباع نشده است. این دو ماده به سطح کلسترول سالم کمک می کنند.

کنترل فشار خون

تیمول موجود در زنیان می تواند در کنترل فشار خون به شما کمک کند.دانه های زنیان نیز دارای اثر مسدود کننده کانال کلسیم هستند. این اثر از ورود کلسیم به سلول های قلب و دیواره های رگ خونی جلوگیری می کند و باعث کاهش فشار خون می شود.

کمک به هضم و مشکلات شکم

اگرچه مشکلات گوارشی ممکن است جدی به نظر نرسد، اما می توانند ناراحت‌کننده باشند.دانه های زنیان باعث افزایش ترشحات روده میگردد که می تواند سلامت هاضمه را بهبود ببخشد.بنابراین ممکن است به عنوان درمان دل دردهای شدید مورد استفاده قرار گیرد. زنیان و مقدار کمی نمک وقتی با آب گرم مخلوط می شود برای دل درد و هضم بسیار مفید است.فردی که از بی اشتهایی و مشکلات هضم رنج می برد می تواند 1 قاشق چایخوری دانه زنیان را به همراه غذا بخورد.

زنیان همچنین به درمان اسهال، سوء هاضمه و قولنج کمک می کند. البته باید به علت ایجاد اسهال توجه کرد و نباید بلافاصله اسهال را بند آورد. آنزیم ها موجود در این دانه ترشح آنزیم های گوارشی را تسهیل می کنند در نتیجه عملکردهای گوارشی را بهبود می بخشند.

درمان التهاب

دانه های زنیان حاوی ترکیبات ضروری مثل، ترپن، استرول، گلیکوزیدها است که همه آن ها اثرات ضد التهابی دارد. زنیان می تواند درد مفاصل را تسکین دهد. با این حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

درمان سرفه و سرماخوردگی

مطالعات نشان داد مصرف دانه های زنیان ماده ضد سرفه تولید می کند که بیشتر از کدئین (دارویی که برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود) مؤثر است.علاوه بر این، زنیان انتقال جریان هوا را به شش ها در بیماران مبتلا به تنگی نفس افزایش می دهد. مصرف آب با دانه های زنیان جوشیده شده، می تواند به تسکین سرفه و گرفتگی سینه کمک کند.

با این وجود توصیه می کنیم قبل استفاده از دانه ها با پزشک مشورت کنید. برای سرماخوردگی مزمن و مکرر، توصیه می شود که به مدت 15 تا 20 روز، 2 گرم دانه های سرخ شده را مصرف کنند. استنشاق دانه ها نیز برای افراد مبتلا به سردرد، میگرن و سرفه خشک،سرماخوردگی نیز مفید هستند. زنیان به پاکسازی بینی با تخلیه خلط کمک می کند.

جلوگیری از سنگ کلیه

دانه های زنیان ممکن است با جلوگیری از رسوب املاح کلسیم به طور بالقوه خطر ایجاد سنگ های کلیه را کاهش دهد. این دانه ها می تواند عملکرد کلیه را حفظ کرده و آسیب کلیوی را کاهش دهد. آنها همچنین می توانند از نگهداری سنگ ها در بافت های کلیوی و از اختلالات کلیوی جلوگیری کنند.استفاده از مخلوط دانه های زنیان با عسل و سرکه به مدت 10 روز به حل سنگ کلیه کمک می کند که در نهایت با ادرار دفع می شود

کمک به درمان آسم و تقویت دستگاه تنفسی بدن

استنشاق دود زنیان به عنوان برونکودیلاتور عمل می کند و باعث می شود تنفس راحت تر صورت گیرد. فرد مبتلا به آسم می بایستی روزی 2 بار ترکیب زنیان و شکر زرد را به اندازه یک قاشق چای خوری مصرف کند زیرا در درمان آسم، مفید است.

لاغری و کاهش وزن با زنیان

زنیان به دلیل خاصیت تحریک کنندگی اشتها و ترکیبات ملین آن حرکت روده را سرعت می بخشد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. اگرچه استفاده منظم از زنیان باعث چاقی مفرط می شود. همچنین عرق زنیان دارای طبع گرم است که برای هضم غذا مؤثر می باشد، بنابراین از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می کند. زنیان با تقویت معده و درمان سوءهاضمه که ناشی از ضعف و کاهش انرژی است باعث جذب بهتر و مؤثر مواد غذایی شده و مانع از چاقی می شود.

دانهٔ زنیان

خواص عسل زنیان

زنبور‌ها از شهد گل‌ها و گیاهان اطراف کندو عسل تهیه می‌کنند؛ اگر 70 درصد از گیاهان اطراف کندو گیاه زنیان باشد، عسل حاصل عسل تک گیاه زنیان است. عسل تک گیاه زنیان به رنگ عسلی روشن است.

  • عسل ضد تهوع و ضد تشنج است.

  • سوءهاضمه و نفخ را از بین می‌برد.

  • چربی خون را تنظیم می‌کند.

  • ضدمیکروب است و عفونت را درمان می‌کند.

  • عوارض بعد از اعتیاد را بهبود می‌بخشد.

چگونه زنیان باعث لاغری می شود؟

وقتی صحبت از خواص و نحوه مصرف زنیان برای لاغری می شود؛ این سوال به وجود می آید که عرق زنیان، چگونه می‌ تواند باعث لاغری شود. در این خصوص باید به چند مورد اشاره کرد. زنیان، حاوی فیبر زیادی می باشد. می توان گفت با مصرف زنیان شما احساس سیری می کنید و با کاهش اشتها، غذای کمتری مصرف می کنید.این یکی از راه های زنیان برای لاغر شدن می باشد. اما این ماده فوق ‌العاده، تاثیرات دیگری نیز بر روی بدن دارد. یکی دیگر از مهم ترین شیوه هایی که از طریق آن زنیان باعث لاغری می شود؛ افزایش سوخت و ساز بدن است. با افزایش سوخت و ساز بدن چربی هایی که در ناحیه شکم و پهلو قرار گرفتن نیز وارد فرایند سوخت و ساز شده و این گونه شاهد از بین رفتن چربی ها و کاهش وزن خواهیم بود.

تاثیر زنیان بر گوارش

از تاثیراتی که زنیان بر روی معده می گذارد این است که سبب افزایش ترشح اسید معده شده و این گونه باعث افزایش جذب مواد غذایی می شود. در نتیجه، زنیان از این روش نیز می‌ تواند باعث جلوگیری از چاقی شود. علاوه بر معده، زنیان می‌ تواند بر روی حرکات روده نیز اثر گذاشته و با افزایش دفع مواد زائد که در روده باقی ماندند، سبب کاهش وزن می شود.زنیان به وسیله تمام روش هایی که ذکر شد می‌ تواند باعث کاهش وزن شده و تاثیر مثبتی بر روی سلامتی شما داشته باشد.

نکاتی در خصوص خواص و نحوه مصرف زنیان برای لاغری

یکی از نکات مهمی که در خصوص خواص و نحوه مصرف زنیان برای لاغری وجود دارد این است که شما می توانید این ماده را به صورت ناشتا برای افزایش اثرات لاغری آن استفاده کنید. یکی از ساده ترین روش های مصرف زنیان برای لاغری، استفاده از دانه های خام آن حدود نیم ساعت قبل از صبحانه است. شما می توانید از ترکیب زنیان و عسل معجونی درست کنید و در طول روز از آن استفاده کنید.

برای درست کردن معجون، باید دانه های زنیان چند ساعت در آب باشند تا از حالت خشک درآمده و مقداری آب جذب کنند. پس از این که دانه ها خیس خوردند آب اضافه آن را به کمک یک صافی خارج کنید و دانه ها را با مقداری عسل ترکیب کنید. عسل می تواند متابولیسم بدن شما را تنظیم کرده و تأثیر مثبتی بر روی کاهش وزن داشته باشد. بهتر است این معجون را با معده خالی مصرف کنید تا اثراتش بیشتر شود.

خلاصه

دانهٔ زنیان یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که برای درمان مشکلات معده از آن استفاده می‌کنند. این دانهٔ فوق‌العاده به‌جز درمان ناراحتی‌های معده خواص دیگری برای سلامتی دارد. می‌توان دانهٔ زنیان را به صورت خام یا پودر استفاده کرد یا می‌توانید آن را با سایر گیاهان ترکیب کنید و در رژیم غذایی خود بگنجانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (503 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (152 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان