خوراکی ها و رژیم غذایی پوست های خشک

  چهارشنبه، 19 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
خوراکی ها و رژیم غذایی پوست های خشک
برای اینکه پوست خود را سالم و شاداب نگه دارید بهتر است غذاهایی را وارد رژیم غذایی خود کنید.

به سختی می توان پوست های خشک، پوسته پوسته شده و ترک خورده را لمس کرد. پوست های شدیدا خشک، درخشان نیستند و متاسفانه نقطه و مرکزی برای بروز عفونت های پوستی هستند. شاید برایتان پیش آمده باشد که هر چقدر هم که مرطوب کننده زده باشید، باز هم تاثیری روی پوستتان نداشته و هنوز هم خشک است؛ پس زمان آن رسیده است که رژیم غذایی پوست های خشک را امتحان کنید.

خوراکی ها و رژیم غذایی پوست های خشک

ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، قزل آلا و ساردین حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 هستند و مصرف آنها منجر به حفظ رطوبت و تقویت پوست می شود. کمبود امگا 3 در مقابل خشکی پوست را به همراه دارد. اگر مصرف ماهی برایتان امکان پذیر نیست، از دانه های بذر کتان و یا گردو برای رساندن امگا 3 به بدن می توانید بهره بگیرید.

آب

وقتی که صحبت به درمان پوست های خشک می رسد، اولین و مهم ترین عاملی که باید به آن توجه کرد، آب است. آب آشامیدنی باعث می شود که سلول های بدن آب را دریافت و تعادل حیاتی را حفظ کنند، از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند و همواره سلول های پوست را فعال نگه می دارد. در صورتی که آب کافی به بدنتان نرسد، باعث می شود که پوست آب خود را از دست دهد و مشکلات پوستی فراوانی از جمله: خشکی و پوسته پوسته شدن به وجود می آورد. روزانه حداقل 3 لیتر آب بنوشید (در صورتی که به طور منظم ورزش می کنید، بیشتر آب بخورید) تا سلول ها همواره شکل و حالت خود را حفظ کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین D، ویتامین K و E، فولات، کلین، پروتئین، اسیدهای چرب امگا3 و امگا6، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و سدیم است. اگر هدفتان از خوردن تخم مرغ، خلاص شدن از دست خشکی و پوسته پوسته شدن پوستتان می باشد، به یاد داشته باشید که باید زرده تخم مرغ را بخورید. میزان مصرف خود را محدود کنید که البته میزان مصرف اشخاص به مشکلات قلبی و میزان زیاد کلسترول مربوط می شود. تخم مرغ حاوی ویتامین های حل شونده در چربی است که باعث بهبود یکپارچگی سلول های پوستی می شود.

آجیل

سرشار از ویتامینE به عنوان آنتی اکسیدانی است که ناجی محصولات مراقبت از پوست محسوب می شود. ویتامینE محافظ پوست در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو است و مانند اسیدهای چرب امگا 3 منجر به محافظت از پوست در برابر آسیب های اشعه UV خورشید نیز می شود.

آووکادو

مانند آجیل، آووکادو مقادیر بالای ویتامینE و سایر آنتی اکسیدان ها را دارد. این میوه از چربی های اشباع نشده غنی است و مصرف آن منجر به حفظ رطوبت پوست می شود ضمن این که پیری زودرس پوست را به تاخیر می اندازد و فرایند التهاب را در بدن کاهش می دهد.

بذر کتان

یک قاشق غذاخوری از بذر کتان کافی است تا یبوست را درمان کند. همچنین، به روند کاهش وزن کمک می کند، سلامت قلب و عروق را تضمین کرده، از شما در برابر ابتلا به سرطان محفوظ نگه می دارد و بی شک مشکلات پوستی تان را برطرف می سازد. این دسته از بذرها غنی از اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و امگا 6)، لیگامن، فیتواستروژن، پروتئین ها و فیبرهای رژیمی هستند. مشخص شده است که بذر کتان التهاب های پوستی، از دست رفتن آب لایه روپوست، سختی، سفتی و خارش پوست را از بین می برد و به نرمی و لطافت پوست کمک می کند.

توجه: در صورتی که به بیماری های قلبی مبتلا هستید یا این که داروهای رقیق کننده پوست را مصرف می کنید، قبل از این که بذر کتان را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید، با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا که این بذر می تواند مانند رقیق کننده خون عمل کرده و با سایر داروها تداخل داشته باشد!

سبزیجات با برگ های تیره

از دیگر گزینه های رژیم غذایی پوست های خشک سبزیجات است! سبزیجاتی که برگ های تیره دارند، گزینه ای مناسب برای شادابی پوستتان به شمار می آیند. کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، سرکلم (کلم قمری)، چغندر برگی، کلم سبز، برگ های شلغم، گیاه قاصدک و دیگر گیاهان سبز همگی منابع غنی از ویتامین های A، B، C و K، کلسیم، زینک، آهن، منیزیم، فولیک اسید و فیبر رژیمی هستند. علاوه بر این، این گیاهان دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب هستند. همین طور، به دفع سموم از بدن کمک می کنند تا خارش و خشکی پوستتان برطرف شود و لطافت به پوست تان برگردد.

سیب زمینی شیرین

به همراه سایر محصولات غذایی که حاوی ریشه هستند، غنی از بتاکاروتن و ویتامین آ است؛ یکی از مغذی ترین مواد برای پیشگیری از خشک شدن پوست. ویتامین آ به تعمیر آسیب ها در سطح بافت و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند.

میگو

یکی از غذاهای دارای بالاترین سطح روی است و منجر به تعمیر پوست با تولید کلاژن می شود. دیگر غذاهای غنی از روی عبارتند از گوشت گاو، لوبیا و جوانه گندم.

روغن زیتون

حاوی ویتامینE و چربی های اشباع نشده بعلاوه اسیدهای چرب امگا 3 است و یک نیروگاه تغذیه ای برای حفظ سلامت پوست محسوب می شود. مصرف روغن زیتون پوست را در برابر اگزما و اشعه ماوراء بنفش خورشید نیز محافظت می کند.

موز

موز غنی از ویتامین های A، B، B، D، نیاسین، ریبوفلاوین، تیمانی، کوپر، زینک، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فسفر، فولات و فیبر رژیمی می باشد. وجود فیبر رژیمی در این میوه، سموم را از بدن خارج کرده و به جوان سازی سلول های پوستی کمک می کند. علاوه بر این، گفته شده است که مصرف منظم موز، باعث درخشندگی و لطافت پوست می شود؛ البته این ادعا هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد.

توجه: در صورتی که مشکلات کلیوی یا دیابت دارید، قبل از این که این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ابتدا با پزشک عمومی مشورت کنید!

چای بابونه

چای بابون غنی از ویتامین A، فولات و انواع مواد معدنی مثل پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم و آهن است. این چای ترکیبات ضد التهابی مثل: آلفا بیزابولول و کامازولن را در خود جای داده است که این مواد همگی به برطرف کردن خشکی و خارش پوست کمک می کنند. علاوه بر این، چای بابونه دارای خواص آنتی اکسیدان است که سموم را از بدن دفع کرده و به سلول ها اجازه می دهد تا فعالیت های خود را بهتر انجام دهند. آب موجود در چای بابونه نیز به جذب کردن آب به پوست کمک می کند.

انار

کاملا غیرممکن است که انار را بدون دانه های آن بخورید و بی شک شما برای درمان پوست خود هم به این دانه ها نیاز دارید. این دانه ها خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان دارند. بنابراین به ارتجایی شدن پوست کمک کرده و التهاب، ناراحتی و خارش پوستی را کم می کنند. علاوه بر این، انار خود غنی از آب، ویتامین های C و A و مواد معدنی است که به سلول ها کمک می کند تا آب را جذب کنند و ترک خوردگی های ناشی از خشکی را برطرف می سازد.

خیار

سیلیس، در سبزیجات غنی از آب مانند خیار منجر به افزایش رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست می شود. خیار همچنین سرشار از ویتامین های آ و ث برای تسکین پوست و مبارزه با آسیب های پوستی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان