خوردن سیر در دوران بارداری

  پنجشنبه، 02 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
خوردن سیر در دوران بارداری
سیر از جمله مواد غذایی پر خاصیتی است که بسیاری از افراد در رژیم غذایی روزانه ی خود آن را مصرف می کنند. خوردن سیر در دوران بارداری نه تنها بی خطر است، بلکه مصرف آن در دوران بارداری اثرات مفید زیادی را نیز به همراه دارد. با این حال، برای جلوگیری از هر گونه تاثیر منفی روی جنین، باید سیر را در سه ماهه اول در حد متوسط مصرف کرد .

جنین شان هستند؛ به همین خاطر نگرانی های زیادی را در ارتباط با خوراکی های مصرفی شان دارند.همه ی زنان عادت های غذایی متنوعی را پیش از بارداری دارند و با ورود به دوران بارداری، تغییر این وضعیت برای شان سخت است، گروهی به شدت به خوراکی ها اهمیت می دهند و گروهی هم نگرانی خاصی ندارند و به رژیم غذایی قبلی شان ادامه می دهند.نکته مهم این است که شما باید به دور از هر نوع نگرانی شدید، درباره خوراکی هایی که مصرف می کنید، اطلاعات کسب کنید؛ بدن مادر در دوران بارداری، تغییرات خاصی را پیش رو دارد و ممکن است یک خوراکی که تا چندی پیش هیچ ضرری برای شما نداشته، در بارداری برای شما یا جنین تان مضر باشد.سیر یکی از خوراکی های محبوب در بین ایرانیان، به خصوص اقوام شمال ایران است.

مزایای خوردن سیر در دوران بارداری

سیر به دلایل متعددی به عنوان یک ماده غذایی سالم و پر خاصیت شناخته می شود و خوردن آن حتی در دوران بارداری مفید است. در ادامه برخی از مزایای مصرف سیر را در دوران بارداری بیان می کنیم:

کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی

پره اکلامپسی که با عنوان فشار خون بالا در دوران بارداری نیز شناخته می شود، شرایطی است که باعث مشکلات زیادی برای مادر و کودک می شود. در این حالت ممکن است مادر دچار مشکلاتی همچون کاهش عملکرد کلیه و کبد، لخته شدن خون، ورم ریه و … شود. همچنین تغییر در جریان خونی که به سمت جفت می رود، می تواند منجر به تولد نوزاد نارس یا نوزادی با جثه ی کوچک شود.سیر خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش داده و سطح پروتئین ادرار را ثابت نگه می دارد.

افزایش وزن نوزاد

از آنجایی که سیر باعث کاهش عوارض در طول زایمان و برانگیختن سلول های جفت می شود، در کودکانی که احتمال زایمان زودرس مادر یا تولد با وزن کم در آن ها وجود داشته باشد، سیر باعث افزایش وزن در آن ها می شود. همچنین مشخص شده است که با افزودن سیر به رژیم غذایی زنانی که بارداری غیر طبیعی دارند، فعالیت های آنزیمی به میزان قابل توجهای بهبود می یابد.

کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی

سیر یک ماده ی غذایی بسیار مفید برای سلامت قلب است. این امر در طول دوران بارداری نیز صحت دارد، چرا که آلیسین موجود در سیر، سطح کلسترول را متعادل نگه می دارد. همچنین سیر با رقیق کردن غلظت خون، می تواند از بروز سکته یا حمله ی قلبی جلوگیری کند.

کمک به پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان می دهند که سیر از ابتلا به سرطان و به ویژه سرطان روده ی بزرگ، پیشگیری می کند. مصرف سیر، پیاز و پیاز کوهی خطر ابتلا به سرطان حلق و معده را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد.

محافظت در برابر عفونت، سرماخوردگی و آنفلولانزا

سیر با از بین بردن باکتری های مضر، ایمنی بدن را افزایش می دهد. به این ترتیب می توانید با عفونت، آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه کرده و کودک خود را سالم و به دور از چنین عفونت هایی به دنیا بیاورید. درباره سرماخوردگی در بارداری بیشتر بدانید.

جلوگیری از ابتلا به عفونت مخمری

آلیسین موجود در سیر، سرشار از خواص ضد قارچی است و به همین دلیل، سیر یک ماده ی غذایی مفید برای درمان عفونت های مخمری در ناحیه واژن مانند حساسیت شدید به عفونت مخمر و کاندیدیازیس مزمن است.

درمان عفونت های پوستی و دهانی

سیر با داشتن خاصیت ضد میکروبی، یک ماده ی غذایی فوق العاده برای درمان عفونت های پوستی و دهانی است.

جلوگیری از ریزش مو

آلیسین موجود در سیر، ترکیبی بر پایه ی گوگرد است. گوگرد از ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین به رشد موهای جدید کمک می کند.

کاهش خستگی

خستگی در طول دوران بارداری، شایع است. مصرف سیر باعث کاهش احساس خستگی، کاهش سرگیجه و کاهش استفراغ در بارداری می شود.

آیا خوردن سیر در بارداری مضر است؟ عوارض ناشی از زیاد روی در خوردن سیر در بارداری

مصرف افراطی سیر در دوران بارداری می تواند زمینه ساز بروز برخی عوارض باشد که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

  • سیر نوعی رقیق کننده خون است و مصرف بالای آن می تواند سبب افزایش خونریزی در زایمان طبیعی یا سزارین شود.
  • مصرف سیر سبب کاهش فشار خون می شود. گرچه مصرف متعادل سیر برای خانم هایی که در معرض ابتلا به پره اکلامپسی هستند مفید است اما برای باقی خانم ها می تواند مشکل ساز شود. در هفته های نخست بارداری به دلیل انبساط عروق خونی کاهش فشار خون طبیعی است اما پایین آمدن بیش از حد فشار خون می تواند خطرناک بوده و سبب بیهوشی شود.
  • مصرف همزمان سیر و برخی داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد خون مثل انسولین، سیکلوسپورین، کومادین و ساکیناویر خطرناک است.
  • مصرف افراطی سیر سبب افزایش ترشح انسولین و افزایش قند خون می شود.
  • مصرف بالای سیر روی جذب ید تاثیر منفی گذاشته و می تواند زمینه ساز کم کاری تیروئید شود.
  • بسیاری از زنان معتقدند خوردن سیر در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود اما این موضوع تنها در صورتی رخ می دهد که خانمی به میزان بالا سیر مصرف کند.

سیر در یک نگاه

  • مقدار مصرف: 3 حبه
  • کلسیم: 2%
  • کالری: 13
  • ویتامین A: صفر
  • چربی اشباع شده: صفر
  • ویتامین C: 4%
  • پروتئین: 1 گرم
  • آهن: 1%
  • فیبر: صفر

سیر و مسمومیت قبل از زایمان

چون سیر دارای فواید زیادی برای سلامت قلب بوده و توانایی پایین آوردن فشار خون را داشته و از انباشته شدن پلاکت ها جلوگیری کرده و فشار اکسیدی را کاهش می دهد، ممکن است در جلوگیری از مسمومیت قبل از زایمان و عوارض آن هم نقش داشته باشد.
محققان دانشگاه تربیت مدرس ایران گزارش دادند: موقعی که به یک گروه خانم های باردار مکمل سیر داده شد، فشار خونشان پایین آمد. با این حال، مطالعات باید مقدار مصرف سیر را معین کند و تعیین نماید که آیا مسمومیت قبل از زایمان و مشکلات مربوط به آن را کاهش می دهد یا نه و اگر جواب مثبت است این کاهش چقدر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (154 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (153 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)