کیست سینه چیست؟

  پنجشنبه، 02 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
کیست سینه چیست؟
اغلب کیست های پستان توده هایی صاف و متحرک هستند که در صورت بزرگ بودن به آسانی قابل مشاهده می باشند. معمولاً شناسایی دقیق آن ها با استفاده از سونوگرافی و ماموگرافی راحت تر خواهد بود. از دیگر کاربردهای سونوگرافی کمک به تخلیه کیست های پستان می باشد.

کیست سینه (Breast cysts) اصولا کیسه هایی پر شده از مایع داخل سینه هستند، که معمولاً خوش خیم و غیر سرطانی هستند. گاهی تنها یک عدد از این کیست ها تشکیل می شود و گاهی هم تعداد زیادی از آن ها فرد را درگیر می کند و امکان تشکیل آن ها در یکی از سینه ها و یا حتی هر دو سینه وجود دارد.

علائم کیست سینه چیست؟

کیست سینه ممکن است در یک و یا هر دو سینه یافت شود و علائم و نشانه های آن عبارتند از:

  • یک توده و یا برآمدگی نرم و گرد یا بیضوی با زوایای مشخص که به راحتی حرکت می کند . این توده ها در بسیاری از اوقات خوش خیم هستند.
  • ترشحات نوک سینه که ممکن است شفاف، زرد رنگ، قهوه ای رنگ و یا کدر باشد.
  • درد سینه و یا تحریک پذیر بودن در اطراف ناحیه ای که توده در آن تشکیل شده است.
  • افزایش سایز و اندازه کیست و زیاد شدن شدت تحریک پذیری سینه درست پس از خونریزی ماهیانه

علل شایع کیست سینه

هر کدام از سینه ها از لب های بافت غده ای تشکیل شده اند. این لب ها مانند گل برگ های یک گل در کنار هم قرار گرفته اند. هر لب به اجزای کوچک تری به نام لوبول تقسیم می شود که در طی دوران بارداری و شیردهی شیر تولید می کنند.

بافت حمایت کننده که باعث ایجاد شکل سینه می شود از بافت چربی و بافت همبند فیبروزی تشکیل شده است . کیست سینه در نتیجه جمع شدن آب و مایعات درون غدد سینه به وجود می آید.

انواع کیست سینه

کیست ساده

کیست های سینه چه بزرگ چه کوچک جزء کیست های ساده به شمار می روند و هیچ خطری برای فرد ندارد و گاهی ممکن است کمی موجب درد شوند.

کیست کمپلکس

کیست های کمپلکس با کیست های ساده تفاوت دارند. این کیست ها اغلب دیواره ضخیمی داشته و به شکل توده کاملا قابل لمس می باشند. البته کیست های کمپلکس همیشه خطر ساز نیستند اما بی خطر هم نمی باشند و باید با نمونه برداری، آزمایشات و معاینات لازم تشخیص داده شوند و درمان به سرعت آغاز شود.

آیا تشکیل کیست سینه ارثی است؟

تصور غلطی که در بین افراد وجود دارد این است که کیست های سینه نیز مانند کیست های تخمدان ارثی هستند. درست است کیست های سینه و تخمدان با یکدیگر متفاوت است اما این هورمون های تخمدان هستند که عامل ایجاد کیست های سینه می شوند.

علت مشخصی برای تشکیل کیست پستان وجود ندارد. اما می توانند به دلیل تغییرات هورمونی که هر ماه و در طول سیکل قاعدگی اتفاق می افتد، تشکیل شوند. برخی شواهد نشان می دهند، بالا بودن سطح استروژن در بدن می تواند باعث تحریک بافت سینه و در نهایت کیست پستان شود.

تخلیه کیست پستان تحت هدایت سونوگرافی، روش ساده ای است که با قرارگیری پروب سونوگرافی بر روی ناحیه ای از سینه که کیست تشکیل شده است، همراه می باشد. جهت انجام این روش، ناحیه مورد نظر بی حس خواهد شد. پزشک با استفاده از سوزنی ظریف و به طور مستقیم، نسبت به تخلیه مایع درون کیست اقدام خواهد کرد.

چه آمادگی برای تخلیه کیست پستان نیاز می باشد؟

با این که تخلیه پستان با سونوگرافی تحت هدایت، روش کم تهاجمی است اما احتمال بروز خونریزی در ناحیه وجود دارد. به همین خاطر، از بیمار خواسته می شود حداقل به مدت یک هفته قبل از انجام تست، از مصرف داروهایی مانند آسپیرین خودداری کند. این دارو با رقیق کردن خون، احتمال خونریزی را افزایش می دهد.استفاده از پودرهای زیر بغل و یا دئودورانت ها ممنوع می باشد.توصیه می شود بیمار روز انجام این روش، لباس راحت بر تن داشته باشد.بیمار می تواند قبل از انجام درمان، غذا بخورد اما بهتر است وعده غذایی سبک باشد.بعد از تخلیه کیست پستان با سونوگرافی تحت هدایت، نیازی به رعایت مراقبت خاصی نیست. اما گاهی ممکن است روند تخلیه با بیوپسی انجام شود، به همین خاطر، بهتر است فردی از دوستان و یا اعضای خانواده بیمار را همراهی کند.

تخلیه کیست پستان با سونوگرافی تحت هدایت به چه صورت انجام می شود؟

در ابتدا بیمار به پشت و کمی مایل به پهلو دراز می کشد. پروب سونوگرافی بر روی ناحیه ای از سینه که کیست وجود دارد، قرار می گیرد. در مرحله بعد، نواحی نزدیک به کیست با تزریق ماده بی حسی، بی حس می شود. بعد از اطمینان از بی حسی کامل، ناحیه کیست به طور مرتب به وسیله پروب سونوگرافی چک می شود، سوزن کوچکی مستقیما وارد کیست می شود و مایع درون آن تخلیه خواهد شد.در صورتی که امکان تخلیه کیست به این روش وجود نداشته باشد، بیوپسی انجام خواهد شد.بعد از پایان روش، گاز استریلی به مدت چند دقیقه بر روی ناحیه گذاشته می شود تا جلوی خونریزی گرفته شود.بیمار همان روز تخلیه کیست می تواند به منزل برگردد و کارهای عادی و روزانه خود را انجام دهد. بعد از رفتن به منزل می توانید پانسمان را بردارید و به حمام بروید.ممکن است وارد شدن سوزن منجر به پارگی جزئی رگ شده باشد و مقداری تجمع خون زیر پوست دیده شود، در صورت مشاهده چنین موردی، جایی برای نگرانی وجود ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (416 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (65 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (46 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس