ساعدنیوز
ساعدنیوز

کلاژن چیست؟ و با بهترین منابع غذای کلاژن آشنا شوید

  سه شنبه، 11 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کلاژن چیست؟ و با بهترین منابع غذای کلاژن آشنا شوید
کلاژن به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. اما با افزایش سن، توانایی بدن برای تولید این ماده کاهش می یابد. این زمانی است که چین و چروک ها به تدریج روی پوست ظاهر می شوند، مفاصل هرچه بیشتر ملتهب شده، و استخوان ها تضعیف می شوند. بر همین اساس، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد غذایی حاوی کلاژن یا تشویق تولید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلاژن به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. اما با افزایش سن، توانایی بدن برای تولید این ماده کاهش می یابد. این زمانی است که چین و چروک ها به تدریج روی پوست ظاهر می شوند، مفاصل هرچه بیشتر ملتهب شده، و استخوان ها تضعیف می شوند. بر همین اساس، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد غذایی حاوی کلاژن یا تشویق تولید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تصویر

کلاژن چیست؟

رژیم غذایی و مواد مغذی به طرز شگفت انگیزی نقش مهمی در ظاهر و جوانی پوست دارند. آیا استفاده از منابع غذایی طبیعی بهترین راه دریافت کلاژن است یا مصرف مکمل های آن؟ مواد غذایی حاوی کلاژن کدامند؟ کلاژن پروتئینی است که به پوست ساختار منسجم ، قدرت، کشش و استحکام می دهد. انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد اما بدن ما بیشتر از نوع ۱ ، ۲ و ۳ تشکیل می شود. با افزایش سن کلاژن کمتری را در پوست تولید می کنیم و به همین دلیل چین و چروک و نازک شدن پوست در این سنین بیشتر می شود.

مواد غذایی حاوی کلاژن

1. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از آن مواد غذایی حاوی کلاژن است. کلاژن در زرده تخم مرغ وجود دارد. در حقیقت، تخم مرغ یک درمان طبیعی محبوب برای بهبود وضعیت سلامت مفاصل به حساب می آید. تخم مرغ همچنین غنی از گوگرد و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید کلاژن است. گوگرد به دفع سموم موجود در کبد کمک می کند و به بدن کمک می کند که آلاینده ها را راحت تر دفع کند.

2. سبزیجات قرمز

منابع غنی محافظت از پوست در برابر نور خورشید: گوجه فرنگی، فلفل قرمز و چغندر، حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن هستند. بروک آلپرت، متخصص تغذیه از نیویورک، می گوید: «لیکوپن به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و سطح کلاژن را افزایش می دهد.»

3. سبزیجات سبز تیره

همه گیاهان سبز رنگ مثل کاهو، لوبیا سبز، کلم، بروکلی و ... حاوی کلروفیل هستند که رنگ سبز گیاه به خاطر آن است. مطالعات نشان می دهد که کلروفیل موجب تولید کلاژن در سطح پوست می شود. اثبات شده است که کلروفیل در تولید آنتی اکسیدان های قوی بسیار موثر است. این آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب UV و رادیکال های آزاد که از موجبات اصلی پیری زودرس است، محافظت می کنند.

4. مرکبات

مطالعات نشان می دهند که ویتامین C به پیوند آمینواسید ها کمک می کند که برای تولید مواد اولیه تشکیل کلاژن، مثل پرولین، ضروری است. پرولین یک ماده مغذی است که در فرایند پیش تولید کلاژن مورد نیاز است. به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C در مقابل سموم موجود در هوا، مواد غذایی و آب که موجب تجزیه کلاژن و آسیب به پوست می شوند به عنوان یک محافظ عمل می کند. علاوه بر این ویتامین C به بازسازی و ترمیم سلول های پوستی کمک می کند، به همین خاطر برای جلوگیری از چین و چروک پوست بسیار توصیه می شود.
مرکبات منابعی غنی از این ویتامین هستند؛ بنابراین اسموتی، نوشیدنی های طبیعی، گریپ فروت و لیمو تازه را در رژیم غذایی خود جای دهید.

5. توت

توت حاوی مواد مغذی به نام الاجیک اسید است که نشان داده شده از تخریب کلاژن در اثر تابش نورآفتاب جلوگیری می کند. انواع توت ها علاوه بر محافظت در برابر علائم پیری به تولید کلاژن نیز کمک می کنند. توت ها مانند مرکبات غنی از ویتامین C هستند و همانطور که می دانید موجب پیوند اسید های آمینه می شوند.

6- سالمون

بروک آلپرت، متخصص تغذیه، می گوید: «انواع ماهی مثل ماهی تن و سالمون، حاوی اسید های چرب امگا 3 هستند. سلول های پوست توسط یک غشا چربی احاطه شده اند و این ماده از این لایه محافظت می کنند. زمانی که این سلول ها در سلامت باشند شما پوستی شاداب خواهید داشت.

7. تخم کدو

تخم کدو یکی از غنی ترین موادغذایی حاوی روی است و روی یکی از عناصر دخیل در تولید کلاژن است. مطالعات نشان می دهد که خوردن مواد غذایی حاوی روی روند فروپاشی کلاژن را نیز کندتر می کند. روی همچنین به تسریع التیام زخم کمک کرده و غشاء سلولی سالم زیر پوست را حفظ می کند.
سایر مواد غذایی حاوی روی عبارتند از: لوبیا، اسفناج، گردو، بادام و بادام زمینی

8. سیر

به نظر می رسد که ارزشش را داشته باشد بوی سیر را برای جوانی و شادابی پوست تاب آورید. همانطور که در بالا اشاره شد گوگرد ماده ای معدنی است که از تجزیه و فروپاشی کلاژن جلوگیری می کند. سیر و مواد شبیه به آن مثل پیاز بهترین مواد حاوی گوگرد هستند؛ بنابراین آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9. دانه چیا

دانه چیا یک منبع عالی از اسید های چرب و امگا 3 است. همانطور که به یاد دارید، این چربی ها با ایجاد سلول های سالم پوست و فراهم کردن رطوبت به پوست کمک می کنند که ظاهری نرم و انعطاف پذیر داشته باشد.

عوامل مخرب کلاژن را بشناسیم

بعضی از رفتار ها یا استفاده از برخی مواد غذایی باعث تخریب کلاژن در بدن می شوند. بهتر است با شناخت این عوامل، به حفظ کلاژن بدنمان کمک کنیم.

شکر و غلات تصفیه شده

شکر توانایی بازسازی کلاژن بدن را کم می کند. توصیه می شود، مصرف شکر و غلات تصفیه شده (نان و برنج سفید) را محدود کنید.

آفتاب گرفتن بیش از حد

اشعه ماوراء بنفش تولید کلاژن را کاهش می دهد، پس بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات ساخت کلاژن را در بدن کم میکند و منجر به ایجاد چین و چروک می شود. علاوه بر این روند بهبود زخم را مختل می کند.

برنامه نمونه برای افزایش کلاژن کلی شما

آماده اید تا غذاهای سرشار از کلاژن و مواد غذایی کلاژن ساز را در برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید؟ این یک برنامه غذایی سه روزه است که با غذاهای غنی از کلاژن بارگذاری شده تا به شما کمک کند که سطوح کلاژن بدن تان را افزایش دهید.

روز اول:

صبحانه: اسموتی با اسپیرولینا، ژلاتین، انواع توت ها و شیر بادام
ناهار: سوپ مرغ نارگیل تایلندی
شام: ماهی کاد با لیمو ترش، بروکلی کبابی و برنج قهوه ای
میان وعده: دانه های کدو تنبل کبابی و تخم مرغ آب پز

روز دوم:

صبحانه: ماست یونانی با توت فرنگی های بریده شده و دانه چیا
ناهار: اسفناج و سالاد توت فرنگی با مرغ کبابی
شام: نودل کدو با پستو کدو تنبل و سالاد ترکیه ای
میان وعده: کره بادام زمینی و پرتقال قطعه شده

روز سوم:

صبحانه: املت گیاهی
ناهار: گیاهان و مرکبات، مرغ سرخ شده با جوانه های بروکسل و کینوآ
شام: خوراک چیلی با گوشت گاو تغذیه شده با چچمن، آبگوشت استخوان و سبزیجات
میان وعده: چیپس کاله سیر و لیمو، سالاد میوه

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (263 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (115 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (18 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (14 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (13 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبا با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! جنجالِ بیلبورد پرحاشیه در تهران؛ شباهت کاراکتر مافیای زباله به بهنام بانی!+عکس آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت +عکس خوانندگی خنده دار حامد آهنگی به زبان چینی/ سلطان اشعار نامفهوم😂+فیلم تعریف و تمجید پسر شقایق فراهانی از مادرش + ویدئو/مامانش چه ذوقی میکنه باورش نمیشه ...! تحلیل خنده دار مهران مدیری از تبلیغات تلویزیونی/ رب گوجه فرنگی چه ربطی به کیک داره آخه!! +فیلم کادوی عجیب و معنادار بهرنگ علوی برای مهران غفوریان؛ آدامس ترک سیگار!+ویدیو/ بخاطر دخترت خریدم (فیلم) ماجرای عکس معروف حاج قاسم که روی زمین خوابیده و برگ های پاییزی روی ایشان ریخته / عسل خانم تنها تسکین دهنده روزهای ناراحتی سردار ... چیدمان قاشق چنگال های خوشگل و شبرنگ فریبا نادری روی میز شام رنگی و مفصلش برای بازیگران/ چه باسلیقه عکس هایی که شایعه رابطه داماد و مادرزن بودن مریم امیرجلالی و مجید یاسر را بر سر زبان‌ها انداخت! تاب بازی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری با دخترش پناه در بلژیک+ویدیو/ چه مامان باحوصله و پایه‌ای😍 صفی الدوله “سریال گیل دخت” در کنار همسر هنرمند و دختر زیباش +عکس عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم عربی حرف زدن دم دری و خنده دار حامد آهنگی با علی انصاریان/ اهلا وسهلا حبیبی😂+فیلم تصاویر جهانی از پَرش بلند حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی/ برگای رونالدو با این عکس ریخت +عکس گریه‌های تلخ و دردناک ساکنین روستای امامزاده ابراهیم در رشت پس از آتش سوزی مهیب چند روز پیش+ویدیو/ تصاویر قبل و بعد گویای همه چیزه تصویری از منوچهر هادی و یکتا ناصر در پشت صحنه سریال دل قبل از طلاقشان/چهره شاد هنرمندان و لبخندی که دیگر نیست +عکس رونمایی از مادر کم سن و سال و محجبه امید نورافکن ستاره فوتبال/ همیشه کنار هم و سلامت +عکس آیت‌الله جنتی: رهبر انقلاب، جوانی ما را قبول ندارند! +فیلم نگاهی به موتور سوزوکی امیرمحمد یزدانی کشتی گیر افتخار آفرین/ علاقه خاص آقای ورزشکار به موتورها +عکس روایت قابل تامل مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرتش+ویدیو/ داغ بودم نفهمیدم! (عکس) وقتی همسر خلاق یک آقا تی شرتی منحصر به فرد برای او می دوزد! / مروری بر تی شرت های دو سال اخیر با یک مارک و سراسر جیب!!! چهره دلنشین و مظلوم آقای شمر سریال مختارنامه در واقعیت/ با این استایل عمرا بشناسیدش!+عکس وقتی رضا داوودنژاد خودش زمان فوتش را اعلام میکنه+فیلم (عکس) روش خلاقانه یک کارگر ساختمانی برای صرفه جویی در وقت در فضای مجازی پربازدید شد / قشنک تهدید صاحبکار رو به فرصت تبدیل کرده!
تیتر امروز   
شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران ویدئویی عجیب از بازی کردن یک دانشجو سر کلاس درس / وقتی پدر و مادرت فکر می‌کنن داری تو دانشگاه درس می‌خونی 😂 (ویدئو) چند لحظه قبل از انقراض دایناسورها را ببینید (تصویر) با عجیب‌ترین میوه‌ی دنیا آشنا شوید! بازگشت دلار به کانال 59هزار/ دلار تلگرامی خریدار ندارد
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...