کلاژن چیست؟ و با بهترین منابع غذای کلاژن آشنا شوید

  سه شنبه، 11 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کلاژن چیست؟ و با بهترین منابع غذای کلاژن آشنا شوید
کلاژن به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. اما با افزایش سن، توانایی بدن برای تولید این ماده کاهش می یابد. این زمانی است که چین و چروک ها به تدریج روی پوست ظاهر می شوند، مفاصل هرچه بیشتر ملتهب شده، و استخوان ها تضعیف می شوند. بر همین اساس، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد غذایی حاوی کلاژن یا تشویق تولید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلاژن به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. اما با افزایش سن، توانایی بدن برای تولید این ماده کاهش می یابد. این زمانی است که چین و چروک ها به تدریج روی پوست ظاهر می شوند، مفاصل هرچه بیشتر ملتهب شده، و استخوان ها تضعیف می شوند. بر همین اساس، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد غذایی حاوی کلاژن یا تشویق تولید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تصویر

کلاژن چیست؟

رژیم غذایی و مواد مغذی به طرز شگفت انگیزی نقش مهمی در ظاهر و جوانی پوست دارند. آیا استفاده از منابع غذایی طبیعی بهترین راه دریافت کلاژن است یا مصرف مکمل های آن؟ مواد غذایی حاوی کلاژن کدامند؟ کلاژن پروتئینی است که به پوست ساختار منسجم ، قدرت، کشش و استحکام می دهد. انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد اما بدن ما بیشتر از نوع ۱ ، ۲ و ۳ تشکیل می شود. با افزایش سن کلاژن کمتری را در پوست تولید می کنیم و به همین دلیل چین و چروک و نازک شدن پوست در این سنین بیشتر می شود.

مواد غذایی حاوی کلاژن

1. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از آن مواد غذایی حاوی کلاژن است. کلاژن در زرده تخم مرغ وجود دارد. در حقیقت، تخم مرغ یک درمان طبیعی محبوب برای بهبود وضعیت سلامت مفاصل به حساب می آید. تخم مرغ همچنین غنی از گوگرد و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید کلاژن است. گوگرد به دفع سموم موجود در کبد کمک می کند و به بدن کمک می کند که آلاینده ها را راحت تر دفع کند.

2. سبزیجات قرمز

منابع غنی محافظت از پوست در برابر نور خورشید: گوجه فرنگی، فلفل قرمز و چغندر، حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن هستند. بروک آلپرت، متخصص تغذیه از نیویورک، می گوید: «لیکوپن به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و سطح کلاژن را افزایش می دهد.»

3. سبزیجات سبز تیره

همه گیاهان سبز رنگ مثل کاهو، لوبیا سبز، کلم، بروکلی و ... حاوی کلروفیل هستند که رنگ سبز گیاه به خاطر آن است. مطالعات نشان می دهد که کلروفیل موجب تولید کلاژن در سطح پوست می شود. اثبات شده است که کلروفیل در تولید آنتی اکسیدان های قوی بسیار موثر است. این آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب UV و رادیکال های آزاد که از موجبات اصلی پیری زودرس است، محافظت می کنند.

4. مرکبات

مطالعات نشان می دهند که ویتامین C به پیوند آمینواسید ها کمک می کند که برای تولید مواد اولیه تشکیل کلاژن، مثل پرولین، ضروری است. پرولین یک ماده مغذی است که در فرایند پیش تولید کلاژن مورد نیاز است. به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C در مقابل سموم موجود در هوا، مواد غذایی و آب که موجب تجزیه کلاژن و آسیب به پوست می شوند به عنوان یک محافظ عمل می کند. علاوه بر این ویتامین C به بازسازی و ترمیم سلول های پوستی کمک می کند، به همین خاطر برای جلوگیری از چین و چروک پوست بسیار توصیه می شود.
مرکبات منابعی غنی از این ویتامین هستند؛ بنابراین اسموتی، نوشیدنی های طبیعی، گریپ فروت و لیمو تازه را در رژیم غذایی خود جای دهید.

5. توت

توت حاوی مواد مغذی به نام الاجیک اسید است که نشان داده شده از تخریب کلاژن در اثر تابش نورآفتاب جلوگیری می کند. انواع توت ها علاوه بر محافظت در برابر علائم پیری به تولید کلاژن نیز کمک می کنند. توت ها مانند مرکبات غنی از ویتامین C هستند و همانطور که می دانید موجب پیوند اسید های آمینه می شوند.

6- سالمون

بروک آلپرت، متخصص تغذیه، می گوید: «انواع ماهی مثل ماهی تن و سالمون، حاوی اسید های چرب امگا 3 هستند. سلول های پوست توسط یک غشا چربی احاطه شده اند و این ماده از این لایه محافظت می کنند. زمانی که این سلول ها در سلامت باشند شما پوستی شاداب خواهید داشت.

7. تخم کدو

تخم کدو یکی از غنی ترین موادغذایی حاوی روی است و روی یکی از عناصر دخیل در تولید کلاژن است. مطالعات نشان می دهد که خوردن مواد غذایی حاوی روی روند فروپاشی کلاژن را نیز کندتر می کند. روی همچنین به تسریع التیام زخم کمک کرده و غشاء سلولی سالم زیر پوست را حفظ می کند.
سایر مواد غذایی حاوی روی عبارتند از: لوبیا، اسفناج، گردو، بادام و بادام زمینی

8. سیر

به نظر می رسد که ارزشش را داشته باشد بوی سیر را برای جوانی و شادابی پوست تاب آورید. همانطور که در بالا اشاره شد گوگرد ماده ای معدنی است که از تجزیه و فروپاشی کلاژن جلوگیری می کند. سیر و مواد شبیه به آن مثل پیاز بهترین مواد حاوی گوگرد هستند؛ بنابراین آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9. دانه چیا

دانه چیا یک منبع عالی از اسید های چرب و امگا 3 است. همانطور که به یاد دارید، این چربی ها با ایجاد سلول های سالم پوست و فراهم کردن رطوبت به پوست کمک می کنند که ظاهری نرم و انعطاف پذیر داشته باشد.

عوامل مخرب کلاژن را بشناسیم

بعضی از رفتار ها یا استفاده از برخی مواد غذایی باعث تخریب کلاژن در بدن می شوند. بهتر است با شناخت این عوامل، به حفظ کلاژن بدنمان کمک کنیم.

شکر و غلات تصفیه شده

شکر توانایی بازسازی کلاژن بدن را کم می کند. توصیه می شود، مصرف شکر و غلات تصفیه شده (نان و برنج سفید) را محدود کنید.

آفتاب گرفتن بیش از حد

اشعه ماوراء بنفش تولید کلاژن را کاهش می دهد، پس بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات ساخت کلاژن را در بدن کم میکند و منجر به ایجاد چین و چروک می شود. علاوه بر این روند بهبود زخم را مختل می کند.

برنامه نمونه برای افزایش کلاژن کلی شما

آماده اید تا غذاهای سرشار از کلاژن و مواد غذایی کلاژن ساز را در برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید؟ این یک برنامه غذایی سه روزه است که با غذاهای غنی از کلاژن بارگذاری شده تا به شما کمک کند که سطوح کلاژن بدن تان را افزایش دهید.

روز اول:

صبحانه: اسموتی با اسپیرولینا، ژلاتین، انواع توت ها و شیر بادام
ناهار: سوپ مرغ نارگیل تایلندی
شام: ماهی کاد با لیمو ترش، بروکلی کبابی و برنج قهوه ای
میان وعده: دانه های کدو تنبل کبابی و تخم مرغ آب پز

روز دوم:

صبحانه: ماست یونانی با توت فرنگی های بریده شده و دانه چیا
ناهار: اسفناج و سالاد توت فرنگی با مرغ کبابی
شام: نودل کدو با پستو کدو تنبل و سالاد ترکیه ای
میان وعده: کره بادام زمینی و پرتقال قطعه شده

روز سوم:

صبحانه: املت گیاهی
ناهار: گیاهان و مرکبات، مرغ سرخ شده با جوانه های بروکسل و کینوآ
شام: خوراک چیلی با گوشت گاو تغذیه شده با چچمن، آبگوشت استخوان و سبزیجات
میان وعده: چیپس کاله سیر و لیمو، سالاد میوه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (222 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (127 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (52 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (49 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (48 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت