ساعدنیوز
ساعدنیوز

کراتینه مو با پروتئین تراپی مو چه تفاوتی دارد؟

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
کراتینه مو با پروتئین تراپی مو چه تفاوتی دارد؟
امروزه با پیشرفت علم راه‌ های مختلفی برای تقویت و زیباسازی موها وجود دارد که پروتئین تراپی مو یکی از این روش‌ هاست و روز به روز متقاضیان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. در این مطلب، ابتدا نگاهی اصولی به انجام روشی محبوب برای این عمل خواهیم داشت سپس اینکه پروتئین تراپی مو در واقع چیست و سپس به بررسی فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی می‌پردازیم.

بافت موها در حالت طبیعی نرم و لطیف است و حتی اگر جنس خشکی داشته باشد، حالتی مشابه موهای آسیب دیده ندارد. موها، از هر نوعی که باشند، تحت تاثیر عواملی همچون گرما و حرارت زیاد، آسیب‌های محیطی، مواد شیمیایی مانند دکلره، رنگ و محصولات مراقبت از موی نامرغوب صدمه می‌بینند و قوام خود را از دست می‌دهند. این صدمه موها را دهیدراته، خشک، زبر، وز و دچار عوارضی همچون موخوره و شوره سر می‌کند و حتی ممکن است ریزش مو را به دنبال داشته باشد. افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند و به قدر کافی از مواد پروتئینی، فیبر، سبزیجات و کلیه مواد مفید برای سلامت بدن و رشد مو و به خصوص غذاهای دارای بیوتین استفاده نمی‌کنند، راحت‌تر از سایر افراد با مشکلاتی نظیر کم پشت شدن مو مواجه خواهند شد. همچنین ژنتیک و مصرف دخانیات در این امر تاثیرگذار است.

پروتئین تراپی چیست؟

در پروتئین تراپی نیز مواد پروتئینه، توسط فردی ماهر و آرایشگری باتجربه بر موهای تمیز قرار می‌گیرند و پس از گذشت مدتی شسته و اتو می‌شوند. پروتئینه کردن موها به معنای احیا کردن آن‌ها است و فاقد اثرات صاف کننده و موادی همچون فرمالدهید می‌باشد. البته که این روش به نوسازی بافت موهای شما کمک می‌کند و سبب افزایش ساخت پروتئین در موها می‌شود. همچنین شکنندگی، کدری، زبری و وز آن‌ها را از بین می‌برد و نرم کننده و جلا دهنده است. اگر در زمان صدمه به مو، کوتیکول‌های آن دچار روزنه شده باشند، پروتئین تراپی این شکاف‌ها را پر می‌کند و باعث طراوت و شادابی موها می‌شود. این کار نمی‌تواند باعث لخت شدن موهای شما شود و موج موهای شما را تا حد کمی حفظ می‌کند. بهتر است زنان باردار از انجام این کار خودداری کنند، هر چند برخی این توصیه را رد می‌کنند. اگر قصد انجام این کار را دارید، از محتویات مواد پروتئینه خود باخبر شوید و اطمینان حاصل کنید که در آن فرمالدهید نباشد.

کراتین مو چیست؟

برای انتخاب پروتئین و کراتین بهتر است در ابتدا قبل از آشنایی با خصوصیات این محصولات با تفاوت کراتین و پروتئین تراپی به طور کامل آشنا شوید. کراتین در واقع روشی نیمه دائمی برای صاف کردن موهای وز و فر می باشد که در این روش موها به صورت موقت با محلول کراتین مورد نیاز برای مو پوشش داده می شوند. با استفاده از این روش موها کاملا صاف و لخت می شوند و حالت وز و فر آن ها از بین می رود. کراتین کردن موها به ترمیم و بازسازی موهای آسیب دیده می پردازد اما بیش از آن که روشی برای درمان موها باشد ترفندی برای صاف نگه داشتن مو محسوب می شود.

پوستر موی صاف و کراتینه شده

چهار علامتی که نشان دهنده نیازمندی مو به پروتئین تراپی

قبل از انجام این نوع تراپی ممکن است سوالاتی را از خود پرسیده باشید، سوالاتی مانند آیا موهای من به پروتئین نیاز دارد؟ پروتئین‌تراپی چند درصد صافی دارد؟ آیا پروتئین تراپی موهای من را صاف میکند؟ در ابتدا بهتر است با مراجعه به یک متخصص از میزان سلامت یا آسیب موهایتان آگاه شوید. زیرا گاهی انجام این عمل، راه‌ حل درمان مو نیست و خشکی مو به تنهایی دلیل کافی برای انجام آن نیست. اگر شما موهای خشکی دارید، در ابتدا بهتر است از محصولات مراقبتی مناسب نوع موهای خود مانند یک نرم کننده مناسب استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز موهایتان به خوبی تامین شود و در صورت عدم موفقیت، درمان پروتئینه را امتحان کنید.

  • علائمی وجود دارند که نشان می‌دهند موهای شما به این عمل نیاز دارد. برخی از این عوامل عبارتند است از:

  • موها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌‌اند.

  • موهای شما به تعدد رنگ و دکلره شده‌ است.

  • شکستن و ریزش بیش از حد در موهای شما وجود دارد و تار موهای شما شل است.

  • موهایی وز و مجعد دارید که نشان دهنده از دست رفتن آب و چربی طبیعی موهای شماست.

ماندگاری پروتئین تراپی مو چقدر است؟

این روش قیمت و ماندگاری متفاوتی دارد. مدت ماندگاری این عمل بسته به جنس موهای شما، نوع نگهداری موها، مراقبت‌ های صحیح بعد از آن و نوع محصولات استفاده شده می‌تواند متفاوت باشد. البته فراموش نکنید که نوع مواد و روشی که برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در ماندگاری پروتئین تراپی تاثیر بسزایی دارد. اما معمولا این عمل بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد. برای افزایش ماندگاری پروتئین تراپی مو خصوصا پروتئین تراپی برزیلی بهتر است تا 24 ساعت حمام نروید، به مدت 2 هفته از رنگ و دکلره کردن موها بپرهیزید و بعد از انجام آن از سرم موی بدون سولفات، شامپوی بدون سولفات، نرم کننده بدون سولفات و ماسک‌ موی بدون سولفات استفاده کنید.

تفاوت کراتین با پروتئین تراپی مو چیست؟

  • پروتئین تراپی عوارض کمتری نسبت به کراتینه کردن موها دارد و سالم‌تر است. در عوض مدت زمان ماندگاری آن کمتر از کراتینه کردن موها است.

  • کراتینه درمانی عمدتا از کراتین که جزئی از موهای شماست تشکیل شده است و به راحتی می‌تواند در موها نفوذ کند. در حالی که در پروتئین درمانی از مخلوط چند پروتئین استفاده می‌شود که از منایع مختلف گیاهی و حیوانی برای نیازهای مو استخراج می‌شود.

  • کراتینه برای انواع موهای صاف، موج دار و مجعد گزینه ایده‌آلی است که موها را تغذیه کرده، کمبود پروتئین را برطرف، موها را صاف و نرمی و لطافت را به آن بازمی‌گرداند. اما پروتئین تراپی درمانی است که کراتین و تمام پروئین‌های ضروری را برای مو فراهم می‌سازد و از مشکلات احتمالی موها مانند موخوره جلوگیری می‌کند و سبب استحکام مو از طریق بازسازی تارهای مو و ریشه‌های آن می‌گردد.

  • کراتین کردن مو دارای سه نوع مشهور کراتین برزیلی، کراتین نرم، کراتین جاپزیلیان بوده و پروتئین تراپی هم دارای انواعی مانند پروتئین گندم، ابریشم، سویا، خاویار و… است.

  • درمان کراتینه برای افرادی که خواستار صافی موهای خود هستند، مناسب است و درمان‌ های پروتئینی برای افرادی که به دنبال بازسازی پیوندهای مو هستند، انتخابی عالی است.

خطرات احتمالی کراتین‌کردن مو

درمورد درمان‌های کراتینه اختلاف نظر زیادی وجود دارد، زیرا در آنها از فرمالدئید یا سایر مواد شیمیایی که فرمالدئید آزاد می‌کنند استفاده می‌شود. فرمالدئید گازی بی‌رنگ و تند است که خاصیت سمی دارد. این ماده در صورت استنشاق یا تماس با چشم و پوست، ممکن است اثرات مضری برای سلامتی بدن داشته باشد. این اثرات مضر ممکن است شامل موارد زیر شوند:

  • سرفه‌کردن

  • خس‌خس سینه

  • حالت تهوع

  • استفراغ

  • سردرد

  • سرگیجه

  • واکنش‌های آلرژیک

  • درد قفسه سینه

کارشناسان همچنین قرار‌گرفتن مکرر درمعرض سطوح بالای فرمالدئید را با برخی از انواع سرطان ازجمله لوسمی مرتبط می‌دانند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط بین لوسمی و قرار‌گرفتن درمعرض فرمالدئید نیاز است. همچنین اگرچه روی برخی از محصولات نوشته می‌شود که فاقد فرمالدئید هستند، اما بااین‌حال، آنها به جای آن از متیلن گلیکول یا سایر مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که ممکن است هنگام گرم‌شدن فرمالدئید آزاد نمایند. این بدان معنی است که حتی اگر فرمالدئید در لیست مواد تشکیل‌دهنده ماده کراتین نباشد، شما ممکن است پس از اتو‌کشیدن موهایتان همچنان در خطر قرار‌گرفتن درمعرض آن باشید.

پوستر موی صاف

میزان ماندگاری پروتئین مو و کراتینه

یکی از مهم ترین تفاوت کراتین و پروتئین تراپی بدون شک مربوط به ماندگاری و میزان دوام بین این دو محصولات می باشد. همانطور که می دانید کراتین مو دارای ماندگاری و دوامی بین 6 تا 1 سال است . البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید برای ماندگاری بیشتر این روش باید برخی مراقبت های لازم را انجام دهید. کراتین همچنین یک روش نیمه دائمی محسوب می شود. این در حالی است که ماندگاری پروتئین تراپی در مقایسه با کراتین بسیار کمتر می باشد و میزان ماندگاری این روش بین 3 تا 4 ماه می باشد. در صورت انجام مراقبت های لازم بعد از انجام این روش ها بدون شک اثر و ماندگاری کراتین و پروتئین بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

بنابراین هر دو روش ظاهر موهای شما را بهبود می‌بخشند و تا زمانی محدود به آن‌ها زیبایی می‌دهند. اما هیچ یک نمی‌توانند با مراقبت از موها به طور طبیعی و به دور از مواد شیمیایی و صاف کننده جایگزین شوند و دارای عوارض هستند. پروتئین تراپی به پوست سر آسیب می‌زند و با فشار بر ریشه موها، ممکن است ریزش آن‌ها را رقم بزند. کراتین درمانی نیز ریزش مو و ورود مواد سمی به ریه را به همراه دارد و مشکلات آن، به زحماتش نمی‌ارزد. پیش از انجام دادن هر تکنیک زیبایی و پیاده کردن آن بر پوست و موهایتان، به خوبی درباره آن‌ها مطالعه کنید و با افرادی که چندین بار آن‌ها تجربه کرده اند مشورت کنید.امیدوارم از محتوای پوست و مو نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به زیبایی ظاهر خود اهمیت میدهند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش سلامت خانواده ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (286 نظر) مهران رجبی: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد (109 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (47 نظر) چرا رهبر انقلاب در زمان ایراد خطبه نماز عید فطر بغض کردند؟ (34 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (24 نظر) مراسم تشییع پدر شهاب حسینی، قبادِ سریال شهرزاد با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) جشن تولد ساده و خلوت سارا و نیکای پایتخت در یک رستوران لوکس و شیک/ رنگ کیکشون چقدر دلبره+عکس (20 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا بَنّا در مقاوم سازی پی ساختمان/به این باید دکتری افتخاری بدن! +عکس (19 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (17 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شیرازی، با نوشته جالب پشت خاور اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (16 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: وقتی دختره بهش میگه به فوکول من گیر نده +ویدئو😂👌 (14 نظر) خلاقیت منحصربفرد شهرداری کرمانشاه با رنگ آمیزی پیاده راه برای زیباسازی/ماشالله به این هنر+عکس (14 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (16 نظر) مراسم عقد ساده و بدون تجملات نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور نوه امام خمینی/ چه منزل باصفا و دلبازی+عکس (16 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره ماتم زده همسر جوان حسن جوهرچی، بازیگر محبوب سریال فاصله ها در مراسم تشییع شوهرش/ حیف جوونیش+عکس رونمایی از چهره جوان و قدِبلند دختر پریوش نظریه، طاووس الملوک سریال گیلدخت/ چقدر شبیه مامانش هست+عکس درخواست متفاوت و بداهه گویی جالب شهاب حسینی در دیدار با رهبر انقلاب+ویدیو تغییر چهره و استایل امپراطور سریال دونگی در 52 سالگی/ چه خوشتیپ و باکلاس+عکس خلاقیت جالب و خنده دار یک دانش آموز تنبل در امتحان عربی/ مرزهای تقلب رو جا به جا کردین!+عکس لباس عروس شیک و ساده مریم امیرجلالی، ناهید سریال "خانه به دوش"/ آقای داماد زیادی شبیه یوسف تیموریه، نیست؟ ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... نیم نگاهی به دکوراسیون شیک و باکلاس خانه حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ چه مبل خوشگلی داره +عکس نگاهی به مراسم تولد هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال با دیزاین شاهکار/مبارکا باشه +عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 معرفی بروکر کوتکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود زدن یک تیر و سه نشان با رزرو تور اروپا در زمان برگزاری فستیوال فیلم کن! تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل روایت جالب رهبر معظم انقلاب از کتاب کرایه کردنشان به مبلغ هر شب 1 قِران+ویدیو/ کتابفروشی ناراحت شد که چرا من هر جلد رو توی یک شب میخونم! فرمول محاسبه وزن ورق روغنی نگاهی به دسته گل شیک و حلقه های زیبا و باکلاس سوگل طهماسبی، ریحانه سریال فاصله ها/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ خلاقیت تحسین برآنگیز شهرداری در ترغیب کودکان به انداختن زباله در سطل آشغال+عکس/ آفرین به این ذهن توانمند👏 نگاهی به تمرینات سخت ورزشی امیرحسین زارع کشتی گیر افتخار آفرین در کنار ساحل/ هزار ماشاالله به این جوون پُر زور +فیلم توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! رونمایی از حضرت عشق امیرحسن زارع مدال آور کشتی/ همیشه کنار هم +عکس عکسی بانمک و جالب از دوران کودکی لعیا زنگنه، رعنای سریال مادرانه/ چقد ناز و دوست داشتنی بوده😍 حضور بازیگران معروف و محبوب در مراسم تشییع حسن جوهرچی، شوهرعمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ از لعیا زنگنه تا رضا توکلی و امین تارخ+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل ابر/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت خنده دار و هوشمندانه مادر ایرانی در تغییر کاربری بامیه‌های مونده از ماه رمضان +عکس/ از شیرینی افطار به خورشت ناهار🤣 6 فرد مشهور که ضریب هوشی آن‌ها با انیشتین برابری می‌کند لحظه عجیب ترکیدن نورافکن استودیو در پخش زنده شبکه خبر+ویدیو (عکس) تفریح هیجان انگیز و خفن نیکای سریال "پایتخت" در شهربازی استکهلم سوئد! شهر جن‌ها در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند +عکس وقتی نصاب سینک ظرفشویی واحدهای عملی دوره‌اش رو آنلاین پاس کرده+عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 مهدکودک: آری یا خیر؟ (ویدئو) سوت بلبلی زدن بامزه نعیمه نظام دوست و سمیرا حسن پور در برنامه "اسکار" مهران مدیری/ بقول بهنام تشکر؛ نعیمه میتونه!
تیتر امروز   
ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی 6 فرد مشهور که ضریب هوشی آن‌ها با انیشتین برابری می‌کند شهر جن‌ها در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند +عکس