کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ما تمامش می‌کنیم»؛ یک رمان عاشقانه اعتیادآور

  شنبه، 10 شهریور 1403 ID  کد خبر 406191
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ما تمامش می‌کنیم»؛ یک رمان عاشقانه اعتیادآور
ساعدنیوز: کتاب «ما تمامش می‌کنیم»نوشته‌ی کالین هوور احتمالا نیازی به معرفی ندارد. چه طرفدار قدیمی او باشید و چه با شنیدن خبر اکران اقتباس سینمایی آن با کتاب آشنا شده باشید. اما یک سوال مهم باقی می‌ماند: آیا «ما تمامش می‌کنیم» واقعا ارزش این همه هیاهو را دارد؟ در این معرفی بی‌طرفانه، به ویژگی‌های مثبت و منفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، این کتاب که مدت‌ها در صدر فهرست پرفروش‌‌ها قرار داشته است، کالین هوور را به عنوان یکی از نویسندگان عامه‌پسند دنیای ادبیات، معرفی می‌کند اما کتاب علی‌رغم جذابیت‌های فراوان، ضعف‌هایی هم دارد که نباید نادیده گرفته شوند. کالین هوور قصه را با الهام از رابطه‌ی مسموم و پرفرازونشیب والدین خود نوشته است، با این حال، شاید به آن اندازه که انتظار دارید، عمیق نباشد.

معرفی و نقد کتاب «ما تمامش می‌کنیم»

با وجود شهرت هوور و فروش چندین میلیون نسخه‌ای کتاب «ما تمامش می‌کنیم» -یا همان «با ما تمام می‌شود»- یکی از واکنش‌های رایج پس از خواندنش این است که «چندان بد نبود». این احساسی است که بسیاری از طرفداران جدی ادبیات به این رمان خواهند داشت: شاید اعتیادآور و هیجان‌انگیز پیش برود، اما در نهایت می‌توان در توصیف آن گفت که بی‌نقص نیست. داستان لیلی بلوم و رایل کینکی (شخصیت‌های اصلی) فاقد پیچیدگی و ظرافتی است که امیدواریم در داستانی با درون‌مایه‌های سنگین این چنینی ببینیم.

سبک، ساده و سرراست، نثر هوور بی‌شک آزاردهنده نیست و رمان‌های او را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مخاطب عام تبدیل می‌کند. با این همه، این سادگی باعث می‌شود تا شخصیت‌های او بُعد و اصالت کافی نداشته باشند. تضاد بین قهرمانان دوست‌داشتنی و شرورهای آشکار، بدون فضای کافی برای توسعه شخصیت‌ها، باعث می‌شود که روایت تا حدودی خنثی به نظر برسد. البته اگر سخت‌گیر نیستید و به خواندن رمان‌های تجاری و مصرفی عادت دارید، این چیزها برای شما اهمیتی نخواهد داشت.

علاوه بر این، اگر اخبار پیرامون کتاب «ما تمامش می‌کنیم» را دنبال کرده باشید، شاید انتظارات شما بسیار بالا برود، خصوصا اینکه بسیاری از طرفداران موقع خواندن آن اشک ریختند و دچار بحران روحی شدند. در حالی که مشخص است هوور چه هدفی را دنبال می‌کند اما در عمل، قصه‌ی او به سمت یک تصویرسازی نمایشی تمایل دارد که از پیچیدگی‌های زندگی واقعی بهره نمی‌برد و اندکی مصنوعی به نظر می‌رسد. البته ما از یک رمان داستانی، نباید همیشه انتظار واقع‌گرایی داشته باشیم.

با وجود این، توانایی کالین هوور در جذب کردن خواننده -به شخصیت‌هایش- بی‌نظیر است. او از حقه‌بازی‌های عاطفی و فریب در روابط عاشقانه، تصویری واضح به نمایش می‌گذارد و پیچش‌های داستانی قابل قبولی می‌سازد که شما را تا پایان داستان درگیر نگه می‌دارد. ضمن اینکه کتاب «ما تمامش می‌کنیم» را نباید تنها یک رمان عاشقانه‌ی اصیل در نظر گرفت، زیرا به بررسی سوژه‌ تکان‌دهنده‌ای همچون سوءاستفاده عاطفی و تاثیرات ماندگار آن می‌پردازد.

نیت نویسنده در «ما تمامش می‌کنیم» کاملا ملموس است، او می‌خواهد ابهامات اخلاقی پیرامون خشونت خانگی در بطن روابط عاشقانه‌ را در کانون توجه قرار دهد. با توجه به آمار بالای اختلافات زناشویی و افرادی که از روابط رمانتیک خود آسیب روانی جدی دیده‌اند، «ما تمامش می‌کنیم» نه فقط یک داستان، بلکه آغازگر گفتگوهایی ضروری برای نسل جوان است و یک هشدار برای آن‌ها که وارد هر رابطه‌ای نشوند، یک رابطه‌ی مسموم را تحمل نکنند و البته بدانند که رفتارهای اشتباهشان، تا چه اندازه می‌تواند دیگران را از نظر روانی تحت‌تاثیر قرار دهد.

مهارت نویسندگی کالین هوور فراتر از درگیر کردن مخاطب از طریق داستان‌گویی است؛ او به راحتی وارد حوزه‌ی روانشناسی عاطفی می‌شود و غم و اندوه را بدون اینکه وارد جزئیات شود، قابل تحمل می‌کند. این رویکرد تحلیل‌گرانه، نه تنها یکپارچگی عاطفی داستان را حفظ می‌کند، بلکه نقاط اوج و فرود آن را نیز برجسته می‌کند؛ این باعث شده است تا خوانندگان در برخورد با چنین موضوعات سنگینی، هم متاثر شوند، هم فکر کنند. هیچکدام از ما نمی‌خواهیم در چنین موقعیتی قرار بگیریم، و بعضی‌هایمان حتی درکی از یک رابطه‌ی آسیب‌زا نداریم، ارزش کتاب «ما تمامش می‌کنیم» در این است که ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که خطرات این جنس رابطه‌های خطرناک را درک کنیم.

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، «ما تمامش می‌کنیم» چیزی بیشتر از یک داستان عاشقانه معمولی است. این یک روایت درباره خودشناسی، شجاعت برای رهایی از چرخه‌های خشونت و سوء استفاده خانگی است. سفر شما در صفحات آن، با تجربه‌ی دامنه‌ای از احساسات مختلف همراه خواهد بود که به یک پایان‌بندی زیبا و ضروری ختم می‌شود. روایت کالین هوور ما را دعوت می‌کند تا سوال کنیم، همدلی کنیم و در نهایت پیچیدگی عشق و خشونت را درک کنیم، همین ویژگی است که «ما تمامش می‌کنیم» را به یک کتاب ضروری برای همه‌ی جوانان -چه آن‌هایی که در رابطه هستند و چه آن‌هایی که می‌خواهند وارد رابطه شوند- تبدیل می‌کند.

با این حال، در میان این تحسین‌ها، این احتمال وجود دارد که در نهایت نسبت به کتاب سرد یا بی‌تفاوت شوید. در حالی که «ما تمامش می‌کنیم» در بسیاری از جنبه‌ها بی‌شک می‌درخشد، خصوصا در تصویرسازی‌های صمیمانه از احساسات پیچیده انسانی، برخورد شجاعانه با خشونت خانگی و توانایی ایجاد یک ارتباط عمیق بین خواننده و شخصیت‌ها، روایت گاهی بیش از حد ساده به نظر می‌رسد و فاقد پیچیدگی‌ها و عمقی است که یک داستان خوب را به قلمروی آثار ماندگار سوق می‌دهد. بنابراین ممکن است که داستان را تا حدودی قابل پیش‌بینی ببینید. البته اینکه می‌توانید حدس بزنید روایت به کجا ختم می‌شود، اهمیت درون‌مایه‌ی آن را کم نمی‌کند اما شاید در پایان، آن‌ شور و هیجانی را نداشته باشید که گاهی پس از خواندن یک کتاب عاشقانه تجربه می‌کنید.

کتاب «ما تمامش می‌کنیم» با ریتم کندی پیش می‌رود و چالش‌های یک رابطه را از طریق زندگی درهم‌تنیده‌ی لیلی و رایل ترسیم می‌کند. این روایت آرام فقط نمی‌خواهد یک داستان عاشقانه‌ی دیگر باشد که نمونه‌اش را هزاران بار دیده‌ایم، بلکه به دنبال گسترش مرزهای داستان‌های عاشقانه بزرگسالان است. لیلی، 23 ساله، که وارد یک مرحله جدید از زندگی خود در بوستون می‌شود، پس از ملاقات با رایل، یک جراح مغز و اعصاب، می‌بیند که زندگی‌اش دچار تغییر و تحول شده است و به مسیر متفاوتی می‌رود، اما آیا این اتفاق خوبی است یا بد؟

هیاهویی که پیرامون کتاب «ما تمامش می‌کنیم» در سال‌های اخیر وجود داشته، باعث ایجاد انتظاراتی شده است که شاید بیش از حد بلندپروازانه باشند. در حالی که کتاب، داستان منسجمی دارد، اما آن را در چارچوبی عرضه می‌کند که تا حدودی قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد. شخصیت‌ها، اگرچه جذاب هستند، اما بیشتر شبیه کهن‌الگوهای آشنا به نظر می‌رسند. با این حال، همان‌طور که بالاتر ذکر شد، با توجه به سلیقه و جهان‌بینی شما، ممکن است قابل‌ پیش‌بینی بودن قصه یا کلیشه‌ای بودن شخصیت‌ها برایتان اهمیتی نداشته باشد. کتاب «ما تمامش می‌کنیم» فارغ از ضعف‌هایش، به دلیل درون‌مایه‌ی مهمی که دارد، باید خوانده شود و اگر به دنبال یک اثر عاشقانه‌ی سرگرم‌کننده هستید، شما را راضی می‌کند.

برچسب ها: کتاب رمان

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (609 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (307 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (235 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (146 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (118 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (105 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (100 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (88 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (88 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (84 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (54 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (56 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (54 نظر)
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در برابر درخواست فیلمبرداری از منزلشان: اگر شما بخواهید زندگی مرا نشان بدهید می‌ترسم خیلی‌ها باور نکنند
دانلود آهنگ جدید «تنها» فرزاد فرزین +فیلم/ من عاشق هرکی بشم میره من خستم از این قصه گفتن ها
نظرات منتقدان سینما درباره فیلم تگزاس 3
کتاب خوب بخوانیم ؛ 6 کتاب خواندنی از بهترین نویسندگان افغانستان؛ سرزمینی غرق در اشک و خون
6 ماه دوم سال قیمت خانه چه می‌شود؟
دومین مسئول اهل سنت در راه کابینه دولت مسعود از سیستان و بلوچستان
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ما تمامش می‌کنیم»؛ یک رمان عاشقانه اعتیادآور
(عکس) علت این که مهندس انگلیسی پنجره‌ها را «ماست‌مالی» می‌کند چیست؟
صحبت‌های مهم عارف درباره افزایش قیمت بنزین
(عکس) غذاهای پرطرفدار ایرانی که محبوب ایتالیایی ها شده!
(ویدئو) یادی کنیم از بازی زهره حمیدی در سریال گمگشته سریال ماه رمضان 1380
(ویدئو) رازهای نون خامه ای حرفه ای که هیچ کجا بهت نمیگن!
جزئیات پرداخت غیر نقدی وام ازدواج از زبان وزیر اقتصاد
(ویدیو) تصاویر عجیب و باورنکردنی از حجم پول‌هایی که یک گدا در یک روز
(ویدیو) مهریه عجیب همسر یکی از شرکت کننده های عصر جدید / کم مونده بود علیخانی از خواهرش خواستگاری کنه😂
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند