لاغری با جوانه گندم

  سه شنبه، 29 آذر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
لاغری با جوانه گندم
از آنجایی که جوانه گندم سرشار از مواد مغذی است و خواص زیادی دارد، می خواهیم یکی از خواص آن که تاثیر آن بر لاغری است را مورد بررسی قرار دهیم. همراه ساعد نیوز باشید.

در کشور ما از هزاران سال پیش، در دوران باستان جوانه ها و اهمیت استفاده آن ها برای مردم شناخته شده بود. این موضوع به قدری اهمیت داشته که مردم ما استفاده از جوانه گندم را به عنوان یک آیین سنتی همواره در آغاز فصل بهار به شکل سمنو در سفره هفت سین لازم می دانستند. زمانی که گندم جوانه می زند، تغییر شکل داده، تغییرات شیمیایی که در دانه ها در حین جوانه زدن رخ می دهد باعث می شود املاح و ویتامین های آن افزایش یابد به طور کلی در فرایند جوانه زدن ویتامین ها، املاح و پروتئین ها به مقدار زیادی افزایش می یابد. در شروع روند جوانه زدن، نشاسته موجود در دانه شکسته شده و به قندهای ساده ی گلوکز و ساکارز تبدیل می شود که این عمل به وسیله آنزیم آمیلاز صورت می گیرد. گندم جوانه زده همچنین دارای ترکیباتی مانند ویتامین A،B1،B6،B12،E، اسید فولیک، کلسیم، فسفر، روی، ید، سلنیوم و منیزیم نیز می باشد که پس از اینکه جوانه به اندازه خود گندم رشد کرد می توان از این مواد بهره برد. همچنین خواص علف گندم نیز بسیار زیاد است و هزاران سال است که در سراسر دنیا از آن استفاده می شود.

تاثیر جوانه گندم بر لاغری

جوانه، قلب مغذی گندم و حاوی پروتئین،، فیبر و موادمعدنی زیادی است. موادمغذی جوانه ها شامل فولات، ویتامین E و تیامین می شود. معمولا پیشنهاد می شود اگر می خواهید طعمی فوق العاده و آجیلی ملایمی به غذایتان بیفزایید، جوانه خام یا برشته را به اسموتی ها، کاسرول ها، خورش ها و سوپ ها اضافه کنید. 2 قاشق غذاخوری جوانه گندم این ارزش غذایی را دارد:

  • 45 کالری انرژی
  • 1 گرم چربی غیراشباع
  • 2 گرم فیبر غذایی
  • 10 درصد از نیاز روزانه به فولات
  • 8 درصد از نیاز روزانه به فسفر، منیزیم و روی
  • 15 درصد از نیاز روزانه به ویتامین E
  • 10 درصد از نیاز روزانه به تیامین

خواص عمده جوانه گندم برای لاغری سالم، عبارتند از:

  • ویتامین E: ویتامین E از سلول های مغز گرفته تا غشای سلولی را محافظت می کند و برای عملکرد سیستم ایمنی، سم زدایی و مبارزه با رادیکال های آزاد مهم است.
  • فیبر: فیبر جوانه گندم می تواند برای متعادل کردن قند خون، هضم سالم و کنترل کلسترول مفید باشد.
  • ویتامین های B: جوانه گندم حاوی ویتامین های گروه B مانند فولات، تیامین و ویتامین B6 است. این ویتامین ها می توانند برای سلامت قلب و آرامش روانی هنگام رژیم لاغری مفید باشند.
  • اسیدهای چرب: جوانه گندم منبع اسیدهای چرب امگا 3 است که می توانند به کاهش التهاب و کلسترول و حمایت از سیستم عصبی در رژیم غذایی کمک کنند.

جوانه گندم به عنوان یک مکمل، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و یک منبع عالی از پروتئین های گیاهی، همراه با فیبر و چربی های سالم، منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر محسوب می شود که آن را برای افزودن به رژیم غذایی لاغری مناسب می کند.

خواص جوانه گندم

  • سیستم ایمنی را تقویت می کند: در صورتی که به غذای خود جوانه گندم بیفزایید؛ جوانه گندم سیستم ایمنی بدن انسان را به قدری افزایش می دهد که می توانید مشاهده کنید که بدن شما در برابر بسیاری از بیماری ها نظیر سرطان و حملات قلبی مقاوم شده است؛ در جوانه گندم مواد بسیار مغذی از جمله هیدرولیزات بیوتئین وجود دارد که تاثیر بسیار مثبتی بر روی سیستم ایمنی دارد.
  • به سلامت قلب کمک می کند: طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، دانشمندان معتقدند که مصرف جوانه گندم به صورت منظم می تواند احتمال بروز سکته های قلبی را کاهش دهد و در نهایت بیماری های قلبی و عروقی رفع خواهند شد.
  • کلسترول بد را کاهش می دهد: کلسترول بد به کلسترولی گفته می شود که در بدن اکسید می شود و در رگ ها و شریان های خونی باقی می ماند و همین موضوع موجب بسیاری از حمله های قلبی بسیار خطرناک و نیز سکته مغزی می شود؛ اما در صورتی که رژیم غذایی شما جوانه گندم داشته باشد این ماده میزان فیبر در رژیم غذایی شما را تامین می کند و خطر ابتلا به این بیماری های قلبی را تا درصد قابل توجهی می کاهد؛ در ضمن مادهای به نام اکتا واسانول در جوانه گندم وجود دارد که می تواند سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و احتمال بروز سکته های مغزی و قلبی و بسیاری از بیماری های مرتبط با این ماده را به حداقل می رساند.
  • از سرطان جلوگیری می کند: در صورتی که به مواد غذایی خود اشکال مختلف جوانه گندم را می افزایید احتمال بروز سرطان را می توانید کاهش دهید؛ طبق یک مطالعه علمی که توسط JUD SON PL و همکارانش صورت گرفت متوجه شدند جوانه گندم در مراحلی از سرطان تخمدان تاثیر شیمیایی بسیار خوبی داشته است؛ در واقع افرادی که در رژیم غذایی شان جوانه گندم را می گنجانند، سطح ترشح TNF در سلول هایشان توسط ماکروفازها افزایش می یابد که این موضوع موجب تحریک شدن فعالیت سلول های NK (سلول های طبیعی قلب) می شود که این امر سلول های سرطانی و تومورها را به کام مرگ می برد.
  • خاصیت ضد پیری دارد: در جوانه گندم مقدار قابل توجهی مواد مغذی و ویتامین وجود دارد که تاثیرات قابل توجهی بر سلامت پوست انسان می گذارد و نیز ریزش مو را کاهش می دهد و در صورتی که می خواهید از خاصیت ضد پیری جوانه گندم بهره مند شوید می توانید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید؛ در جوانه گندم ویتامین ای وجود دارد که تاثیر شگفت انگیزی بر سلامت پوست و مو انسان دارد و در صورت استفاده منظم و روزانه از جوانه گندم می توان نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند؛ از این رو بیماری هایی همچون پسوریازیس، آفتاب سوختگی، اگزما، چین و چروک پوست و نیز ریزش مو را می توان با این ماده غذایی درمان کرد.
  • عملکرد جسمی انسان را افزایش می دهد: این موضوع تائید شده است که گندم دارای میزان بالایی از اکتا و اسانول طبیعی می باشد که خاصیت ارگونومیک دارد و در صورتی که جوانه گندم را به رژیم غذایی خود بیفزایید و به صورت منظم مصرف کنید، عملکرد تولید انرژی در بدن را می افزاید.
  • متابولیسم سلولی را بهبود می بخشد: در پروتین جوان گندم ویتامین بسیار مفیدی دیگر از جمله ویتامین B وجود دارد که خود شامل گروهی از ویتامین ها نظیر یناسین، یتامین و فولات می باشد که این ویتامین ها برای متابولیسم سلولی حیاتی و مفید می باشند؛ تمام این مواد مغذی موجب تبدیل شدن مواد مغذی همچون کربوهیدرات، چربی و گلوکز به انرژی مصرفی مورد نیاز برای سلول ها می شوند.
  • سلامت عضلات را افزایش می دهد: یکی از مهم ترین و مناسب ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی جوانه گندم می باشد؛ در حفظ سلامت عضلات پروتئین نقش اساسی و بسیار مهمی دارد که شامل ترمیم کردن بافت های آسیب دیده، تنظیم کردن سطح انرژی در بدن و کمک کردن به تعادل سیستم کل بدن می باشد؛ پروتئین به خصوص برای ورزشکارانی که تمایل دارند حجم قابل توجهی از عضلات خود را افزایش بدهند ضروری و مفید می باشد.
  • از دیابت جلوگیری می کند: در جوانه گندم اسید فولیک بسیار زیادی وجود دارد که تاثیرات ثانوی ه بسیاری برای افراد مبتلا به دیابت دارد؛ در واقع در بدن انسان اسید فولیک با ترکیباتی به نام”هموسیستئین” مرتبط می باشد که این ترکیبات ابتلا به بیماری های عروق دیابت و بیماری های قلبی کاهش می یابد و نقش بسیار مهمی دارد؛ اسید فولیک در بسیاری از غلات کامل وجود دارد بنابراین اگر به رژیم افراد مبتلا به دیابت جوانه گندم اضافه شود؛ سطح هموسیستئین در بدن انسان ها کاهش می یابد و بدین ترتیب احتمال وقوع شرایط خطرناک ناشی از بیماری های ثانویه در این افراد کاهش می یابد.

سالاد جوانه گندم

بهترین روش مصرف جوانه گندم برای لاغری

جوانه گندم دوز سالمی از فیبر و موادمعدنی ازجمله روی، اسید فولیک و آهن را برای بدن فراهم می کند. هنگامی که افراد چربی های اشباع شده را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، معمولاً تمایل به کاهش مصرف گوشت نیز دارند. بااین حال هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است بخش مهمی از موادمغذی حیاتی را از دست بدهند.

یکی از بهترین روش ها این است که جوانه گندم وارد رژیم غذایی شود. به افرادی که در دوران رژیم لاغری به سر می برند، توصیه می شود همان طور که در تلاش برای کاهش وزن خود با کاهش مصرف غذاهای چرب هستند، در هر وعده غذایی مقداری جوانه گندم نیز روی غذای خود بپاشند تا فیبر کافی برای کاهش اشتها و عملکرد بهتر روده و همچنین مقدار زیادی موادمعدنی و ویتامین را برای بدن خود فراهم کنند. باید توجه داشت این جوانه ها به دلیل محتوای چربی غیراشباع بالا، به سرعت فاسد می شوند. بنابراین، برای نگهداری طولانی مدت باید برشته شده و در یک شیشه دربسته در یخچال نگهداری شود. جوانه گندم را می توان به هر غذایی، ازجمله گرانولاها، سالاد، اسموتی و نان اضافه کرد. برای صبحانه نیز از جوانه گندم در شیر، ماست و تخم مرغ خاگینه استفاده می شود. همچنین، می توانید هنگامی که جوانه گندم را به غذایتان اضافه می کنید، نیم فنجان از آرد جوانه را با جوانه خام جایگزین کنید تا یک غذای سالم تر و دلچسب تر داشته باشید.

میزان مصرف جوانه گندم برای لاغری

برای میزان مجاز مصرف آن، توصیه روزانه دقیقی نشده است و بیشتر به وضعیت بدنی خود فرد بستگی دارد. برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، شاید بهتر باشد با 1 قاشق غذاخوری در روز شروع شود. معمولا برای هر 1000 کالری که فرد از غذا دریافت می کند، به 14 گرم فیبر نیاز است. هر قاشق غذاخوری جوانه گندم، تقریباً 2 گرم فیبر دارد. بنابراین، اگر 3 قاشق غذاخوری از آن در وعده های اصلی غذایی میل شود، 6 گرم فیبر در روز از این طریق برای بدن تامین خواهد شد. دوزهای زیاد جوانه گندم به دلیل افزایش فیبر در رژیم غذایی، ممکن است سیستم گوارشی را با مشکل مواجه کنند.

لاغری با پودر جوانه گندم

جوانه گندم شامل بیش از ۹۰ نوع مواد معدنی از جمله مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم است. همچنین شامل ۱۹ آمینو اسید (بلوک های سازنده پروتئین) و آنزیم های ضروری است. همچنین پودر جوانه گندم ویتامین های A، B، C، E ، K و تقریبا تمامی مواد مغذی که بدن شما نیاز دارد را فراهم می کند. زمانی که بدن شما هیچ مواد مغذی را از دست نمی دهد، خواهید دید که شما تمایل کمتری به خوردن دارید و بعد از خوردن غذا برای مدت بیشتری سیر هستید. هر دوی اینها زمانی حیاتی هستند که تلاش می کنید وزن خود را از دست بدهید. به این ترتیب، لاغری با پودر جوانه گندم ممکن می شود.

تاثیر پودر جوانه گندم بر لاغری

مضرات جوانه گندم

افرادی که حساسیت گلوتنی و یا آلرژی دارند، باید از مکمل های که حاوی گلوتن هستند، اجتناب کنند. افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند باید از میزان جوانه گندم آگاه باشند چون یک فنجان حاوی نزدیک به 60 گرم کربوهیدرات است. روغن جوانه غنی از تری گلیسرید، نوعی چربی است. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و نیز افراد در معرض خطر بالای بیماری قلبی، باید بر مصرف خود نظارت داشته باشند، چرا که سطوح بالایی تری گلیسرید با اثرات مضر سلامتی مرتبط هستند. جوانه گندم می تواند موجب عوارض جانبی کمی در برخی از مردم شود. اینها شامل اسهال، تهوع، گازمعده و سرگیجه هستند. شما باید در مورد مزایا و خطرات مصرف گندم با پزشک صحبت کنید.

سخن آخر

آیا شما عادت به استفاده از جوانه ها در غذاها و سالادهای خود دارید؟ اگر زندگی خود را به قبل و بعد از جوانه گندم تقسیم کنید، چه اثر مثبتی بعد استفاده از آن مشاهده خواهید کرد؟ تجربه خود را بعد از استفاده از جوانه گندم در رژیم غذایی و تاثیر آن بر بدن خود را با ما در میان بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (514 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان