لاغری سریع با رژیم غذایی مونو یا رژیم تک خوری

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
لاغری سریع با رژیم غذایی مونو یا رژیم تک خوری
رژیم لاغری تک خوری یک روش ساده برای کاهش وزن است که هدف آن کاهش دریافت کالری در روز است که معمولا افرادی که می‌خواهند برای یک مناسبت مهم مانند عروسی، مسابقات ورزشی یا مشاغل و... کاهش وزن داشته باشند، از آن پیروی می‌کنند.

برخی افراد به حدی بر روی مسئله ی اضافه وزن خود حساس هستند که حاضرند به هر شیوه ای وزن خود را کم کنند و به این موضوع توجه نمی کنند که شاید روشی که مد نظرشان است برایشان خطرناک و دردسر آفرین باشد. رژیم غذایی مونو یا رژیم تک غذایی بحث این مطلب ماست.

تاریخچه رژیم تک خوری یا مونو

در سال ۲۰۰۶ پِن جیلت (شعبده باز آمریکایی) کتابی به نام «پِرِستو! چگونه من بیش از ۴۵ کیلوگرم وزن کم کردم و سایر داستان های جادویی» به چاپ کرد. در آن کتاب، او می گوید شروع کاهش وزن را با یک دوره دوهفته ای رژیم تک خوری آغاز کرد. ایدهٔ این رژیم بر این اساس بود که او الگوی تغذیه معمولش را رها کند و رژیم غذایی سالم تری را آغاز کند. جیلت به مدت ۱۴ روز چیزی غیر از سیب زمینی نخورد (تقریبا ۵ عدد در روز)؛ سپس خوردن میوه ها، سبزیجات و برخی غلات کامل را شروع کرد. زمانی که کتاب او چاپ شد، رژیم تک خوری تبدیل به تیتر خبرها شد و کم کم افراد زیادی به دنبال کردن این رژیم علاقه مند شدند.

رژیم مونو چگونه است؟

در رژیم مونو یا تک خوری، افراد یک ماده غذایی مانند سیب زمینی، موز، مرغ یا یک نوع غذای خاص مانند سالاد سزار، خورشت قیمه و غیره را به مدت یک هفته تا یک ماه در تمام وعده ها غذایی خود مصرف می کنند. نکته مهم در رعایت این رژیم این است که افراد بعد از مدتی نمی توانند حجم زیادی از ماده غذایی را مصرف کنند و این کاهش اشتها و احساس سیری در افراد باعث کاهش میزان کالری دریافتی می شود. از انواع رژیم های مونو می توان به رژیم سیب، رژیم موز، رژیم آب و رژیم خیار نیز اشاره کرد.

آیا رژیم مونو یک رژیم اصولی است؟

رژیم اصولی رژیمی است که در آن فرد در طول روز و در طی 6 وعده غذایی که به صورت 3 وعده اصلی و 3 میان وعده تعریف می شود، هر 5 گروه مواد غذایی را دریافت کند. هر نوع رژیمی که خلاف روند دریافتی اشاره شده برنامه ریزی شود، رژیم غیر اصولی بحساب می آید. رژیم مونو رژیم غذایی است که در آن تنها یک گروه از 5 گروه مواد غذایی به بدن فرد می رسد و علاوه بر این بدن با محدودیت کالری بسیار زیاد نیز روبرو است. رژیم مونو برای کسانی که به کاهش وزن سریع تمایل دارند، می تواند گزینه مناسبی باشد. اما در نظر داشته باشید که کاهش وزن سریع تنها موجب از دست رفتن آب بدن می شود و تاثیری بر روی چربی ها ندارد. این موضوع باعث برگشت بسیار راحت وزن کاسته شده بعد از اتمام دوره رژیم خواهد شد.

فواید رژیم مونو

رژیم مونو به عنوان یک رژیم لاغری سریع شناخته می شود. رژیم مونو می تواند برای افرادی که:

  • نیاز به کاهش وزن سریع دارند
  • دچار بیماری خاصی شده و باید مواد غذایی محدودی مصرف کنند
  • محدودیت های غذایی دارند
  • یا دچار استپ وزنی شده اند

گزینه مناسبی باشد. در غیر این صورت رعایت این برنامه غذایی برای افراد سالمی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند ابدا توصیه نمی شود. چرا که رعایت این رژیم می تواند مانند دیگر رژیم های لاغری غیر اصولی باعث ایجاد آسیب و کمبود های مواد معدنی و ویتامینی در بدن فرد شود. نکته مهم دیگری که در رژیم مونو وجود دارد راحتی در رعایت آن است، راحتی به معنی تنوع کم و خرید آسان تر برای رعایت این برنامه غذایی.

عوارض رژیم لاغری مونو

با توجه با شکل برنامه غذایی در رژیم مونو مشکلاتی مانند موارد زیر می تواند پس از مدتی بروز کند:

محدودیت خطرناک: محدودیت های کالری، درشت مغذی و ریز مغذی ها در این رژیم بسیار زیاد هستند. درشت مغذی و ریز مغذی ها اصلی ترین ارکان برای ادامه فعالیت های سالم بدن محسوب هستند. زمانی که بدن دچار کمبود یا قحطی این مواد شود، عملکرد صحیحی را نخواهد داشت. عدم عملکرد صحیح بدن می تواند در تمامی ارگان ها و اندام ها اتفاق بی افتد که در شرایط حاد فرد دچار سوء تغذیه نیز خواهد شد.

عادت غذایی اشتباه: برخلاف باور عموم، هدف اصلی از رعایت رژیم های غذایی ایجاد یک سبک زندگی و عادات غذایی صحیح در کنار کاهش وزن است. لذا پیروی کردن از رژیم هایی مانند رژیم مونو نه تنها عادات غذایی اشتباه گذشته را اصلاح نخواهد کرد بلکه خود باعث ایجاد عادت غلط غذایی نخوردن و تک غذا بودن می شود.

ناپایداری: کمبود های تغذیه اثرات متفاوتی بر اندام و ارگان های بدن می گذارد. یکی از اصلی ترین ارگان ها که تحت تاثیر رژیم دچار اختلال عملکرد می شود، مغز و سیستم عصبی بدن است. مغز برای فعالیت خود به قند و گلوکز نیاز دارد. اگر این مواد کمتر از حد لازم به مغز برسد، فرد دچار پرخاشگری و تغییر خلق و خو خواهد شد. همچنین اگر ویتامین و دیگر ریز مغذی ها به بدن نرسند، انتقال های عصبی و حتی حواس بدن نیز دچار مشکل می شوند. در این حالت فرد دچار ناپایداری های عصبی شده است.

تحلیل بدنی: عضلات بدن برای حفظ ساختار خود به پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و ریز مغذی های دیگر احتیاج دارند اگر هر کدام از این ترکیبات در بدن وجود نداشته باشد، سلول ها شروع به تخریب سلول و عضلات شروع به تحلیل می کنند که این عارضه در طولانی مدت بشدت آسیب زاست.

سختی: رعایت رژیم مونو برای مدت زمان طولانی کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است. بنابراین ممکن است فرد تنها چند روز توانایی رعایت این برنامه غذایی را داشته باشد.

انواع رژیم مونو

رژیم مونو تقسیم بندی های مختلفی دارد:

  • رژیم مونو حذفی: رژیم مونو حذفی به این صورت است که افراد برای مدت زمان معین یک ماده غذایی را مصرف نمی کنند مانند:
  • رژیم حذف چربی
  • رژیم حذف کربوهیدرات
  • رژیم مونو نوشیدنی: در این رژیم افراد در مدت زمان خاصی به عنوان هر وعده تنها یک نوشیدنی خاص را مصرف می کنند که این رژیم با نام دیگر رژیم اسموتی نیز شناخته می شود.
  • رژیم مونو میوه: در این نوع از رژیم، فرد تنها میوه مصرف می کند که خود این امر می تواند به دو صورت اتفاق بیفتد. در حالت اول فرد تنها یک نوع میوه را در تمام مدت رژیم خود مصرف می نماید و در حالت دوم او از انواع میوه ها در این بازه استفاده خواهد کرد.
  • رژیم مونو جایگزینی: در این نوع رژیم فرد تصمیم می گیرد تا به جای مصرف ترکیبات مضر، یک ترکیب سالم را مصرف نماید.
  • برای مثال اگر کسی تمایل به رعایت رژیم مونو جایگزینی دارد میتواند از زمان رعایت رژیم به جای محصولات لبنی پرچرب ، محصولات لبنی کم چرب استفاده کند یا به جای استفاده از فست فود ها کلا آن ها را حذف کند و ساندویچ ها و غذاهای سالم تر مصرف نماید.
  • رژیم مونو گیاه خواری: یکی از انواع این رژیم، رژیم مونو گیاه خواری است که در آن افراد تنها از گیاهان مصرف می کند.

نمونه رژیم مونو

رژیم مونو اسموتی:

  • صبحانه: 1 لیوان اسموتی انبه
  • میان وعده: ½ لیوان اسموتی ذغال اخته
  • ناهار: 1 لیوان اسموتی کره بادام زمینی
  • عصرانه: ½ لیوان اسموتی لیمو
  • شام: 1 لیوان اسموتی انبه
  • بعد از شام: ½ لیوان اسموتی ذغال اخته

رژیم مونو میوه:

  • صبحانه: 1 عدد سیب + 1 عدد پرتقال
  • میان وعده: 2 عدد خیار
  • ناهار: 1 عدد نارنگی + 1 عدد انار + 1 عدد سیب
  • عصرانه: 2 عدد هویج
  • شام: 1 عدد سیب + 1 عدد موز + 1 عدد خیار
  • بعد از شام: 20 عدد تمشک

نوشیدنی ها در رژیم مونو

افراد می توانند در مدت زمان رعایت رژیم مونو از نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان و همچین افزایش متابولیسم بدن در خارج از برنامه رژیم غذایی خود استفاده نمایند. این افراد حتما باید روزانه 8 لیوان آب مصرف کنند.

نتیجه گیری

رژیم لاغری مونو از آن دسته از رژیم های لاغری است که حتی اگر زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه رعایت شود می تواند آسیب زا و خطرناک باشد. کاهش وزن در این رژیم می تواند به راحتی قابل بازگشت باشد. حتی با وجود معایبی که این رژیم غذایی دارد، بهتر است تا رعایت آن را تحت نظر متخصص تغذیه انجام شود. این امر سبب می شود تا در صورت بروز مشکلات، رژیم فرد تغییر یافته تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
Nikta
2 سال پیش

سوال من اینه که اگه یک هفته مثلا فقط برنج قهوه ای مصرف شه بعدش میشه یک نوع دیگه یا یک چیز دیگه انتخاب کرد و یه هفته دیگه اونو استفاده کرد یا نه؟ و اینکه اخرش نفهمیدم میشه قهوه تلخ خورد یا نه😁
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (13 نظر)
تیتر امروز   
(عکس) خلاقیت خنده دار یک نانوایی برای افزایش فروشش پای سوپراستار مشهور ایرانی را نیز به تبلیغات باز کرد/ عکس تبلیغاتی محمدرضا گلزار برای نان بربری
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند+عکس
فهرست کاملی از مهریه های نامتعارف زن و شوهرهای ایرانی/ از 100 لیتر بنزین تا چشم های داماد و بال مگس!
سنگ تمام زیبا کرمعلی برای سریال « در انتهای شب » با یک دلنوشته احساسی از نزار قبانی / اگر سخن میان من و تو پایان یافت...
ورود نمایندگان تهران به تنش بین شورا و شهرداری
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت