ساعدنیوز
ساعدنیوز

لاغری و تناسب اندام با رژیم سیب زمینی

  پنجشنبه، 11 دی 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
لاغری و تناسب اندام با رژیم سیب زمینی
خواص سیب زمینی همیشه از سیب زمینی به عنوان یک غذای چاق کننده یاد شده، اما طبق تحقیقات جدید مصرف روزانه این ماده غذایی می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد؛ بدون اینکه وزن را افزایش دهد.

امروزه اضافه وزن به یکی از مشکلات همه گیر تبدیل شده است که راهکارهای مختلفی برای آن تنظیم می شود. فعالیت های ورزشی مختلف، جراحی های لاغری و رژیم های کاهش وزن از جمله معروفترین آنها هستند. توجه به رژیم ها کمی بیشتر از سایر گزینه ها است. از این رو رژیم های مختلفی مانند رژیم سیب زمینی تنظیم شده اند تا به روند کاهش وزن کمک کنند. با ادامه متن همراه باشید تا نکات جالبی در مورد این را رژیم برایتان عنوان کنیم.

تصویر

پارزش غذایی سیب زمینی برای رژیم کافی است؟

سیب زمینی یک ماده مغذی کم کالری و بدون چربی است. از این ماده غذایی برای هر نوع رژیم غذایی می توان بهره برد. 100 گرم سیب زمینی پخته شده حاوی 21 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و 2 گرم فیبر است که به مقدار 94 کالری (به اندازه یک لیوان آب پرتقال) انرژی دارد. سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین های C و B6 است و حاوی مقدار زیادی پتاسیم و اسید فولیک نیز هست. سیب زمینی به صورت سرخ کرده و چیپس شده حاوی مقدار زیادی چربی و کالری است که روشی سالم برای پخت آن به شمار نمی آید؛ مخصوصا برای رژیم سیب زمینی که بیشتر به صورت آبپز یا خام مد نظر است. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده منبعی برای ویتامین های گفته شده از سیب زمینی محسوب نمی شوند. با این وجود رژیم هایی که بازه زمانی خاصی را پوشش می دهند و در آنها روندی متمرکز بر مصرف یک یا دو ماده غذایی وجود دارد، نمی توانند راه اصولی برای کاهش وزن باشند. در این سه روز به بدن بسیاری از ریز مغذی ها نمی رسد که برای سلامت و ترمیم بافت عضلانی و حتی بافت عصبی ضروری است.

چگونه رژیم سیب زمینی می گیرند؟

رژیم سیب زمینی ایده بسیار ساده ای است و رعایت کردن آن برای فرد هزینه ای ندارد. همان طور که از نامش پیداست تنها چیزی که در طول رژیم خورده می شود سیب زمینی است. فرد در روز ۱ تا ۲.۵ کیلو سیب زمینی می خورد که البته بستگی به اشتهای هر فرد دارد. هیچ غذای دیگری در این رژیم وجود ندارد. اگر دوست داشته باشید کمی نمک به آن اضافه کنید. پزشک ابداع کننده معتقد است بر روی سیب زمینی نمک نپاشید، اما اگر باعث می شود به سیب زمینی طعم دهید و به رژیم پایبند بمانید مصرف مقداری نمک اشکال ندارد. نمک باعث احتباس مایعات در بدن می شود و این نوع رژیم غذایی تا حدود زیادی باعث از دست دادن آب بدن می شود که وزن آب بدن در کاهش وزن اصلا به حساب نمی آید. در طول این رژیم چای سیاه، دمنوش، قهوه سیاه (بدون اضافه کردن شیر و شکر) و آب بنوشید. به دارندگان این رژیم توصیه می شود دارو های ضروری مصرف شود و نیمی از مکمل های مورد استفاده تان را بخورید. در زمان اجرای رژیم سیب زمینی نباید ورزش های سنگین انجام دهید. ورزش سبک یا پیاده روی گزینه های خوبی برای اضافه شدن به رژیم سیب زمینی هستند. راهنما هایی برای بهترین روش پختن سیب زمینی نیز وجود دارند. آب پز کردن سیب زمینی سبب از بین رفتن مقدار زیادی از مواد مغذی آن می شود. در این رژیم هدف آن است که افراد بیشترین بهره را از پتاسیم موجود در سیب زمینی ببرند، چون افراد بسیاری دچار کمبود پتاسیم هستند. دو روش برای پخت سیب زمینی وجود دارد:

۱. سیب زمینی ها را در آب شیرین، آب پز کنید و سپس ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تاخنک شوند. همچنین آبی که با آن سیب زمینی را آب پز کرده اید نگه دارید، چون سرشار از مواد مغذی است و در طول روز از آن بنوشید.

۲. سیب زمینی را کباب یا بخارپز کنید و بعد تا ۲۴ ساعت در یخچال نگه دارید تا خنک شود، چون قراردادن سیب زمینی در یخچال باعث می شود نشاسته های مقاوم آن افزایش یابد و به احساس سیری و کنترل اشتها کمک می کند. اگر به هر دلیلی نسبت به نشاسته مقاوم حساس هستید و بعد از خوردن سیب زمینی های پخته احساس نفخ می کنید باید آن ها را به صورت گرم بخورید.

مزیت های کاهش وزن با رژیم سیب زمینی

  1. سیب زمینی سرشار از فیبر و انواع کربوهیدرات است که می تواند مدت زیادی فرد را سیر نگه دارد.
  2. ماده غذایی اصلی در طول این رژیم کاملا در دسترس است.
  3. پیچیدگی خاصی ندارد و آسان است، اما این دلیل منطقی بر پیروی از این رژیم و به خطر انداختن سلامتی نباید محسوب شود.
  4. این ماده غذایی گزینه مناسبی برای یک میان وعده یا یک وعده اصلی غذایی به شمار می رود.
  5. سیب زمینی یک ماده غذایی بدون چربی و کم کالری است که خواص مفیدی دارد.
  6. این ماده غذایی حاوی فیبر، کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین C، ویتامین B6، اسید فولیک و پتاسیم است که برخی از نیازهای بدن را برطرف می کند اما برطرف کننده تمام نیازهای بدن نیست و باید از رژیم متنوع و مناسب با شرایط فردی پیروی کرد.
  7. نشاسته موجود در سیب زمینی می تواند مقاومت اشتهایی را بالا برده و از طرفی به در حذف چربی ها بسیار موثر واقع شود.

معایب این رژیم

نقاط ضعف قابل توجهی برای تکیه بر روی سیب زمینی به عنوان تنها منبع غذایی برای بدن وجود دارد. این نقاط عبارتند از:

بسیار محدود است

رژیم غذایی سیب زمینی یکی از محدودترین رژیم های غذایی در جهان است. این ویژگی پیروی از آن را بسیار دشوار می کند. حتی نگران کننده تر این است که این نوع رژیم های غذایی دقیق ممکن است شما را به سمت ایجاد یک رابطه ناسالم با غذا سوق دهد. در حقیقت رژیم های محدود کننده نوعی بی نظمی در غذا خوردن ایجاد می کنند و به سایر رفتارهای ناسالم، مانند پرخوری منجر می شوند. علاوه بر این سایر رفتارهای محدودکننده مانند روزه گرفتن و نخوردن غذا به مدت طولانی در این رژیم تشویق می شود. این در حالی است که برخی از متخصصین تغذیه معتقدند افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید گرسنگی را در آغوش کشیده و تحمل آن را داشته باشند.

پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی ضروری را از رژیم غذایی حذف می کند

بدون شک سیب زمینی می تواند یک ماده مغذی مفید و یکی از اجزای رژیم های غذایی متعادل باشد. با این حال مصرف آن به تنهایی نمی تواند تمام نیازهای غذایی بدن را برآورده کند. سیب زمینی فاقد دو ماده مغذی اصلی یعنی پروتئین و چربی است. یک عدد سیب زمینی با اندازه متوسط ​​تنها ۴ گرم پروتئین و تقریباً صفر گرم چربی دارد. اگر چه سیب زمینی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی خاصی از جمله پتاسیم، ویتامین C و آهن است. اما سایر مواد مغذی از جمله کلسیم، ویتامین A و برخی از ویتامین های گروه B در آن بسیار کم است. از آنجا که رژیم غذایی سیب زمینی فقط به مدت ۳ تا ۵ روز رعایت می شود؛ بعید به نظر می رسد که شما را دچار کمبود مواد مغذی کند. اما اگر تصمیم دارید از این رژیم به مدت طولانی استفاده کنید ممکن است بعد از مدتی بدنتان دچار کمبود شود.

ممکن است عضله از دست بدهید

رژیم های محدود کننده مانند رژیم غذایی سیب زمینی روش محبوبی برای کاهش سریع وزن هستند. با این حال با رعایت این رژیم ها علاوه بر از دست دادن چربی، ماهیچه های خود را نیز از دست می دهید. به ویژه هنگامی که مصرف کالری به شدت کاهش می یابد. به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که ۱۸٪ از وزن کم شده توسط شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی بسیار کم کالری (۵۰۰ کالری در روز) پیروی کرده بودند، مربوط به آب شدن ماهیچه ها است. در مقایسه کسانی که رژیم کم کالری داشتند و حدود ۱،۲۵۰ کالری در روز مصرف کرده بودند، تنها ۸٪ از وزن ماهیچه های خود را بر اثر رعایت این رژیم از دست دادند. مطالعات نشان داده اند که مصرف پروتئین اضافی، در طی دوره ای که کالری محدودی مصرف می کنید؛ ممکن است به کاهش آب شدن عضلات کمک کند. اما رژیم غذایی سیب زمینی فاقد یک منبع پروتئینی با کیفیت بالا است.

برای چه مدت رژیم سیب زمینی را باید ادامه داد؟

طول مدت رژیم سیب زمینی بر اساس ادعای پزشک ابداع کننده، بستگی به هدف فرد دارد. این رژیم را تا زمان رسیدن به تناسب اندام ادامه دهید (البته اگر از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی دچار بیماری نشوید). افرادی این رژیم را برای ۱۰ روز، یک ماه و حتی یک سال انجام داده اند که رعایت کردن چنین رژیمی برای ۳ تا ۵ روز توصیه می شود. البته بعضی نیز به صورت هفتگی انجام می دهند یعنی سه روز در یک هفته را رژیم می گیرند و روز های دیگر را عادی غذا می خورند و سپس در هفته های آینده به مرور به تعداد روز ها اضافه می کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (23 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...