لایه برداری فیزیکی و شیمیایی پوست چگونه انجام میگیرد؟

  سه شنبه، 02 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
لایه برداری فیزیکی و شیمیایی پوست چگونه انجام میگیرد؟
احتمالا تا به حال چیز‌هایی درباره پیلینگ یا لایه‌برداری پوست شنید‌ه‌اید شاید هم تا به حال از کر‌م های لایه بردار یا اسکراب استفاده کرده ‌باشید. شاید ندانید که پیلینگ و لایه‌برداری روش های مختلف با مکانیسم‌های متفاوت دارد که هرکدام از این روش‌ها را پزشک با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد می کند.

احتمالا تا به حال چیز هایی درباره پیلینگ یا لایه برداری پوست شنید ه اید شاید هم تا به حال از کر م های لایه بردار یا اسکراب استفاده کرده باشید. شاید ندانید که پیلینگ و لایه برداری روش های مختلف با مکانیسم های متفاوت دارد که هرکدام از این روش ها را پزشک با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد می کند.

۱- لایه برداری (پیلینگ) فیزیکی

الف- میکرودرم ابریژن

پزشکان همواره در پی نوعی عمل لایه برداری بوده اند که بدون خونریزی و مطمئن تر بوده و برای التیام، به زمان کمتری نیاز داشته باشد. به این دلیل بود که میکرودرم ابریژن در سال ۱۹۸۵ ابداع شد. این عمل برای درمان آسیب های ناشی از نور آفتاب، اختلالات رنگ پوست، آکنه، اسکارها و خطوط کششی به طور وسیعی به کار رفته است. به نظر می رسد که نتایج نوع خفیف این عمل با پیلینگ سطحی (مثلاً با اسید گلیکولیک ۲۰%) به هم شبیه باشند. میکرودرم ابریژن نیز مانند بسیاری از عمل های زیبایی باید در چند جلسه پیاپی (مثلاً هفته ای یک بار یا دو هفته یک بار) انجام شود تا به تدریج اثرات خود را نمایان سازد.

با این روش شکل و قوام پوست بهبود یافته و برخی لکه های پوستی محو شده یا کم می شوند. جای اسکار اکنه و نیز چین های کم عمق پوست هم تا حدودی کاهش می یابد. میکرودرم ابریژن محتوای الاستین و کلاژن پوست را نیز افزایش می دهد و از این طریق به جوان سازی آن کمک می کند. درضمن چربی پوست های چرب را کمتر و منافذ باز پوستی را کوچک تر کرده و به طور کلی ظاهر پوست شما را بهتر می کند. همچنین الاستوز ناشی از نور خورشید را کاهش داده و به نرمی و لطافت پوست می افزاید (الاستوز شامل تغییراتی است که در اثر تابش طولانی نور آفتاب در پوست پدید می آید و باعث تغییراتی مانند چین و چروک می شود).

انعطاف پذیری پوست بعد از میکرودرم ابریژن، همچون اسفنج خشکی که آن را خیس کنید، افزایش یافته و در نتیجه به نرمی و لطافت آن افزوده می گردد. ادم (افزایش حجم) حاصل از این عمل، پوست را پرتر و نرم تر می کند. باید توجه داشت که تاثیر میکرودرم ابریژن در رفع اسکار آکنه های قدیمی یا کاستن از چین های پوستی اندک است ولی جالب آنکه در همه تحقیقات و آمارگیری ها، بیماران از نتایج این عمل ابراز رضایت می کنند.

میکرودرم ابریژن به سرعت به یکی از رایج ترین عمل های زیبایی تبدیل شده است. آکادمی جراحی زیبایی آمریکا تخمین می زند که میکرودرم ابریژن پس از تزریق بوتاکس، شایع ترین عمل زیبایی باشد. این عمل بدون درد، سریع و آسان است و عوارض چندانی ندارد.

دستگاه های میکرودرم ابریژن به طور کلاسیک از کریستال های اکسید آلمینیوم به اندازه صد میکرومتر به عنوان لایه بردار استفاده می کنند. در این روش کریستال ها به طور مکرر و سریع با سطح پوست برخورد می کنند و از سوی دیگر دوباره به مخزن دستگاه مکیده می شوند. پزشک تعیین می کند که زمان تماس و تعداد دفعات تماس چقدر باید باشد. بعد از عمل ممکن است قرمزی مختصری در سطح پوست مشاهده شود که به سرعت از بین می رود. استفاده بیش از حد از این دستگاه در یک محل از پوست می تواند منجر به خونریزی های زیرجلدی شود.

ب- درم ابرژن

از قدیم بشر می دانست که اگر قسمتی از لایه های سطحی پوست را بر دارد، به جای آن لایه های جدیدی ایجاد می شود که ظاهری زیباتر و جوان تر خواهد داشت. مصریان باستان از نمک ، سنباده، و روغن های حیوانی بدین منظور استفاده می کردند. زنان مصر باستان حمام کردن در شیر ترش را برای زیبایی و لطافت پوست مفید یافته بودند زیرا در واقع طی این عمل نوعی پیلینگ شیمیایی با کمک اسید لاکتیک موجود در شیر انجام می شود. در ترکیه از آتش برای داغ کردن سطحی پوست استفاده می کردند که در واقع نوعی لایه برداری حرارتی بوده است. در طی قرن گذشته، ایده قدیمی لایه برداری سطحی پوست مورد توجه و قبول علم پزشکی قرار گرفته است.

به طور کلی هر قدر لایه برداری عمیق تر باشد (البته تا حد مشخصی)، نتایج حاصله ملموس تر خواهند بود. اگر لایه برداری بیش از این حد مشخص (درم مید رتیکولر) صورت گیرد منجر به ایجاد اسکار (جوشگاه یا جای جوش خوردن زخم) می شود و به همین دلیل است که این عمل باید توسط پزشک مجرب انجام شود. لایه برداری سطحی را می توان با استفاده از اسید (که در واقع باعث نوعی سوختگی شیمیایی کنترل شده می شود)، لیزر (که با کمک حرارت بافت مورد نظر را بخار می کند) و یا برداشتن مکانیکی لایه ها توسط درم ابریژن انجام داد.

در درم ابریژن از یک برس سیمی یا فرز الماس که بر روی یک موتور چرخنده قرار دارد برای برداشتن مکانیکی لایه هایی از پوست استفاده می شود. این تکنیک که از سال های ۱۹۵۰ شروع شد نتایج خوبی دارد ولی التیام زخم حاصله، هفته ها زمان می برد. ایجاد اسکار، تغییر رنگ پوست و عفونت از عوارض بالقوه هر نوع عملی هستند که با لایه برداری عمیق همراه باشد.

امروزه درم ابریژن بیش از همه برای رفع اسکار ناشی از آکنه به کار می رود. این روش را می توان همراه با لیزر دی اکسیدکربن برای رفع اسکار ناشی از انواع آکنه و سفت کردن پوست به کار برد. چین های عمیق تر به ویژه اطراف دهان در اثر آسیب های شدید تر نور آفتاب به وجود می آیند. لیزر دی اکسیدکربن و تا حد کمتری هم ”لیزر اربیوم یاگ” چین ها و اسکار آکنه های سطحی را بهبود می بخشند. اگر با وجود استفاده از این لیزرها، باز هم چین هایی وجود داشته باشد می توان از درم ابریژن به عنوان درمان کمکی استفاده کرد. این کار ، التیام پوست بعد از لیزر دی اکسیدکربن را نیز تسریع می کند.

۲- پیلینگ (لایه برداری) شیمیایی

پیلینگ شیمیایی یکی از پرمخاطب ترین درمان ها برای رفع علایم پیری پوست، به ویژه پوست صورت است. برابر آمارها در سال ۲۰۰۷ بیش یک میلیون پیلینگ شیمیایی در آمریکا انجام شده است.

کاربرد لایه برداری شیمیایی:

  • پیلینگ شیمیایی می تواند ظاهر مشکلات پوستی زیر را بهبود بخشد:
  • خطوط و چروک های ریز پوست
  • هایپرپیگمانتاسیون (بدرنگی های پوست یا لکه های پیری)
  • منافذ بزرگ پوستی که در نتیجه مراقبت ناکافی از پوست ایجاد می شوند
  • آسیب های خفیف ناشی از تابش خورشید
  • اسکارهای کوچک
  • پیلینگ شیمیایی را می توان در نواحی صورت، بازو، ساق، گردن، سینه و دست انجام داد

محلول های لایه بردار:

امروزه انواع زیادی از محلول های پیلینگ با قدرت های لایه برداری مختلف در بازار موجود است. آنها ممکن است حاوی یک نوع ماده شیمیایی باشند مانند اسید گلیکلولیک یا TCA (تری کلرواستیک اسید) و یا ترکیبی از چند ماده شیمیایی باشند.

پیلینگ شیمیایی را در سه سطح “سطحی، متوسط و عمیق” طبقه بندی می کنند و پزشکان با توجه به وضعیت و شرایط پوست بیمار در مورد قدرت لایه برداری و ترکیب شیمیایی پیلینگ مورد نظر تصمیم گیری می کنند.

بهترین لایه بردار برای پوست خشک

پوست خشک می تواند از لایه برداری فیزیکی بسیار ملایم که هر چند گاهی وقتی چهره تان تیره و پوسته پوسته بنظر می رسد، سود ببرد. نه اینکه لایه برداری را یک بخش از روتین روزانه تان قرار دهید. همچنین می توانید از ماسک های لایه بردار 5 تا 10 دقیقه ای برای یک لایه برداری سریع استفاده کنید. معمولا این ماسک ها شامل شکر قهوه ای، یک ضد عفونی کننده ی طبیعی و توت فرنگی وحشی هستند که سلول های مرده ی پوست را حل و پوست را به جای بیشتر خشک کردن، تغذیه می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان