عامل اصلی التهاب لثه و ایجاد بوی بد دهان :

یک مورد دیگر به نام پلاکتهای باکتریایی وجود دارد که شروع آن از یک پلاکت زرد رنگ نرم و چسبیده، بعد از مدتی که مسواک می زنید تشکیل می شود و طی فرایند شناخته شده ای تبدیل به جرم می شود.
جرم های دندانی بر اساس ارتباط با لثه ای به دو گروه بالا لثه ای و زیر لثه ای که عاملی برای بوی بد دهان هستند تقسیم می شود :
۱ – جرم های بالا لثه ای:
معمولا” قابل رویت هستند و ممکن است محدود به یک دندان یا گروهی از دندانها شود و نسبت به جرم زیر لثه ای آسیب کمتری می رساند.
۲ – جرم های زیر لثه ای:
در زیر لبه لثه قرار گرفته و به راحتی دیده نمی شود و در معایناتی که فرد در دندانپزشکی انجام می دهد این جرم لثه کشف شده و بسیار چسبنده و متراکم هستند و نقش اصلی را در بروز بیماریهای لثه و عاملی برای بروز بوی بد دهان در افراد می باشند.

مواد مورد نیاز برای داشتن دهان خوشبو:

قبل از هر چیز لازم است بدانید که برای داشتن دهان خوشبو نیاز به چه مواد و وسایلی خواهد بود:

  • مسواک، خمیر دندان و نخ دندان
  • دهان شویه
  • استفاده از خوشبو کننده های دهان همانند قرص های نعناعی، آدامس های معطر و البته گیاهی و…
  • استفاده از مواد غذایی مفید و سالم شامل سبزیجات، میوه جات

مراحل لازم برای داشتن دهان خوشبو

اما این مسئله بسیار مهم است که هر کدام از ما بدانیم چه مراقبت هایی را برای دهان و دندان خود به عمل بیاوریم تا دهان خوشبو داشته باشیم. برای این منظور لازم است به صورت زیر عمل کنیم:

خوردن سبزیجات و میوه جات

یکی از عواملی که باعث می شود دهان خوشبو داشته باشید، داشتن رژیم غذایی سالم است. این موضوع بسیار مهم است که شما در طول روز چه مواد غذایی را مصرف می کنید. خوردن سبزیجات و میوه جات به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و در نتیجه ضدعفونی دهان و دندان، کمک بسیار بزرگی به تمیز شدن دهان و خوشبویی دهان می کند.از سوی دیگر صرف موادی شامل شراب، الکل، دخانیات و… دشمن خوشبویی دهان هستند. اگر شما از این مواد استفاده می کنید نباید انتظار داشتن دهان خوشبو را داشته باشید. شما در واقع با این مواد بستر را برای بد بویی دهان خود مهیا می کنید.

استفاده از نخ دندان

هر فرد لازم است در طول روز حداقل سه بار بعد از هر وعده غذایی دهان خود را مسواک بزند. اما آگاهی از اصول صحیح مسواک زدن منجر به خوشبویی دهان خواهد شد در غیر این صورت نه تنها دهان خوشبو نداشته بلکه دندان های شما می پوسد. در ابتدا باید از نخ دندان برای خارج کردن مواد غذایی بین دندان های خود استفاده کنید. حتی توصیه می شود در زمان خوردن میان وعده، شیرینی جات و…. نیز نخ دندان را استفاده کنید.

مسواک زدن

بعد از هر بار استفاده از نخ دندان باید دندان های خود را مسواک بزنید. فراموش نکنید که طریقه مسواک زدن باید کاملا اصولی و از بالا به پایین دندان ها باشد. بعد از پایان تمیز شدن دندان ها بهتر است با برس به آرامی بر روی زبان خود بکشید تا پرزهای زبانی تمیز شوند.برای تمیز کردن زبان با مسواک می توانید از یک مسواک مخصوص تمیز کردن زبان کمک بگیرید.

استفاده از دهانشویه

در پایان مسواک زدن به سراغ استفاده از دهانشویه بروید. دهانشویه کمک می کند تا تمام میکروب هایی که در داخل دهان وجود دارد از بین برود. بخش عمده ای از بدبویی دهان وجود همین میکروب ها است که با فعالیت خود بوی بدی تولید می کنند. بعد از استفاده صحیح از دهانشویه به هیچ عنوان نباید غذا و حتی آب بخورید تا این مواد بر روی دندان و زبان باقی بماند. در هنگام استفاده از دهان شویه باید دهان شویه ای استفاده گردد که کلر هگزیدین نداشته باشد چون کلر هگزیدین باعث تغییر رنگ دندانها می شود.

استفاده از خوشبو کننده ها

زمانی که مسواک زدن دهان به پایان رسید و البته اگر قصد دارید از منزل بیرون بروید و یا در مهمانی شرکت کنید، مصرف یک خوشبو کننده به کمک شما می آید تا در تمام مدت از داشتن دهان خوشبو با نفسی خنک لذت ببرید. فراموش نکنید که باید از خوشبو کننده های طبیعی و مناسب برای دندان استفاده کنید. استفاده از نعنا و یا قرص های نعنایی می تواند به خوشبو کردن دهان کمک مضاعف کند.

تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان

بیشتر دندانپزشکان از دهانشویه ها برای رفع بعضی از بیماری های دهان و دندان استفاده می کنند. اما مصرف طولانی مدت این دهانشویه ها موجب از بین رفتن کلسیم موجود در سطح دندان و رویش موهای سیاه بر روی زبان می شود.اگر بوی بد دهان شما در اثر میکروب موجود در دهان شما باشد می توان با مصرف یک دوره معین از دهانشویه این میکروب ها را از بین برد. اما در صورت وجود مشکلات گوارشی نمی توان بوی بد دهان را با مصرف دهانشویه از بین برد.تاثیر دهانشویه در کم نمودن ایجاد پلاک دندانی ثابت شده است اما آن ها را از بین می برد. پس همیشه از دهانشویه استفاده نکنید.دهانشویه های درمانی را بیش از یک هفته استفاده نکنید زیرا باعث تغییر رنگ دندان شما می شود. دهانشویه های معمولی را نیز بیش از مدت ۱۵ الی ۲۰ روز استفاده نکنید زیرا این نوع نیز باعث تغییر رنگ دندان شما خواهد شد.فراموش نکنید که تاثیر دهانشویه بر آفت دهانی بسیار ناچیز است و نمی تواند از ایجاد آن جلوگیری کند. اما در از بین بردن عفونت های اطراف آن کمک می کند. اگر شما نیز آفت دهان دارید و خوب نمی توانید مسواک بزنید. برای پاک کردن دهان خود می توانید از دهانشویه استفاده کنید.سعی کنید از دهانشویه های خوشبوکننده دهان زیاد استفاده نکنید زیرا کاربرد زیادی ندارند و استفاده از آن ها توصیه نمی شود.