معرفی کوه اُلمپ یا اُلمپوس و زیبایی های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کوه اُلمپ یا اُلمپوس و زیبایی های آن!
کوه اُلمپ یا اُلمپوس بلندترین کوه یونان است که درنیمه شمالی آن کشور در نزدیکی دریای اژه، در مرز تسالی و مقدونیه و در 100 کیلومتری تسالونیکی، دومین شهر بزرگ یونان واقع شده. کوه المپ دارای 52 قله است که بلندترین آن‌ها با ارتفاع 2917 متر میتیکاس نام دارد که به معنای «بینی» می‌باشد.

کوه اُلمپوس بزرگ‌ترین آتشفشان منظومهٔ شمسی است؛ که در سیارهٔ بهرام (مریخ) قرار دارد. ارتفاع آن 27000 متر (16 مایل، تقریباً سه برابر کوه اورست) و قطرش 600 کیلومتر (حدود 370 مایل) است. در مختصات ژئودتیک ارتفاع آن 21 کیلومتر است که آن را بلندترین کوه در بین سیاره های منظومه خورشیدی ساخته است.

کوه المپوس یک آتشفشان فعال است. علت بزرگ بودن کوه المپوس و دیگر آتش‌فشان‌های مریخ، عدم حرکت پوستهٔ آن سیاره در مقایسه با پوستهٔ زمین دانسته می‌شود. حرکت کم صفحه‌های مریخ موجب می‌شود که مواد مذاب از جای ثابتی فوران کنند و به آرامی کوه‌های عظیمی را ایجاد نمایند.

اگرچه قلهٔ المپوس بلندترین قله شناخته شده بر روی سیاره‌های منظومۀ خورشیدی است، اما بلندترین قله در کل منظومه خورشیدی ریسیلویا بر روی سیارک وستا با ارتفاع 22٫5 کیلومتر میباشد . قطر دهانهٔ المپوس 86 کیلومتر و پهنای پایهٔ مخروط آتشفشان به 550 کیلومتر می‌رسد. دهانهٔ آتشفشان حدود 27 کیلومتر بالاتر از سطح مریخ است.

کوه المپ بلندترین کوه کشور یونان است و در محدوده المپوس در مرز بین تسالالی و مقدونیه، بین مرزهای منطقه ای پیرایا و لاریسا، در حدود 80 کیلومتری جنوب غربی تسالونیکی واقع شده است. کوه المپ 52 قله و گردنه عمیق دارد و ارتفاع بلندترین قله آن میتیکاس (Mytikas) به معنای “بینی”، به 2917 متر می رسد. کوه المپ از نظر برجستگی توپوگرافی یکی از بلندترین قله های اروپا است. بنابر افسانه های خدایان یونانی، المپوس در اساطیر یونان به عنوان خانه خدایان یونان، در قله میتیکاس شناخته می شود. این کوه برافراشته همچنین به دلیل تنوع زیستی استثنایی و گیاهان غنی مورد توجه قرار گرفته است.

بخشی از این کوه به عنوان پارک ملی از سال 1938 برای اولین بار در یونان مشغول به کار شد. کوه المپوس یک ذخیره گاه زیست کره جهانی نیز است. هر ساله هزاران بازدید کنندگان از کوه المپ بازدید کرده و تنوع جانوری و گیاهی آن را تحسین می کنند. آن ها در دامنه های کوه گشت می زنند و به قله های کوه المپ صعود می کنند. دولت پناهگاه های کوهستانی سازمان یافته و مسیر های مختلف کوهنوردی و کوهپیمایی بسیاری را برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم کرده است. نقطه شروع معمول برای صعود به المپوس شهر لیتوچورو، در دامنه های شرقی کوه در 100 کیلومتری تسالونیکی است.

تاریخ مدرن کوه المپ

بلندترین و دشوارترین قله کوه که در میان انبوهی از قله های کوچک و بزرگ قرار دارد، به میتیکاس معروف است. اولین بار در ماه آگوست سال 1913 کوهنوردان سوئیسی – فردریک بوئوسوناس و دانیل بود بووی با هدایت یک شکارچی بز وحشی یونانی، کریستوس کاکالوس، به کوه المپ و قله میتیکاس رسیدند. از آن زمان، تقریباً 10،000 نفر در سال برای صعود یا پیاده روی از آن بازدید می کنند. اما شاید یک زاهد مذهبی ابتدا به کوه المپ صعود کرده باشد. عبادتگاه الیاس نبی، درProphitis Elias ، یکی از قله های کوه المپ، در ارتفاع 2800 متری در قرن 16 ساخته شده است. اعتقاد بر این است این کلیسای کوچک که بر روی ویرانه های باستانی اولیه توسط سنت دیونیسیوس ساخته شده است، بلندترین عبادتگاه در کل جهان ارتدکس است.

در سال 1938، 92 مایل مربع مساحت کوه و مناطق اطراف آن، به اولین پارک ملی یونان تبدیل شد. این عمل، به رسمیت شناختن تنوع زیستی فوق العاده منطقه بود. تخمین زده می شود که 1700 گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد – 25 درصد کل گونه های گیاهی موجود در یونان- و همچنین 32 گونه پستاندار و 108 گونه پرنده نیز در کوه المپ زندگی می کنند. در سال 1981 یونسکو این منطقه را به عنوان ذخیره گاه زیست کره المپوس طبقه بندی کرد. همچنین در لیست اتحادیه اروپا از مهم ترین مناطق زیستی پرندگان در جامعه اروپا قرار دارد و در حال حاضر نام آن در یک لیست آزمایشی از میراث جهانی یونسکو است.

جغرافیای کوه المپوس

کوه المپوس یکی از کوه‌های متعددی است که در دوران پیش از مسیحیت یونان و روم قدرت معنوی داشت. نام آن در زبان یونانی به‌معنای «درخشنده» است که شاید اشاره به گرد و غبار معمولی دارد. بلندترین قله آن، میتیکاس 9570 فوت است که کوه المپوس را به بلندترین کوه یونان و بلندترین رشته کوهی که از شمال به بلغارستان و از جنوب به ترکیه کشیده می‌شود، متصل می‌کند. Mytikas شکلی گرد دارد که با قله‌های تیز، دره‌های و رودخانه Enippeas مشخص شده است. آب‌وهوای مدیترانه‌ای در سطح پایینی کوه حاکم است که از صخره‌های سفید، پوشش گیاهی بوته‌ای و درختان لور، کاج و میوه محافظت می‌کند.

کوه‌های المپوس یونان در اساطیر به‌عنوان منطقه‌ای با قدرت بزرگ، محل ملاقات آسمان و زمین مهم بود. یونانیان باستان بر این باور بودند که زئوس، پادشاه خدایان و خانواده خدایان در کوه المپ زندگی می‌کنند، اما آن‌ها را بیشتر به‌عنوان یک فضای مجازی برای این خدایان، الهه‌ها و قهرمانان کوه المپ می‌دانستند تا مکانی واقعی روی زمین باشند.

 کوه المپ

مسیرهای کوهنوردی کوه المپوس

در طول سال‌ها، دسترسی به قله کوه المپوس بهتر شده است و اکنون جاذبه‌ای محبوب برای گردشگران، مسافران و علاقه‌مندان به ورزش است. در طول مسیر صعود به قله کوه المپوس، دو پناهگاه عالی به نام‌های پریونیا و گورتسیا وجود دارد.

مسیر پریونیا

پریونیا (1100 متر) بخشی از مسیر پیاده‌روی بین‌المللی E4 بوده که شامل بخش وسیعی از شهر لیتوچورو تا مسیر پریونیاست. مناظری که در طول این مسیر می‌بینید، بسیار دیدنی است؛ از پل‌های جذاب چوبی تا صومعه آگیوس. تا رسیدن به پریونیا می‌توانید از دریاچه‌ها، دره‌ها و فضای کوهستانی مسیر لذت کافی را ببرید. بعد از رسیدن به پریونیا، سفر سه ساعته شما از پناهگاه آگاپیتوس آغاز می‌شود. این مسیر از یک جنگل سرسبز شروع شده و شش کیلومتر از راه را درختان سرسبز و مقاوم گرفته است.

بعد از رسیدن به پناهگاه آگاپیتوس، باید به سمت قله میتیکاس که بلندترین قله کوه المپوس با ارتفاع 2917 متر است حرکت کنید. از بالای این قله می‌توانید مناظر آلبانی و بلغارستان را هم ببینید. اگر مسیر سخت و چالش‌برانگیزتری در ذهن داشتید، مسیری از طریق لوکی به میتیکاس وجود دارد. این قسمت دارای سنگ‌های شیب‌دار است و باید با احتیاط و دقت به آن نزدیک شد. سنگ‌های سست می‌توانند برای همه کوهنوردان خطراتی ایجاد کنند. تجهیزات ایمنی در طول این مسیر به‌شدت توصیه می‌شود.

مسیر گورتسیا

مسیر گورتسیا در کوه المپوس کشور یونان، خلوت و آسان است. افزایش مدت آن سبب می‌شود که کوهنوردان مستعد قرارگرفتن در معرض نور خورشید باشند. این مسیر از میان یک جنگل انبوه شروع می‌شود و سپس از طریق دو شاخه، یکی شیب‌دار و دیگری پرپیچ‌و‌خم بالا می‌رود تا در Skourta در ارتفاع 2475 متری به‌هم برسند.

  •  کوه المپ

چطور به کوه المپ سفر کنیم؟

کوه المپ در مرز مناطق تسالالی و مقدونیه واقع شده است. راحت ترین دسترسی به کوه و مسیرهای پیاده روی آن از دهکده توریستی لیتوچورو، در کوه پایه است.

  • انتخاب اتومبیل شخصی: اگر تصمیم دارید با اتومبیل شخصی یا کرایه­ای به کوه المپوس بروید، منطقی تر است که سفر خود را از تسالونیکی شروع کنید زیرا این منطقه تقریباً شش ساعت با E75 و E65 از آتن فاصله دارد. از تسالونیکی، رانندگی در A1، E75 Toll road و EO 13کمی بیشتر از سه ساعت طول می کشد. قسمت هایی از این مسیر نیز ممکن است مشکل ساز باشد اما مسیر کوتاه تری است و خستگی کم تری را به دنبال دارد.

  • انتخاب قطار: سفر با قطار از آتن شامل گرفتن قطار از ایستگاه اصلی قطار آتن به لاریسا و سپس به لیتوچورو و پس از آن یک سفر پنج مایلی با تاکسی به سمت روستا است. مرحله اول سفر حدود 5 ساعت طول می کشد. سفر از لاریسا به لیتوچورو فقط 35 دقیقه طول می کشد اما قطار فقط هر سه ساعت یکبار حرکت می کند، بنابراین شما باید دو بخش این سفر را با دقت هماهنگ کنید یا برای مدت طولانی نشستن در اطراف ایستگاه های قطار را انتخاب کنید.اگر از تسالونیکی با قطار سفر می کنید، یک قطار مستقیم وجود دارد که حدود یک ساعت و ده دقیقه طول می کشد. هزینه سفر با تاکسی بین 17 تا 21 پوند است. Trainose تنها مجری راه آهن در یونان برای خدمات ریلی بین شهری، برون شهری و بین المللی است. در وب سایت آن ها اطلاعاتی در مورد برنامه ها و رزرو بلیط وجود دارد اما برای استفاده از وب سایت به عضویت احتیاج دارید.

  • انتخاب اتوبوس: سفر با اتوبوس از ترمینال اصلی اتوبوس ها در تسالونیکی حدود دو ساعت و ده دقیقه طول می کشد، از جمله 51 دقیقه انتظار در ایستگاه اتوبوس های کاترین. هزینه سفر با اتوبوس در حدود 9 پوند است. اگر سفر خود را از شهر آتن شروع می کنید، از آتن یک سفر هفت و نیم تا هشت و نیم ساعته با اتوبوس است، از جمله 51 دقیقه توقف در ایستگاه کاترین.

خلاصه

کوه المپوس که با نام کوه المپ نیز شناخته می‌شود، مامن خدایان یونان باستان است. یونانیان اعتقاد دارند که خدایان از این کوه بر زندگی مردم نظارت می‌کنند. صعود از المپوس که مرتفع‌ترین کوه یونان به‌شمار می‌رود، از شهر لیتوکورو آغاز می‌شود و مسیر باشکوه آن بسیار حیرت‌انگیز و لذت‌بخش است. این کوه 52 قله دارد که ارتفاع بلندترین آن‌ها با نام میتیکاس، 2917 متر است. این منطقه از نظر پوشش گیاهی نیز غنی محسوب می‌شود و گونه‌های متعددی در آن رشد می‌کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (204 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (92 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (44 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!