مواد غذایی سالم برای افزایش رشد قد کودکان

  شنبه، 01 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
مواد غذایی سالم برای افزایش رشد قد کودکان
در شرایطی که اندازه قد انسان تا حد زیادی با ژنتیک در ارتباط است، دریافت مواد مغذی به میزان کافی از رژیم غذایی قطعا برای رشد و نمو مناسب امری ضروری محسوب می شود.

به عنوان پدر و مادر همه ما میخواهیم که قد کودکانمان کوتاه نماند و همچنين استخوان هایشان رشد خوبی داشته باشند و سالم بمانند و همیشه این سؤال برایشان پیش مي آيد که چه مواد غذایی می تواند این خواسته آن ها را برآورده کند در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با مواد غذایی که به رشد استخوان ها و بلند شدن قد کودکتان کمک می کند اشنا شوید.

مهم ترین قدم، برای رشد قد داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل قند خون و حفظ وزن در حالت ایده آل است.

مواد غذایی سالم برای رشد قد کودکان

مواد غذایی بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان همه ی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز کودک را تامین کرد که در ادامه به معرفی مواد غذایی و تغذیه برای رشد قد کودک خواهیم پرداخت.

۱) شیر

شیر بهترین منبع برای دریافت کلسیم و فسفر است که برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است. همچنین ویتامین D که در شیر وجود دارد برای سلامت استخوان ها ضروری است.

همچنین شیردارای پروتئین، ویتامینA، ویتامین های گروهB مخصوصا ب۲، ب۶و ب۱۲ است که تا دو سالگی به طور کامل در شیر مادر موجود است.

پس از آن هم می توان هر روز یک یا دو لیوان شیر به کودک داد. استفاده از شیرهای غنی شده می تواند علاوه بر بهبود رشد قد حافظه ی کودک را هم تقویت کند.

۲) ماست

ماست هم ماده ای است که هم می تواند به سلامت استخوان ها کمک کند و هم انرژی کودک را بالا می برد. همچنین با داشتن با باکتری های خوب سیستم ایمنی کودک تقویت می شود. همچنین دارای کلسیم، پروتئین و ویتامین ب و فسفر است و بسیاری از کودکان از خوردن ماست لذت می برند.

۳) تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا و ویتامیت ب و اسیدهای چرب امگا۳، آهن و فولات برای رشد کودک بسیار ضروری است. معمولا پزشکان پس از ۶ ماهگی به والدین توصیه می کنند. هر روز زرده ی تخم مرغ آب پز شده برای کودک داده شود. و پس از دو سالگی هم تخم مرغ کامل آب پز شده برای کودک بسیار مفید می باشد.همچنین می توان آن را به صورت املت یا نیمرو مورد استفاده قرار داد.

۴) ماهی

ماهی سرشار از ویتامین ب و پروتئین و اسید چرب امگا۳ که برای مغز مفید می شد همچنین برای قلب نیز مفید است. و از افسردگی جلوگیری می کند ماهی تن و سالمون برای کودکان بسیارمفید است. والدین می توانند در هفته دو بار به کودک خود ماهی بدهند.

۴) کلم بروکلی

موادی که دارای فیبر می باشند برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری می باشد. کلم بروکلی یکی از موادی است که دارای فسفر، پتاسیم، آهن، روی، اسیدفولیک، منیزیم و یتامین ب است که می توان آن را هم به صورت خام و هم بخارپز در دستور غذایی کودک قرار داد. اگر کودکی طعم کلم بروکلی را دوست ندارد می توان آن را در سوپ یا غذای کودک ریخت و به او داد.

۵) آجیل

استفاده از آجیل هایی مانند بادام زمینی، بادام، گردو، پسته در رژیم غذایی کودک می تواند درافزایش قد کودک سهیم باشد. می توان در میان وعده ی کودک از آجیل استفاده کرد.

۶) سبزیجات و میوه ها

منبع بسیاری از ویتامین ها، آهن و املاح و موادمغذی لازم برای بدن کودک می باشد که باید در رژیم غذایی کودک قرار داده شود. اسفناج یکی از بهترین سبزیجاتی است که دارای مواد مغذی است و می تواند به افزایش رشد قد کودک کمک کند.

۷) گوشت ها

پروتئین موجود در گوشت ها هم می تواند در رشد قدی کودک موثر باشد می توان در هفته یک یا دو وعده گوشت قرمز و یک یا دو وعده گوشت مرغ را در دستور غذایی کودک قرار داد.

۸) سویا

سویا دارای فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین است که منبع کامل برای سلامتی بدن محسوب می شود. سویا در سلامت استخوان ها هم نقش مهمی ایفا می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (37 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
تولد یک سالگی کوروش پسر علی قلیزاده و یاسمین فرمانی دو لژینور ایرانی / تم جذاب آبی و میکی موس ایده ی جالبیه 👌
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند