معرفی هنر پته دوزی+ مراحل تهیه آن

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی هنر پته دوزی+ مراحل تهیه آن
پته دوزی یک هنر اصیل ایرانی است که نام‌های دیگر آن فطه دوزی و سلسه دوزی می‌باشد. پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود.هنرمندان پته دوز با کمک سوزن نقش‌های ذهنی را که تلفیقی از پندار‌ها و بینش‌های شخصی خودشان است را به وسیلهٔ کوک‌های نخی رنگی روی زمینه پارچهٔ پشمی ضخیم یا همان عریض می‌ دوزند.

پته دوزی چیست؟

پته دوزی یا پته کرمان یکی از رودوزی های سنتی ایران (رودوزی های کرمان) است که به آن، سلسله دوزی یا فطه دوزی (فته دوزی) نیز گفته می شود. بستر لازم برای پته دوزی، پارچه ای پشمی به نام شال یا عریض است که در اندازه های مختلفی تهیه می­ شود. پته دوزی در چهار مرحله مختلف انجام می شود که عبارتند ۱. ساقه دوزی یا خط دوزی، ۲. پتک دوزی، ۳. متن دوزی یا آبدوزی، ۴. برگ دوزی.

تاریخچه پته

تاریخچه پته را می توان ، اولین نشان های پته دوزی را در قرن دوازدهم پیدا کردند. این پته به صورت سوزنی دوخته شده و تمامی نقش و نگارهای آن با تخ ابریشم و بر روی پارچه های ابریشمی دوخته شده بودند. دور تا دور نمونه بدست آمده از این دوران با استفاده از پتک دوزی و بته و جقه قهر و آشتی مزین شده بود. نمونه دیگری از این هنر دست، پته دوزی های شمسه دوزی و صرفه دوزی مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری بوده و دقیقا بین سال های 1278و 1280 بافته شده است. در حال حاضر این پته را در موزه هنرهای تزئینی به عنوان یک اثر هنری برای عهد باستان نگهداری کرده و در معرض بازدید عموم قرار داده اند.

وسایل و ابزار مورد نیاز در پته دوزی

پارچه

عریض پارچه ضخیمی است که مراحل دوخت پته دوزی روی آن انجام می شود و در نقاط مختلف کرمان به نام شال پته، شال زمینه یا پارچه زمینه نیز معروف است. در قدیم عریض را به وسیله ماشین های دستی و ابتدایی به نام ماشین های دوپا باف و چهارپا باف تهیه می کردند، توضیح این که ماشین های دوپا باف دستگاه هایی بودند که دو ورتیا به اصطلاح کرمانی ها از دو کرت تشکیل شده بودند، با هر حرکت یک ورت پایین و دیگری بالا می رفت و با عبور دادن ماسوره ها از میان نخ ها تار و پود پارچه درهم تنیده می شد و بافت شال به صورت خطوط منظم، افقی و عمودی نمایان می شد.

انگشتانه

یک وسیله بسیار لازم و ضروری است که بدون آن سرعت عمل در کار کم می شود و کار از زیبایی و ظرافت کامل برخوردار نخواهد شد. انواع مختلف آن شامل فلزی، پلاستیکی، فلزی و چرمی می باشد که نوع فلزی ضد رنگ آن بهترین نوع می باشد. انگشتانه باید هیچ گونه فشاری را بر انگشت وارد نکند و کاملا متناسب با انگشت سوم (سبابه) دست باشد. کسانی که عادت به این کار ندارند اگر چند روزی به طور مداوم انگشتانه را مانند انگشتر در انگشت بکنند و کار روزانه انجام دهند به آن عادت خواهند کرد.

قیچی

قیچی نیز یکی دیگر از وسایل موردنیاز در پته دوزی است. قیچی دارای اندازه و فرم های مختلفی است. از انواع آن می توان قیچی زیگزاک، قیچی برش که همین قیچی های معمولی با اندازه متفاوت می باشد و همچنین قیچی های مخصوص گلدوزی را نام برد.

نخ یا ریس

به نخ های که روی پارچه پته دوخته می شوند، ریس گفته می شود، ریس نوعی نخ پشمی دست ریس یا ریسیده شده به وسیله ماشین است، تعداد تاب ریس از نخ معمولی مورد استفاده بیشتر است و 9 تاب در هر سانتی متر است، به این لحاظ آن را 9 تاب می گویند. 18 یا 5 تاب برای گلیم و قالی به کار می رود، این تعداد تاب برای استفاده در بافت پارچه مخصوص پته (عریض) کافی چون ضخیم است و برای ظریف تر شدن تاب، آن را 10 تاب در هر سانتی متر افزایش می دهند و این کار توسط دستگاه انجام می شود.

سوزن پته دوزی

دوخت پته به وسیله سوزن مخصوص انجام می شود. این سوزن دارای چشمه درشت و طول متوسط و نوک تیز است که چنایل نام دارد. پشمی بودن نخ پته ایجاب می کند که سوراخ سوزن گشادتر و به همین نسبت قطر آن نیز بیشتر باشد.

عمده محصولات پته دوزی

جلد قرآن- جانماز- انواع تابلوهای تزئینی- رومیزی (کوچک و میز ناهارخوری و عسلی)- روتختی- متکا- روپشتی- کوسن- پرده- زیرلیوانی- زیر بشقابی- جای دستمال کاغذی و… .

رنگبندی پته

در یک تقسیم بندی چالشی که مورد نقد برخی از هنرمندان پته دوزی است، معمولا از دو نوع رنگ به عنوان رنگ های پته دوزی و اصول رنگ بندی پته استفاده می شود: ۱. رنگ های اصلی و ۲. رنگ های فرعی. اما در سال های اخیر با ورود هنرمندان نوگرا و ایجاد تغییراتی در بازار پته دوزی، رنگ های دیگری نیز به دنیای رنگ بندی پته و رنگ های سنتی پته اضافه شده است. این رنگ ها را تحت عنوان رنگ های فانتزی شناسایی می کنند.

بر اساس این تقسیم بندی، رنگ های اصلی پته عبارتند از: ۱. مشکی، ۲. قرمز (لاکی)، ۳. آبی تیره، ۴. آبی روشن، ۵. سرمه ای، ۶. نارنجی یا زرد، ۷. عنابی و ۸. سفید. در کنار آن، شش رنگ فرعی نیز وجود دارد که در پته های کرمان قابل مشاهده است: ۱. نارنجی روشن، ۲. بنفش تیره، ۳. بنفش روشن، ۴. صورتی تیره، ۵. صورتی روشن و ۶. شتری.

در رنگ بندی پته چه رنگ هایی را با همدیگر ست کنیم؟

در انتخاب رنگ مناسب برای انجام دوخت های پته دوزی با دو رویکرد سنتی و مدرن مواجه هستیم. در رویکرد سنتی باید به سنت های رنگ شناسی رایج در پته دوزی که از گذشتگان به ما رسیده است توجه کنیم. در انتخاب رنگ به این روش با اینکه کاملا از اصول علمی و اولیه رنگ شناسی تبعیت شده است، اما با کمبود رنگ (در مقایسه با تونالیته و طیف بزرگ رنگ بندی امروزی) مواجه هستیم. در رویکرد مدرن که گروهی تحول خواه آن را رهبری می کنند، جهت استفاده از طیف رنگ های دیگر بایستی به اصول علمی رنگ شناسی توجه شود. شناخت رنگ های اولیه، ثانویه و مکمل از این دست قوانین هستند که با توجه به دایره رنگ ایتن کاملا دست یافتنی است.

نگهداری پته

پته خیس شده را نباید هرگز روی بند لباسی پهن کنیم چون باعث کش آوردن آن می شود.برای جلوگیری از آسیب دیدگی پته ها و مصون ماندن آن از حشرات موذی پته ها را باید در جای خنک نگهداری کرد به طوریکه هوا در آنجا جریان داشته باشد درون چمدان جای مناسبی برای آن نیست پته را باید درون یک پارچه نخی همراه با صابون عطری نگهداری کنید.

مراحل پته دوزی

برای تهیه پته ابتدا عریض را به ابعاد لازم می برند سپس باید طرح مورد نظر را روی آن در آورند. معمولا فروشندگان مواد اولیه عریض آماده و طراحی شده در اختیار دارند که به صورت آماده به پته دوزان می فروشند. در مرحله طراحی، ابتدا طرح را روی کاغذ کالک ترسیم می کنند سپس خط وط طرح را به طور متناسب با سوزن سوراخ کرده و روی عریض منطبق می سازند و روی آن گچ یا خاکهٔ زغال می ریزند که به این کار گرته زنی می گویند. در گرته زنی برای پارچه های تیره از خاک گچ و برای پارچه های روشن از خاک زغال استفاده می شود. بعد از گرته زنی نقاط مشخص شده را با قلم و مرکب چین روی پارچه مشخص می سازند. پس از طراحی نقش باید نوع و رنگ نخ انتخاب شود. برای طرح های اصیل تر از رنگهای تیره استفاده می شود، زیرا معمولا طرح های پته نه شلوغ است و نه هندسی بنابراین رنگ های روشن نمی تواند جاذبه زیادی به آن بدهد و تیره بودن رنگ ها ارتباط نقوش را منظم تر و زیباتر می سازد. البته در سال های اخیر رنگ های روشن نیز به پته دوزی راه یافته است.

تصویر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان