مهمترین عوارض دارچین برای سلامتی

  شنبه، 01 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
مهمترین عوارض دارچین برای سلامتی
دارچین نوعی ادویه خوشبو است که در آشپزی کاربرد فراوان دارد همچنین از خوشبوترین داروهای گیاهی محسوب می شود. دارچین دارای مقادیر زیادی کلسیم، فیبر و منگنز است و خواص مفید بسیاری دارد. اما اگر زیاد مصرف شود می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد

همه با دارچین آشنا هستیم و دارچین یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در هند است. عطر و طعم دارچین از مطبوع ترین در تمام جهان است و این ادویه را از درختی قهوه ای رنگ می گیرند. دو نوع دارچین وجود دارد:
کاسیا: که به آن دارچین معمولی می گویند و نوعی است که بیشتر مردم از آن استفاده می کنند.
سیلان: که به آن دارچین واقعی می گویند و طعمی سبُک تر داشته و تلخی اش نیز کمتر است.
دارچین کاسیا، بیشتر در فروشگاه ها یافت می شود و نسبت به دارچین سیلان، بسیار ارزان تر است. مصرف دارچین کاسیا در مقادیر کم خطری ندارد اما مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند، زیرا حاوی مقادیر زیادی از ترکیبی به نام کومارین است. پژوهش ها نشان داده که خوردن زیاد کومارین می تواند به کبد آسیب زده و ریسک سرطان را بالا ببرد. ضمنا، مصرف زیاد دارچین کاسیا، عوارض جانبی دیگری نیز دارد که در این مطلب، به چند مورد آن اشاره می کنیم.

تصویر

مشکلات قلبی

مصرف زیاد دارچین باعث افزایش ضربان قلب می شود و به همین دلیل برای کسانی که مشکلات قلبی دارند خطرناک است. ما روغن دارچین را هم در غذاهای زیادی مصرف می کنیم. روغن دارچین اگر رقیق نشده باشد می تواند به بالا رفتن ضربان قلب به ویژه در کودکان منجر شود. مصرف محلول ۲ درصد روغن دارچین برای همگان بی خطر می باشد.

حرارت بدن

مصرف زیاد دارچین همچون الکل، فلفل، گل کلم، لابستر، قهوه، زنجبیل، سیر، برنج ، پیاز و کدو می تواند حرارت بدن را بشدت بالا ببرد. در صورت امکان از خوردن چیزهایی که حرارت بدن را بالا می برند باید پرهیز کرد. مصرف دارچین می تواند باعث افزایش حرارت بدن شود و واکنش هایی همچون ترک خوردن لب، تاول دهان و دور چشم و جوش زدن شود. خوردن دارچین در زمستان به دلیل سرمای هوا با خطرات کمتری همراه است، اما در تابستان می تواند عوارض شدید داشته باشد. افرادی که یائسه هستند توصیه می شود که از مصرف دارچین خودداری کنند.

برای حاملگی مضر است

دارچین برای زنان حامله خوب نیست. دارچین می تواند باعث درد زایمان زودهنگام و باز شدن دریچه رحم شود. دارچین دوای خوبی برای دل درد و باد معده است، اما اگر این عوارض با حاملگی همراه باشد باید از مصرف دارچین خودداری کرد. مصرف کم چای دارچین بی ضرر است، اما بهتر است خطر نکنید. خوردن قرص دارچین یا استنشاق عطر دارچین هنگام حاملگی اصلا توصیه نمی شود.

آسیب کبد

کاسیا یا همان دارچین معمولی، منبع قابل توجهی از کومارین است. این نوع دارچین تقریبا حاوی 5 میلی گرم کومارین در هر قاشق چایخوری است، در حالیکه دارچین سیلان تنها ردی از کومارین دارد. میزان مجاز توصیه شده روزانه برای مصرف کومارین، تنها 0.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. یعنی شما می توانید در طول روز، فقط نصف یک قاشق چایخوری دارچین کاسیا مصرف کنید. متاسفانه مطالعات زیادی نشان داده اند که خوردن زیاد کومارین می تواند کبد را سمی کرده و به آن آسیب بزند. مثلا گزارش شده که یک زن 73 ساله، تنها با یک هفته مصرف مکمل دارچین، دچار آسیب کبدی شده بود. البته این شامل مکمل دارچین می شود که دوز زیادی از کومارین را داراست.

ریسک سرطان

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده نشان می دهد خوردن زیاد کومارین که به وفور در دارچین کاسیا وجود دارد می تواند ریسک انواع خاصی از سرطان را افزایش بدهد. مثلا، آزمایش روی جوندگان نشان داد که خوردن زیاد کومارین باعث رشد تومورهای سرطانی در ریه، کبد و کلیه ها شده بود. شیوه ای که کورمارین تورمورها را تغذیه می کند هنوز مشخص نیست. اما بعضی از دانشمندان باور دارند کومارین می تواند به طور مداوم به یک سری از ارگان های بدن آسیب بزند و به مرور زمان این آسیب می تواند سلول های سالم را با سلول های سرطانی جایگزین کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (223 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت