میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی آدالیمومب

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی آدالیمومب
آدالیمومب (به انگلیسی: Adalimumab) مهارکننده TNF، داروی ضد التهابی است. آدالیمومب با متصل شدن به عامل نکروز توموری آلفا (TNFα)، از فعال شدن گیرنده‌های TNF جلوگیری می‌کند؛ ثابت شده است که غیر فعال کردن TNFα در کاهش واکنش‌های التهابی مرتبط با بیماری‌های خود ایمنی مهم است.

یک آنتی بادی منوکلونال Tumor necrosis factor است که به تنهایی یا همراه با متوتروکسات و یا دیگر داروهای تصحیح کننده بیماریهای رماتیسمی در درمان آرتریت روماتوئید مصرف می شود.

تاثیرات آدالیمومب

داروی آدالیمومب برای کاهش درد و تورم ناشی از انواع خاصی از آرتریت (مانند روماتوئید، پسوریاتیک، ایدیوپاتیک نوجوانان، اسپوندیلیت آنکیلوزان) استفاده می شود. این دارو همچنین برای درمان برخی از اختلالات پوستی (مانند پسوریازیس پلاکی، هیدرآدنیت چرکی) نیز به کار می رود.آدالیموماب متعلق به دسته ای از داروهایی است که به عنوان مسدود کننده های TNF شناخته می شوند. این دارو با مسدود کردن پروتئین (فاکتور نکروز تومور یا TNF) موجود در سیستم ایمنی بدن که باعث تورم مفاصل و آسیب در آرتریت و همچنین لکه های پوسته پوسته قرمز در پسوریازیس می شود، عمل می کند. آدالیمومب با کاهش تورم مفاصل به کاهش آسیب بیشتر مفاصل و حفظ عملکرد مفاصل کمک می کند.داروی آدالیمومب همچنین برای درمان برخی بیماری های روده (بیماری کرون، کولیت اولسراتیو) و بیماری چشمی خاص (یووئیت) استفاده می شود.

درمانی آدالیمومب

موارد درمانی آدالیمومب

آدالیمومب مانند سایر مهارکننده های TNFα یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است و برای درمان بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتویید استفاده می شود.آدالیمومب زیرپوستی تزریق می شود و درمان نگهدارنده (maintenance treatment) آن برای اغلب کاربردهای درمانی به صورت تزریق یک هفته درمیان است.موارد درمانی آدالیمومب شامل موارد زیر است:

  • آرتریت روماتوئید : آدالیمومب علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید بزرگسالان را کاهش می دهد و می تواند به تنهایی و یا در کنار داروهای ضد روماتسیمی اصلاح کننده بیماری استفاده شود. همچنین نتایج مطالعات نشان داده است که این دارو برای بچه های ۲ ساله یا بزرگتر مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک جوانان مؤثر است و برای این کاربرد درمانی تنها یا در کنار متوترکسات و سایر داروها تایید شده است. آدالیمومب از سال ۲۰۰۲ در آمریکا برای مصرف به صورت تنها یا در کنار متوترکسات و سایر داروها برای بیماران آرتریت روماتوئید مورد تایید قرار گرفته است.
  • آرتریت پسوریاتیک: آدالیمومب برای کاهش علائم و نشانه ها، جلوگیری از پیشرفت آسیب های ساختاری و بهبود کارکردهای فیزیکی در بزرگسالان مبتلا به آرتریت پسوریاتیک کاربرد دارد. برای این بیماران آدالیمومب به تنهایی یا همراه با داروهای غیر بیولوژیک ضد روماتسیمی اصلاح کننده بیماری می تواند استفاده شود.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان : آدالیمومب برای کاهش علائم و نشانه ها در بزرگسالان مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان کاربرد دارد.
  • بیماری کرون بزرگسالان: آدالیمومب برای کاهش علائم و نشانه ها و القا و حفظ بهبودی بالینی در بزرگسالانی که به بیماری کرون متوسط تا شدید مبتلا بوده و به درمان های رایج پاسخ نمی دهند به کار می رود. هم چنین این دارو برای کاهش علائم و نشانه ها و القای بهبودی بالینی در بیمارانی که به اینفلیکسیمب مقاوم هستند یا پاسخ نمی دهند استفاده می شود.
  • بیماری کرون کودکان:آدالیمومب برای کاهش علائم و نشانه ها و القا و حفظ بهبودی بالینی در کودکان ۶ ساله یا بزرگ تر که به بیماری کرون متوسط تا شدید مبتلا بوده و به کورتیکواستروئیدها یا داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی مانند آزاتیوپرین، مرکاپتوپورین یا متوترکسات پاسخ نمی دهند استفاده می شود.
  • کولیت اولسراتیو: آدالیمومب برای القا و حفظ بهبودی بالینی در بزرگسالانی که به بیماری کولیت اولسراتیو متوسط تا شدید مبتلا بوده و به داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی مانند آزاتیوپرین، مرکاپتوپورین یا متوترکسات پاسخ نمی دهند استفاده می شود.
  • پلاک پسوریازیس: آدالیمومب برای درمان بیماران مبتلا به پلاک پسوریازیس متوسط تا شدید که نامزد درمان سیستمیک یا نوردرمانی هستند و یا وقتی که بقیه گزینه های درمان سیستمیک از لحاظ درمانی مناسب نیستند، استفاده می شود. آدالیمومب فقط باید برای بیمارانی تجویز شود که کاملاً تحت نظر هستند و به طور منظم توسط پزشک ویزیت می شوند.
  • هیدرآدنیت چرکی: آدالیمومب برای درمانی بیماری هیدرآدنیت چرکی متوسط تا شدید مورد تایید قرار گرفته است.
  • یوئیت : آدالیمومب برای درمان کودکان بزرگ تر از ۲ سال و بزرگسالان مبتلا به یوئیت غیرعفونی منتشر، خلفی و میانی به کار می رود.

مکانیسم اثر آدالیمومب

Adalimumab یک مونوکلونال آنتی بادی نوترکیب است که به فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-alpha) متصل شده و در نتیجه مانع از اتصال آن به رسپتور TNF-alpha می شود و پروسه های التهابی سایتوکاینی را مهار می نماید. افزایش سطح TNF در مایع سینوویال در درد پاتولوژیک و آسیب مفصلی در آرتریت اثر دارد. Adalimumab علائم و نشانه های آرتریت پسوریاتیک، روماتوئید آرتریت و اسپاندیلیت انکیلوزان را کاهش می دهد. مانع از پیشرفت آسیب ساختاری آرتریت روماتوئید و پسوریاتیک می شود. علائم و نشانه های بیماری Crohn و کولیت اولسراتیو را کم می کند؛ از افزایش ضخامت اپیدرم و اینفیلتراسیون سلولی در پسوریازیس جلوگیری می کند.

شرایط نگهداری داروی آدالیمومب (سینورا)

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • برای اطلاع از شرایط نگهداری این دارو، بروشور همراه دارو را مطالعه کرده و با داروساز مشورت نمایید.

مصرف در بارداری آدالیمومب

مشخص نیست که این دارو می تواند به جنین آسیب بزند یا نه. اگر باردار هستید و یا برنامه ای برای باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید. شیردهی هنگام مصرف دارو برای نوزاد بی خطر نیست.

  • تزریق را روی پوستی که کبود، قرمز، حساس یا سفت شده است انجام ندهید.
  • از افرادی که دارای عفونت هستند دوری کنید.
  • اگر علائم عفونت دارید با پزشک تماس بگیرید.
  • هنگام مصرف دارو از واکسن زنده استفاده نکنید. واکسن ممکن است به خوبی عمل نکند. واکسن های زنده عبارتند از اوریون، سرخجه، فلج اطفال، روتاویروس، تیفوئید، تب زرد، واریسلا (آبله مرغان)، زوستر و … .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان