مواد غذایی ضروری برای ورزشکاران

  سه شنبه، 18 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مواد غذایی ضروری برای ورزشکاران
تغذیه یکی از مهم ترین مسائلی است که با آن روبه رو هستیم، این مسئله در مورد ورزشکاران اهمیت خیلی بیشتری دارد

شما به عنوان یک ورزشکار پاورلیفتینگ روزانه به ازای هر نیم کیلوگرم وزن بدن خود به ۲۰ کالری نیاز دارید، یعنی اگر ۱۰۰ کیلو وزن دارید ۴۰۰۰ کالری باید دریافت کنید بنابراین باید آن قدر کالری مصرف کنید که مطمئن شوید بیش از کالری که سوزانده اید کالری مصرف کرده اید در غیر این صورت بدن شما دچارسوء تغذیه و جلوی رشد و قوی شدن عضلات تان گرفته می شود. در ادامه با رژیم غذایی و سالم ورزشکاران حرفه ای آشنا می شویم

تصویر

9 غذایی که بهتر است در سبد غذایی ورزشکاران باشد عبارتند از:

1. کینوآ:

کینوآ گیاهی است که دانه های خوراکی دارد و به اسفناج شباهت دارد. این گیاه پروتیین زیادی دارد و جزو معدود گیاهان است که 9 آمینو اسید مورد نیاز بدون را داراست. این آمینو اسیدها به ساخت عضلات بدن و ریکاوری بعد از ورزش کمک می کنند. کینوآ هم چنین حاوی فیبرو کربوهیدرات است. می توان این گیاه را در وعده صبحانه با عسل مصرف کرد.

2. مرغ: 100 درصد پروتئین

مرغ مانند تمام انواع گوشت های سفید دیگر منبع پروتئین بوده و میزان کالری آن بدون پوست و چربی مشهود کمتر از انواع گوشت های قرمز است. مرغ و بوقلمون حاوی پروتئین ضروری برای ساخت فیبرهای عضلانی و ویتامین های B مورد نیاز سوخت و ساز پروتئین ها و قندهاست. توجه داشته باشید که سینه ی مرغ کم کالری تر و حاوی زینک بیشتری از ران مرغ است

3. محصولات لبنی:

پروتئین های محصولات لبنی مانند کازئین و لاکتوزروم باعث احیای سلول های عضلانی می شوند. بعد از پایان هر جلسه ی ورزشی، یک پیاله ماست یا پنیر سفید برای شما فوق العاده خواهد بود. بهتر است از محصولات لبنی نیمه چرب استفاده کنید. به خاطر اینکه محصولات لبنی کامل (چرب) حاوی کالری زیادی هستند.

4. حبوبات:

ورزشکارانی که گیاه خوار هستند می توانند حبوبات مصرف کنند تا پروتیین بدن را تامین کنند. حبوبات را در سالاد و حتی وعده های غذایی عادی خود داشته باشید. حبوبات مانند گوشت، پروتیین دارند اما تفاوت آن ها با گوشت این است که چربی ندارند و حاوی فیبر زیادی هستند.

5. توت ها:

توت ها حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های A ،C و E هستند. خوردن توت ها باعث می شود که بدن در زمان ورزش شدید بهتر حفاظت شود. سعی کنید شاتوت و توت سیاه مصرف کنید که پررنگ تر هستند. این نوع توت ها آنتی اکسیدان بیش تری دارند.

6. سالمون:

ماهی سالمون حاوی پروتیین و امگا سه است. این مواد از تورم عضلات جلوگیری می کنند و کارایی ورزشکاران را افزایش می دهند. خوردن سالمون از بیماری های قلب نیز جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذایی دریایی دو بار در هفته بسیار مفید است.

7. پاستا:

پروتیین برای ساختن عضلات لازم است، اما کربوهیدرات هم چنان یکی از مواد غذایی اصلی است که ورزشکاران باید مصرف کنند. بدن ورزشکاران از کربوهیدرات به عنوان سوخت استفاده می کنند. بدن می تواند پروتیین و چربی را بسوزاند، اما باید ابتدا آن ها را به کربوهیدرات تبدیل کند. پاستا فیبر زیاد دارد و قند آن کم است.

8. آجیل و کره مغزها:

مغزها حاوی پروتیین و چربی های سالم هستند. این موارد راحت هضم می شوند و قند خون را تنظیم می کنند. خوردن کره بادام و کره بادام زمینی نیز بسیار خوب است و پروتیین و چربی بدن را تامین می کند.

9. موز:

موز قند قابل هضم دارد و حاوی الکترولیت است. موز حاوی پتاسیم زیاد است. خوردن موز از آسیب رسیدن به عضلات جلوگیری می کند.

10. کلم ها:

همه سبزیجات می توانند به تامین ویتامین و مواد معدنی بدن کمک کنند اما سبزیجاتی که برگ های تیره دارند مانند بروکلی، کلم بروکسل و ... آنتی اکسیدان و فیبر زیاد دارند. در نظر داشته باشید که کلم های تیره رنگ بهتر هستند.

11. شیر کاکائو:

بر خلاف آن چه که همه فکر می کنند ورزشکاران لازم نیست که بعد از ورزش پروتیین خیلی زیاد مصرف کنند. می توانید بعد از ورزش شیر کاکائوی کم چرب بنوشید این نوشیدنی به عروق خونی و عضلات شما کمک می کند.

تصویر

نکات تغذیه ای مهم برای ورزشکاران

۱ ‏) ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯿﺪ.

۲ ‏) ۵ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﯿﺪ

۳ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻓﯿﺒﺮ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ ‏( ﺳﺎﻻﺩﻭ ﺳﺒﺰﯼ ﻭ ..... ‏)

۴ ‏) ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﺎﻓﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﺁﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ . ‏( ﻫﯿﺪﺭﺍﺗﻪ ﮐﺮﺩﻥ یا همان پرآب بودن ﻋﻀﻼﺕ و ﺭﻓﻊ ﺳﻤﻮﻡ ‏) ۷۰ % ﻭﺯﻥ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

۵ ‏) ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﯿﺪ. ‏( ﺑﻌﻠﺖ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﻭ ﺷﻮﮎ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ‏.)

۶ ‏) ﻭﻋﺪﻩ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﻨﯿﺪ.

۷ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺻﺒﺢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ. ‏( البته بهتر است از ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ‏استفاده شود.)

۸ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ.

۹ ‏) ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺧﺎﻟﺺ ﺑﻌﻼﻭﻩ ﻓﯿﺒﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ.( به طور ﻣﺜال ﻣﺎﻫﯽ ﺗﻦ + ﮐﺎﻫﻮ ‏)

۱۰ ‏) ﻏﺬﺍهاﯼ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺭﺯﺵ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺍ ﺣﺘﯽ ﯾﮑﺒﺎﺭ ﻫﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﮑﻨﯿﺪ( ﺳﺲ ﻣﺎﯾﻮﻧﺰ ، ﭼﯿﭙﺲ ، ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ، ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﻭ ....)


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (194 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (28 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
(عکس) وحشتناک‌ترین تجربه زنان چینی برای زیباتر بودن/ درد هولناکی که بخاطر پیدا کردن شوهر مجبور به تحملش بودند/ حتی فکر کردن بهش زجرآوره!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت