مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه و نکات استفاده از آن ها در طراحی

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه و نکات استفاده از آن ها در طراحی
شاید برای همه شما پیش آمده است که برای انتخاب رنگ محیط خانه از جمله دیوارها و موارد مشابه و یا حتی دکوراسیون خانه دچار تردید شده‌اید و به سراغ مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه خود برآمده باشید.

ه طور کلی رنگ هایی که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند. رنگ های گرم شادابی و راحتی را القا می نمایند. این رنگ ها باعث می شوند فضا کوچکتر به نظر برسد، زیرا تن رنگ های گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود. رنگ های گرم باعث فعال شدن عکس العمل های مغز می شود و احساس هیجان، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت و خشم را القا می نماید. در فضا های خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ های گرم باعث ابهت فضا می شود و با رنگ های خنثی هم تطابق دارد. رنگ های گرم بر فعالیت روزمره زندگی ما می افزاید و به زندگی ضرباهنگ تند و شاد می بخشند. این رنگ ها فشار خون را بالا می برند، تنفس و ضربان قلب را تسریع بخشیده و گرمی و حرارت را به بیننده القا می کنند. رنگ های اصلی یا ترکیباتی از قبیل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی (پرتقالی)، بنفش-قرمز در زمره رنگ های گرم قرار می گیرند.

رنگ های سرد

رنگ سرد متشکل از رنگ هایی است که از طیف های آبی، سبز، و در موارد خاصی سفید تشکیل می شود. رنگ سرد دارای ویژگی های هم چون احساس آرامش بخشی حیات، تازگی و طراوت، امنیت و سکون است که برای مکان های خاص مورد استفاده قرار می گیرد و اثرگذاری مثبتی در خانه بر جای خواهد گذاشت. رنگ های بنفش و نیلی و سبزهای روشن و تیره که همه این موارد سایه های رنگ اصلی هستند، در انتهای طیف سفیدی و سیاهی خود به رنگ های خنثی ختم می شوند و در دکورهای امروزی و مینیمال بیشترین طرفداران و کاربرد را دارند.

رنگ های گرم

در طرف مقابل رنگ های گرم که طبعی هیجانی داشته و انرژی درونی فراوانی دارند و آن را به محیط اطراف نیز القا می کنند، گرما، هیجان، بی قراری و عدم سکون را در مفهوم به ما می رسانند. سایه های این رنگ ها از سمت رنگ های تیره به خنثی بودن نزدیک می شوند و سایه های روشن آن ها نیز ویژگی های دوست داشتنی از خود بروز می دهند. این سایه ها رنگ های دخترانه پسند هستند، در حالی که رنگ های سرد بیشتر مورد پسند پسرها واقع می شوند.

برای رفتار با رنگ باید بدانید که رنگ گرم چه قابلیت ها و ویژگی های از خود بروز داده و رنگ سرد چگونه این کار را انجام می دهد. رنگ گرم با قابلیت تحریک کنندگی در تمام سطوح خانه امکان جذب و اثر گذاری را دارا است. مبل های نارنجی یا فرش قرمز از جمله پرکاربردترین حالت هایی است که از استفاده از رنگ های گرم در خانه دیده می شود. برای مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه نقاطی را در نظر گرفته و ابتدا حالت رنگ گرم و سپس رنگ سرد را در آن نقطه یا وسیله مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم.

تصویر

رنگ گرم در اتاق خواب

با توجه به اهمیت اتاق خواب و رنگ استفاده در آن، برای این اتاق استفاده از رنگ گرم یک تیغ دو لبه محسوب می شود، چرا که رنگ گرم با جذابیت هایی که در بطن خود نهفته امکان آزاد سازی انرژی فردی را فراهم می کند و از نگاه روانشناسی بسیار انگیزشی محسوب می شود و یک جنبش درونی در فرد به وجود می آورد، این ویژگی ها برای یک جوان یا یک نوجوان ممکن است هیجانات سنی کاذب ایجاد کرده و روحیات وی را تحت تأثیر قرار دهد و از طرفی ممکن است باعث سرخوردگی و احساس عدم اعتماد به نفس شود. اتاق خواب با رنگ گرم برای بزرگسالان مزایای بیشتری داشته هر چند که این فضا محیطی برای آرامش و سکون است

احساس رنگ ها

رنگ های گرم با احساسات تند و تیز و لذت طلبانه برابر هستند. مانند نارنجی روشن یا قرمز تیره. رنگ های گرم این احساسات را تحریک کرده و برای اتاق هایی که در آن ها فعالیت بیشتری دارید مناسب هستند. رنگ های سرد شما را آرام و ریلکس می کنند. تاثیر آرامش بخش این رنگ ها شما را آرام می کند، مانند رها شدن در آسمان آبی. در حالی که رنگ های سرد برای اتاق خواب، حمام و جاهایی که می خواهید ریلکس کنید مناسب است.

نور و دما

آیا رنگ می توانید حس گرما یا سرما را در شما ایجاد کند؟ مطمئنا می تواند، همانطور که می تواند یک اتاق را روشن تر یا تیره تر کند. اگر در جایی زندگی می کنید که هوا داغ است، شاید بهتر باشد از رنگ های سرد استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید در خانه خود احساس گرما کنید، می توانید استفاده از رنگ های گرم را افزایش دهید. تاثیر رنگ بر نور از دما بیشتر است. در حقیقت روشنی یک فضا به روشنی آن رنگ مربوط است نه گرم و سرد بودن آن. رنگ های روشن در مقایسه با رنگ های تیره نور را بیشتر منعکس می کنند. اگر می خواهید فضایی را که نور مصنوعی یا نور خورشید ندارد روشن تر نشان دهید، از رنگ های انعکاس دهنده نور استفاده کنید. در صورتی که نور یک فضا زیاد بوده و بسیار روشن است، از رنگ های تیره گرم یا سرد استفاده کنید.

تعادل ایجاد کنید

در هنگام انتخاب رنگ روشن یا تیره برای یک فضا یک نکته مهم را باید به یاد داشته باشید: اینکه هرگز یک رنگ را در یک اتاق استفاده نکنید. اگر می خواهید یک اتاق کوچک تر به نظر برسد رنگ گرم را به عنوان رنگ اصلی استفاده کرده و رنگ های سرد را نیز به عنوان رنگ فرعی به کار ببرید (یا برعکس). رنگ هم مانند سایر عناصر موجود در دکوراسیون باید در حد تعادل وجود داشته باشد.

در هنگام انتخاب رنگ برای دکوراسیون خانه، باید به حس و حال خودتان توجه کرده و ببینید آیا می خواهید یک فضای آرام ایجاد کنید یا یک فضای گرم و پرانرژی. دانستن تفاوت میان رنگ های گرم و سرد گام نخست است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (64 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن