مراقبت های کشیدن دندان تا بهبودی کامل

  سه شنبه، 14 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مراقبت های کشیدن دندان تا بهبودی کامل
از زمان کشیدن دندان تا دو روز از انجام کارهای سنگین و پایین انداختن سر خودداری کنید. همچنین از مصرف غذا های داغ خودداری نموده ، غذاهای سرد یا ولرم میل کنید. به علاوه از انجام نرمش ، ورزش و رفتن به استخر یا سونا خودداری کنید. دقت کنید هنگام خواب سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.

به عمل بيرون آوردن يک دندان از داخل دهان، کشيدن دندان گفته مي شود. علت هاي متعددي براي کشيدن يک دندان وجود دارد که مهم ترين آن پوسيدگي دندان است. اگر شدت تخريب ساختار دندان در اثر پوسيدگي به حدي باشد که ديگر امکان ترميم آن وجود نداشته باشد، بايد آن دندان کشيده شود. دندان های عقل که به حالت نهفته باقی مانده یا برای ساير دندان ها مشکلاتي ایجاد کرده است نیز معمولاً کشیده می شوند. همچنین برای ایجاد فضای کافی جهت درمان ارتودنسی ممکن است لازم باشد که بعضی از دندان های دائمی فرد کشیده شود. چنانچه فضای کافی در قوس دندانی وجود نداشته باشد،طی مراحل کشیدن دندان به احتمال زیاد ضرورت خواهد یافت. به هم فشردگی یا ازدحام گاهی آن قدر شدید است که تمام دندان ها در قوس جا نمی شوند و بنابراین دندان کشیدن ضرروت بیشتری می یابد. به علاوه گاهی علی رغم آن که به کمک ارتودنسی امکان جای دادن و مرتب کردن تمام دندان ها در قوس دندانی وجود دارد، اما احتمال دارد نگه داشتن تمام دندان ها به پایداری دندان ها، بافت لثه یا زیبایی دندان ها یا بافت نرم آسیب بزند؛ برای مثال در صورت از پایین جلو بودن دندان های پیشین و حالت قیفی داشتن دندان های پیشین، بیشتر رو به جلو راندن آنها برای جای گرفتن در فضای تنگ موجود تنها بدشکلی را شدیدتر خواهد کرد و نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی وجود دارد . ضمناً این موضوع اثبات شده است که بیش از حد رو به جلو راندن دندان ها احتمال بازگشت به حالت اولیه را افزایش خواهد داد و در نهایت نتیجه ای ناخوشایند و نازیبا به دست خواهد آمد.

مراقبت های روز اول کشیدن دندان

تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد. گاز استریل در ناحیه جراحی شده را تا 4 ساعت محکم با دندانهایتان فشار دهید. بعد گاز را به آرامی برداشته ، دهان را با آب سرد بشوئید و آبمیوه خنک یا بستنی میل کنید. سعی کنید شب اول و مخصوصا در 4 ساعت اول بعداز جراحی و کشیدن دندان کمتر صحبت کنید. شب اول آن ناحيه مسواك نشود. جهت بهداشت دهان و دندان از روز دوم با آب و نمك رقيق ولرم و يا محلول شستشوی نمكی روزانه چند بار دهان را به آرامی و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهيد. از فردای کشیدن دندان مسواک کل دهان به غیر از ناحیه جراحی شده انجام می شود. همچنین از فردای کشیدن دندان از دهانشویه کلر هگزیدین و بنزیدامین را هر هشت ساعت یکبار استفاده نمائید. می توانید محل جراحی شده را با سرنگ حاوی دهانشویه کلرهگزیدین با فشار آرام بشوئید.

توجه داشته باشيد به علت طولانی بودن زمان بی حسي (معمولاً 4-3 ساعت) و بی حس بودن بافت های نرم اطراف دندان، لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.در صورت عارض شدن خونريزی در منزل، يك تكه گاز استريل مرطوب شده را بر روی محل دندان كشيده شده گذاشته و با فشار ملايم دهان را ببنديد و ضمناً از بيرون دهان، كمپرس سرد (كيسه يخ) نمائيد. در صورتی كه خونريزی شديد و غير قابل كنترل باشد به كلينيك مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر موضع اجتناب نمائيد.در صورت عارض شدن درد از استامينوفن استفاده نمائيد و از مصرف داروهای مسكن ضد التهابی مثل آسپرين و بروفن به علت اينكه خاصيت ضدانعقادی دارند، خودداری نمائيد. اگر احساس کردید بخیه ها باز شده اند ، مشکلی به وجود نخواهد آمد. بیست و چهار ساعت کیسه یخ روی صورت به مدت ده دقیقه و فواصل زمانی ده دقیقه بگذارید. اگر داروهای دیگری به جهت مشکلات پزشکی دیگر مصرف میکنید طبق رژیم قبلی ادامه دهید.

از زمان کشیدن دندان تا دو روز از انجام کارهای سنگین و پایین انداختن سر خودداری کنید. همچنین از مصرف غذا های داغ خودداری نموده ، غذاهای سرد یا ولرم میل کنید. به علاوه از انجام نرمش ، ورزش و رفتن به استخر یا سونا خودداری کنید. دقت کنید هنگام خواب سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.

حتما وعده های غذایی خوب و مغذی و نیز بین وعده های مقوی و مایعات زیاد استفاده نمائید. بهتر است غذای مصرفی نرم باشد و از چیپس و آجیل و مواد مشابه استفاده نشود. سعی کنید با زبانتان محل جراحی را لمس نکنید و با بخیه ها تماس نداشته باشید.داروهای خود را طبق دستور متخصص و دقیقا راس ساعت میل کنید.

از میك زدن و خالی نمودن مكرر آب دهان خودداری كنيد. از خوردن اغذيه سفت و نوشيدنی های داغ اجتناب نمائيد. بعد از کشیدن دندان از كشيدن سيگار و پيپ و استفاده از نی برای نوشيدن مايعات تا چند روز خودداری نمائيد.

خروج و نشست مقداری خونابه از محل دندان كشيده شده به مدت 2-1 روز طبيعی بوده ونيازی به ويزيت دندانپزشكی ندارد. در صورت بروز تورم و عفونت با كلينيك تماس بگيريد.گاهي اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان كشيده شده، عارضه ای بوجود مي آيد كه اصطلاحاً درای ساكت (حفره خشك) ناميده مي شود. اين عارضه درد نسبتاً شديدی داشته و بعد از 3-2 روز بوجود می آيد. در صورت بروز آن به كلينيك مراجعه نمائيد. دهان تا چند روز بعد از كشيدن دندان بد طعم بوده و بوی نامطبوعی دارد كه طبيعی بوده و نشانه وجود عفونت نمی باشد.از پس فردای کشیدن دندان کمپرس گرم و مرطوب روی صورت به مدت بیست دقیقه و فواصل زمانی بیست دقیقه بگذارید. زیرا امکان تورم صورت و کبود شدن آن وجود دارد، که با استفاده از کیسه آبگرم رفع می گردد. احتمال محدودیت باز شدن دهان وجود دارد، که با استفاده از کیسه آبگرم رفع می گردد. تا حدود یک هفته بوی دهان شما مطلوب نخواهد بود و امکان احساس طعم بد وجوددارد.

عادات و توصیه های غذایی که باید رعایت شود:

  1. بیمار باید تا زمانی که اثر ماده ی بیهوشی که جهت جراحی استفاده شده از بین برود از مایعات استفاده کند، بعد از آن هم باید تا چند روز غذاهای نرم و پوره شده بخورد. به این نکته توجه داشته باشید که مایعات را با نی میل نکنید زیرا عمل مکیدن باعث نرم شدن لخته های خون می شود.
  2. خوردن غذاها و مایعات سرد باعث کاهش و تسکین درد می شود. بستنی می تواند گزینه ی مناسبی باشد که می توانید پس از کشیدن دندان عقل نهفته برای کاهش درد استفاده شود.
  3. به طور مرتب (روزی دو مرتبه) به مسواک زدن ادامه دهید، اما از مسواک زدن محل دندان کشیده شده و اطراف آن تا 24 ساعت اول خودداری کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (687 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (59 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (36 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مدلینگ جورجینا نامزد رونالدو با لباس عجیب در حواشی داغ امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
از حضور میثم مطیعی در تایلند تا ساعات تلخ شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور در حواشی داغ امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو