مراقبت های پیش و بعد از درمان با لیزر فراکشنال CO2

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
مراقبت های پیش و بعد از درمان با لیزر فراکشنال CO2
از سال 1995 تا كنون ليزر Co2 معمولی بهترين روش غيرجراحی جهت از بين بردن چين چروک و صاف‌كردن فرورفتگی‌های صورت محسوب می‌شد. در چند سال اخیر درمان‌های زیبایی و جوانسازی با تحولات شگرفی روبه‌رو بوده است.

از سال 1995 تا كنون ليزر Co2 معمولی بهترين روش غيرجراحی جهت از بين بردن چين چروک و صاف كردن فرورفتگی های صورت محسوب می شد. در چند سال اخیر درمان های زیبایی و جوانسازی با تحولات شگرفی روبه رو بوده است. این روش های نوین جایگزین روش های پرعارضه و تهاجمی گذشته شده اند. ليزر Co2 معمولی می تواند جوانسازی بسيار خوبی در صورت ايجاد كند و پوست را سفت و شفاف نمايد ولی عوارضی از خود به جا می گذارد كه گاه تحمل آن ها برای بيماران بسيار دشوار است از جمله طولانی بودن زمان التيام بخشی پوست كه گاهی به 2 هفته می رسد و در اين مدت پوست بايد پانسمان باشد، قرمزی پوست كه گاه از 4 تا 6 ماه به طول می انجامد. از عوارض این لیزر این است که در پوست ما ايرانيان ممكن است تيرگی بعد از ليزر (PIP) نيز مشاهده شود.در چند سال اخير تكنولوژی جديدی به نام Fractional Laser (لیزر فرکشنال) بوجود آمده است كه به طور قابل ملاحظه ای زمان التيام بخشی پوست و همچنين عوارض ديگر ليزر را كاهش می دهد. با ليزر Fractional Laser نور ليزر (beam) به تعداد زيادی شعاع های كوچكتر (microbeam) تقسيم می شود. وقتی اين شعاع های كوچكتر به پوست برخورد می كنند نقاط كوچكی از پوست كه بين اين شعاع های ليزری قرار گرفته است و با ليزر برخورد نمی كند سالم می ماند.اين نقاط سالم پوست باعث تسريع روند ترميم پوست می شوند و هر چه پوست سريع تر التيام پيدا كند احتمال عوارض مانند قرمزی و يا تيره شده پوست كمتر می شود.
نقاط كوچکی كه توسط شعاع های كوچكتر ليزر شده اند microtreatment zone ناميده می شوند و جراحت اين ستون های ليزر شده كه تا عمق 1000 ميكرون داخل پوست می باشد باعث تسريع كلاژن سازی در پوست و جوانسازی می گردد.

کاربردهای درمانی لیزر فراکشنال

لیزرهای فرکشنال طیف اثر وسیعی دارد به این معنی که علاوه براینکه این لیزرها درجوانسازی پوست وکاهش چروکهای پوست بسیارموثرهستند، در درمان مواردی مانند لکهای مقاوم به درمان، منفذهای باز صورت، ترکهای دوران حاملگی هم اثرهای فوق العاده ای داشته ا ست. کاربرد ديگر و مهم لیزرهای فرکشنا ل درمان اسکار ناشی از جوش، سالکیا اسکارهای جراحی ا ست.چنانچه بخواهیم تیتر وار اصلی ترین کاربردهای لیزر فرکشنال را نام ببریم به موراد زیر باید اشاره کرد :

- اسکار( اکنه، جراحی، سوختگی)

- لک پوستی

- چین و چروک

- منفذهای باز پوست

- قوام و استحکام پوست

- خطوط کشش پوستی

- جوانسازی پوست

عارضه های لیزر سی او دو فرکشنال

لیزر سی او دو فرکشنال بطور کلی عارضه خاصی که دائمی بوده و نگران کننده باشد ندارد. هرچند بعد از انجام لیزر قرمزی و تورم و نقاط تیره رنگ روی پوست برای دو تا سه هفته باقی می ماند. ولی این علائم ناشی از عملکرد درست لیزر سی او تو فرکشنال است و به مرور برطرف شده و پوست تازه رخ می نماید.

دستورالعمل های پیش از درمان برای لیزر فراکشنال CO2

  • تقریباً یک هفته قبل از جلسه درمانی خود از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید. از کرم ضد آفتاب با اسپکتروم گسترده، با حداقل SPF 30، استفاده کنید تا از پوست خود محافظت نمایید. اگر از اسپری های برنزه کننده استفاده کرده اید، لطفاً برای کمک به برداشتن محصولات برنزه کننده از روی ناحیه تحت درمان، پوست را لایه برداری کنید.
  • اگر سابقه ابتلا به تبخال دارید، لطفاً قبل از جلسه درمانی به پزشک اطلاع دهید. در این صورت ممکن است روز قبل از جلسه درمانی، مصرف دارو را آغاز کنید.
  • حداقل یک روز قبل از درمان از مصرف هرگونه محصولات پوستی تحریک کننده مانند رتینوئیدها و AHA ها خودداری کنید.
  • لطفاً قبل از جلسه درمانی، داروهای تجویز شده و سایر محصولات، (آکوافور، سرکه سفید، شیر، پیراهن های قدیمی، سلفون و غیره) را آماده کنید.
  • صبح روزی که برای جلسه درمانی خود آماده می شوید، صبحانه سبک بخورید.
  • برای بازگشت به خانه پس از جلسه درمانی خود، همراه داشته باشید. خصوصاً اگر لازم است پس از انجام جلسه درمانی داروهای مسکن یا ضد درد مصرف کنید.
  • برای درمان لیزر خود، به موقع و با پوست تمیز حاضر شوید. بیماران خانم نباید در اطراف نواحی که تحت درمان قرار می گیرند هیچ گونه آرایش، ریمل، لوسیون، کرم پودر یا عطر استفاده کرده باشند. بیماران آقا باید صبح روز درمان صورت خود را اصلاح کنند اما نباید از لوسیون افترشیو روی نواحی تحت درمان و اطراف آن استفاده کنند.
  • در صورت نیاز، عینک طبی خود را بیاورید. لنزهای تماسی باید قبل از درمان برداشته شوند.
  • لباس و کفش راحت و گشاد بپوشید.
  • صابون های مخصوص مراقبت های بعدی خود را آماده کنید. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک پیمانه آب حل کنید و در یک پارچ درون یخچال قرار دهید. شیر کامل فقط باید در یخچال نگهداری شود .
  • بسته های لباس های قدیمی و سلفون را نیز در دسترس خود نگه دارید.

روز اول پس از درمان

  • روز اول پس از درمان داروهایی که در بسته دارویی ارائه شده اند (آسیکلوویر ۸۰۰ میلی گرم و پردنیزون ۱۰ میلی گرم) را مصرف کنید.
  • هنگام صبح به آرامی پوست را با پاک کننده صورت تمیز کنید به خاطر داشته باشید که بدون مالش پوست را خشک کنید و اجازه ندهید خشک شود.
  • بلافاصله پس از تمیز کردن پوست، پماد یا آکوافور بمالید.
  • در صورت بروز خارش، با استفاده از پاک کننده های صورت میان روزی، صورت خود را بشویید و مجدداً از پماد یا آکوافور استفاده کنید.
  • بعد از ظهر مجدداً با استفاده از پاک کننده های صورت چهره خود را بشویید و از پماد یا آکوافور استفاده کنید.
  • برای تحریک پوست ممکن است لازم باشد از محلول یک قاشق غذاخوری سرکه سفید در یک پیمان آب استفاده کنید و پوست درمان شده را با استفاده از گاز تا ۱۵ دقیقه خیس کنید.
  • ممکن است در هر ۶ ساعت از بنادریل ۲۵ میلی گرم برای خارش یا تورم استفاده شود.
  • ممکن است از تیلنول فوق قوی برای ناراحتی استفاده شود.
  • بهتر است تا حد امکان از منزل خارج نشوید. پوست شما هنوز هم نسبت به آفتاب بسیار حساس است. با این حال اگه از خانه خارج می شوید از کرم ضد آفتاب موجود در جعبه کمک های خانگی خود یا کرم ضد آفتاب دارای کیفیت بالا و ملایم زینک اکسید دارای پایه SPF +30 سانبلاک استفاده کنید و سایر نواحی بدن خود را با لباس بپوشانید.

روز دوم پس از درمان

  • در روز دوم پس از درمان در صورت تهیه داروها آنها را مصرف کنید (پردنیزون ۵ میلی گرم و آسیکلوویر ۸۰۰ میلی گرم)
  • هنگام صبح به آرامی پوست را با پاک کننده صورت تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که بدون مالش پوست را خشک کنید و با استفاده از یک لایه نازک پماد یا آکوافور، اجازه ندهید خشک شود.
  • در صورت بروز خارش، با استفاده از پاک کننده های صورت میان روزی صورت خود را بشویید و مجدداً از پماد یا آکوافور استفاده کنید.
  • بعد از ظهر مجدداً با استفاده از پاک کننده های صورت، چهره خود را بشویید و از پماد یا آکوافور استفاده کنید.
  • اقدامات احتیاطی خود نسبت به نور آفتاب را ادامه دهید.

روز سوم پس از درمان

  • لازم نیست بیش از این دارو مصرف کنید ؛ مگر اینکه قبلا توسط ارائه دهنده خدمات درمانی به شما توصیه شده باشد.
  • بیشترین میزان لایه برداری در روز سوم یا چهارم رخ می دهد. ممکن است در طول روز سوم متوجه لایه برداری شوید. ممکن است لازم باشد برای کمک به لایه برداری از سرکه سفید و آب استفاده کنید. اما پوست خود را نکَنید. (زیاده روی نکنید)
  • ممکن است به دلیل لایه برداری در این مرحله، خونریزی های نقطه ای وجود داشته باشد این امر طبیعی است و نباید برای شما نگرانی ایجاد کند.
  • برای مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش خشکی ناشی از لایه برداری، آزادانه از پماد یا آکوافور استفاده کنید.
  • در صورت بروز خارش با استفاده از پاک کننده های صورت میان روزی صورت خود را بشویید و مجدداً از پماد یا آکوافور استفاده کنید. اجازه ندهید پوست صورت خشک شود.
  • اقدامات احتیاطی خود در هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را ادامه دهید.

روز چهارم تا دهم

  • در طول این مدت شما برای صحبت کردن درباره مراقبت طولانی مدت مناسب از پوست پس از عمل، یک قرار ملاقات با ارائه دهنده خدمات درمانی و متخصص زیبایی خود خواهید داشت.
  • صبح و عصر از پاک کننده صورت و پس از آن از پماد یا آکوافور برای مرطوب نگه داشتن پوست استفاده کنید تا زمانی که تمام قرمزی آن از بین برود.
  • صبح و عصر مقدار زیادی مرطوب کننده با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • اگر ناحیه تحت درمان خشک است بیشتر به آن مرطوب کننده بزنید. شما باید از خشک شدن ناحیه تحت درمان جلوگیری کنید. سرم ضروری TNS، ترمیم کننده پوست TNS یا سرم متمرکز کننده بیوپل تنسج ۴۰ (تمام سرم های فاکتور رشد) به شدت توصیه می شوند.
  • ممکن است در روز چهارم بتوانید همانطور که لایه برداری ادامه دارد از اندکی لوازم آرایشی ملایم و لوازم بهداشتی قبلی خود استفاده کنید.
  • بهتر است تا حد امکان از منزل خارج نشوید. پوست شما هنوز هم بسیار حساس است با این حال اگر از منزل خارج می شوید باید حتما از کرم ضد آفتاب دارای کیفیت بالا و ملایم زینک اکسید سان بلاک استفاده کنید. اگر صورت شما تحت درمان قرار گرفته است، باید از کلاه نیز استفاده کنید. سایر نواحی درمان شده بدن نیز باید با لباس پوشانده شوند.
  • پزشکان برای محافظت از سرمایه گذاری که روی پوست خود کرده اید، عادت کردن به استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب دارای کیفیت بالا دارای پایه SPF 30 سانبلاک را به شدت توصیه می کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (42 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان