مصرف گیاه گیمنما برای لاغری

  یکشنبه، 20 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
مصرف گیاه گیمنما برای لاغری
گیاه گیمنما در سراسر جهان کشت می شود و خاصیت درمانی زیادی دارد و برای لاغری مفید است. در این مقاله می خواهیم با این گیاه آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

گیاه گیمنما از قدیم الایام به عنوان گیاه دارویی سنتی در آفریقا، استرالیا و مناطق مرکزی آسیا و غرب کشور هند، برای کاهش قند خون و چربی خون مورد استفاده قرار می گرفته است. گیاه گیمنما در طب سنتی مردم هندوستان جایگاه ویژه ای دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. اسم علمی این گیاه Gymnema Sylvester است. این گیاه خاصیت بالاروندگی و رشد خود به خودی دارد و در کشور هند به gurmar معروف است که به معنی از بین برنده قند است. گیاه گیمنما حاوی ماده موثره گیمنمیک اسید است که ساختاری شبیه به مولکول گلوکز دارد و با عملکرد مسدود کردن گیرنده های دریافت کننده، گلوکز خواص جالبی را برای ما به همراه دارد. گیمنما گیاهی هندی است و مطالعات بسیاری روی این گیاه انجام شده است و خواص سلامتی آن به ثبت رسیده است.

نقش گیمنما در کاهش قند خون

یکی از مهم ترین ویژگی های این گیاه اثرات ضد دیابتی آن است. به دلیل اینکه خواص ضد دیابتی گیمنما ثابت شده است به عنوان مکمل در کنار داروهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این گیاه کمک می کند تا قند خون نرمال بعد از وعده های غذایی حفظ شود. گیمنما همچنین تمایل فرد را به قند کاهش می دهد. ترکیب موثر در این گیاه، بخش گلوکورونیک اسیدی متصل به مولکول گیمنمیک اسید است، که باعث کاهش حساسیت به قند و سرکوب کردن طعم شیرین می شود. این گیاه مانع از جذب قند در روده نیز می گردد و در نتیجه به کاهش قند خون فرد کمک می کند.

فواید گیاه گیمنما

تنظیم کلسترول خون

گیاه گیمنما نقش موثری در کاهش تری گلیسیرید خون و کلسترول بد LDL دارد. مشاهدات نشان داده اند همانطور که مصرف این گیاه در کاهش قند موثر است در کاهش جذب چربی نیز نقش بسزایی دارد. پژوهش ها نشان داده اند مصرف یک فرآورده چند جزیی حاوی گیمنما به کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی به میزان 5 تا 6 درصد در افراد شرکت کننده انجامیده است. این کاهش وزن نقش موثری در کاهش اندازه سلول های چربی و تجمع چربی در کبد دارد و نقش مهم این گیاه در سطح کلسترول خون را نشان می دهد. مطالعه ای که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده نشان می دهد موش هایی که وعده هایی غذایی چرب داشتند با مصرف این گیاه تجمع چربی در کبدشان کاهش داشته و سطح تری گلیسیرید کمتری در بدن خود داشته اند.

تولید انسولین

سطح مناسب و بیشتر انسولین باعث می شود قند با سرعت بالاتری از خون پاک شود. مصرف این گیاه باعث می شود تولید انسولین در لوزالمعده تحریک گردد و باعث بازسازی سلول های جزایر پانکراس (تولید کننده انسولین) می گردد و به این ترتیب انسولین را در بدن افزایش می دهد.

کاهش وزن

نشان داده شده است که عصاره های گیاه گیمنما به کاهش وزن در حیوانات و انسان ها کمک می کند. یک مطالعه سه هفته ای کاهش وزن بدن را در موش هایی که عصاره گیاه گیمنما دریافت کردند، نشان داد. در مطالعه دیگری، موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می کردند، با عصاره گیمنما تغذیه شدند، وزن کمتری به دست آوردند. علاوه بر این، یک مطالعه بر روی 60 فرد چاق متوسط که عصاره گیمنما را مصرف کردند، کاهش 5 تا 6 درصدی وزن بدن و همچنین کاهش مصرف غذا را نشان داد. گیاه گیمنما با مسدود کردن گیرنده های جاذب طعم شیرین در جوانه های چشایی شما ممکن است باعث شود که غذاهای شیرین کمتری بخورید و کالری کمتری مصرف کنید و کاهش کالری مصرفی منجر به کاهش وزن شود. به طورخلاصه گیاه گیمنما ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد و از افزایش وزن جلوگیری کند. ممکن است باعث کاهش مصرف کالری شود.

ضد التهاب طبیعی

افرادی که قند و مواد شیرین بسیاری مصرف می کنند خطر ابتلا به التهاب را در خود بالا می برند. از آنجا که گیمنما میل به شیرینی را در فرد کاهش می دهد می تواند در کاهش التهاب بدن موثر باشد. ترکیبات ضد التهابی همچون تانن و ساپونین در این گیاه وجود دارد که در درمان بیماری هایی مانند آرتریت مفید می باشند. این گیاه آزادسازی واسطه های التهابی را کاهش می دهد و به کاهش تخریب استخوان و بهبود علائم آرتریت یاری می رساند.

عوارض جانبی احتمالی

در حالی که اثرات آن بر قند خون نسبتاً مثبت است، ترکیب گیمنما با سایر داروهای کاهنده قند خون می تواند باعث کاهش غیرایمن سطح قند خون شما شود. این می تواند عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع، سبکی سر، لرزش و سرگیجه ایجاد کند. مکمل های گیمنما نباید همزمان با داروهای کاهنده قند خون از جمله تزریق انسولین مصرف شوند. حتما با پزشک خود در مورد بهترین زمان مصرف این مکمل صحبت کنید. علاوه بر این، مکمل نباید با آسپرین یا گیاه خار مریم مصرف شود، زیرا ممکن است اثرات کاهش قند خون Gymnema را افزایش دهد. در نهایت، کسانی که آلرژی به علف شیر دارند نیز ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنند. همیشه قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر

گیمنما سیلوستره ممکن است به شما در مبارزه با هوس قند و کاهش سطح بالای قند خون کمک کند. این گیاه همچنین ممکن است نقش مفیدی در درمان دیابت داشته باشد، زیرا ممکن است به تحریک ترشح انسولین و بازسازی سلول های جزایر پانکراس کمک کند که هر دو می توانند به کاهش قند خون کمک کنند. علاوه بر این، گیمنما ممکن است با التهاب مبارزه کند، به کاهش وزن کمک کند و سطح کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهد. اگرچه برای اکثر افراد بی خطر است، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر قصد دارید مکمل را همراه با سایر داروها مصرف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان