موارد منع مصرف و تداخل دارویی سفوتاکسیم

  پنجشنبه، 17 آذر 1401   زمان مطالعه 2 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی سفوتاکسیم
داروی سفوتاکسیم در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو از جمله عفونت استخوان و مفاصل، سوزاک، عفونت های مجاری ادرار و همچنین به عنوان پیشگیری از عفونت قبل از جراحی مصرف می شود.

داروی سفوتاکسیم متعلق به گروهی از داروها به نام آنتی بیوتیک های سفالوسپورین است که برای درمان انواع مختلف عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این دارو همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت ناشی از جراحی های خاص استفاده شود. سفوتاکسیم با توقف رشد باکتری ها اثر خود را اعمال می کند.

موارد منع مصرف داروی سفوتاکسیم

  • به تاریخ انقضای داروی سفوتاکسیم (Cefotaxime) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی سفوتاکسیم را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها (از جمله حساسیت به آنتی بیوتیک های دیگر (مانند پنی سیلین ها، سایر سفالوسپورین ها))
  • بارداری
  • شیردهی
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های معده یا روده (مانند کولیت)

تداخلات دارویی سفوتاکسیم

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی سفوتاکسیم، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

سفوتاکسیم

عوارض جانبی سفوتاکسیم

  • پوستی: خارش، راش پوستی
  • گوارشی: کولیت، اسهال، تهوع، استفراغ
  • هماتولوژی و انکولوژی: افزایش سطح ائوزینوفیل
  • موضعی: پینه محل تزریق، التهاب محل تزریق، درد محل تزریق، حساسیت محل تزریق نسبت به لمس
  • متفرقه: تب

هشدارها در مورد سفوتاکسیم

  1. قبل از استفاده از این دارو باید مشخص شود که آیا بیمار به این دارو یا سایر سفالوسپورین ها ، پنی سیلین ها و سایر داروها حساسیت دارد یا خیر.
  2. تجویز وریدی بلوس این دارو باید بیش از 60 ثانیه به طول انجامد چرا که در سرعت های بالا ریسک آریتمی های خطرناک وجود دارد.
  3. توجه به اسهال پس از تجویز این آنتی بیوتیک مانند سایر آنتی بیوتیک ها لازم است چرا که ممکن است به دلیل رشد کلستریدیوم دیفیسیل باشد.
  4. در موارد تجویز بیش از 10 روز باید بیمار را از نظر ریسک گرانولوسایتوپنی و گرانولوسایتوز بررسی کرد.
  5. این دارو در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی مخصوصا کولیت داشته اند باید با احتیاط تجویز شود.
  6. نارسایی کلیوی سبب افزایش غلظت سرمی دارو می شود و باید دوز کمتری از این دارو در این افراد استفاده شود.
  7. مانند سایر فراورده های آنتی بیوتیکی تزریقی وریدی ، ممکن است نشت دارو به خارج از رگ سبب آسیب بافتی و نهایتا نیاز به جراحی شود. بنابراین بهتر است محل تزریق در دفعات مختلف تغییر کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت