میزان و نحوه مصرف داروی پیوگلیتازون

  سه شنبه، 22 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی پیوگلیتازون
پیوگلیتازون (Pioglitazone) نوعی داروی کاهنده قند خون است که در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده می‌شود. در این بخش به میزان و نحوه مصرف داروی پیوگلیتازون در ساعد نیوز می پردازیم . با ما همراه باشید .

پیوگلیتازون یک داروی دیابت است (از نوع تیازولیدین دیون، که همچنین گلیتازون نیز نامیده می شود) همراه با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. این کار با کمک به بازگرداندن پاسخ مناسب بدن به انسولین و در نتیجه کاهش قند خون انجام می شود. کنترل قند خون بالا به جلوگیری از آسیب کلیه، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام ها و مشکلات عملکرد جنسی کمک می کند. کنترل مناسب دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد. پیوگلیتازون به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای دیابت (مانند متفورمین یا سولفونیل اوره مانند گلی بوراید) استفاده می شود. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

پیوگلیتازون باعث کاهش مقاومت به انسولین در بافت های بدن شده و علاوه بر اینکه باعث افزایش برداشت گلوکز توسط بافت های محیطی می شود، موجب کاهش برون ده گلوکز کبد نیز می گردد. در بالغین، ابتدا ۳۰-۱۵ میلی گرم یک بار در روز از راه خوراکی که در صورت نیاز می توان دوز دارو را تا ۴۵ میلی گرم در روز افزایش داد.نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید:

در صورت بروز حساسیت در فرد مصرف کننده و یا موارد زیر، وی نباید از این دارو استفاده کند:

  • نارسایی شدید یا کنترل نشده قلبی؛
  • بروز حالت فعال سرطان مثانه در فرد. یا
  • کتواسیدوز دیابتی (برای معالجه با پزشک خود تماس بگیرید).

با توجه به اینکه ممکن است استفاده از این دارو ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد لذا نیاز است که در زمینه احتمال بروز خطرات خاص ناشی از استفاده از این دارو، فرد با پزشک معالج خود مشورت کند. اگر شما این موارد زیر را دارید از یک پزشک یا دکتر داروساز بپرسید که آیا مصرف این دارو بی خطر است:

  • نارسایی احتقانی قلب یا ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی؛
  • حمله قلبی یا سکته مغزی.
  • مشکلات چشم ناشی از ابتلای به بیماری دیابت؛
  • سرطان مثانه؛ یا
  • بیماری های کبدی.

مقدار مصرف پیوگلیتازون

  1. بدون نارسایی قلبی: ابتدا روزانه 15 تا 30 میلی گرم.
  2. در ادامه براساس پاسخ بیمار توسط اندازه گیری HbA1c: به میزان 15 تا 45 میلی گرم روزانه
  3. دارای نارسایی قلبی: روزانه 15 میلی گرم.
  4. در ادامه براساس پاسخ بیمار توسط اندازه گیری HbA1c: به میزان 15 تا 45 میلی گرم روزانه
  5. حداکثر دوز روزانه در همه بیماران 45 میلی گرم می باشد.
  6. مصرف این دارو به صورت یک بار در روز می باشد.
  7. عملکرد و بی ضرری دارو در افراد زیر 18 سال ثابت شده نیست.

نحوه مصرف پیوگلیتازون

  • پیش از هر بار مصرف این دارو، راهنمای مصرف دارو را مطالعه نمایید. می توانید سوالات خود را از پزشک معالج خود یا پزشک داروخانه بپرسید.
  • این دارو را طبق تجویز پزشک به صورت خوراکی با غذا یا به تنهایی ،معمولا روزی یکبار، مصرف نمایید. دوز مصرفی پیوگلیتازون طبق شرایط پزشکی فرد، میزان پاسخ بدن به درمان و مصرف دیگر داروهای مربوط به دیابت تعیین می گردد. پزشک دوز مصرفی دارو را بر اساس قند خون تنظیم می کند تا بهترین دوز یافت شود بنابراین دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.
  • بیشترین اثربخشی دارو در نتیجه مصرف منظم آن حاصل می شود. بنابراین برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف دارو، آن را هر روز در یک زمان خاص مصرف کنید.
  • در صورت استفاده از داروی دیابت دیگری (مانند متفورمین یا سولفونیل اوره)، دستورالعمل های پزشک خود را برای توقف یا تداوم مصرف داروی قدیمی و شروع این دارو و همچنین برنامه درمان با دارو، برنامه وعده های غذایی و برنامه تمرینی را، به دقت دنبال کنید.
  • طبق دستور پزشک قند خون خود را مرتباً بررسی کرده و نتایج را پیگیری نموده و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورتی که قند خون خیلی زیاد یا خیلی کم است، موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. دوز داروی مصرفی و روش درمانی ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد و 2 تا 3 ماه طول بکشد تا این دارو به طور کامل، موثر واقع گردد.

هشدارها در مورد مصرف پیوگلیتازون

  1. این دارو ممکن است با احتباس آب و مایعات باعث بدتر شدن یا حتی ایجاد نارسایی قلبی شود.
  2. بنابراین بیماران بایستی تحت نظر باشند و در صورت ایجاد علائم، دارو قطع شده و اقدام درمانی لازم صورت گیرد.
  3. پیوگلیتازون ممکن است باعث هایپوگلایسمی شود خصوصا در زمان مصرف با سایر داروهای کاهنده قند، بنابراین در هنگام افزودن این دارو به رژیم دارویی بیمار، بایستی تنظیم همه داروها مجدد انجام شود.
  4. به علت احتمال اثرگذاری روی کبد، به صورت دوره ای تست های کبدی انجام شود.
  5. در بیماران مبتلا به ادم، به علت ویژگی پیوگلیتازون در احتباس مایعات مصرف دارو بایستی با احتیاط صورت پذیرد. این دارو ممکن است باعث افزایش ریسک شکستگی استخوان شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (121 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!