میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر پرگابالین

  یکشنبه، 27 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر پرگابالین
کپسول خوراکی پرگابالین هم به عنوان یک داروی ژنریک و هم به عنوان یک داروی با نام تجاری لیریکا موجود است. پرگابالین به صورت کپسول، محلول و قرص با رهش طولانی عرضه می شود. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر پرگابالین در ساعد نیوز می پردازیم .

پرگابالین (Pergabalin) یک داروی ضدصرع و ضدتشنج می باشد. پرگابالین از طریق کاهش ایمپالس های مغز که منجر به تشنج می شوند، عمل میکند. پرگابالین بعنوان داروی کمکی در تشنجات پارشیال و اختلالات ژنرالیزه اضطرابی بکار می رود. پرگابالین در کنترل درد نوروپاتیک از جمله درد نوروپاتیک دیابتی و درد عصبی متعاقب عفونت هرپسی و آسیب طناب نخاعی استفاده می شود.

قرص پرگابالین چیست؟

شاید اکثر افرادی که درگیر اضطراب هستند نام پرگابالین را شنیده باشند از طرفی این دارو بیشتر با نام لیریکا که نام تجاری اش است، شناخته می شود. در واقع در رده دارو های اعصاب و روان قرار می گیرد. پرگابالین چیست؟ دارویی برای درمان یا کاهش اضطراب فراگیر، تشنج، صرع و حتی برای کنترل درد های ناشی از سندرم پای بی قرار تجویز می شود. به دلیل خاصیت آرام بخشی و تسکینی که این دارو دارد به راحتی می تواند باعث بروز اعتیاد شود و به مرور زمان نه تنها مشکلی از مشکلات بیمار را حل نمی کند بلکه یک مشکل اساسی با درمان سخت، به نام اعتیاد را نیز بر آن اضافه می کند.

موارد مصرف پرگابالین

آنچه مسلم و مشهود است این نکته می باشد که این دارو قطعاً باید توسط روانپزشک و یا متخصص مغز و اعصاب تجویز شود. استفاده خودسرانه از پرگابالین موجب زیانی است که جبرانش به این راحتی ها میسر نخواهد بود.

پرگابالین و اضطراب در کنار یکدیگر شناخته شده هستند. این دارو سبب می شود که مغز از ترشح موادی که موجب بروز اضطراب می شود جلوگیری کند. البته با توجه به بررسی هایی که انجام گرفته بیشتربرای اضطراب های کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود و برای چنین اضطراب هایی تجویز پزشک متخصص متفاوت است.

قرص پرگابالین چیست؟ دارویی برای مهار و کنترل درد های عصبی دیابت. پرگابالین و دیابت، در کنار یکدیگر برای بیماران مبتلا به دیابت شناخته شده هستند. یکی از عوارض دیابت ایجاد درد های عصبی است که به نوروپاتی شهرت دارد. این دارو در تسکین این درد که حالتی پیش رونده دارد بسیار مؤثر است.

افراد مبتلا به صرع در سیستم مرکزی عصبی دچار اختلال هستند و همین امر سبب می شود که هر از گاهی دچار حملات صرع و تشنج شوند. پرگابالین فعالیت الکتریکی غیر طبیعی مغز را کاهش می دهد و به این ترتیب از شدت حملات کاسته و یا حتی مانع آن می شود البته پزشکان معمولاً پرگابالین را همراه دارو های دیگر برای صرع خفیف تجویز می کنند.

به دلیل سبک زندگی اشتباه افراد بسیاری را می شناسیم که با وجود سن و سال کم دچار دیسک کمر می شوند. دیسک کمر گاهی موجب درد هایی در این ناحیه می شود که تحملش واقعاً طاقت فرسا است. پرگابالین در این جا به کمک می آید. پرگابالین کپسول چیست؟ کپسولی برای کاهش و تسکین درد های ناشی از دیسک کمر. از جمله موارد کاهش یا تسکین درد توسط پرگابالین می توانیم به درد های ناشی از آسیب ضابعه نخاعی، درد های نوروپاتیک که ناشی از آسیب و عفونت است، درد بیماری زونا و … اشاره کنیم.

نحوه مصرف پرگابالین

مقدار مصرف روزانهٔ پرگابالین ممکن است در هر فرد متفاوت باشد که توسط پزشک تعیین می شود لذا دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک و به طور منظم مصرف نمایید.

  • از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تأثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد. اگرچه ممکن است در چند هفتهٔ ابتدایی درمان، احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، بااین حال درمان خود را ادامه دهید و طبق برنامهٔ منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان، کلیهٔ مشکلات و مسائل خود را از پزشک یا داروساز خود سؤال بفرمایید.
  • قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک، می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حملهٔ تشنجی برای بیمار دربرداشته باشد لذا قطع این دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.
  • ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
  • این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. کپسول را به صورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید.
  • در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو، بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یادآوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد. در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دو برابر نکنید.
  • این دارو به صورت کپسول در مقادیر متفاوت (دوز) از ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم موجود است در نتیجه هنگام دریافت نسخهٔ جدید، دوز کپسول را چک بفرمایید و سوالات خود را از داروسازتان بپرسید.
  • در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است، مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری، با داروساز خود مشورت نمایید.

مکانیسم اثر پرگابالین

مکانیسم دقیق اثر ضد درد و ضد تشنج پرگابالین شناخته شده نیست. اثرات ممکن است وابسته به تمایل بالای پرگابالین برای اتصال به قسمت آلفا - 2 - دلتا ( یک زیر واحد فرعی کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ ) در بافت دستگاه عصبی مرکزی باشد.
پرگابالین با اثر بر کانال های کلسیمی ، آزادسازی وابسته به کلسیم برخی میانجی های عصبی را کاهش می دهد.

پرگابالین یک داروی ضد تشنج است که بعنوان داروی کمکی در تشنجات پارشیال و کنترل درد نوروپاتیک بکار می رود. پرگابالین از داروهای مشابه نظیر گاباپنتین پتانسیل بیشتری دارد.

فارماکوکینتیک پرگابالین

  • جذب: پرگابالین پس از مصرف خوراکی بخوبی از دستگاه گوارش جذب شده و فراهمی زیستی آن بیشتر از 90% می باشد.
  • زمان رسیدن به حداکثر غلظت خونی: 1.5 ساعت. غلظت خونی ثابت طی 24 تا 48 ساعت بدست می آید.
  • نیمه عمرحذف: 6.3 ساعت
  • مسیر دفع: عمدتا (90%) بصورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می شود.

پرگابالین

عوارض جانبی کپسول پرگابالین

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • یبوست
  • مشکل در تمرکز
  • افزایش وزن
  • تاری دید
  • خونریزی / کبودی غیرمعمول
  • عدم ثبات
  • گیجی
  • درد عضلانی
  • تورم دستها / پاها
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)
  • تعداد کمی از افرادی که از داروهای ضدتشنج استفاده می کنند ممکن است افسردگی ، افکار / اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی را تجربه کنند.
  • تنفس آرام / کم عمق
  • واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی ، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس

نکته: در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما به پرشک خود اطلاع دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (460 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (320 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (301 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (245 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (212 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (181 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (110 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (80 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو