آموزش کار کردن با ابزارهای Shape در کورل دراو

  دوشنبه، 10 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آموزش کار کردن با ابزارهای Shape در کورل دراو
دومین ابزار در نرم افزار Corel ، ابزار Shape Tool می باشد. یک ابزار پر کاربرد و فوق العاده . کاربرد این ابزار به این صورت هست که هر شکلی که در کرل کشیده شود برای تغییر شکل آن ، دادن انحنا به خطهای کشیده شده ، حذف و اضافه کردن نقطه هایی که جهت ترسیم اشکال ایجاد شده است بکار می رود. در ادامه به طور کامل با کاربرد ابزار Shape Tool آشنا می شوید

از مستطیل تا کدو تنبل

گام اول

یک New Document ایجاد کنید و با Rectangle Tool یک مستطیل رسم کنید (F6 را فشار دهید). مستطیل تازه رسم شده را انتخاب کنید و در Property Bar امکاناتی که برای تغییر شکل و انحنای گوشه ها قرار داده شده است. Round Corners را انتخاب کرده و برای انحنای گوشه ها ۲٫۰” (۲ اینچ) را انتخاب کنید.

تصویر

گام دوم

به منظورتنظیم گرههای شکل، مستطیل گردشده انتخاب کنید و روی Convert to Curves یا (Control+Q) ضربه بزنید. با استفاده از ابزار Pick Tool مستطیل گردشده را به داخل بکشید تا نازکتر شود. سپس از Shape Tool یا (F10) برای تنظیم گرههای شکل استفاده کنید تا قسمت بالای شکل باریکتر از قسمت پایین آن شود. (شکل زیر را ببینید)

تصویر

گام سوم

۱-شکل مستطیل گردشده را کپی کرده (Ctrl+C) و بچسبانید (Ctrl+P) و با استفاده از ابزار Pick Tool روی شی کپیشده دابل کلیک کنید تا بتوانید آن را به سمت مرکز طراحی بچرخانید.

۲-شکل را کپی کرده و در سمت چپ بچسبانید و روی Mirror Horizontally در نوار Property ضربه بزنید. یکبار دیگر گره های هر شکل را با ابزار Shape Tool تنظیم کنید تا بیشتر شبیه ظاهر کدو تنبل شود.

۳-در قسمت Object Manager دو شکل کناری را پشت شکل مرکزی بگذارید. یک بخش دیگر از کدو تنبل را پشت این سه شی که قبلا رسم شده قرار دهید. آن را به سمت مرکز بچرخانید، مقیاسش را کوچک کرده و گره ها را تا جایی که لازم است تنظیم کنید.

۴- من در کل شش شی انتخاب کردم. شکلهای کدو تنبل را با هم در یک گروه قرار دهید (Cntrl+G).

تصویر

گام چهارم

هر بخش از کدو تنبل را در Object Manager انتخاب کنید و به قسمت Object Propertiesبروید (Alt+Enter)، Outline را به حالت تهی (null) و رنگ شکلها را با استفاده از Fill color به نارنجی تغییر

دهید. من این چهار رنگ را به ترتیب برای شکلها از جلو به عقب انتخاب کردم:

  • #FFB02D
  • #FF9C1E
  • #FF862C
  • #FF782C

من گروه کدو تنبل را کپی کرده و چسباندم و شی ها را Ungroup کردم (Ctrl+U). با انتخاب همه آنها روی Weld در نوار Property ضربه بزنید. وقتی شی را کپی کرده و چسباندید، خواهید دید که قبلا با تکه اصلیاش هماهنگ شدهاست. شی جوش داده شده (Weld) را پشت گروه کدو تنبل در Object Manager هل دهید و Outline را روی رنگ نارنجی تیره (#F74A00) با ضخامت ۴٫۰ pt تنظیم کنید.

تصویر

۲- از بیضی تا برگها و یک ساقه

گام اول

۱-از ابزار Ellipse Tool (F7) برای کشیدن یک دایره استفاده کنید (کلید Ctrl را برای ایجاد یکنواختی در شکل فشار دهید).

۲-روی Convert to Curves در نوار Property ضربه بزنید و از ابزار Shape Tool برای اینکه گره سمت راست را به بیرون سمت راست بکشید استفاده کنید. در اصل شما باید شکل را از پهلو بکشید تا فرم اشکی به خود بگیرد.

۳-به وسیله ابزار Smear، Pointy Smear را در نوار Property انتخاب کنید و سمت راست را به نقطهای در همان سمت برسانید. اندازه و فشار ابزار را روی مقدار دلخواه تنظیم کنید.

۴-به Smooth Smear تغییر حالت دهید و با دقت شکل را به فرم برگ با قلم مو بکشید تا ظاهری کشیده تر و شبیهتر به موج ها و حرکت برگ پیدا کند.

۵-اینکه شکل بیضیتان تا چه اندازه کشیده شده به سلیقه خودتان بستگی دارد. شکل نهایی من به صورتی است که میبینید.

تصویر

گام دوم

۱-برگ را بالای کدو تنبل قرار دهید. تا جایی که لازم است اندازهاش را تنظیم کرده و آن را بچرخانید. برگ را کپی کرده و بچسبانید تا جایی که دو عدد از آن داشته باشید. یک Outline با ضخامت ۲٫۰ ptدر میانبر Object Properties اضافه کنید.

۲-به منظور ایجاد خط وسط برگ که آن را به دو نیم تقسیم میکند، یک بیضی بکشید.

۳-در نوار Property شکل رسم شده را از بیضی (Ellipse) به کمان(Arc) تغییر دهید. رنگ کمان را به وسیله Outline با رنگ دور برگها هماهنگی کنید.

۴-کمان و برگها را انتخاب کرده و روی Intersect در نوار properties ضربه بزنید. شی کمان را در Object Manager پاک کنید (Delete) و خط جدید به وجود آمده شکل را روی ۲٫۰ pt تنظیم کنید.

۵- برگ دوم را هم کپی کرده و بچسبانید. مطمئن شوید در Object Manager رگههای برگ در پشت برگ است.

تصویر

گام سوم

برای ساقه کدو، از دو ابزار متناوب استفاده میکنیم.

۱-برای با ابزار ۳-Point Ellipse شروع کنید و یک خط رسم کنید که این خط عرض ساقهتان را تشکیل میدهد.

۲-پس از کلیک کردن با موس ابزار را به سمت بالا بکشید تا به شکل بیضی درآید.

۳-Fill color را روی رنگ قهوهای تنظیم کنید (#۹۹۶۶۳۳).

۴-از ابزار ۳-Point Ellipse برای کشیدن یک خط در راستای عرض بیضی استفاده کنید و یک مستطیل در پایین آن بکشید که طول ساقهتان را تشکیل میدهد.

۵-برای رنگ هر دو شی (آبجکت)، Fill color را روی قهوهای و Outline را روی تهی (null) تنظیم کنید.

۶-بیضی را دوبار کپی کرده و بچسبانید (Copy&Paste) یکی از آنها را در کف مستطیل قرار دهید. بیضی بالایی، مستطیل و بیضی در کف را با هم جوش دهید (Weld).

تصویر

گام چهارم

۱-رنگ شی جوش داده شده را به یکی از تون های قهوه ای تیره مثلا #۶۶۳۳۰۰ تغییر دهید.

۲-از ابزار Shape Tool برای انتخاب گرههای کف ساقه استفاده کنید و آنها را به سمت داخل بیاورید.

۳-با تنظیم گرهها و دستگیرههایش، قسمت کف را گرد کنید. دو شی را با هم در یک گروه قرار دهید.

۴-ساقه را در زیر سه تکه اول کدو تنبل قرار دهید (برای قرار دادن آن احتمالا باید این شیها از حالت گروهی درآورده و Ungroup کنید). یک رنگ قهوه ای تیره برای دور شکل ساقه با ضخامت ۲٫۰ تا ۳٫۰ pt را انتخاب کنید.

تصویر

گام پنجم

زیر ابزار Polygon (چند ضلعی) در جعبه ابزار (ToolBox)، مجموعه ای از ابزارهای سفارشی وجود دارد. در گزینه ها ابزار Spiral tool را انتخاب کنید، عدد Spiral Revoloutuins را روی ۲ تنظیم کنید و Logarithmic Spiral را انتخاب کنید. یک جفت شکل مارپیچی رسم کنید و آنها را نزدیک ساقه و برگها قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (550 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (448 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (436 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (128 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (43 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (24 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (13 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
فال ابجد روزانه چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس