نحوه مراقبت از پوست چرب

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه مراقبت از پوست چرب
پوست چرب یا روغنی چیزی جز کابوس نیست! آیا پوست چرب دارید؟ آیا صورت شما بعد از شستشو، به سرعت چرب می‌شود؟ نمی‌دانید چه چیزی باعث چرب شدن پوست می‌شود؟ روش‌های از بین بردن چربی پوست را نمی‌دانید؟

پوست چرب یا روغنی چیزی جز کابوس نیست! آیا پوست چرب دارید؟ آیا صورت شما بعد از شستشو، به سرعت چرب می شود؟ نمی دانید چه چیزی باعث چرب شدن پوست می شود؟ روش های از بین بردن چربی پوست را نمی دانید؟

چرب بودن پوست ناشی از دو مسأله اصلی هورمون و ارث است؛ در کنار آنها بعضی عوامل محیطی هم نقش دارند. برای مثال خانم هایی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند، آلودگی هوا، شرایط اقلیمی بد مانند گرما، رطوبت و شدت اشعه ماوراء بنفش و… می توانند پوست را چرب کنند، اما ارث و هورمون مهم ترین دلایل چرب شدن پوست می شوند.

اگر پوست چرب دارید یعنی غدد چربی پوست (Sebaceous gland) شما بیش از حد فعال است. ترشح کم این غدد باعث خشکی پوست و ترشح بیش از حد آن نیز می تواند عوارضی مانند جوش یا آکنه را ایجاد کند.

هر فرد برای حفظ انعطاف پذیری و رطوبت پوست خود به مقدار مشخصی از چربی های طبیعی احتیاج دارد. نوع پوست صورت بر اساس میزان چربی روی آن مشخص می شود. به این ترتیب، انواع پوست را می توان به خشک، مختلط و پوست چرب طبقه بندی کرد. پوست چرب دقیقاً همانگونه که نامیده می شود، به نظر می رسد؛ یعنی چربی اضافی روی صورت ظاهری براق یا چرب ایجاد می کند. اگر پوست تان چرب است، باورهای اشتباه زیر را برای همیشه فراموش کنید.

غدد چربی درون پوست قرار دارند. وظیفه ی آنها ترشح ماده ای چرب است که به آن سبوم می گویند. براساس تحقیقات سبوم پوست را روان و از خشک شدن یا تحریک آن جلوگیری می کند. این چربی به همراه عرق و از منافذ پوست ترشح می شود. هنگامی که این روند به صورت یکنواخت پیش برود، سبوم فقط پوست شما را نرم نمی کند، بلکه سلول های مرده ی پوست و مواد تحریک کننده ی دیگر را از منافذ پوست شما خارج می کند.

با وجود این، اگر غدد چربی بیش از حد فعال باشند، سبوم اضافی تولید می شود و پوست براق به نظر می رسد. در این حالت، منافذ پوست مسدود و زمینه ی بروز برخی مشکلات پوستی فراهم می شود و اقداماتی برای مراقبت از پوست چرب صورت بگیرد.

ماسک طبیعی

نحوه مراقبت از پوست چرب

پوست چرب، چربی زیادی (سبوم) تولید می‏کند و این چربی مثل یک غشاء به حفظ رطوبت پوست کمک می‏کند. اغلب پوست‏ های چرب با گرد و غبار پوشانده می‏ شوند و باعث بروز دانه‏ های سرسیاه، جوش و لکه ‏های سیاه می شوند. اکثر افراد به اشتباه فکر می کنند که پوست چرب به استفاده از مرطوب کننده نیاز ندارد؛ ولی واقعیت چیز دیگری است، برای هر نوع پوستی باید از مرطوب کننده استفاده کرد. نوع پوست میزان و دفعات مقدار استفاده از مرطوب کننده را مشخص می کند. اگر پوستتان چرب است، محافظی طبیعی روی پوست دارید که رطوبت پوست را حفظ می کند؛ بنابراین در فصل تابستان، نیازی به استفاده از مرطوب کننده نیست؛ ولی ممکن است در زمستان احساس کنید پوستتان خشک شده است و نیاز به کمی رطوبت دارد.

بعد از اینکه متوجه شدید پوستتان چرب است، باید نحوه مراقبت از آن را مشخص کنید. برای مراقبت از پوست های چرب، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • محصولات پاک کننده مناسب پوستتان خریداری کنید و با توجه به میزان چربی پوست، چند بار آلودگی‏ ها و گرد و غبار را از منافذ پوست پاک کنید.
  • از مواد پاک کننده حاوی سولفات‏ استفاده نکنید؛ بعد از پاکسازی پوست با این محصولات، پوست چربی بیشتری ترشح می‏کند.
  • ۲ تا ۳ بار در هفته پوستتان را لایه برداری کنید تا جوش نزند. لایه بردارهای AHA/BHA نه تنها پوست را به آرامی لایه برداری می‏کند؛ بلکه اسید سالیسیلیک موجود در این محصولات، بروز آکنه را کنترل می کند.
  • برای کمک به کنترل ماهیانه جوش و آکنه از تونیک ضد جوش استفاده کنید. تونیک ها معمولاً الکل ندارند و به حفظ تعادل PH پوست بعد از پاکسازی کمک می‏ کنند.
  • به جای استفاده از مرطوب کننده، برای آب رسانی پوست خود، از سرم استفاده کنید. اگر پوستتان خیلی چرب است فقط شب ‏ها از آن استفاده کنید، اگر پوستتان کمی چرب است، دو بار در روز استفاده کنید.
  • از ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید. از کرم‏ های ضد آفتاب چندکاره که حاوی مرطوب کننده نیز هستند، استفاده نکنید.
  • هرگز صورت خود را با آب داغ نشویید. یک بار در هفته، بخصوص شب ها، پوست خود را بخور بدهید.
  • از رژیم غذایی مناسب پوست‏ های چرب استفاده کنید. در رژیم غذایی، باید غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ‏ها و اسیدهای چرب ضروری گنجانده شود.
  • غذاهای چرب نخورید.
  • آب فراوانی بنوشید.
  • کافئین را در حد اعتدال مصرف کنید.
  • ورزش کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز