نشانه‌های پیری پوست چیست؟

  شنبه، 26 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نشانه‌های پیری پوست چیست؟
خطوط پوستی از اولین نشانه‌های افزایش سن است. این‌ها از سن ۲۵ سالگی به تدریج روی پوست ظاهر می‌شوند و به مرور زمان عمیق‌تر شده و تبدیل به چین و چروک می‌گردند. خطوط پوستی ناشی از حرکت عضلات صورت هستند. در سنین جوانی تنها زمانی که می‌خندید، اخم می‌کنید یا مشغول صحبت هستید، این خطوط نمایان می‌شوند

حتماً تا به حال دو فرد هم سن و سال را دیده اید که پوست شان از نظر جوانی و شادابی با هم خیلی متفاوت است. شاید از خود پرسیدید چرا پوست یکی چروک و خط های ریز دارد و پوست دیگری صاف و یکدست است. مقالۀ زیر را بخوانید تا بدانید چه چیزهایی، جز وراثت، در پیری زودرس پوست ما نقش دارند، و چه عواملی به جلوگیری از پیری پوست ما کمک می کند؟کافی است اشتباهی مرتکب شوید و کاری کنید که به پوست تان آسیب برسد. آنگاه ناخواسته پیری پوست خود را سرعت داده اید. اگر حوصله ی مراقبت از پوست خود را ندارید، دست کم، با خواندن این مقاله بدانید چه کاری نباید انجام دهید تا پوست تان زود پیر نشود.

احتمالاً فکر می کنید هر چه سن بیشتر باشد، پوست پیرتر به نظر می رسد. اما این جمله زمانی حقیقت دارد که سن تنها عامل پیری پوست باشد. که البته این طور نیست.نشانه های پیری پوست، در بعضی از افراد زودتر نمایان می شود. برای مثال، صورت یک شخص بیست و چند ساله ممکن است چین و چروک داشته باشد. به این گونه پیر شدن غیر طبیعی پوست، پیری زودرس می گویند.خبر خوب این است که پیری زودرس پوست، هم قابل پیشگیری است و هم درمان می شود.

عوامل بسیاری باعث پیری پوست می شوند که همه ی آنها را نمی توانیم کنترل کنیم. پیری، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. با گذشت زمان، پوست همه ی ما چروک می شود و این کاملاً طبیعی است. علاوه بر چین و چروک، پوست به مرور نازک تر و خشک تر می شود.

خوشبختانه، بعضی از عواملی را که باعث پیری پوست می شوند، می توانیم کنترل کنیم. سبک زندگی ما و محیطی که در آن زندگی می کنیم با بروز نشانه های پیری پوست در جوانی ارتباط دارد. بررسی های علمی نشان می دهد سیگار کشیدن، حالت چهره (مانند اخم، تعجب و خنده) و کمبود خواب روند پیری پوست را سرعت می بخشند.

برای جلوگیری از پیری پوست یا درمان آن، ابتدا باید بدانیم نشانه های پیری پوست چیست و علت بروز آنها را بررسی کنیم.

نشانه های پیری پوست چیست؟

۱. چین و چروک پوست

خطوط پوستی از اولین نشانه های افزایش سن است. این ها از سن ۲۵ سالگی به تدریج روی پوست ظاهر می شوند و به مرور زمان عمیق تر شده و تبدیل به چین و چروک می گردند. خطوط پوستی ناشی از حرکت عضلات صورت هستند. در سنین جوانی تنها زمانی که می خندید، اخم می کنید یا مشغول صحبت هستید، این خطوط نمایان می شوند؛ اما وقتی خطوط پوستی تبدیل به چین و چروک شوند، بدون حرکت عضلات صورت هم روی پوست دیده می شوند. اصطلاحاً می گویند خطوط متحرک به چین و چروک های ثابت تبدیل می شوند.

چین و چروک، معمولا در کدام نواحی رخ می دهد؟

  • خط افقی پیشانی
  • خط اخم (بین ابرو ها به صورت عمودی)
  • خطوط شعاعی دور چشم و خطوط پنجه کلاغی
  • خط خنده (کناره های بینی تا بالای لب)
  • خطوط شعاعی دور لب

۲. کاهش حجم

با فزایش سن و کاهش رطوبت و تازگی پوست صورت و بدن، پروتئین های کلاژن و الاستین پوست کاهش می یابند و پوست ما شل می شود. چربی زیر پوست در نواحی گونه، گیج گاه، چانه، بینی و چشم ها تحلیل می رود و صورت ظاهر اسکلتی پیدا می کند. استخوان های صورت به ویژه در اطراف دهان و چانه تحلیل می روند. البته این موارد در سنین بالای ۵۰-۶۰ سالگی خودشان را نشان می دهند. شما باید قبل از رسیدن این مرحله و در سنین پایین تر با استفاده از روش های جوان سازی پوست که پلاسما فرکشنال یکی از بهترین های آن هاست، از این امر جلوگیری کنید.

کاهش حجم، بیشتر در کدام نواحی رخ می دهد؟

  • زیر چشم
  • گونه ها
  • زوایای فک و چانه
  • اطراف لب و بینی

۳. از دست رفتن خاصیت کشسانی

در پیری پوست، هم شاهد افتادن پوست هستیم، هم از دست رفتن خاصیت کشانی. تحلیل رفتن قوام پوست و از دست رفتن خاصیت کشسانی آن، ناشی از فرسودگی و تخریب رشته های کلاژن و الاستین است. به این ترتیب استحکام و کشش پوست کاهش می یابد. تغییراتی مانند خشک و سفت شدن لایه های سطحی پوست هم مزید بر علت می شوند تا پوست حالت شکنندگی پیدا کند.

کاهش خاصیت کشسانی، معمولا در کدام نواحی رخ می دهد؟

  • دور لب
  • کناره های فک
  • زیر چشم
  • پیشانی

منافذ بزرگ پوست

کاهش تولید کلاژن باعث ایجاد حفره های بزرگ روی صورت شده و خاصیت کشسانی آن را کمتر می کند. کمپرس یخ می تواند باعث بهبود این مشکل شود.برای این کار، مقداری یخ را درون یک پارچه نخی قرار داده و پارچه را جمع کنید؛ سپس آن را روی محل آسیب دیده به آرامی به مدت 5 دقیقه بمالید.این کار را روزانه می توانید چند مرتبه تکرار کنید. همچنین، می توانید مخلوطی از سرکه سیب و آب به یک میزان ایجاد کرده و آن را به پوست صدمه دیده بمالید تا منافذ بسته شوند. این روند را می توانید 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

پلک های افتاده

با کاهش خاصیت کشسانی پوست اطراف چشم، پلک ها دچار افتادگی می شوند. بنابراین، به آرامی پوست اطراف چشم را ماساژ داده تا گردش خون در این نواحی بیشتر شود؛در نتیجه، افتادگی پلک ها به مرور بهبود می یابد. برای ماساژ می توانید از روغن زیتون یا نارگیل قبل از خواب، استفاده کنید. در ضمن، همیشه با عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب مناسب، از چشم ها و پوست خود محافظت نمایید.

پف زیر چشم ها

گریه کردن زیاد، مصرف مشروبات الکلی، کمبود خواب و واکنش های حساسیتی باعث پف زیر چشم ها می شود. برای برطرف کردن آن،چای سیاه کیسه ای سرد شده و یا تکه های خرد شده خیار را روی پلک های خود به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید. در ضمن، هرگز چشمان خود را با فشار نمالید. همچنین نمک و مصرف مشروبات الکلی را برای همیشه کنار بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (122 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (85 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (46 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (17 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (12 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (10 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...