نگاهی به عمارت وکیل الملک و زیبایی های آن!

  چهارشنبه، 30 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
نگاهی به عمارت وکیل الملک و زیبایی های آن!
از جمله بناهای دیدنی و قدیمی شهر سنندج عمارتی معروف به عمارت وکیل است که در خیابان کشاورز قرار گرفته‌است. این عمارت، ملک موروثی و شخصی خانواده «وکیل » می‌باشد. این بنا و مجموعه‌ای بزرگ شامل یک بخش اصلی در وسط و قسمت‌های دیگر در پیرامون آن است.

عمارت وکیل‌الملک که عمارتی موروثی از خانواده‌ی وکیل است، از بناهای باقیمانده از دوران حکومت زندیه و دیدنی های سنندج محسوب می‌شود. به احتمال زیاد بنای اصلی این عمارت توسط حاج محمد رشید بیگ وکیل، از امیران زند، ساخته شده و طی ادوار مختلف تعمیر و بازسازی‌هایی روی آن انجام گرفته است. بخش‌هایی مانند چند حیاط، بازارچه، حمام و بناهای دیگری که به عنوان بناهای مسکونی، تجاری و بهداشتی استفاده می‌شود، بعد از اتمام ساخت بنا به آن افزوده شده‌اند. از ویژگی‌های این مجموعه‌ی تاریخی می‌توان به حضور ستون‌های سنگی با تزیینات طنابی، ارسی‌های پرکار و آجرکاری‌های چشم‌نواز اشاره کرد.

معرفی عمارت وکیل الملک

حمام بخشی از عمارت وکیل الملک است. عمارت وکیل الملک یکی از عمارت های قدیمی شهر سنندج است که توسط خانواده وکیل ساخته شده و محل زندگی و تجارت آنان بوده است. این عمارت از چند حیاط، بازارچه و حمام تشکیل شده است. ستون های سنگی با تزئینات طنابی، سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی، اروسی ها و آجر کاری های زیبا از ویژگی های عمارت وکیل الملک هستند.
در نزدیکی حمام وکیل الملک جاذبه های معروف دیگری هم قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. در سفر به سنندج خوردن غذاهای محلی این شهر را فراموش نکنید. کلانه، قایرمه، خورش ریواس، آش گزنه، کباب کردی، رشته رون و ساوار از غذاهای خوشمزه‌ای هستند که فقط در سنندج می‌توانید پیدا کنید. پس از بازدید از حمام وکیل الملک می‌توانید به بازار بزرگ سنندج که در نزدیکی حمام قرار دارد، رفته و برای دوستانتان سوغاتی بخرید. شیرینی کنجدی، بادام سوخته، قالی و کلاش از سوغاتی های جذاب این شهر هستند.

 عمارت وکیل الملک

تاریخچه عمارت وکیل الملک

اصل بنای این عمارت به دوره زندیه مربوط است که توسط «حاج محمد رشید بیگ وکیل » - از امرای مفرخان زند- احداث شده و در دوره‌های بعدی به تدریج تکمیل شده‌است. اولین تعمیر کلی در سال 1310 هجری قمری و توسط جناب امان الله خان وکیل الملک صورت گرفته. تا اینکه امان ا... خان وکیل الملک آن را به مجموعه ای شامل چندین ساختمان، حیاط و باغ کنونی تبدیل نمود. ساختمان قدیمی به علل مختلف قبل از انقلاب تخریب شد، اما با سعی و تلاش مالک آن به سبک قدیم بازسازی شده‌است.

 عمارت وکیل الملک

طراحی بنای عمارت وکیل الملک

فضاهای الحاقی شامل چندین حیاط و فضاهای مربوط به آن، بازارچه، حمام و ... با کاربری‌های تشریفاتی، مسکونی، تجاری و بهداشتی است که در تمامی آن‌ها علاوه بر رعایت اصول معماری ایرانی، تزیینات زیبایی به کار رفته است. ستون‌های سنگی با تزیینات طنابی در جلوی ایوان‌های اصلی که رو به باغ دارند، قرار گرفته و روی آن‌ها سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی کار شده‌است. اروسی‌های پرکار و آجرکاری‌های زیبا در این عمارت، از ویژگی‌های بارز این مجموعه است که جلوه خاصی در این بنا داده است.

 عمارت وکیل الملک

حمام عمارت وکیل الملک

در مجموعه عمارت «وکیل الملک » و متصل به پارک سپیدار، حمام خصوصی بزرگی در داخل مجموعه، مورد استفاده خانواده قرار می‌گرفت. این حمام دارای فضاهایی است که در تمام حمام‌های منطقه دیده می‌شود به نظر می‌رسد این حمام هم زمان با احداث مجموعه عمارت وکیل که به دوره زندیه باز می گردد، ساخته شده باشد . استفاده از آهک بری در سطح وسیع بر دیوارها و در فضاهای گرم و سرد حمام به چشم می خورد و نقش‌های به کار رفته برای تزیین حمام شامل اشکال هندسی، گیاهی و حیوانی است که از نقش طاووس بیشتر استفاده شده‌است .

حمام وکیل الملک بخشی از عمارت وکیل الملک و هم قدمت با آن است. عمارت وکیل الملک در دوران زندیه توسط حاج محمد رشید بیگ وکیل احداث شده و به تدریج تکمیل شده است. این بنا چندین بار تعمیر و بازسازی شده و در نهایت توسط امان الله وکیل الملک به مجموعه‌ای از چند ساختمان، حیاط و باغ تبدیل شده است. به نظر می‌رسد حمام وکیل الملک برای استفاده شخصی خانواده وکیل الملک ساخته شده است.
حمام وکیل الملک در زیرزمین عمارت وکیل الملک قرار دارد. این حمام به سبک حمام های آن دوره دارای دو حمام گرم و سرد است. آب انبار، میان در، گرم خانه، خزینه، خلوتی، آتش دان، فضاهای هشتی و سرویس بهداشتی از جمله بخش های تشکیل دهنده حمام وکیل الملک هستند. سقف حمام به شکل منحنی است و تمام دیوار های آن آهک بری شده است. نقوش هندسی، گیاهی و حیوانی بر روی دیوارها از جمله تزئینات این حمام قدیمی است که به زیبایی حمام اضافه کرده است.

شرایط بازدید عمارت وکیل الملک

شهر زیبای سنندج که در غرب ایران واقع شده است دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است، مردمان این شهر بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند، این شهر دارای قدمت زیادی است که به قرن یازدهم برمی گردد. مستر بلیط پیشنهاد می کند برای گذراندن تعطیلات به این شهر سفر کرده و از جاذبه های آن دیدن کنید.

بهترین زمان برای سفر فصل بهار است چرا که سنندج دارای آب و هوای سرد و خشک است و فصل بهار این شهر دارای طراوت و هوای خنکی است، فصل تابستان هم برای سفر بسیار مناسب می باشد. برای بازدید از کل این عمارت تاریخی یک الی دو ساعت زمان کافی به نظر می رسد.

خلاصه

شهر زیبای سنندج در غرب ایران قرار دارد و مردم خونگرم آن به زبان کردی صحبت می‌کنند. قدمت این شهر به قرن یازدهم برمی‌گردد و یکی از زیباترین شهرهای ایران برای گذراندن تعطیلات است. مهمان نوازی مردم سنندج یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این شهر است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعت گردی سنندج پر است از موزه ها، عمارت ها، خانه های تاریخی، پارک ها، حمام ها و بازار های سنتی که می‌توانید از آن ها دیدن کنید. یکی از مهم‌ترین جاذبه های این شهر حمام وکیل الملک است. با سفر به این شهر تاریخی می‌توانید با فرهنگ زیبای مردم کرد آشنا شده و سفری جذاب تجربه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان