نگاهی به زیبایی های آبشار هفت چشمه در کرج!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
نگاهی به زیبایی های آبشار هفت چشمه در کرج!
آبشار هفت چشمه در منطقه ییلاقی استان البرز واقع شده است و آب و هوای خوبی دارد. آبشار هفت چشمه به دلیل نزدیکی به تهران و کرج به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب تبدیل شده است.

با ساعد نیوز همراه شوید تا به سراغ یکی از دیدنی های نزدیک تهران، آبشار هفت چشمه کرج برویم و از این جاذبه طبیعی زیبا دیدن کنیم. در این مطلب عکس هفت چشمه کرج را به شما نشان خواهیم داد و در مورد مسیر دسترسی به آن صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید بدانید هفت چشمه جاده چالوس کجاست و بهترین راه رسیدن به آن کدام است در ادامه با ما همراه شوید.

آبشار هفت چشمه کرج، از جمله آبشارهای زیبای استان البرز است که با ارتفاعی در حدود 90 متر،‌ از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران نیز به حساب می‌آید. این آبشار بلند و زیبا، در کیلومتر 17 جاده کرج به چالوس، در نزدیکی روستای ارنگه کرج و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. در مسیر رسیدن به آبشار اصلی که در انتهای راه قرار دارد و «آدران» نامیده می‌شود،‌ هفت چشمه و آبشار کوچک با ارتفاع تقریبی پنج تا هفت متر به چشم می‌خورد که وجه تسمیه کلی آبشار،‌ از وجود این چشمه‌ها نشات می‌گیرد.آبشار هفت چشمه کرج، نامش را وامدار چشمه‌های هفت قلویی است که از کوه به دره سرازیر می‌شوند.

آبشار هفت چشمه

در واقع آبشار هفت چشمه، نامش را وام‌دار این چشمه‌هایی است که از کوه به دره ریخته و پس از جاری شدن از ارتفاع، در کنار هم آبشارهای کوچکی خلق می‌کنند. قرار گرفتن آبشار داخل دره، وجود غارهایی در دل طبیعت بکر هفت چشمه و پوشش گیاهی زیبای این منظقه با محوریت درختان بید،‌ بر جذابیت‌های بصری این مکان افزوده است.

مسیر دسترسی به آبشار هفت چشمه، از کنار رودخانه زیبا و خروشان ارنگه چالوس می‌گذرد که به رودخانه هفت چشمه نیز شهرت دارد و از سرشاخه‌های مهم رودخانه اصلی کرج محسوب می‌شود. بنابراین در میانه راه، برخی از قسمت‌ها بسیار تنگ و باریک شده و لازم است از بین شکاف صخره و سنگ گذر کرد.این مسئله فارغ از هیجان و زیبایی، عبور و مرور را خصوصا در فصول بارانی و سرد سال، با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین تابستان، بهترین فصل برای بازدید از یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری استان البرز است و بهترین تجربه سفر و استفاده از خنکای دلچسب رودخانه و آبشار را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

در حرکت به‌سمت آبشار هفت چشمه آدران، از میان دره‌ای دیدنی و باصفا خواهید گذشت که سایه‌سار درختان در کنار رود، منظره‌ای تماشایی و محیطی زیبا ایجاد کرده و با سمفونی صدای پای آب، به آرامشی دلپذیر ختم می‌شود. وجود غارهای طبیعی زیبا در طول مسیر، از دیگر جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌آید؛ اگرچه نمی‌توان به آن ورود کرد اما، سوژ‌ه بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به عکاسی فراهم می‌آورد.

در ابتدای راه و قبل از رسیدن به آبشار بلند آدران، مسیر چندان سختی در پیش نخواهید داشت؛ اما برای تماشای مرتفع‌ترین آبشار هفت چشمه و یکی از بلندترین آبشارهای ایران، بخشی از مسیر را باید از میان آب بسیار سرد رودخانه طی کنید. در ادامه، دره تنگ شده و یک مسیر صخره‌ای باریک و سخت و کمی صعب‌العبور در پیش خواهید داشت که گذر از‌ آن، برای همه گروه‌های سنی مناسب نیست و به آمادگی جسمانی مناسبی احتیاج دارد.

آبشار هفت چشمه

پوشش گیاهی و جانوری آبشار هفت چشمه

هفت چشمه پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد؛ اما غالب درختان این منطقه را درخت بید تشکیل می‌دهد و بوته‌ها و درختچه‌های بسیاری از جمله زرشک، ازگیل،‌ زالزالک و... از دیگر انواع گیاهان محوطه آبشار هفت چشمه کرج است. محدوده آبشار اصلی هفت چشمه که تحت عنوان آدران شهرت دارد؛ بخشی از منطقه حفاظت شده البرز جنوبی است و پرندگانی چون کلاغ نوک قرمز، پرستو، زیرآبروک و کبک در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

بهترین فصل برای سفر به آبشار هفت چشمه

بهترین زمان برای دیدن آبشار هفت چشمه فصل تابستان است و بازدید از آن در فصول بارندگی به علت بالا آمدن سطح آب مناسب نیست و عبور از بین صخره‌ها بسیار سخت خواهد بود.
در فصل تابستان امکان این را دارید که از هوای خنک و مطبوع منطقه لذت ببرید و آب‌بازی کنید. اما در فصول پاییز و زمستان آب رودخانه و آبشار به شدت سرد است. اگر تجهیزات مناسبی ندارید و قصدتان صرفا لذت بردن از منظره است، پیشنهاد می‌کنیم که در نیمه دوم سال از این آبشار بازدید نکنید. البته در ماه‌های گرم سال آبشار کم آب‌تر است ولی ایمنی بیشتری برای دسترسی به آن وجود دارد.

امکانات اطراف آبشار هفت چشمه

در طول مسیر امکانات نسبتا قابل قبولی وجود دارد. چند سکوی سیمانی به همراه شیر آب، سرویس بهداشتی و سطل زباله قرار دارد و در طول مسیر نیز تعدادی سرویس بهداشتی و سطل زباله قرار دارد. اما متاسفانه بسیاری از افراد رعایت نمی‌کنند و زباله‌های خود را در آن رها می‌کنند که باعث شده مسیر آبشار هفت چشمه مانند گذشته بکر نباشد و این مسئله، کمی از زیبایی آن کاسته است.
گفتنی است هرچه به مسیر انتهایی نزدیک‌تر شوید امکانات کم‌تر می‌شود، پس اگر قصد عزیمت به آبشار اصلی را دارید پیشنهاد می‌کنیم از قبل وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید.

خلاصه

آبشار هفت چشمه در منطقه ییلاقی استان البرز و کرج واقع شده است و آب و هوای خوبی دارد. در طول مسیر رسیدن به آبشار اصلی هفت‌ چشمه و آبشار کوچک قرار دارد. به همین دلیل به آبشار هفت‌ چشمه معروف شده است. مجموعه آبشارهای هفت چشمه حدود 5 متر هستند و آبشار انتهایی که به آدران معروف است ارتفاع 90 متری دارد. آبشار هفت چشمه به دلیل نزدیکی به تهران و کرج به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب تبدیل شده است.در طول مسیر درخت های بید، زالزلک و ازگیل فضای زیبایی به وجود آورده‌اند. همچنین با عبور از آبشارهای هفت چشمه به آبشار بسیار زیبای آدران می رسید که جزو آبشارهای بلند ایران است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان