نگاهی به زیبایی های برج سفید تسالونیکی!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
نگاهی به زیبایی های برج سفید تسالونیکی!
برج سفید تسالونیکی از جلمه بناهای تاریخی قرن دوازدهم است که در دوره امپراطوری عثمانی برای تقویت بندر شهر ساخته شد. در آن زمان این برج به یک زندان بدنام و صحنه اعدام های جمعی تبدیل شد. این برج امروز جایگزین قلعه قدیمی بیزانس شده است و موزه کنار ساحل شهر تسالونیکی است.

قلعه‌های تسالونیکی مجموعه‌ای از دیوارهای دفاعی، برج‌ها و دژها است که طی قرن‌ها برای محافظت از این شهر یونان ساخته شده‌اند. امروزه تنها 3 کیلومتر از دیوارهای دفاعی این استحکامات باقی مانده است.

برج سفید تسالونیکی (White Tower of Thessaloniki)، یک بنای تاریخی و موزه در اسکله شهر تسالونیکی، پایتخت منطقه مقدونیه در شمال یونان و نماد حاکمیت یونانی بر سر مقدونیه است.این برج توسط عثمانی ها به منظور غنی سازی بندر شهر ساخته شده بود ولی این برج به زندان بدنام و صحنه اعدام های دسته جمعی در طول دوره حکومت عثمانی شد.پس از آنکه یونان، کنترل این شهر را در سال 1912 بدست آورد، ساختار برج را کاملا تغییر کرد و دیواره بیرونی آن به رنگ سفید مبدل شد و به عنوان نمادی از این شهر به تصویب رسید.

برج سفید دارای شکل استوانه ای است و قطر آن 23 متر و ارتفاع آن 27 متر بالاتر از سطح زمین است. برجک آن دارای12 متر قطر و 6 متر ارتفاع و ساختمان درونی آن دارای 6 طبقه و در هر طبقه یک اتاق وجود دارد.

این برج در طی سالیان متمادی بارها تغییر کرده است.تصاویر زودهنگام نشان می دهد که این برج در ابتدا توسط یک سقف مخروطی پوشیده شده بوده . تا قبل ازتخریب آن در سال 1917، در پای برج، برای دفاع از آن، اسلحه سنگین مانند توپ استفاده می شد. برج سفید تسالونیکی بر روی اسکناس جمهوری مقدونیه نیز چاپ شده است.

بازسازی‌های وسیعی در دوران حکومت «تئودوسیوس کبیر اول» در اواخر قرن 4 و اوایل 5 صورت گرفتند. حمله‌های مکرر بربرها در قرون 5 و 6 سبب می‌شد تا دیوارهای دفاعی دائماً نیاز به تقویت و ترمیم داشته باشند. در سال 904 میلادی به خاطر قصور مدافعان شهر، اعراب با چنان سادگی و راحتی شهر را تسخیر کردند که همان امر سبب شد تا دیوارها را به خاطر خطری که از سمت بلغارها وجود داشت تقویت کنند. بازسازی‌ اصلی و بزرگ، دوباره در طی قرن‌های 13 و 14 توسط خاندان «پالئولوگان» (Palaeologan) بر روی دیوارها و آکروپولیس صورت گرفت. بی‌تفاوتی ونیزی‌ها سبب شد تا ترک‌ها در سال 1430 به راحتی تسالونیکی را فتح کرده و سپس خود به استحکامات دفاعی شهر بسیار دقت کنند.

دیوارهای دفاعی تسالونیکی در طی قرون وسطی و تا اواخر قرن 19 استوار بودند و در نهایت به خاطر بازسازی بافت شهری تسالونیکی بخش‌های زیادی از آن فروریخته شد.

ساختار استحکامات برج سفید تسالونیکی

دیوارهای تسالونیکی در اصل 7 کیلومتر طول داشتند اما متأسفانه امروزه فقط 3 کیلومتر از آن سالم مانده است. این دیوارها در فواصل معینی با برج‌ها و دروازه‌ها تقویت می‌شدند. دیوارهای دفاعی دو لایه بوده و فاصله‌ای ده متری بین این دو وجود داشت. هیچ دروازه‌ای هم در قسمت دیوارهای رو به دریا تعبیه نشده بود. هر چند بندر مصنوعی که کنستانتین کبیر در میان دیوارهای دفاعی ساخته بود، دیواری کوتاه به دورش داشت که روبه‌روی شهر و دارای یک موج شکن نیز بود.

مجموعه استحکامات، نقشه‌ای ذوزنقه‌ای با دو بازو داشت که به صورت قائم به سمت شرق و غرب آکروپولیس امتداد داشتند. ارتفاع دیوارها بین 10 تا 12 متر بوده و ارتباطات بین شهر و حومه از طریق چند دروازه مشخص صورت می‌گرفت. تنها دروازه دیوارهای شمالی تا به امروز باقی مانده است. استحکامات دفاعی تسالونیکی تا قرن 19 که دولت تصمیم به گسترش و توسعه شهر گرفت نسبتاً سالم بودند اما بعد از آغاز این پروژه تخریب شدند.

برج سفید تسالونیکی

برج سفید تسالونیکی

برج سفید را شاید بتوان نماد شهر تسالونیکی دانست. قدمت آن به دوران سلطان سلیمان عثمانی در قرن 16 بازمی‌گردد. این برج، بخشی از استحکامات نظامی شهر بوده و بر روی یک برج قدیمی‌تر ساخته شد. ارتفاع برج سفید حدود 34 متر و شکل ظاهری آن مدور است. تراسی که در بالای سازه قرار دارد، نماهایی شگفت‌انگیز از شهر را به شما هدیه می‌کند. در سال 1826، سلطان محمود دوم دستور قتل عام تمام زندانیان را داده و بعد از آن رویداد نام برج به «برج خون» یا «برج قرمز» تغییر کرد.

برج سفید تسالونیکی

در سال 1912 بعد از آزادی تسالونیکی از چنگ ترک‌ها، برج به نمادی از تطهیر به رنگ سفید در آمده و نام امروزی آن نیز از همین ماجرا گرفته شده است. برج سفید طی جنگ‌های جهانی نقش بسیار مهمی در دفاع شهر بازی کرد و همچنین میزبان لابراتوار هواشناسی دانشگاه تسالونیکی نیز بود. در سال 1985 برج مورد بازسازی واقع شده و امروزه جایگاه موزه بیزانسی تسالونیکی است. این موزه مجموعه‌ای از تندیس‌ها، سفالینه‌ها، تمثال‌های ارتدوکسی، سکه‌های بیزانسی، نقاشی‌های دیواری و نسخ خطی را به نمایش می‌گذارد.

خلاصه

برج سفید که یکی از بخش های استحکاماتی در تسالونیکی می باشد، دارای جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران ماست. این برج دارای جذابیت های تاریخی است و به دلیل ویژگی های برجسته ای که در معماری آن وجود دارد، می تواند مورد توجه باشد. این بنا به صورت جداگانه و خودمختار معرفی می شود. این بنا یکی از ارزشمندترین سازه های یونانی بوده و دارای مجموعه ای از دیوارها و دژها بوده است. این برج یکی از ارزشمندترین سازه های یونانی می باشد. در بازدید از این برج می توانید به نوعی از سازه های دفاعی آن دوران دیدن نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (508 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (63 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد