پاکسازی کبد با روش های طب سنتی

  چهارشنبه، 09 مرداد 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
پاکسازی کبد با روش های طب سنتی
رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم می تواند باعث ایجاد بار اضافی بر روی کبد شود که این امر تجزیه چربی ها و گوارش درست مواد غذایی را برای کبد مشکل می سازد و می تواند منجر به نفخ، بی حالی، احساس سنگینی و اضافه وزن بیش از حد شود. بنابراین برای حفظ سوخت و ساز بدن، بهبود جریان خون و تجزیه چربی ها اطمینان از سلامت کبد امری ضروری است.

سلامتی هر فرد بستگی به این موضوع دارد که بدن چگونه سموم را حذف کند. با قرار گرفتن در معرض مواد زیست محیطی و خوراکی های فر آوری شده، بدن اکثر افراد به شدت نیازمند یک سم زدایی جدی می باشد! پاکسازی کبد می تواند شروع خوبی باشد. در واقع، کبد یکی از ارگان های اصلی و ضروری بدن است که دائما به طور خستگی ناپذیری جهت سم زدایی بدن کار می کند. دیگر کاربرد های کبد به دام انداختن سموم و تصفیه آن ها با تبدیل کردنشان به مواد بی ضرر است. همچنین کبد است که متابولیسم دارو ها را در بدن بر عهده دارد. در صورتی که در عملکرد کبد اختلالاتی ایجاد شود بدن قادر به هضم مواد غذایی به درستی نخواهد بود. برخی از عملکرد های مهم کبد عبارتند از:
- تولید پروتئین های خاص که برای پلاسمای خون بسیار حائز اهمیت می باشند.
- تنظیم میزان اسید آمینه های خون.
- ذخیره آهن، پردازش هموگلوبین خون جهت یافتن محتوای آهن.
- تبدیل آمونیاک سمی به اوره.
- تنظیم میزان لخته شدن خون در تمام بدن.
- پاکسازی خون از مواد سمی و آسیب زا.
- ذخیره مواد معدنی، آهن و ویتامین A.
کبد برای مراقبت از بدن، انجام وظایف متعددی را بر عهده دارد. گونه های متفاوتی از بیماری های کبدی وجود دارند اما جالب است که بدانید بیماری سیروز یا تشمع کبدی تنها ناشی از مصرف الکل نیست. سیروز یک وضعیت جدی سلامتی است اما بر خلاف افکار عمومی، الکل به عنوان تنها علت مسئله شناخته نمی شود.

1. آرتیشوک

دارای طعم تلخ و تند واضح با خاصیت پاک کنندگی خوب برای کید می باشد. مواد شیمیایی موجود در آرتیشوک به نام سینارین باعث افزایش تولید صفرا در کبد و تقویت بخشیدن به مجرای صفرا می شود. آرتیشوک همچنین باعث تقویت سلولهای دیواره کبد و نگاه داشتن آنها از صدمه می شود.

2. رزماری

گیاه متداول در آشپزی که می تواند یکی از پاک کننده های کبد باشد . با توجه به تحقیقات انجام شده ، عصاره رزماری با کمک آنزیم های داخل کبد باعث دفع سریعتر مواد شیمیایی می شود.

3. زرد چوبه

زردچوبه خام محتوی روغنی است که باعث کاستن مقدار سم در بدن می شود . زردچوبۀ به رنگ طلایی را ، به عنوان مزه گرم در سبزیجات ، برنج، حبوبات، ماهی و مرغ می توان استفاده نمود.

4. قاصدک

قاصدک گیاه هرزی است دارای برگهای پهن تیغی شکل با گلهای زردی که بعدا به قاصدک تبدیل می شود و در چمنزارها یافت می شود. این گیاه سرشار از ویتامین آ ، آهن ، فسفر ، کلسیم و پتاسیم است. همینطور برای تقویت و شستشوی کبد استفاده می شود. چربی های ذخیره شده در کبد را از بین می برد. ضمنا دارای مزه ای تلخ می باشد. می توان هر از گاهی یک فنجان چای قاصدک برای خود درست کرد.

5. کاسنی

محرک صفرا و تمیز کننده کبد ، مدر و ملین و همچنین کم کننده کلسترول می باشد. از برگ های کاسنی می توان در سالاد نیز استفاده کرد

6. حذف مواد غذایی سمی از رژیم غذایی

اگر در رژیم غذایی خود میزان بالایی از غذا های فرآوری شده استفاده می کنید، باید بدانید که خطرات جدی سلامت کبد شما را تهدید می کنند. شکر های تصفیه شده، روغن های هیدروژنه، مواد غذایی فرآوری شده و انواع سوسیس و کالباس ها، همگی دارای مواد سمی مضر هستند. روغن های هیدروژنه، معمولا به عنوان چربی های ترانس شناخته می شوند و دارای سطوح بالایی از چربی های اشباع شده هستند. به طور کلی در ساختار شیمیایی روغن به منظور افزایش طول عمر مفید، تغییراتی ایجاد می کنند. اغلب چربی های ترانس، به صورت مصنوعی است و هنگامی که تولیدکنندگان روغن های مایع را به روغن های جامد تبدیل می کنند، تشکیل می شوند. مصرف آنها به میزان چشم گیری خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۲۵ درصد یا بیشتر افزایش می دهد. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، اعتقاد ها بر این است که چربی های ترانس سبب بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن و همچنین نشانه هایی از التهاب در سراسر بدن می شوند.
نیترات و نیتریت معمولا در مواد غذایی فر آوری شده، فست فود ها و انواع سوسیس و کالباس ها یافت می شوند و به طور جدی سلامت افراد را تهدید می کنند. این مواد شیمیایی برای حفظ رنگ، افزایش طول عمر مواد غذایی و مهار رشد باکتری ها اضافه می شوند. بهتر است این غذا ها را بلا فاصله با انتخابی سالم تر جایگزین کنید. غذا های سالم عطر و طعم خوبی دارند و با کمی خلاقیت می توانید برای خانواده خوراکی سالم فراهم کنید.
یک تکه مرغ طبخ شده، جایگزین مناسبی برای سوسیس کالباس ها می باشد و می تواند به عنوان یک میان وعده یا تغذیه کودکان در مدرسه مصرف شود. چیپس و پفک یا دیگر فرآورده های فر آوری شده را نیز با میوه های تازه، هویج، آجیل و گرانولا های خانگی جایگزین کنید.

7. نوشیدن آب سبزیجات خام

نوشیدن آب تمامی سبزیجات خام جهت پاکسازی کبد می تواند امری غیر ممکن باشد. با این حال، جالب است که بدانید، با نوشیدن آب سبزیجات مختلف خام می توانید میزان مورد نیاز را دریافت کنید. با وجود اختلال در عملکرد کبد، نوشیدن آب سبزیجات مفید است و می تواند سبب هضم آسان تر و جذب بهتر مواد غذایی شود.
سبزیجات مناسب برای پاکسازی کبد عبارتند از: کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی. در صورتی که مزه این سبزیجات را دوست ندارید می توانید دیگر صیفی جات از جمله هویج، خیار، چغندر و سبزی را به نوشیدنی خود اضافه کنید.
همه این سبزیجات به کاهش سطح اسید در بدن کمک می کنند و سبب ایجاد تعادل در pH می شوند. اضافه کردن سبزیجاتی نظیر جعفری، نعناع و دیگر سبزیجات مورد علاقه خود به ترکیبات این نوشیدنی، عطر و طعمی فوق العاده به آن ببخشید.
هویج تازه جهت پاکسازی کبد ضروری است. بتا کارتن هویج در کبد به ویتامین A. تبدیل می شود و به کاهش سموم بدن کمک می کنند.
فیبر بالای موجود در سبزیجات سبب می شود که حذف سموم از بدن به خوبی انجام بگیرد و در نتیجه دستگاه گوارشی سالم داشته باشید.

8. مواد غذایی غنی از پتاسیم مصرف کنید

آیا به شما تا به حال توصیه شده ۷۰۰،۴ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کنید؟ احتمالا نه. مواد غذایی سرشار از پتاسیم علاوه بر پاکسازی کبد، بلکه به کاهش فشار خون سیستولیک، کلسترول و حفظ سلامت قلب کمک بسیاری می کنند. اگر در مصرف مکمل های پتاسیم دچار شک شده اید، بهتر است این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید:

- سیب زمینی شیرین
جالب است بدانید این موز نیست که سرشار از پتاسیم است، بلکه سیب زمینی شیرین می باشد. یک وعده سیب زمینی شیرین حاوی ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم است بدون در نظر گرفتن فیبر بالا و بتا کاروتن. سیب زمینی شیرین تنها ۱۳۱ کالری دارد، با این حال غنی از ویتامین B۶، C، D، منیزیم و آهن می باشد. در حالی که به طور طبیعی شیرین است، قند های موجود در آن به آرامی از طریق کبد وارد جریان خون می شوند بدون اینکه باعث افزایش قند خون گردند.

- سس گوجه فرنگی
پتاسیم و دیگر مواد مغذی به میزان قابل توجهی در گوجه فرنگی یافت می شوند. به عنوان مثال، یک فنجان پوره گوجه فرنگی حاوی ۱،۰۶۵ میلی گرم پتاسیم است، اما ۱ فنجان گوجه فرنگی تازه تنها حاوی ۴۰۰ میلی گرم است. هنگام انتخاب سس، چاشنی و یا پوره گوجه فرنگی مطمئن شوید که از گوجه فرنگی های آلی ساخته شده باشند.

- برگ چغندر و اسفناج
سرشار از آنتی اکسیدان. یک فنجان برگ چغندر حاوی بیش از ۱۳۰۰ میلی گرم پتاسیم است. برگ چغندر تازه را به دستور پخت غذا و رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین به طور طبیعی عملکرد کیسه صفرا را بهبود می بخشد. اسفناج تازه یک منبع فوق العاده پتاسیم است که یک وعده آن می تواند حاوی ۸۴۰ میلی گرم باشد.

- لوبیا
تمامی لوبیا ها سرشار از پتاسیم، فیبر و پروتئین هستند. می توانید از میل کردن آن ها به همراه کرفس و هویج لذت ببرید!

- موز
و بالاخره موز، این میوه شیرین و خوش طعم دارای ۴۷۰ میلی گرم پتاسیم است که به هضم و حذف سموم و فلزات سنگین بدن کمک بسیاری می کند و در پاکسازی کبد نقشی اساسی را ایفا می کند.
توجه داشته باشید که اگر میزان پتاسیم در بدن شما بالا است، باید در مصرف غذا های سرشار از پتاسیم محتاط باشید.

9. تنقیه با قهوه

تنقیه با قهوه به یبوست، کاهش خستگی و سم زدایی کمک فراوانی می کند. در طول تنقیه، قهوه ارگانیک در روده شما حفظ می شود، به این معنا که مایعات بتوانند از طریق دیواره روده وارد کبد شوند. این اثر تحریک کننده، میزان زردآب (صفرا) را افزایش می دهد و کمک می کند که هر دو، کیسه صفرا و کبد از تمامی سموم شیمیایی پاک شوند.

10. شیره گل خار، قاصدک و زردچوبه

این گیاهان به عنوان یک سم زدای فوق العاده شناخته می شود که برای پاکسازی کبد موردی مناسب است. شیره گل خار در از بین بردن فلزات سنگین، دارو های سمی، آلاینده های محیط زیستی و الکل بسیار مفید عمل می کند. علاوه بر اینها به کاهش اثرات منفی ناشی از شیمی درمانی و اشعه کمک می کند. مواد تشکیل دهنده این گیاه سبب تقویت دیواره سلولی کبد و حتی ترمیم آن می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (124 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (78 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (71 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (63 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (54 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (49 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (35 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (30 نظر)
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی