پارگی مینیسک زانو چیست؟

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
پارگی مینیسک زانو چیست؟
پارگی‌های مینیسک جزء شایع‌ ترین آسیب‌های زانو هستند. ورزشکاران، خصوصاً آن‌هایی که ورزش‌های برخوردی انجام می‌دهند، در خطر پارگی مینیسک زانو قرار دارند. البته، هر کسی در هر سنی ممکن است دچار پارگی مینیسک شود. معمولاً هنگامی که افراد در مورد پارگی غضروف در زانو حرف می‌زنند، منظورشان همان پارگی مینیسک است.

مینیسک زانو بافتی از جنس غضروف است که مانند بالش بین استخوان ران و استخوان ساق پا قرار دارد و امکان آسیب آن در حین انجام فعالیت مفصل زانو که با فشار یا چرخش همراه است، وجود دارد.منیسک ها سبب پایداری مفصل زانو شده و چرخش خارجی و داخلی مفصل زانو و نیز خم و باز شدن آن را محدود می کنند.مینیسک مفصل زانو وظیفه جذب شوک های وارده به مفصل زانو و لغزنده کردن مفصل زانو را نیز به عهده دارند.پاره شدن بافت غضروفی که در قسمت داخلی زانو قرار دارد در طی این عارضه رخ می دهد.آسیب های مینیسک داخلی از آسیبب های مینیسک خارجی شیوع بیشتری دارند و حتی ممکن است با سایر آسیب های زانو نیز همراه باشند.از آن جایی که زانو از پر تحرک ترین مفاصل بدن است و فشار ناشی از وزن نیز بر آن وارد می شود احتمال آسیب پذیری هریک از اجزای آن بالا است.آسیب های منیسک زانو از آسیب های رایج زانو هستند که اغلب در افراد ورزشکار و پرتحرک رخ می دهد.پارگی مینیسک در افراد میانسال و سالمند که تحرک کمی دارند ممکن است حین انجام فعالیت های عادی مانند خم کردن زیاد مفصل زانو رخ دهد.معاینه فیزیکی توسط پزشک و استفاده از روش هایی مانند تصویربرداری اشعه ایکس و ام آر آی برای تشخیص این عارضه مورد استفاده قرار می گیرند.

علت ها و دلایل پارگی مینیسک زانو

پارگی های ناگهانی مینیسک اغلب در طول فعالیت های ورزشی رخ می دهند. پارگی می تواند در زمان چمباتمه زدن یا پیچیدن زانوی ورزشکار رخ دهد. گاهی اوقات هم برخورد مستقیم، مثل تکل خوردن، دلیل پارگی است. افراد سالخورده بیش از همه در معرض پارگی های تخریبی مینیسک قرار دارند. زیرا با گذشت زمان غضروف ضعیف و ساییده می شود و بافت های پیر و ساییده بیشتر در معرض پارگی ها قرار دارند. اگر مینیسک ها به دلیل پیری ضعیف شده باشند، تنها یک پیچش ناجور در هنگام بلند شدن از روی صندلی علت پارگی مینیسک زانو خواهد شد.

علائم پارگی منیسک زانو

  • درد شدید و ناگهانی زانو
  • درد شدید هنگام باز شدن بیش از حد مفصل زانو
  • بی ثباتی زانو
  • شنیده شدن صدا از زانو
  • شنیده شدن صدا از زانو حین حرکت دادن آن
  • عدم توانایی در تحمل وزن و انجام حرکت
  • تشدید درد با حرکت دادن زانو
  • تورم و التهاب زانو
  • حساسیت به لمس و فشار
  • قفل کردن زانو
  • کاهش دامنه حرکتی زانو
  • لنگیدن حین راه رفتن
  • آتروفی و ضعف عضلات چهارسر ران

عوامل افزاینده خطر پارگی مینیسک زانو

  • اضافه وزن بیش از حد
  • وارد شدن نیرو های چرخشی مانند چرخش بیش از حد پنجه و ساق پا نسبت به ران
  • خم و باز شدن باز شدن بیش از اندازه مفصل زانو
  • کاهش قدرت عضلانی
  • وارد شدن ضربه مستقیم به مینیسک
  • تغییر مسیرهای ناگهانی حین دویدن و راه رفتن سریع
  • استفاده بیش از حد از مفصل زانو

تشخیص پارگی مینیسک زانو

مینیسک یک تکه غضروف است که به عنوان یک ضربه گیر میان استخوان ران (فمور) و درشت نی (تیبیا) عمل می کند. در هر مفصل زانو دو مینیسک وجود دارد که گاهی اوقات در طول فعالیت هایی که باعث فشار بر آن ها یا چرخاندن زانو می شوند پاره شده یا آسیب می بینند.

معاینه فیزیکی

پزشک پس از صحبت کردن در مورد علایم پارگی مینیسک زانو، زانویتان را معاینه کرده و دامنه حرکتتان را آزمایش می کند. او نقطه ای که در آن مینیسک در امتداد مفصل قرار می گیرد را به دقت بررسی می کند، و ممکن است برای یافتن پارگی مینیسک یک آزمایش مک موری نیز انجام دهد. این آزمایش شامل خم کردن و سپس صاف کردن و چرخاندن زانو است. ممکن است در طول انجام این آزمایش کمی صدای تق بشنوید که نشان دهنده پارگی منیسک است.

تصویربرداری زانو

برای تأیید پارگی مینیسک جهت درمان پارگی مینیسک زانو ، پزشک دستور به انجام آزمایش های تصویربرداری می دهد. این آزمایش ها عبارتند از:

  • عکس رادیولوژی: عکس برداری وجود پارگی مینیسک را نشان نمی دهد، اما می تواند به تعیین وجود هرگونه دلیل دیگری برای زانو درد، مانند آرتروز مفصل زانو، کمک می کند.
  • تصویرسازی تشدید مغناطیسی (ام آر آی): دستگاه ام آر آی برای گرفتن چند تصویر از زانویتان از یک میدان مغناطیسی استفاده می کند. این دستگاه همچنین قادر است برای تعیین وجود پارگی مینیسک از غضروف و رباط ها هم عکس بگیرد. در ادامه به چند راه برای جلوگیری از پارگی مینیسک زانو اشاره می کنیم.

جلوگیری از پارگی مینیسک

  • عضلات ران خود را با تمرینات کششی منظم، قوی نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که کفش شما دارای محافظ کافی و کاملاً اندازه و مناسب پای شماست.
  • قبل از فعالیت بدنی، تمرینات گرم کردن و پس از فعالیت، تمرینات سرد کردن را انجام دهید.
  • هرگز به طور ناگهانی شدت تمرینات خود را افزایش ندهید. تغییرات را به آرامی انجام دهید.

آسیب های مینیسک از جمله آسیب های رایج می باشند و بیماری هایی مانند کریپتوس و قفل کردن مفاصل را رقم می زنند. به علت فقدان ذخیره خون، مینیسک آسیب دیده به خوبی بهبود نیافته و آسیب دیدگی آن روز به روز بدتر می شود. آسیب های مینیسک از تخریب داخلی ملایم تا پارگی های مشخص قابل دسته بندی است. امیدوارم در این مورد مطالب فوق مفید واقع شده باشند .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403 حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهان+فیلم پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد! 2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی! تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟ ماجرای از زیر سرُم آمدن ابراهیم رئیسی به یک جلسه و کنسل نکردنشان بخاطر جوانان+ویدیو شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر مردی که رگ خواب تبریزی‌ها را بلد بود مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
تیتر امروز   
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟
شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد
اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر