پیلینگ صورت مفید است یا نه؟

  شنبه، 24 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پیلینگ صورت مفید است یا نه؟
پیلینگ (peeling) همان لایه‌برداری از پوست است. در این روش، لایه سطحی و خشن شده‌ی پوست برداشته می‌شود.

آفتاب، اختلالات پوستی، پیری و حتی ژنتیک همه و همه می توانند باعث ایجاد عارضه های پوستی در صورت و دیگر نقاط بدن شوند. این عارضه ها عبارت اند از عارضه های بافتی مانند چین وچروک و جای جوش، تغییررنگ مانند کک ومک و لکه های ناشی از آفتاب، یا رگ های خونی قابل مشاهده. علاوه بر این، پوست ممکن است تن خود را از دست بدهد، شل شود، و مناطق خاصی از بدن ممکن است دچار سلولیت شوند. لایه برداری پوست می تواند برایرفع چین وچروک استاتیک و دینامیک، کک ومک، لکه های ناشی از آفتاب، و یا دیگر لکه های تیره، رفع جای زخم، درمان عدم تن در پوست، تضعیف ساختارهای پوستی محافظ(کلاژن و فیبرهای الاستین) که موجب شل شدن پوست و ایجاد سلولیت می شوند، استفاده شود.
لایه برداری پوست یا پیلینگ (Peeling) به روشی جهت درمان عیوب پوست گفته می شود که در آن، لایه های پوست برداشته شده و پوست جدید و سالم تر جایگزین آن می شود. واژه ی لایه برداری پوست جهت توصیف دامنه ای گسترده از درمان پوست، از لایه برداری با مواد گرفته تا میکرودرم ابریژن و لایه برداری توسط لیزر را شامل می شود. هدف از پیلینگ یا لایه برداری پوست، برداشتن غشا خارجی پوست جهت کاهش و به حداقل رساندن جوش و سایر زخم ها، چین و چروک صورت و خطوط مرتبط با سن و رفع تیرگی پوست و رفع کک و مک صورت می باشد. لایه برداری شیمیایی پوست و پیلینگ معمولاً برای کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید و درمان آفتاب سوختگی انجام می شوند. این روش برای جوان سازی پوست و بازیابی طراوت آن مورد استفاده قرار می گیرد.چنانچه پوستی تیره دارید یا مشکلاتی مانند حساسیت، سوختگی قبلی، سابقه ی زخم های خفیف دارید و یا در معرض اشعه قرار گرفته اید، ممکن است به معاینه ی ویژه نیاز داشته باشید تا مشخص شود آیا این روش درمان مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر.
روشهای لایه برداری پوست مختلفی وجود دارد که تفاوت آنها بر اساس لایه پوست، ترکیب ماده لایه برداری و مکانیسم انجام کار است. لایه بردار پوست به منظور از بین بردن تغییر رنگ پوست، زبری سطح پوست و چین و چروک های ظریف، طراحی شده است؛ این کار باعث نرم، صاف و یکدست شدن پوست می شود. در صورتی که لایه برداری چند بار انجام شود، بدون نیاز به جراحی های تهاجمی می تواند نتایج چشمگیری در ظاهر پوست فرد ایجاد کند.

پیلینگ (peeling) همان لایه برداری از پوست است. در این روش، لایه سطحی و خشن شده ی پوست برداشته می شود.

متخصصان پوست به دلایل متفاوتی، لایه برداری را به بیماران شان پیشنهاد می کنند. بنابراین پزشک متخصص پوست باید تشخیص دهد که آیا انجام این کار، برای بهبود وضعیت پوست تان مفید است یا نه؟

از لایه برداری برای از بین بردن جای جوش ها، چروک های خفیف و منافذ باز پوست می توان استفاده کرد. برخی متخصصان پوست از لایه برداری برای از بین بردن لک صورت یا ملاسما استفاده می کنند. از پیلینگ برای برداشتن جای اسکار (مثل جای سالک، بخیه و سوختگی و...) از روی پوست نیز استفاده می شود.لایه برداری پوست به سه گروه مختلف تقسیم می شود: لایه برداری مکانیکی، لایه برداری با لیزر و لایه برداری شیمیاییلایه برداری مکانیکی که شایع ترین فرم آن میکرودرم ابریژن است، با پاشیدن کریستال های اکسید آلومینیوم بر روی پوست و مکش مجدد آن صورت می گیرد که اثرات خوبی بر کیفیت پوست دارد. همچنین با تاثیری که بر نفوذ داروهای پوستی دارد، کمک مهمی در درمان لک صورت می کند. از طرفی با تحریک پوست، باعث بهبود ساخت کلاژن (پروتئین پوست) شده و در طولانی مدت در بهبود چین وچروک نیز موثر است.در لایه برداری با لیزر، از خاصیت لیزر در درمان برخی بیماری های پوستی مثل اسکار، کک ومک، لک های قهوه ای که در صورت و دست بیشتر افراد مسن دیده می شود و همچنین جوانسازی پوست استفاده می شود.

لایه برداری شیمیایی بر حسب شدت به سه دسته تقسیم می شود:

1- سطحی

2- با عمق متوسط

3- عمیق

در لایه برداری سطحی، در اپیدرم یا لایه سطحی پوست تغییراتی ایجاد می شود و در پیلینگ های عمقی تر، عمق نفوذ دارو بیشتر می شود.پیلینگ سطحی معمولا در درمان آکنه و التهاب و قرمزی ناشی از آن، چین وچروک سطحی، ضایعات پوستی اپیدرم مثل کراتوز ناشی از آفتاب و لک های ناشی از آفتاب در افراد مسن، ملاسما یا لک حاملگی و سایر اختلالات رنگدانه ای به کار می رود. تکرار این پیلینگ ها برای گرفتن نتیجه بهتر لازم است.در پیلینگ های عمقی، در لایه سطحی پوست (اپیدرم) و درم تغییراتی ایجاد می شود. لایه برداری عمقی در بهبود اسکارهای (جای جوش) فرو رفته آکنه و جوان سازی پوست انجام می شود. البته در این نوع لایه برداری اگر بیمار به درستی انتخاب نشود، احتمال بروز عوارض وجود دارد. بروز اسکار، تغییرات رنگدانه ای پوست از جمله تیره شدن یا روشن شدن پوست خصوصا در افراد با پوست تیره، از جمله عوارضی است که در این نوع لایه برداری مشاهده می شود.

پس از پایان لایه برداری در طول یک دوره دو هفته ای باید از پ

عمل پیلینگ لیزری چقدر طول می كشد؟

با وجود دستگاه های جدید لیزر اولتراپالسی اسكن دار، معمولا طول مدت عمل لیزر پوست كمتر از یك ساعت است. بلافاصله پس از عمل پوست برافروخته و به رنگ صورتی پررنگ یا قرمز در می آید و بیمار احساس سوختگی یا خارش می كند كه در روش تكنیك باز از پماد وازلین یا پماد تركیبی روی پوست استفاده می شود كه بستگی به نوع بیمار، پزشك می تواند از روش پانسمان بستر با گاز نیمه تراوا استفاده كند. تورم صورت بین روز دوم تا چهارم طبیعی است، بین روزهای 7 تا 10 بیمار پوست قرمز و صورتی دارد كه به تدریج به سمت طبیعی شدن پیش می رود و در حدود هفته سوم پس از عمل از بین می رود.
به هیچ وجه نباید در آرایشگاه لیزردرمانی انجام شود بلكه باید توسط متخصص بیماری های پوست و مو یا متخصص جراحی پلاستیك انجام شود و انجام این عمل توسط افراد غیرمتخصص در آرایشگاه ها و حتی توسط پزشكان عمومی كه تحت عنوان پزشك بیماری های پوست و مو مشغول لیزردرمانی هستند، اشتباه است و می تواند خطرناك باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان