پیامدهای سن گرایی یا تبعیض سنی

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
پیامدهای سن گرایی یا تبعیض سنی
سن گرایی نوعی تبعیض و تفکرات نادرست و غلط درباره افراد مسن یا افراد سن بالا است. این کار مانند نژادپرستی و تبعیض جنسی است. بعضی از افراد افزایش سن را بد و ناراحت کننده می‌دانند به همین دلیل ممکن است افراد مسن را مسخره یا به آن‌ها توهین کنند. در ادامه بیشتر درباره سن گرایی بحث می کنیم.

هدف از نگارش این محتوا ﺁشنایی شما سن گرایی و کلیشه هایی است که درباره ی آن وجود دارد. به طور کلی سن گرایی یک تعریف نادرست تفکر غلط و تبعیض غلط در مورد افراد سن بالا و مسن است. در واقع سن گرایی نوع دیگری از نژادپرستی و تبعیض جنسی است.به طور کلی سن گرایی یک تعریف نادرست تفکر غلط و تبعیض غلط در مورد افراد سن بالا و مسن است.

سن گرایی چیست؟

سن گرایی تعصب یا تبعیض علیه افراد بر اساس سن آنها است. این معمولاً برای افراد مسن تر اعمال می شود اما می تواند بر جوانان نیز تأثیر بگذارد. سالمندی تأثیر منفی بر سلامت روانی و جسمی دارد و گزارش ها آن را با مرگ زودهنگام مرتبط می دانند.سن گرایی شکلی سیستماتیک از ظلم است، اما بر خلاف سایر علل بی عدالتی، مانند نژادپرستی، گرایشات جنسی، یا توانایی گرایی، هر کسی می تواند آن را تجربه کند. اگرچه جهانی است، مردم همیشه پیری را به اندازه سایر اشکال نابرابری جدی نمی گیرند.
سن گرایی همچنان پا برجا است و اغلب به طور ناخودآگاه در محل کار، مراقبت های بهداشتی و زندگی روزمره انجام می شود. این یک موضوع جدی است که باید مانند سایر اشکال تبعیض با آن برخورد شود. اما سن گرایی دقیقاً چیست؟ این با پذیرش کلیشه ها و افسانه ها، اجتناب از تماس، حتی تحقیر یا بیزاری آشکار از سالمندان تعریف می شود. مانند سایر سوگیری شناختی، سن گرایی اثرات منفی جدی دارد و اغلب منجر به تبعیض در انواع مختلف مسکن، اشتغال و خدمات می شود.از آنجایی که افراد مسن بیشتر از همه آسیب پذیرند، افزایش آگاهی در مورد این موضوع و یافتن راه هایی برای مقابله با پیری و تبعیض اهمیت فزاینده ای پیدا می کند البته به هیچ وجه آسان نیست.

سن گرایی

تاریخچه سن گرایی

اصطلاح سن گرایی برای اولین بار توسط رابرت ان باتلر متخصص امراض پیری برای توصیف تبعیض علیه افراد مسن استفاده شد. امروزه، این اصطلاح را می توان برای هر نوع تبعیض مبتنی بر سن، تبعیض علیه کودکان، نوجوانان، بزرگسالان یا سالمندان باشد، به کار برد.تأثیر سن گرایی می تواند جدی باشد. در حالی که قبلاً به عنوان مشکلی در نظر گرفته می شد که عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می داد، اکنون اطلاعات بسیار بیشتری از نحوه تأثیر تبعیض ها و کلیشه های مبتنی بر سن بر جوانان و حتی کودکان وجود دارد. از زمانی که این اصطلاح معرفی شد، محققان اطلاعات بیشتری از پیری و چگونگی تأثیر آن بر افراد در تمام سنین مختلف به دست آوردند.

نشانه های سن گرایی

سن گرایی می تواند از کارهای کوچک فرد تا اعمال تبعیض آمیز تشخیص داده شود. چند نشانه پیری عبارتند از:

  • طرد شدن از یک گروه ، مانند مدرسه یا محل کار
  • واگذار شدن برای ترفیع یا افزایش حقوق
  • اخراج شدن یا اجبار به بازنشستگی
  • نظرات منفی در مورد سن افراد
  • نادیده گرفته شدن یا نادیده گرفتن نظرات شما
  • از دست دادن مزایایی مانند مرخصی با حقوق
  • عدم دسترسی به فرصت های یادگیری

نمونه هایی از سن گرایی

در جامعه جوان محور ما، بیشترین بودجه بازاریابی برای کالاها و خدمات برای افراد زیر 50 سال جذاب است. از قضا، مصرف کنندگانی که بیشترین درآمد قابل تصرف را دارند بالای 50 سال سن دارند.ما با تبلیغات محصولات ضد پیری بمباران شده ایم. کارت های تولد پیری را با نزدیک به مرگ برابر می دانند. هنگامی که ما فراموشکار هستیم، آن را "آغاز پیری" می نامیم. ما در مورد سن خود دروغ می گوییم، موهای خاکستری خود را رنگ می کنیم و جوک هایی می گوییم که ارزش و دستاوردهای سالمندان را تحقیر می کنیم و سالمندی موفق را انکار می کنیم. سن گرایی به اشکال مختلفی ظاهر می شود. چند نمونه از سن گرایی در محیط کار عبارتند از:

  • امتناع از استخدام افراد بالای یا کمتر از یک سن خاص
  • درخواست سن شخصی در مصاحبه شغلی زمانی که مربوط به کار نیست
  • اتخاذ سیاست هایی که به طور ناعادلانه یک گروه سنی را نسبت به گروه دیگر برتری می دهد
  • افراد مسن تر را به عنوان افرادی بی مهارت، کم بازده، یا تنها و منزوی نگاه می کنند
  • نگاه کردن به جوانان به عنوان افراد غیر ماهر، غیرمسئول یا غیرقابل اعتماد

اثرات سن گرایی بر سلامت روانی و جسمی

کشورهایی که دارای جمعیت بالاتری از افراد مسن سالم هستند، میزان کمتری از نگرش های مربوط به سن گرایی را گزارش می کنند که نشان می دهد که سن گرایی ممکن است با وضعیت سلامتی و امید به زندگی مرتبط باشد. سن گرایی آسیب جدی بر سلامت و رفاه افراد مسن وارد می کند. این بیماری با کوتاه شدن طول عمر، کاهش سریعتر شناخت ، افزایش تنهایی و کاهش دسترسی به آموزش و اشتغال همراه است.سن نیز می تواند بر مراقبت های بهداشتی تأثیر بگذارد. یک بررسی سیستماتیک در سال 2020 نشان داد که در 85 درصد موارد، سن نقش تعیین کننده ای در نوع درمان ها و روش های پزشکی دارد که افراد دریافت می کنند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که 6.3 میلیون مورد افسردگی در سراسر جهان را می توان به اثرات پیری نسبت داد. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که تبعیض سنی همچنین با انواع دیگر از تبعیض ها از جمله تبعیض علیه افراد بر اساس نژاد، جنسیت و ناتوانی آنها تلاقی می کند.سالمندی هم بر سلامت جسمی و هم بر سلامت روانی تأثیر مخربی دارد. در مشکلاتی از جمله انزوای اجتماعی، سلامت کلی و کاهش امید به زندگی نقش دارد. همچنین افراد را در جاهای مختلف از جمله مدرسه، محل کار و مراقبت های بهداشتی تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه می توان با سن گرایی مبارزه کرد؟

با توجه به افزایش این موضوع، خصوصا در محیط کار و اجتماعی، بسیاری از روانشناسان بر این عقیده هستند که سن گرایی و تبعیض های سنی به مانند سایر ناهنجاری ها و تبعیض های اجتماعی، مثل تبعیض های جنسی، نژادی و معلولیت مهم و جدی است باید چاره ای برای آن اندیشید.یکی از مهم ترین راهکارها و پیشنهاداتی که این افراد ارائه دادند افزایش آگاهی عمومی است. در واقع محققان بر این عقیده هستند که اگر عموم مردم با مسائل و مشکلات سن گرایی، آشنا باشند می توان، مسائل و مشکلاتی که این تبعیض ایجاد می کند را حل کرد.به حداقل رساندن سن پیری، از دیگر راهکارهای این روانشناسان است.در واقع با زیاد شدن جمعیت افراد سالمند، باید راهکارهایی ارائه داد که سن پیری را به حداقل رساند. به همین دلیل امروزه این راهکارها از اهمیت زیادی برخوردار هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان