پولیپ رحمی چیست؟

  دوشنبه، 28 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
پولیپ رحمی چیست؟
پولیپ های رحمی جزء توده های خوش خیم رحمی هستند.پولیپ رحم به علت رشد بیش از حد سلول ها در دیواره داخلی رحم(اندومتر) ایجاد میشود. پولیپ های رحمی از شایع ترین دلایل خونریزی های غیر طبیعی در زنان هستند.

پولیپ رحم ساختاری است که در آندومتر (پوشش داخلی رحم) ایجاد می شود و به همین دلیل گاهی به آن پولیپ آندومتر نیز می گویند. پولیپ رحم در اثر رشد بیش از حد بافت آندومتر ایجاد می شود. گاهی پولیپ رحم توسط یک پایه نازک به آندومتر متصل شده و سپس در داخل رحم گسترش می یابد. پولیپ رحم معمولا باعث ایجاد سرطان نمی شود، اما ممکن است مشکلاتی در قاعدگی یا باروری به همراه داشته باشد.پولیپ رحم ممکن است گرد یا بیضی بوده و اندازه آن از چند میلی متر تا چند سانتی متر یا بیشتر، متغیر باشد؛ همچنین ممکن است یک چند تا چند پولیپ در رحم وجود داشته باشد.

پولیپ رحم در زنان 40 تا 50 ساله نسبت به زنان جوان شایع تر است. این پولیپ می تواند پس از یائسگی ایجاد شود اما به ندرت در سنین زیر 20 سالگی تشکیل می گردد. در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، بالا بودن فشارخون، مصرف برخی از داروها مانند تاموکسیفن و داروهای مخصوص سرطان پستان، احتمال ابتلا به پولیپ رحم افزایش می یابد. پولیپ رحم می تواند باعث ایجاد خونریزی غیر طبیعی، خونریزی شدید قاعدگی یا لکه بینی بین دو قاعدگی گردد.

علت پولیپ رحم هنوز به طور دقیق شناخته شده نیست، اما نوسان سطح هورمون ها می تواند علت پولیپ رحم باشد. به طور مثال به نظر می رسد سطح هورمون استروژن که هر ماه در ضخیم شدن آندومتر نقش دارد، با رشد پولیپ های رحم مرتبط است و می تواند علت پولیپ رحم باشد.

تفاوت پولیپ رحم با فیبروم رحم چیست؟

بعضی ها ممکن است پولیپ های رحمی را با فیبروم رحم اشتباه بگیرند. این درحالی است که پولیپ های رحمی در بافت آندومتر ایجاد میشنود ولی فیبروم رحم (فیبروئید) در قسمت بافت عضلانی رحم رشد میکنند.

پولیپ رحم زنان به چه شکل است؟

پولیپ های آندومتر می توانند تکی یا چند تایی باشند. اندازه آنها گرد یا بیضی شکل است و قطر آنها بین چند میلی متر تا چند سانتی متر است. آنها معمولاً به همان رنگ قرمز یا قهوه ای آندومتر اطراف هستند، اگرچه به نظر می رسد که رنگ قرمز تیره تری نسبت به آندومتر دارند.

پولیپ ها از بافت متراکم، بافت فیبروز (استروما)، رگ های خونی و فضاهای شبه غده ای پوشیده شده با بافت پوششی آندومتر تشکیل شده اند.

ممکن است پلیپ ها پایه دار یا بدون پایه باشند. پولیپ های پایه دار از قاعده تخت بزرگشان توسط ساقه نازکی (پدیکل) به رحم وصل میشوند. درحالی که پلیپ های بدون پایهبا یک پایه صاف به دیواره رحم متصلشوند.پولیپ های پایه دار نسبت به پولیپ های بدون پایه شایع تر است

سن بروز پولیپ رحم

پولیپ های آندومتر معمولاً در زنان 40 تا 50 ساله رخ می دهد و در 10٪ از زنان مشاهده می شود. پولیپ های رحمی در دختران مجردی که در سنین جوانی خود هستند، به ندرت دیده میشود. پولیپ های رحمی معمولا در افرادی که در سن یائسگی قرار دارند شایع تر است و بعد از یائسگی شیوع ابتلا به پولیپ رحم کمتر است.

در24-10 در صد از زنانی که بیوپسی آندومتر یا عمل برداشت رحم داشته اند، پولیپ رحم دیده شده است. به علت اینکه بعضی از پولیپ ها بدون علائم هستند این درصد دقیق نیست.

رایج ترین علائم پولیپ چیست؟

پولیپ های کوچک معده و روده معمولا علامتی ندارند و تنها در زمان معاینات مثلا در زمان آندوسکوپی یا کولونوسکوپی شناسایی می شوند. علائم پولیپ عبارتند از:

  • خونریزی: این علامت می تواند نشانه پولیپ روده بزرگ و یا سرطان کولون و مقعد باشد.
  • تغییر رنگ مدفوع: در صورتی که پولیپ دارای خونریزی شده باشد بسته به محل خونریزی رنگ مدفوع تغییر می کند. اگر خونریزی در کولون و نزدیک مقعد باشد خون قرمز و رگه ای است و اگر خونریزی در قسمت های قبل از کولون و مقعد باشد مدفوع تیره و یا سیاه خواهد شد.
  • تغییر در مدفوع: اگر بیش از یک هفته اسهال یا یبوست طول بکشد می تواند نشانه وجود پولیپ روده بزرگ باشد. اما دلیل قطعی برای وجود پولیپ نیست.
  • درد، تهوع یا استفراغ: در صورتی که پولیپ بزرگ باشد می تواند انسداد یا تنگی در مسیر روده یا معده ایجاد کند که در نتیجه درد، تهوع یا استفراغ را ایجاد می کند.
  • آنمی (کم خونی) ناشی از فقر آهن: در صورتی که پولیپ همراه با خونریزی باشد،در اثر دفع خون، فرد دچار کم خونی و فقر آهن می شود. این کم خونی می تواند موجب عوارض بیشتری برای بدن شود مانند: رنگ پریدگی، خستگی و تنگی نفس

علت بروز پولیپ چیست؟

علت تشکیل پلیپ بسته به موقعیتی که دارد متغیر است. مثلا، معمولا پلیپ حلق در اثر آسیب دیدن حنجره بعد از داد زدن یا استفاده از لوله­ تنفسی رخ می­ دهد. گاهی پزشکان نمی­توانند علت پلیپ را تشخیص دهند.ازجمله علل شناخته­ شده که در تشکیل پلیپ موثر است می ­توان موارد زیر را نام برد:

  • التهاب
  • جسم بیگانه
  • کیست
  • تومور
  • جهش ژن­ های سلول کولون
  • التهاب مزمن شکم
  • استروژن بالا

پلیپ از تقسیم سریع سلول­ها رشد می ­کند که مشابه با رشد سلول­های سرطانی است. به­ همین دلیل، با این­که اکثر پلیپ­ ها خوش ­خیم هستند، ممکن است تبدیل به سرطان شوند.

تشخیص پولیپ رحم

در هنگام مراجعه بیمار به پزشک، پزشک ابتدا در مورد سابقه قاعدگی فرد از جمله مدت زمان قاعدگی سوال می پرسد. بیمار باید علائم غیر طبیعی از قبیل خونریزی شدید و یا لکه بینی بین دو قاعدگی را ذکر نماید. همچنین سوابق ناباروری بیمار مورد بررسی قرار می گیرد. سپس معاینه واژینال انجام شده و حتی ممکن است آزمایشات تکمیلی بیشتری انجام گردد. همچنین در صورتی که بیمار آنتی بیوتیک، مسکن یا داروی متسع کننده دهانه رحم استفاده می کند، باید به پزشک خود اطلاع دهد. آزمایشات تشخیصی برای پولیپ رحم عبارتند از:

  • سونوگرافی ترانس واژینال: در هنگام سونوگرافی ترانس واژینال وسیله ای به نام پروب از طریق واژن وارد رحم می شود. امواج صوتی که از پروب سونوگرافی ساطع می شوند، تصاویری از فضای داخلی رحم ایجاد می نمایند.
  • هیستروسونوگرافی: هیستروسونوگرافی از طریق واژینال انجام شده و ممکن است پس از سونوگرافی ترانس واژینال انجام گردد. در هنگام هیستروسونوگرافی یک مایع استریل از طریق لوله مخصوصی به نام کاتتر وارد رحم می شود. مایع وارد شده رحم را منبسط نموده و تصویر واضح تری از حفره رحمی ایجاد می نماید.
  • هیستروسکوپی: هیستروسکوپی جهت تشخیص یا درمان پولیپ رحم استفاده می شود. در طی این روش، پزشک هیستروسکوپ را از طریق سرویکس (دهانه رحم) وارد رحم می نماید. هیستروسکوپ امکان بررسی داخل رحم را فراهم می کند. هیستروسکوپی همچنین گاهی همراه با پولیپکتومی (برداشتن پولیپ) انجام می گیرد.
  • بیوپسی اندومتر: در هنگام بیوپسی اندومتر، با کمک ابزار مخصوصی بخشی از دیواره داخلی رحم برداشته شده و جهت بررسی وجود ناهنجاری رحمی به آزمایشگاه فرستاده می شود.
  • کورتاژ: کورتاژ جهت تشخیص و درمان پولیپ رحم انجام می شود. عمل کورتاژ معمولا در اتاق عمل انجام شده و پزشک با ابزاری به نام کورت بافت داخلی دیواره رحم را جمع آوری می نماید. جهت تشخیص سلول های سرطانی ممکن است بافت برداشته شده به آزمایشگاه ارسال گردد.

درمان پولیپ رحم

اگر پولیپ رحم علائمی ایجاد نکند، ممکن است درمان لازم نباشد. اما اگر پولیپ باعث خونریزی شدید در هنگام قاعدگی و لکه بینی بین دو قاعدگی گردد و یا در صورت وجود احتمال سرطان، درمان پولیپ رحم ضروری می باشد. همچنین اگر پولیپ خطراتی از قبیل سقط جنین یا ناباروری ایجاد نماید، باید برداشته شود. چنانچه پولیپ پس از یائسگی ایجاد شود باید پولیپکتومی انجام شود. انواع روش های درمان پولیپ رحم عبارتند از:

  • دارو درمانی: داروهایی از قبیل پروژستین ها و داروهای آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GNRH) که جهت تنظیم هورمونی استفاده می شوند، ممکن است به عنوان یک روش درمانی موقت برای درمان پولیپ رحم مورد استفاده قرار گیرند. این داروها علائم پولیپ رحم را کاهش می دهند اما معمولا پس از قطع دارو، علائم برمی گردند.
  • هیستروسکوپی: هیستروسکوپی هم یک روش تشخیصی و هم یک روش درمانی است. در هنگام هیستروسکوپی، پولیپ رحم با ابزاری به نام هیستروسکوپ، طی عمل پولیپکتومی برداشته می شود.
  • کورتاژ: کورتاژ ممکن است همراه هیستروسکوپی انجام شود. پزشک برای بررسی بخش های داخلی رحم از هیستروسکوپ استفاده می نماید و با استفاده از ابزار ویژه ای به نام کورت بخش داخلی رحم را تراشیده و پولیپ را از بین می برد. همچنین ممکن است برای تعیین خوش خیم یا سرطانی بودن بافت، پولیپ به آزمایشگاه فرستاده شود. لازم به ذکر است که هیستروسکوپی، روش موثرتری برای درمان پولیپ های کوچک است.
  • هیسترکتومی: اگر پولیپ ها با روش های فوق برداشته نشوند و یا سرطانی باشند، ممکن است عمل جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم انجام شود.

بهترین درمان پولیپ رحم

پولیپ های رحم ممکن است خودبخود پسرفت کنند اما مشخص نیست در چه افرادی و با چه میزانی این پسرفت اتفاق می افتد. احتمال از بین رفتن پولیپ های کوچک بیشتر است در حالیکه پولیپ های بزرگتر بیشتر خونریزی غیر طبیعی ایجاد میکنند. اگرچه بعضی پولیپ ها خودبخود پسرفت میکنند اما احتمال بدخیم شدن آنها را هم باید در نظر گرفت.

1- درمان دارویی پولیپ

پولیپ معمولا با دارو بهبود پیدا نمی کند. البته برخی داروهای هورمونی که به دلایل دیگری تجویز میشوند ممکن است باعث از بین رفتن و یا کوچک شدن موقتی پولیپ شوند ولی پس از قطع دارو مجدد عود میکنند.

2- درمان جراحی پولیپ

درمان قطعی پولیپ رحم ، برداشتن ان است . اگر پولیپ بصورت کامل خارج شود احتمال عود آن کمتر است.در موارد نادر ممکن است پولیپ پس از خارج شدن عود کند. در این موارد ودر مصرف کنندگان تاموکسی فن ( که در معرض خطر بدخیمی هستند ) ، علاوه بر تحت نظر بودن ، درمان و اقدام مناسب توسط پزشک انجام میشود.

پیشگیری از ایجاد پولیپ در رحم

هیچ راهی مطمئنی برای جلوگیری از ابتلا به پولیپ رحم وجود ندارد. با این وجود موارد زیر امکان ابتلا به پولیپ های رحمی را کم میکند.این موارد عبارتند از:

  • استفاده از لباس زیر پنبه ای
  • داشتن رابطه جنسی سالم
  • رعایت بهداشت فردی
  • انجام معاینات منظم لگن خاصره
  • انجام آزمایش پاپ اسمیر

عوامل خطرساز برای ابتلا به پولیپ رحم

  • چاقی
  • مصرف داروی تاموکسیفن که در درمان سرطان پستان به کار می رود
  • سنین قبل یائسگی و یائسگی
  • فشارخون بالا

روش های تشخیص پولیپ رحم

  • سونوگرافی ترانس واژینال
  • سونو هیستوگرافی
  • بیوپسی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (562 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان