پرخوری قبل از پریود چیست؟

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
پرخوری قبل از پریود چیست؟
این نوع پرخوری بیشتر مواقع در روز‌های پیش از قاعدگی رخ می‌دهد و می‌توان آن را بخشی از علائم سندروم پیش‌قاعدگی دانست که بیش از ۹۰ درصد زن‌ها آن را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. هورمون‌های تخمدان نقش مهمی در این وضعیت دارند.

پریود شدن یکی از اتفاقاتی است که هر ماه برای تمامی زنان و دختران رخ می دهد. هر کس با توجه به شرایط بدنی که دارد ممکن است حالات مختلفی را در این زمان طی کند. به طور مثال برخی ها دچار دل درد، سردرد، پرخاشگری، افسردگی و… می شوند. تمامی این موارد به سبب بهم ریختگی هورمون هاست. اما هستند کسانی که پیش از پریودی با یکسری مشکلات از جمله پرخوری روبه رو می شوند. در صورتی که شما هم با این مشکل مواجه می شوید؛ پس ادامه ی مطالب را از دست ندهید تا دلیل پرخوری قبل از پریودی را به شما معرفی کنیم.

پرخوری قبل از پریودی به چه معناست؟

برخی از افراد پیش از پریود شدن علاقه ی زیادی به مصرف غذاها و خوراکی ها دارند تا جایی که می توان گفت کنترل نشدنی است. در واقع این موضوع گاهی بر اثر اختلال ناخوشی پیش قاعدگی یا به اصطلاح PMDD است. بر اساس آمار به دست آمده 5 درصد از زنان در سنین باروری دچار این سندرم می شوند. اما این آمار در سنین دیگر به 90 درصد نیز می رسد. علائمی که پرخوری قبل از قاعدگی به همراه دارد؛ شامل موارد زیر است:

  • شخص حتی اگر احساس سیری کند؛ باز هم میل به خوردن غذا دارد.
  • پس از پرخوری احساس ناراحتی و حتی خجالت کشیدن دارد.
  • دور از چشم دیگران دائما در حال غذا خوردن است.
  • حجم زیادی از مواد غذایی را در طول روز مصرف می کند.

دلیل پرخوری قبل از پریودی در خصوص غذاهای شیرین و کربوهیدرات چیست؟

هر زمان که شخص میل به خوردن غذای خاصی داشته باشد؛ یعنی بدن یک کمبود دارد یا این که آن غذا و خوراکی تاثیر مثبتی بر بدن خواهد داشت. دلیل پرخوری قبل از پریودی برای غذاهای شیرین و کربوهیدرات ها به این خاطر است که آن ها می توانند خستگی و حال روحی بد را تسکین دهند. جالب است بدانید که قند و نشاسته باعث ترشح نوع دیگری از هورمون به نام سروتونین در بدن می شوند. این هورمون باعث حس شادی و نشاط خواهد شد. توصیه می شود پیش از پریود شدن سعی کنید به میزان لازم و به طور منظم از مواد قندی تغذیه کنید تا مانع از دمدمی مزاج بودن شما به هنگام پریودی شود.

این پرخوری ها تنها برای مدت کوتاهی دوام دارد و پس از اتمام پریودی از بین می رود. در صورتی که بعد از این زمان همچنان میل به خوردن بیش از اندزاه غذا داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت پرخوری قبل از پریود چیست؟

بررسی ها نشان داده که پرخوری قبل از پریود بخشی از فیزیولوژی بدن فرد است. بنا بر پژوهشی که در مجله بین المللی اختلالات غذایی آورده شده است، هورمون های تخمدان نقش مهمی در این وضعیت دارند. پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند که قبل از مرحله پریود، در زنان مقدار هورمون پروژسترون بسیار افزایش می یابد. همین امر موجب پرخوری و اشتیاق آنها به مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و قندها و در کل نارضایتی بدن می شود.

در بدن، هورمون های متعددی وجود دارد که عملکردهای مختلف بدن را کنترل می کنند. لپتین یکی از هورمون هایی است که موجب احساس سیری در فرد می شود. وقتی به اندازه کافی غذا می خوریم، این هورمون شروع به ترشح می کند و به ما احساس سیری می دهد. هورمون استروژن هم همین اثر را روی بدن می گذارد.

بنابراین، هرچه مقدار استروژن زیادتر شود، اشتهای فرد بیشتر سرکوب می شود؛ اما مقدار استروژن در روزهای قبل از پریود کم می شود و به همین دلیل، مغز پیام گرسنگی بیشتری دریافت می کند و در نتیجه فرد به غذاخوردن بیشتر تشویق می شود. درست هم زمان با کاهش هورمون استروژن، هورمون پروژسترون بیش از قبل ترشح می شود و همان طور که گفتیم، این هورمون اشتها را تحریک می کند و اثری منفی روی حال روحی فرد می گذارد.به عبارت ساده تر، زنان قبل از پریود درباره هرچیزی بیش از هر زمان دیگر احساس نارضایتی خواهند داشت. این نارضایتی ممکن است آنها را به پرخوری هدایت کند.

چگونه می توان پرخوری قبل از پریود را کنترل کرد؟

اولین قدم برای پیشگیری از پرخوری قبل از پریود یا کنترل آن، تشخیص و شناسایی وجود این مشکل در خود است. همچنین باید بدانید که چه وقت بیش از حد پرخور می شوید. وقتی متوجه شدید که چه وقت پرخور می شوید، می توانید با استفاده از راهنمایی های زیر این مشکل را برطرف کنید:

۱. هوشمندانه غذا بخورید

یک دفترچه یادداشت به فهرست غذاهایی که در طول روز می خورید اختصاص دهید و هر چیزی را که می خورید، به ویژه وقتی پرخوری می کنید، در آن بنویسید. همچنین روی کاغذ یا به وسیله نوعی اپلیکیشن، مقدار کالری مصرفی روزتان را یادداشت کنید. این کار به شما یاد می دهد به اندازه غذا بخورید و چرخه پرخوری را متوقف کنید.

۲. غذاهای سالم مصرف کنید

در طول ماه، به ویژه قبل از پریود، غذاهای سالم مصرف کنید. از مواد خوراکی حاوی قندهای تصفیه شده بپرهیزید. غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، انواع لوبیا، دانه ها و غلات کامل از جمله برنج قهوه ای و جو مصرف کنید. فیبر احساس سیری طولانی تری به شما می دهد. از سبزیجاتی چون اسفناج، کلم پیچ یا سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، به دلیل اینکه حاوی فیبر فراوان اند استفاده کنید.اگر هم می خواهید از خوراکی های شیرین مصرف کنید، سیب گزینه مناسبی است. این میوه علاوه بر شیرینی حاوی فیبر هم هست. از روزهای قبل از پریود خوراکی های شور و چرب نخورید، زیرا نفخ تان را بدتر می کند. کافئین و لبنیات هم موجب نفخ و درد معده می شود. همچنین در خواب تان اختلال ایجاد می کند.

۳. میان وعده های سالم مصرف کنید

هرگز هله هوله نخرید. وقتی از این نوع خوراکی ها در خانه نداشته باشید، مصرف آنها سخت می شود. به جای خرید این نوع خوراکی ها، موادی تهیه کنید که بتوانید با آنها میان وعده های سالم با انواع بافت و طعم مختلف آماده کنید. هروقت به پرخوری تمایل داشتید، یک لیوان آب، همراه با میوه یا نعناع تازه مصرف کنید. این کار اشتیاقتان به مواد خوراکی را مهار کند. البته جویدن آدامس یا خوردن آب نبات هم ایده خوبی است.اگر هوس خوردن مواد غذایی شیرین کردید، یک اسموتی از میوه های تازه و ماست یا یک عدد سیب زمینی شیرین که روی آن کمی کره و یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای مالیده اید بخورید. اگر مواد خوراکی شور یا تند می خواهید، می توانید ورقه های نازک سیب زمینی پخته با پاپریکا و نمک را امتحان کنید.

۴. سبک زندگی سالم داشته باشید

اضطراب در روزهای نزدیک به پریود ممکن است به غذاخوردن احساسی منجر شود. ورزش، تکنیک های تمرین آرامش، داشتن خواب منظم و حفظ دید مثبت به زندگی اضطرابتان را کنترل می کند.از تکنیک های آرامش بخشی می توان به تنفس عمیق، ماساژ، مدیتیشن، یوگا و آرام سازی پیشروندۀ عضلانی اشاره کرد. در آرام سازی پیشروندۀ عضلانی، با منقبض و رها کردن تمام عضلات اصلی در بدن، از تنش موجود در سراسر بدن کاسته می شود.می توانید عضو گروه هایی شوید که مشکلی مانند شما دارند. با افرادی صحبت کنید که فکر می کنید ممکن است کمکتان کنند و شاید بتوانید برخی از ترفندهای درمانی موفقیت آمیز آنها را به کار بندید.

۵. از متخصص تغذیه کمک بگیرید

اگر همچنان نمی توانید برنامه غذایی مناسبی برای خود ترتیب دهید، از متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصصان تغذیه معمولا ارتباط بین پرخوری و چرخه قاعدگی را به خوبی می شناسند و ترفندهای خاصی برای کنترل اشتیاق به غذا و گرسنگی به شما پیشنهاد می دهند.

درمان های خانگی پرخوری قبل از پریود

متأسفانه زنان در دوره پیش از پریودی بیشتر از همیشه هوس تنقلات و شکلات می کنند. بالا بودن میزان هورمون پروژسترون موجب می شود زنان هوس های غذایی مختلف داشته باشند. درست مثل ابتدای دوران حاملگی که پروژسترون، هورمون غالب در بدن خانم ها است. خانم ها پیش از پریودی تمایلشان بیشتر به خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین است. بدن اصلاً نیازی به چیپس، شکلات و تنقلات ندارد، ولی با بیشتر شدن اشتها و خستگی به خوردن غذاهای آسان و سریع وسوسه می شویم.

تعداد زیادی از خانم ها در پیش و طول دوره پریودی برنامه غذایی خود را تغییر می دهند. اگر برنامه غذایی مقدار زیادی قند تصفیه شده در ترکیبات خود داشته باشد، می تواند باعث افت سریع تر قند و پس ازآن افت انرژی شود؛ و به این دلیل است که فرد اجباراً است دوباره غذا می خورد. و این است دلیل افزایش وزن به دلیل عادات غذایی ناسالم.

باید ولع غذایی خود را با شیوه ای سالم برطرف نمایید. تلاش نمایید از میان وعده های پروتئینی استفاده نمایید. همیشه در یخچال میوه داشته باشید و روزی چند بار استفاده نمایید... اگر ولع خوردن شکلات دارید، شکلات تلخ را انتخاب نمایید که حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان