سندروم پرخوری شبانه چیست؟

  شنبه، 29 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
سندروم پرخوری شبانه چیست؟
سندرم خوردن شبانه یکی از اختلالات خوردن است که در دسته اختلالات روانی طبقه‌بندی می‌شود. در سندرم خوردن شبانه (night eating syndrome) فرد در طول شب و یا پیش از خواب میل زیادی به خوردن غذا پیدا می کند.

آیا می دانید بیدار شدن و غذا خوردن در شب می تواند نشانه ای از سندروم خوردن شبانه یا شب خوری باشد؟ ممکن است برای شما پیش آمده باشد که نیمه شب از خواب بیدار شوید و احساس کنید تا غذا نخورید نمی توانید بخوابید. یا بعد از آن که شامتان را خوردید تا زمانی که می خواهید به رخت خواب بروید اشتهایتان به شدت افزایش می یابد. اگر دارای چنین تجاربی هستید، قطعا مشکلات دیگر مانند اضافه وزن و مشکل در به خواب رفتن را نیز تجربه کرده اید؛ در نتیجه چرخه خواب و سلامت جسمی شما نیز مخدوش شده و بر روی دیگر قسمت های زندگی شما هم اثر گذاشته است. در بیشتر مواقع افسردگی و اضطراب زمینه های اصلی ایجاد سندروم شب خوری هستند. آگاهی از علل زمینه ای و پیامدها به شما کمک می کنند تا بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

شب خوری چیست؟

سندروم خوردن شبانه یکی از اختلالات خوردن است که در دسته اختلالات روانی طبقه بندی می شود. در سندروم شب خوری یا خوردن شبانه (night eating syndrome) فرد در طول شب و یا پیش از خواب میل زیادی به خوردن غذا پیدا می کند. این در حالی است که در وعده های صبحانه و نهار میلی به غذا ندارد. این افراد اغلب احساس می کنند کنترلی روی وعده های غذایی خود نداشته و در هنگام غذا خوردن احساس شرم و گناه می کنند.

علت شب خوری چیست؟

در حقیقت علت سندروم خوردن شبانه آنقدرها هم روشن نیست. پژوهشگران درباره عوامل این سندروم نظرات متفاوتی دارند که برخی مربوط به شرایط ژنتیکی و جسمی و برخی مربوط به عوامل روانی و اجتماعی است.

علل جسمی

بیشتر متخصصان تصور می کنند که اخلال در چرخه خواب و بیداری و چرخه غذا خوردن بدن می تواند این سندرم را به وجود آورد. همان طور که می دانید اکثر فعالیت های شما مثل خوردن و خوابیدن و یا میل جنسی چرخه منظمی دارد که در قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس تنظیم می شود. حال اگر چرخه طبیعی بدن شما در مغزتان درست تعیین نشود ممکن است در زمانی غیر معمول مانند شب احساس گرسنگی داشته باشیم.

پژوهش ها نشان می دهند که بروز سندروم شب خوری می تواند با ژنتیک در ارتباط باشد. ژن های ویژه ای کشف شده اند که به اختلالات مرتبط با ساعت بدنی مرتبط هستند. این که سندروم شب خوری با مشارکت ژنتیک و محیط به وجود می آید و شرایط استرس و اضطراب می تواند بر بروز این سندروم تاثیرگذار باشد قطعی است اما میزان تاثیر هرکدام از آن ها مشخص نیست.علت دیگر می تواند رژیم غذایی فرد باشد. در مواقعی که فرد روزانه کالری مورد نیاز بدنش را تامین نکند، بدن در ساعت های شب احساس گرسنگی می کند.

علل روانی

سابقه وجود اختلالات دیگر خوردن مانند اختلال پرخوری، پراشتهایی عصبی و بی اشتهایی عصبی می تواند وجود سندروم پرخوری شبانه را پیش بینی کند. افرادی که سابقه افسردگی و اضطراب داشته اند و یا استرس روزانه بیشتری را تجربه می کنند بیشتر احتمال دارد که به این سندروم مبتلا شوند.

اثرات غذا خوردن در شب

غذا خوردن خارج از زمان چرخه غذا خوردن بدن می تواند خود عاملی برای تحت تاثیر قرار دادن چرخه های ساعت زیستی مغز باشد. به عبارتی زمانی که وعده غذایی را در ساعتی خارج از زمان معمول می خورید ساعت زیستی مغز برای خواب و بیداری نیز تغییر می کند. غذا خوردن شبانه روی پوست تاثیرات منفی دارد و مانع ترشح آنزیم هایی است که کار ترمیم پوست را بر عهده دارند.

حقایقی راجع به سندروم پرخوری شبانه

  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید وعده های غذایی که در شب مصرف می شوند، در مقایسه با وعده های غذایی در طول روز، اغلب میزان زیادی چربی دارند که روند چاقی را تسریع می کنند.
  • گرسنگی کشیدن در طی روز یکی دیگر از علل پرخوری شبانه است. رژیم های کاهش وزن غلط و محرومیت از غذا در طی روز، باعث ولع بیشتر در شب شده و فرد را وارد سیکل معیوبی می کند که خارج شدن از آن مشکل است.
  • حتما شما هم تجربه کرده اید که هر چه فاصله بین شام و وعده ناهار بیشتر باشد، تمایل به پرخوری افزایش می یابد.
  • مسئله پرخوری شبانه به بالاتر بودن کالری و مصرف غذای زیاد ختم نمی شود! متخصصین تغذیه تصور می کنند که افراد دچار پرخوری شبانه، تمایل به مصرف غذاها و خوراکی های ناسالم دارند.
  • سندروم پرخوری شبانه اغلب با بی تحرکی مثل کارکردن با کامپیوتر همراه است. به بیان دیگر، بسیاری از ما با انجام بعضی از فعالیت ها در شب، به خوردن خوراکی “شرطی” می شویم. شاید شما هم هنگام تماشای تلویزیون، به دنبال چیزی مثل چیپس، تخمه یا سیب زمینی سرخ­ کرده باشید!
  • شب معمولا زمانی است که فرد تمام استرس ها و خستگی ها روزانه را گذرانده و حالا با همه آن ها در ذهن خود مواجه شده است. بسیاری از کسانی که به سندروم پرخوری شبانه مبتلا هستند، درواقع غذاخوردن را وسیله ای برای حواس پرتی از مشکلات، رسیدن به آرامش و کاهش اضطراب خود می دانند.

چگونه شب خوری تشخیص داده می شود؟

معیار تشخیص شب خواری، دوره های مکرر پرخوری شبانه است شامل، بیدارشدن از خواب برای غذا خوردن، مصرف بیش از حد غذا بعد از شام، و آشفتگی محسوس می شود.شاخص تشخیصی دیگری برای سندروم شب خوری، مصرف حداقل ۲۵ درصد غذا بعد از شام، حداقل به مدت ۳ ماه است؛ پرخوری شبانه حداقل ۲ بار در هفته برای ۳ ماه رخ می دهد.

مبتلایان به شب خواری ممکن است در مدت کم، مقدار زیادی غذا بخورند به طوری که هیچ کنترلی بر آن نداشته باشند. به نظر می رسد در ریتم شبانه روزی کسانی که سندروم خوردن شبانه دارند بی نظمی هایی وجود دارد.در انسان ها، اشتها و مصرف غذا رابطه ی نزدیکی با ساعت های ابتدایی بیداری دارد. وعده های غذایی معمولاً بین اوایل روز تا اوایل غروب مصرف می شوند.کسانی که پرخوری شبانه دارند، با اینکه چرخه ی خوابشان ممکن است طبیعی باشد اما الگوی مصرف غذای شان با تاخیر است.در یکی از تحقیقات مشخص شد که افراد دارای سندروم خوردن شبانه ۵۶ درصد کالری مصرفی خود را بین ساعات ۸ شب تا ۶ صبح دریافت می کنند. کسانی که شب خواری نداشتند ۱۵ درصد کالری در زمان ذکر شده مصرف کردند.سندروم خوردن شبانه (Night Eating Syndrome) اولین بار توسط روان پزشکی به نام Albert Stunkard مطرح شد.او پرخوری شبانه را یکی از رفتارهایی که منجر به چاقی می شود دانست. در نتیجه، مفهوم سندروم شب خواری بیشتر در تحقیقات مرتبط با چاقی مطالعه می شد.بنابراین در مقایسه با سایر اختلالات خوردن، سندروم شب خوری خیلی مختصر بررسی شده است. مشخص شده ۱.۵ درصد از جمعیت به شب خواری مبتلا هستند.این سندروم در جوامع خاصی رایج تر است، با شیوع ۶-۱۴ درصد بین کسانی که وزن کم کرده اند و ۹-۴۲ درصد بین متقاضیان عمل جراحی معده یا دستگاه گوارشی برای لاغری.

شب‌ خوری

8 راه حل فوق العاده برای متوقف کردن پرخوری شبانه

حالا به سراغ راهکارهایی می رویم برای جلوگیری از پرخوری شبانه بسیاری از این راهها کاملا قطعی میباشند و شما با امتحان هر یک از راههای زیر حتما موفق خواهید شد که پرخوری شبانه خود را کنترل کنید. البته اراده بسیار قوی نیز پیش نیاز کار میاشد.

1- علت را شناسایی کنید

سندروم پرخوری شبانه رفتار غلطی است که به یک عادت همیشگی تبدیل شده­است. همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، ابتدا باید علت به وجود آمدن پرخوری شبانه را در خود شناسایی کرده تا بتوانید بهترین راه حل را برای آن پیدا کنید.به عنوان مثال، شاید علت پرخوری شبانه شما استرس و فشار کاری در طول روز باشد، درحالیکه همسرتان به علت محروم کردن خود از غذا در طول روز، تمایل زیادی به مصرف خوراکی ها در شب دارد.پس اولین قدم برای متوقف کردن پرخوری شبانه، شناسایی محرک ایجادکننده آن است.

2- خودتان را مورد سوال قرار دهید

بسیاری از ما حتی پس از خوردن شامی مفصل، باز به آشپزخانه رفته و به امید پیدا کردن هله هوله ای خوشمزه کابینت ها و یخچال را می گردیم! این بار که به دنبال خوردن غذا و خوراکی بودید، از خودتان سوال بپرسید: “علت غذاخوردن من چیست؟” با این کار می توانید پرخوری خود را ریشه ­یابی کرده و آن را متوقف نمایید.

3- قدرت صبحانه را دست کم نگیرید

طی مطالعات متعدد مشخص شده است که افرادی که از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند، تمایل بیشتری به پرخوری شبانه دارند.صبحانه درواقع اولین وعده ای است که افراد در طول روز دریافت می کنند و با تنظیم متابولیسم بدن می تواند رفتارهای خوردن شما را تا انتهای روز تنظیم­ کند.

4- حمایت های عاطفی و رفتاری دریافت کنید

اگر تصور می کنید که بخشی از رفتار پرخوری شبانه شما به علت اختلالات احساسی یا عاطفی اتفاق می­افتد، به شما پیشنهاد می کنیم تا از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس می تواند محرک های احساسی پرخوری شما را شناسایی کرده و به شما در رفع کردن آن ها کمک کند.

5- هله هوله ها را از قفسه کابینت حذف کنید

زمانی که در مواجهه با خوراکی های ناسالم، پرچرب و فرآوری شده قرار بگیرید، کنترل رفتار سخت می شود. این موضوع ثابت شده است که اگر میان وعده های ناسالم همیشه در دسترس باشند، احتمال مصرفشان افزایش می یابد؛ بنابراین، راه حلی ساده این است که اصلا این خوراکی ها را نخرید تا در خانه­ تان نباشد.

6- جایگزین ها را پیدا کنید

به جای هله هوله ها و چیپس ما به شما پیشنهاد می کنیم تا یخچالتان را پر از خوراکی های سالم و خوشمزه ای مثل میوه ها، سبزیجات، برگه زردآلو و ماست یونانی کنید.البته باید در نظر داشته ­باشید که حتی در مصرف این غذاهای سالم هم باید تعادل را رعایت نمایید تا دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

7- خودتان را گول بزنید

در بسیاری از موارد، سندروم پرخوری شبانه به علت تفکر و عادت اشتباه شکل می گیرد؛ پس، اگر خودتان را به چیزی مشغول کنید، حواستان از مصرف غذای بیشتر پرت خواهد شد.برای مثال هرگاه احساس کردید که در زمان نامناسب تمایل به پرخوری دارید، به دوستتان تلفن کنید، یا با اعضای خانواده تان یک بازی دسته جمعی را شروع کنید تا همه از آن لذت ببرند.

8- برای وعده هایتان برنامه ریزی کنید

غذاخوردن نیز مانند دیگر فعالیت های زندگی ما باید بر اساس نظم و قوانین باشد تا از چارچوب نرمال خود خارج نشود.برای متوقف کردن پرخوری شبانه، یک برنامه غذایی ثابت داشته ­باشید و خودتان را ملزم به اجرای آن کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان