راه های مراقبت از دندان های شیری

  یکشنبه، 18 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
راه های مراقبت از  دندان های شیری
رعایت بهداشت دهان ودندان قبل از رویش اولین دندان شروع می شود. کودکان با تمام دندان هایشان به دنیا می آیند ولی به دلیل اینکه دندان هایشان در لثه پنهان هستند شما نمی توانید آنها را ببینید

رعایت بهداشت دهان ودندان قبل از رویش اولین دندان شروع می شود. کودکان با تمام دندان هایشان به دنیا می آیند ولی به دلیل اینکه دندان هایشان در لثه پنهان هستند شما نمی توانید آنها را ببینید در سن 6 ماهگی دندان های کودک شروع به خارج شدن از لثه می کنند ولی مراقبت خوب از دهان ودندان حتی قبل از رویش اولین دندان کودک حایز اهمیت است. دندان های سالم نتیجه داشتن لثه های سالم می باشد. بچه ها درسن 3 سالگی همه دندان های کودکیشان را خواهند داشت، که دندان های اولیه (شیری) نامیده می شوند. حدود 6 سالگی هنگامی که دندان های دائمی شروع به رویش می کنند، دندان های شیری خواهند افتاد.

معمولا هنگامیکه کودک شش ماهه است اولین دندان های شیری در دهان او ظاهر می شود. رویش بقیه این دندان ها تا پایان دو یا سه سالگی طول می کشد. تعداد دندان های شیری در هر فک ۱۰ عدد و در تمامی دهان ۲۰ عدد است. جویدن مواد غذایی تا سن شش سالگی بر عهده دندان های شیری است. در این سن دندان های دائمی شروع به روئیدن نموده، بتدریج جانشین آنها می گردند. بگونه ای که در سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی دیگر اثری از دندان های شیری نمی ماند و تمامی دندانها دائمی است. عقیده اکثر افراد این است که دندان های شیری به خاطر عمر کوتاهشان اهمیت چندانی ندارد و به مراقبت از آنها نیازی نیست. اما واقعیت غیر از این است.

وقتی کودک می خواهد دندان دربیاورد ، لثه متورم و دردناک می شود. ممکن است از دهان کودک مرتبأ به مقدار زیاد آب بریزد و کودک بی قرار و ناآرام باشد. مالیدن لثه کودک با انگشت تمیز دست یا با یک قاشق سرد کوچک او را تسکین می دهد. دندانهای شیری معمولا از ۶ ماهگی شروع به در آمدن می کنند. همزمان با رویش اولین دندان شیری باید دندانهای کودک را با استفاده از گاز و یا پارچه مرطوب که به دور انگشت پیچانده ایم، تمیز کنیم. از سن ۲/۵ سالگی که تقریبأ همه دندانهای کودک رویش پیداکرده است باید مسواک کردن توسط والدین آغاز گردد.

اگر کودک در هنگام خواب با شیشه ، شیر بخورد احتمال ابتلا به سندرم شیر وجود دارد. در اثر این بیماری دندانهای قدامی (جلو) کودک دچار پوسیدگی زودرس می شود و کودک شما زودتر از سن مقرر دندانهایش را از دست خواهد داد. آهن عنصری ارزشمند برای بدن است و مهمترین مورد مصرف آن در بدن ، خونسازی است. میزان آهن موجود در شیر مادر کم است و به همین علت مصرف قطره آهن در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند توصیه شده است. باید دانست که این قطره مفید ممکن است در صورت بی توجهی باعث ایجاد مشکلاتی در دندان کودک شود . آهن با مینای دندان ترکیب شده و آن را سیاه می کند و مقاومت طبیعی آن را از بین می برد. بنابر این باید پس از دندان در آوردن کودک ، قطره آهن را روی دندانها نریزیم و بلافاصله پس از خوردن قطره به کودک آب بخورانیم تا آهن با دندانهای کودک تماس پیدا نکند. اگر دندان شیری کودکی بیش از موقع از دست برود فورأ باید با دندانپزشک تماس گرفت زیرا ممکن است دندانهای دیگر در طول زمان به سمت فضای خالی دندان از دست رفته حرکت کنند و درنتیجه دندان دایمی در جای غیرطبیعی رشد کند و نظم دندانها را برهم بریزد.

تاج دندان های شیری در زمانی ساخته و تشکیل می شوند که انسان هنوز در مرحله جنینی و داخل رحم مادر می باشد. موادی که مادر در دوران حاملگی از آنها تغذیه می کند، تاثیر زیادی در چگونگی وقوت و ضعف دندانهای فرزند او خواهند داشت. مهمترین موادی که برای تقویت و استحکام دندان های طفل لازم است و باید مادر باردار از آنها به میزان لازم استفاده نماید عبارتند از کلسیم، فسفر، ویتامین D، ویتامین C و فلوئور اولین دندان آسیای بزرگ دایمی در سن ۶ سالگی رویش می کند و دندان ۶ نامیده می شود. تعداد ۲۸عدد از دندانهای دایمی در سن ۶ تا ۱۲ سالگی می رویند. دندانهای دایمی برای داشتن تغذیه سالم، تکلم صحیح، حفظ زیبایی چهره بکار می رود و همانند بقیه اعضای بدن برای تمام عمر پیش بینی شده اند. در حالت کلی چند روش برای سالم نگه داشتن دندان های کودکان وجود دارد که مختصر اشاره میکنیم.

چند روش برای سالم و محکم نگه داشتن دندان های کودکان

تا 2 سالگی

پس از غذا دادن، لثه ها را با یک گاز استریل پاک کنید. این کار کمک خواهد کرد که لثه ها از پوشش چسبنده ای به نام پلاک که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود پاک شوند.

نوبت اول مراجعه به دندانپزشک باید بعد از یک سالگی باشد.

3 تا 5 سالگی

از 3 سالگی، روزی 2 بار مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید، تنها به اندازه یک نخود توصیه می شود. مطمئن شوید که کودک شما پس از مسواک زدن خمیر دندان را تف می کند. به محض حس رویش دومین دندان، استفاده از نخ دندان را شروع کنند. تلاش کنید کودک شما عادت مکیدن شصت دست و پستانک را از 4 سالگی به بعد ترک کند. هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید، تا دندان های کودک شما معاینه شود.

6 تا 9 سالگی

استفاده از نخ دندان را به محض احساس رویش اولین دندان فرزندتان شروع کنید. اجازه دهید بداند که افتادن دندان ها امری طبیعی است، به این صورت دندان های دائمی آغاز به رویش می کنند. تا زمانی که به تنهایی قادر به رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان خود نیستند، شما باید در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کودکان به آن ها کمک کنید. همیشه باید توجه ویژه ای به دندان های عقبی آن ها داشت، چون امکان تجمع پلاک در آن مناطق بیشتر است.

10 تا 12 سالگی

کودکانی که ورزش می کنند برای حفاظ از دندان ها استفاده کنند.

13 سال به بالا

والدین می توانند با یادآوری اینکه لبخند (دندان های) زیبا و بوی خوش دهان، نوجوانان را برای رسیدن به ظاهر و احساسی زیباتر کمک می کنند ، آن ها را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (685 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (574 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (130 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (34 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (18 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!