رژیم غذایی برای درمان فشار خون پایین

  شنبه، 01 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم غذایی برای درمان فشار خون پایین
در حالی که اغلب از فشار خون بالا به عنوان یک وضعیت خطرناک پزشکی یاد می شود، اما افت فشار خون یا همان فشار خون پایین نیز می تواند منجر به عواقب شدید و حتی تهدید کننده زندگی گردد.

فشارخون پایین مانند فشار خون بالا برای افراد مشکلاتی مانند (ضعف، سرگیجه، ضعیف شدن قلب، خستگی، بی حالی و غش ) ایجاد می کند. برای درمان فشارخون پایین دانستن علت آن مهم است علل فشارخون پایین مانند (خونریزی، عفونت، کم آبی بدن، کند شدن غیر طبیعی ضربان قلب ( ناشی از تجویز دارو )، تغذیه نادرست و سوء تغذیه به علت فقدان پروتئین و کالری کافی و کمبود ویتامین های گروه ب مخصوصاً ویتامین B5 ،C، پانتتونیک اسید ) می باشد. در صورتی که علت فشار خون مشخص باشد پزشک با رفع علت مشکل را برطرف می کند ولی در زمانی که علت فشار خون نامشخص باشد و یا تغذیه نادرست علت فشار خون باشد با یک برنامه غذایی صحیح می توانید مشکل کاهش فشار خون را بر طرف نمایید.

علائم فشار خون پایین

بیشتر افرادی که فشارخون پایینی دارند، علائمی نشان نمی دهند. در این افراد، بیماری نهفته ای وجود ندارد که باعث افت فشارخون شود و در نتیجه درمانی لازم نیست. با این حال، زمانی که افت فشارخون مانع رسیدن خون کافی به مغز و دیگر اندام های حیاتی می شود، بایستی تحت درمان قرار بگیرد. در چنین مواقعی، یک بیماری نهفته منجر به افت فشارخون می شود. علائم رایج افت فشارخون عبارت اند از:

  • سرگیجه
  • تاری دید
  • تپش قلب
  • خستگی شدید
  • تشنگی شدید
  • پوست رنگ پریده
  • ضعف
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • سبکی سر
  • حمله

عدم رسیدن خون کافی به مغز در اثر فشارخون پایین منجر به سرگیجه، خستگی شدید و عدم تمرکز می شود. تغییر حالت مانند بلند شدن و ایستادن ممکن است باعث سرگیجه یا سبکی سر شود. زمانی که فردی در حالت ایستاده است، خون به سمت پایین بدن حرکت می کند و این امر باعث کاهش فشارخون می شود. از آنجا که فشارخون افراد مبتلا به فشارخون پایین در حالت عادی پایین است، ایستادن باعث کاهش بیشتر فشار می شود. در نتیجه علائمی همچون سبکی سر و سرگیجه بروز می کند.

مصرف آب زیاد برای بالا بردن فشار خون خوب است

برای افزایش فشار خون نوشیدن آب زیاد، حجم خون را افزایش میدهد. که سبب افزایش فشار خون می شود. وقتی شما مصرف نمک را افزایش می دهید بدن شما تقاضای نوشیدن آب زیاد می کند. اگر افت فشار خون دارید حداقل ۲ لیتر آب در روز مصرف کنید. اگر شما افت فشار خون دارید علاوه بر مواد معدنی یا آب لوله کشی، از نوشیدنی های ورزشی که دارای سدیم بالایی هستند استفاده کنید.

کمبود ویتامین و نقش آن در افت فشار خون

فقدان ویتامین ها مخصوصاً ( ویتامین های C, B و فقدان ویتامین E می تواند سبب کاهش فشار خون شود. و در مورد کمبود ویتامین B5 یا کمبود اسید پانتونیک بدرستی ثابت شده است مخصوصاً این ویتامین برای تولید انرژی و متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات و شکل گیری عنصر آهن لازم است کمبود پانتتونیک اسید نیز می تواند به حذف سدیم بالا منجر شود. ویتامین B5 در همه غذاهای حیوانی مخصوصاً کبد و احشاء بیشتر است گوشت مرغ و تخم مرغ نیز مقدار زیاد از این ویتامین را دارند. منابع گیاهی مانند ( برنج و گندم ) مخصوصا برنج غنی از این ویتامین هستند.

نقش ویتامین C در فشار خون پایین

مرکبات ( پرتغال، لیمو، گریپ فروت و غیره ) مخصوصاً فلفل ویتامین C بالایی دارند سبزیجات سبز تیره برگ دار مانند ( کلم یا کلم بروکلی ) از منابع مهم این ویتامین هستند. گیاهان دیگری که حاوی این ویتامین هستند عبارتند از (گلابی، سیب، تربچه، انار، اسفناج، گل کلم، سیب زمینی، کلم بروکسل، موز، خربزه، هندوانه، هویج، آناناس، کرفس، نخود فرنگی، توت فرنگی، انگور، انجیر، لوبیا، کاسنی، آووکادو، دانه های سویا، نارگیل و غیره ) می باشند.
مواد غذایی گیاهی دارای ویتامین E شامل (تخم آفتابگردان، روغن جوانه گندم، بادام برشته، لسیتین سویا ، روغن زیتون ) و سایر منابع گیاهی مانند ( سیب یا مارچوبه ) دارای مقادیر کمتر این ویتامین است. بسیاری از سبزیجات هستند که داری ویتامین ای هستند ولی ارزش ذکر کردن را ندارند.

کمبود پروتئین و کاهش فشار خون

منابع با پروتئین بالابرای ساخت سلول ( سلول های عروق خونی ) سطح پروتئین باید مناسب باشد رگ های خونی در فردی که افت فشار خون ( هیپوتنشن ) دارد نمی تواند پمپ کردن خون را بطور صحیح انجام دهند. برای ساخت سلول ها در دیواره رگ های خونی نیاز به پروتئین است و بهترین منابع دارای پروتئین منابع حیوانی است پروتئین های گیاهی ناقص هستند کامل ترین مواد غذایی حیوانی پروتئین تخم مرغ است که جذب ۹۰ درصد دارد و پروتئین شیر ۸۰ درصد جذب دارد و غذاهای گیاهی مانند (گندم) که ارزش بیولوژیکی بالایی دارد تنها ۵۰ درصد جذب پروتئین دارد. برای اینکه جذب پروتئین های گیاهی را بالا ببریم باید با مواد غذایی دیگر ترکیب کنیم تا جذب آن ها را بالا ببریم برای مثال غلات لیزین کم ولی متیونین و سیستئین بالایی دارند حبوبات متیونین و سیستئین کم ولی لیزین بالایی دارند برای مثال اگر گندم را با عدس ترکیب کنیم پروتئین مرغوبی بدست می آید که همانند گوشت ارزش دارد.
راه دیگری که مردم برای بدست آوردن پروتئین با کیفیت بالا انجام می دهند مثلا ترکیب تخم مرغ با شیر و یا محصولات لبنی با غذاهای گیاهی مانند (ماست با غلات، ماکارونی با پنیر، سبزیجات با تخم مرغ) است
مصرف مواد پر کربوهیدرات را کاهش دهید.
با خیساندن ۱۵ – ۳۰ گرم از گیاه سنبل هندی در ۲۵۰ سی سی آب جوش معجونی تهیه کنید و سه بار در روز مصرف کنید.
مصرف یک فنجان آب چغندر دو بار درروز مشکل کاهش فشار خون را بر طرف می کند.

درمان اورژانسی

زمانی که دچار افت ناگهانی فشار خون شده اید موارد ذیل جهت درمان اورژانسی توصیه می گردد:

  1. مقداری چای دارچین میل نمایید تا به سرعت تاثیر آن را در بالا بردن فشار خونتان مشاهده نمایید برای این کار با توجه به این که تهیه دم نوش از چوب دارچین مقداری زمانبر است و در لحظه اورژانس ممکن است تهیه دم نوش از چوب دارچین موجب صرف زمان گردد، توصیه می شود از پودر دارچین استفاده نمایید و مقداری از پودر آن را داخل آب جوش ریخته، بعد از چند دقیقه که دم کشید با عسل شیرین کنید و میل نمایید.
  2. مصرف نمک دریا باعث تعدیل در فشار خون می گردد، اگر دارچین دم دست نبود و امکان مصرف آن را نداشیتد، مصرف مقدار نمک دریا می تواند برای رفع افت فشار خون نافع باشد.
  3. مصرف شربت زنجبیل و عسل نیز برای بالا بردن فشار خون مفید می باشد

توصیه هایی برای افراد مبتلا به فشارخون پایین

برخورداری از یک رژیم غذایی سالم که از تمام گروه های غذایی بهره می برد، مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین خواهد کرد.
وعده هایی غذایی مکرر اما کوچک به جای دو وعده غذایی بزرگ به پیشگیری از افت فشارخون کمک می کند.
محدودسازی مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند سیب زمینی، برنج، نان و پاستا به کنترل فشارخون کمک می کند.
نوشیدنی های حاوی کافئین به صورت موقت فشارخون را افزایش می دهند.
مصرف غذاهای سرشار از سدیم به بهبود سطح فشارخون کمک می کند. با این حال سدیم اضافی منجر به بروز مشکلات قلبی می شود.
نوشیدن آب کافی حجم خون را افزایش می دهد و از کمبود آب جلوگیری می کند.
مواد غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین ب کمپلکس و ویتامین سی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
از ایستادن یا قرار گرفتن در یک موقعیت برای مدت طولانی خودداری کنید.
از تغییر حالت ناگهانی بپرهیزید.
در محیط های گرم و خشک قرار نگیرید.
اگر دچار افت فشارخون شدید، بنشینید و پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان