علت فشار خون پایین و راههای درمان

  شنبه، 13 مهر 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت فشار خون پایین و راههای درمان
فشار خون پایین وضعیتی است که در آن فشار خون فرد کم است و باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند سرگیجه، خستگی، حالت تهوع، بینایی تیره، تپش قلب و سردی پوست می‌شود.

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین یا هیپوتانسیون به این معناست که جریان خون در رگ ها، برای رسیدن به ارگان های بدن، فشار کافی را ندارد که این موضوع می تواند موجب ایجاد شوک در بدن شود. فشار خون پایین در صورتی که موجب بروز علائم دیگر نشود، مشکل ساز نیست. علائم فشار خون پایین شامل سبکی سر، سرگیجه و غش کردن(سنکوپ) می شود. علائم فشار خون پایین در هنگام تغییر وضعیت بدن از حالت خوابیده به نشسته یا از حالت نشسته به ایستاده، بیشتر نمایان می شود. شایع ترین علل پایین بودن فشار خون عبارتند از: کم شدن حجم خون، بیماری قلبی و تاثیر برخی داروهای خاص.

تصویر

علل فشار خون پایین

فشار خون هرکس ممکن است به دلایل مختلف در یک زمان کاهش یابد که معمولا علائم خاصی ندارد فقط در یک سری شرایط خاص می تواند باعث مشکل شود این شرایط عبارتند از:

  • کمبود های تغذیه ای
  • استراحت طولانی مدت
  • بارداری
  • داروها
  • عفونت شدید
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • کاهش حجم خون
  • مشکلات قلبى

علائم فشار خون پایین

  • ضعف
  • سرگيجه
  • تنفس تند
  • تشنگي
  • افزايش ضربان قلب و غش
تصویر

تشخیص فشار خون پایین

اندازه گيري فشار خون، هم در حالت دراز كشيده و هم ايستاده، معمولا اولين قدم براي تشخيص فشار خون پايين است. ساير آزمايشات مانند CBC مي تواند كم خوني ناشي از كاهش فشار خون يا بالا رفتن گلبول هاي سفيد ناشي از عفونت را نشان دهد. اندازه گيري الكتروليت هاي خون نيز ممكن است كم آبي و كاهش مواد معدني، نارسايي كليوي يا اسيدوز را نشان دهد. كشت خون و ادرار نيز مي تواند عفونت خون و مثانه را نشان دهد.

تشخيص كم فشاري خون از آنجا اهميت دارد كه در فشار خون بسيار پايين و شوك، ارگان هاي حياتي مانند مغز، قلب، كبد و كليه ها خون كافي دريافت نمي كنند و اين مساله مي تواند اين ارگان ها را به سرعت دچار نارسايي و آسيب دائمي كند.

تصویر

درمان پزشکی فشار خون پایین

درمان كم فشاري خون، بستگي به علت ايجاد آن دارد، به عنوان مثال، چنانچه دارويي باعث ايجاد آن شده باشد، بايد كاهش دوز يا توقف دارو، البته تحت نظر پزشك صورت بگيرد. اگر علت افت فشار خون مربوط به كم آبي باشد، با استفاده از مايعات و الكتروليت ها و در موارد حاد از طريق تزريق وريدي، اين مشكل مرتفع مي شود. همچنين در صورت كاهش خون (بر اثر خونريزي و...) از مايعات وريدي و تزريق خون استفاده مي شود. در شوك عفوني نيز مايعات وريدي و آنتي بيوتيك ها به كار برده مي شود و در موارد افزايش ضربان قلب، با استفاده از داروها يا دفيبريلاتورهاي قابل پيوند در بدن، مشكل را رفع مي كنند. همچنين مشكل آمبولي ريوي و ترومبوزوريدي، با استفاده از رقيق كننده هاي خون مانند هپادين و وارفارين برطرف مي شود. كاهش فشار خون در اثر ايستادن زياد را نيز مي توان با تغيير در رژيم غذايي مانند افزايش مصرف آب و نمك و شيريني هاي كافئين دار و استفاده از داروهايي مانند ميدودرين درمان كرد، در ضمن استفاده از جوراب هاي تنگ نيز براي جلوگيري از كاهش فشار خون موثر است.

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

افزایش مصرف نمک برای بالا بردن فشار خون: اگر ما همیشه توصیه به مصرف کم نمک داریم اما برای افراد مبتلا به کم فشاری خون حرفمان را پس می گیریم چون اگر شما مبتلا به فشار خون پایین باشید باید میزان مصرف سدیم را که اغلب از طریق نمک خوراکی تامین می شود، بالا ببرید. سعی کنید به هنگام بیرون رفتن از خانه مقداری تنقلات نمکی را همراه خود داشته باشید.

از نوشیدنیهای الکلی اجتناب کنید: الکل می تواند فشار خون را پایین بیاورد، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون پایین باید از مصرف الکل خودداری کنند. فکر کنم هیچ نیازی به گفتن مضرات الکل برای شما نیست پس به این دلیل هم باید آن را کنار بگذارید.

در مورد استفاده از داروها با پزشک صحبت کنید: فشار خون پایین می تواند یکی از عوارض جانبی داروها باشد. اگر علائم فشار خون پایین پس از مصرف یک دارو شروع شد، باید در مورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

ضربدری کردن پاها موقع نشستن: ضربدری کردن پاها موقع نشستن فشار خون را افزایش می دهد. برای افرادی که فشار خون بالا دارند، این نوع نشستن مشکل ساز است. در عوض افرادی که علائم فشار خون پایین دارند، ضربدری کردن پاها با حداقل زحمت، فشار خون را بالا می برد.

آب بنوشید: مصرف آب بیشتر می تواند باعث افزایش حجم خون شود که می تواند یکی از علل بالقوه فشار خون پایین باشد. همچنین می توانید از کمبود آب جلوگیری کنید و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله سر درد ناشی از کم آبی که شرح آن برای شما داده شد.

افزایش تعداد وعده های غذا: خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند. این به این دلیل است که وعده های کوچکتر به جلوگیری از افت فشار خون مرتبط با خوردن وعده های بزرگتر و سنگین تر کمک می کند.

جوراب واریس بپوشید: جوراب واریس به کاهش میزان خونی که در پاها و اندامهای پایینی گیر می افتد، کمک می کند، بنابراین آن را به جای دیگر بدن منتقل می کند. جوراب واریس نیز برای کمک به کاهش فشار و درد ناشی از وریدهای واریسی استفاده می شود.

تصویر

شوک ناشی از کاهش فشار خون پایین

بعضی افراد ممکن است فقط در هنگام ایستادن، علائم فشار خون پایین را داشته باشند. این حالت به عنوان هایپوتنشن اورتوستاتیک (فشار خون وضعیتی) شناخته می شود. به طور معمول این حالت خطرناک نیست، مگر اینکه تغییر موقعیت فرد موجب افت سریع فشار خون شود، که ممکن است منجر به غش کردن شود.

در موارد شدیدتر، فشار خون پایین ممکن است منجر به شوک شود. شوک یک عارضه جدی پزشکی است که ناشی از کاهش جریان خون در سراسر بدن است. این حالت می تواند به سلول هاى اعضای بدن آسیب برساند. علائم شوک عبارتند از:

  • تنفس سریع یا کم عمق
  • پوست چرب
  • سردرگمی
  • ضربان قلب تند
  • ضربان ضعیف

سخن پایانی

تجربه کردن هر یک از علائم پایین بودن فشار خون ممکن است یک وضعیت اساسی را نشان دهد که نیازمند توجه و مراقبت پزشکی است. هر کسی که علائم و شواهد شوک را تجربه می کند باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشد چون شوک یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان