رژیم میوه‌خواری برای لاغری امکان پذیر است؟

  یکشنبه، 12 دی 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
رژیم میوه‌خواری برای لاغری امکان پذیر است؟
یکی از رژیم هایی که امروزه بیشتر از سایر رژیم ها در مورد آن صحبت می شود، رژیم میوه خواری برای لاغری است. این رژیم انواع مختلفی دارد که در بیشتر آن ها بر خلاف اسم آن تنها از میوه ها برای لاغری استفاده نشده و برخی از گیاهان و آجیل ها نیز در این رژیم جای می گیرند.

رژیم میوه خواری بر اساس غذا های گیاهی و مخصوصا میوه به منظور کاهش وزن تنظیم می شود. در رژیم لاغری میوه خواری از غذا هایی مانند کاهو و دیگر گیاهان سبز، خیار، کدو، آجیل و دانه ها و … استفاده می شود و بر ارتباط شگفت انگیز گریپ فروت و لاغری یا استفاده از سیب در کنار دیگر میوه ها تاکید می شود. برای لاغری ممکن است شما به کمک این رژیم بتوانید وزن خود را در کوتاه مدت کم کنید، اما باید بدانید این نوع رژیم از نظر ارزش غذایی برای انسان کافی نیست. بنابراین شما در صورت دنبال کردن این رژیم لاغری برای مدت طولانی در خطر ابتلا به بیماری های گوناگون خواهید بود.

رژیم میوه چگونه است؟

کسانی که به دنبال رژیم میوه هستند به دو صورت این رژیم را پیش می گیرند:

  • دسته اول افرادی هستند که در این رژیم فقط به مصرف میوه اکتفا می کنند و وعده های غذایی را به طور کامل حذف می کنند.
  • دسته دوم نیز کسانی هستند که در کنار وعده های غذایی از مقدار میوه های بیشتری به عنوان میان وعده ها استفاده می کنند.

لاغری فقط با میوه شدنی است؟

مصرف میوه ها در طول رژیم به تنهایی ممکن است آسیب هایی را به همراه داشته باشد. در این حالت برخی از مواد مغذی مورد نیاز بدن دریافت نمی شود.به همین دلیل نتایجی مانند ریزش موها و شکنندگی ناخن ها را ممکن است بروز دهد. حتی ضعف و سوء تغذیه از موارد دیگری است که در پی فقدان مواد مغذی در طول این رژیم حاصل می شود.در نوع دوم که مناسب تر از نوع اول است، میوه نقش میان وعده را دارد و تنها غذای مصرفی در طول رژیم محسوب نمی شود.در این نوع از رژیم چون غذاهای اصلی مصرف می شوند و میوه صرفا نقش میان وعده را دارد، کاهش وزن بسیار کند پیش خواهد رفت و حتی می تواند باعث افزایش وزن شود.
زیرا میوه ها از اسید زیادی برخوردار هستند و با هضم سریع تر وعده غذایی، گرسنگی را به ارمغان می آورند. در نتیجه با افزایش گرسنگی، افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن دیده خواهد شد.

رژیم غذایی اصولی چه فاکتورهایی دارد؟

هر چند رژیم غذایی روشی است که از طریق آن می توان به طور تضمین شده کاهش وزن را تجربه کرد، اما این تضمین زمانی اتفاق می افتد که رژیم به طور اصولی گرفته شود. یک رژیم غذایی از هر نوعی که باشد، دارای اصول مشخصی است. این اصول چه در رژیم میوه خواری برای لاغری و چه در رژیم بیماران دیابتی، به منظور لاغری و کنترل بیماری در برخی موارد مشترک است که در ادامه، برخی از آن ها را معرفی می کنیم.

یک رژیم اصولی در هر عنوان و به هر دلیل، باید از غذاهای ساده تشکیل شده باشد. با توجه به این که در رژیم غذایی؛ برنامه تغذیه روزانه بیمار با برنامه غذایی سایر اعضای خانواده به طور کامل متفاوت است، غذاها باید به گونه ای باشند که آماده کردن آن ها برای یک نفر دشوار نبوده و در حجم کم نیز قابل آماده سازی باشند. این ویژگی در تمام رژیم ها حائز اهمیت است.

از دیگر اصول در یک رژیم غذایی مناسب، در دسترس بودن موادی است که در رژیم، انتخاب و جای داده می شوند. از مثال های این ویژگی می توان به تناسب مواد غذایی قرار داده شده با فصل اشاره کرد.

به عنوان مثال؛ در رژیم میوه خواری برای لاغری باید از میوه هایی استفاده شود که در فصل قابل تهیه باشند و بیمار برای تهیه آن ها مشکل خاصی نداشته باشد. همچنین این مواد در شهر بیمار نیز باید قابل تهیه باشند. به عنوان مثال؛ برخی مواد غذایی تنها در شهرهای بزرگ پیدا می شوند.

یک رژیم غذایی اصولی کاملا با وضعیت بیمار شخصی سازی می شود. به عبارت دیگر؛ در تنظیم رژیم، تمام شرایط بیمار مانند بیماری ها، حساسیت های غذایی، علائق، نیازها، اهداف و … در نظر گرفته می شود. با توجه به این مسائل، رژیم هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. این عامل باعث می شود که افرادی که از رژیم های دیگران یا رژیم های رایگان موجود در اینترنت استفاده می کنند، نتیجه خوبی نگرفته و با شکست مواجه شوند.

از دیگر ویژگی های یک رژیم اصولی می توان به قابل انعطاف بودن آن اشاره کرد. در واقع؛ رژیم باید قابلیت تغییر داشته باشد تا هر زمان بیمار در طول انجام آن با مشکل مواجه شد، با موردی مناسب با شرایط بیمار جایگزین شود.

مضرات رژیم میوه خواری برای لاغری

برای اینکه بتوانیم یک رژیم لاغری خوب و مناسب را انتخاب کنیم، باید تمام جوانب آن را بسنجیم. تنها نگاه کردن به مزایای یک رژیم ممکن است باعث پنهان ماندن مضرات آن شود و آن ضررها برای سلامتی آسیب های جبران ناپذیری را به بار بیاورد. در مورد رژیم میوه خواری برای لاغری نیز به همین صورت است. در اولین نگاه، افرادی که این برنامه را توصیه می کنند، فقط از مزایای آن می گویند. آن ها از چربی سوزی بالا و جذب ویتامین های مفید میوه ها می گویند، اما سخنی از ضررهای این رژیم به میان نمی آورند.

رژیم میوه خواری برای لاغری، تقریباً بخش زیادی از گروه ها و دسته های غذایی را به صورت کامل حذف می کند. حذف گوشت و فرآورده های گوشتی باعث می شود بخش قابل توجهی از مواد مورد نیاز بدن تأمین نشود. این اتفاق در علم تغذیه بسیار خطرناک است و می تواند عوارض شدیدی را از خود به جای بگذارد. همچنین حذف این خوراکی ها مساوی است با حذف چربی های خوراکی که نقش مهمی در بدن را ایفا می کنند. در کنار حذف پروتئین و چربی از چرخه مواد جذبی بدن، مواد دیگری مانند کلسیم، ویتامین های خانواده ب، آهن و اسیدهای امگا 3 نیز به بدن نخواهد رسید یا در اندازه های مورد نیاز تأمین نخواهد شد. حال حذف این مواد چه آثار منفی در پی دارد؟

آثار منفی رژیم میوه خواری برای لاغری

همان طور که اشاره کردیم، پیروی از این رژیم باعث می شود، موادی از بدن حذف شوند که آثار مختلفی را بر بدن به جای می گذارند. به عنوان مثال، کمبود پروتئین می تواند خطرات شدیدی را برای سلامتی داشته باشد. التهاب، کم خونی شدید، ضعف شدید، ضعف سیستم ایمنی بدن، ایجاد خلل در رشد، مشکلات قلبی-عروقی و... می شود. محدودیت های موجود در رژیم میوه خواری برای لاغری از جذب پروتئین به اندازه کافی در بدن جلوگیری می کند و این محدودیت این عوارض را به جای می گذارد. کمبود کلسیم در بدن نیز به اندازه نبود پروتئین خطرناک است. نبود کلسیم می تواند ساختار استخوانی بدن را دچار مشکل کند. باعث ضعیف شدن دندان و لثه شود. ریزش مو را افزایش دهد. باعث کاهش استحکام استخوان ها شود و مقاومت بدن را در برابر ضربات فیزیکی کاهش دهد.

پس به صورت کلی اگر بخواهیم لیستی از آثار منفی و خطرات رژیم میوه خواری برای لاغری را ذکر کنیم، به این صورت خواهد بود: خستگی شدید، بی حالی و کسلی، ضعیف شدید جسمانی، افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها، التهاب شدید، افسردگی، ریزش مو و شکنندگی آن، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، ضعف حافظه، حملات مغزی و عصبی، مشکلات شناختی، عدم تمرکز کافی، ضعف عضلانی و...

آیا رژیم میوه خواری برای لاغری توصیه می شود یا خیر؟

گفته شد که برای انتخاب یک رژیم لاغری و تأیید یا رد آن باید تمام جوانب آن را مورد بررسی قرارداد. همان طور که گفته شد قطعا رژیم میوه خواری برای لاغری تأثیراتی دارد و حتی می تواند باعث کاهش وزن هم بشود، اما با نگاهی به مضرات و خطرات آن می توان متوجه شد این رژیم چندان برای سلامتی مفید نیست. در واقع هیچ گاه نباید به صورت کلی مواد مورد نیاز بدن حذف شوند. پس قبل از اینکه رژیمی را انتخاب کنید و درباره آن تصمیم بگیرید، به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا شما را از مزیت ها و مضرات رژیم انتخابی مطلع کند.

نمونه رژیم میوه خواری سه روزه (لاغری فوری و کوتاه مدت)

در صورتی که در پی رژیم طولانی میوه خواری نیستید و برای یک مناسبت یا پاکسازی و کاهش وزن کوتاه مدت برنامه دارید می توانید نمونه رژیم لاغری زیر را انجام دهید:

  • روز اول: صبح آب لیموی تازه با آب گرم – در طول روز ۲ عدد سیب و ۱ گریپ فروت + ۲ عدد انجیر + ۲ عدد خرما
    نکته: از خوردن موز در روز اول اجتناب کنید.
  • روز دوم: سبزیجات شامل هویج، کاهو، کلم، کدو، خیار + سیب زمینی آب پز یا حبوبات پخته شده بدون روغن
  • روز سوم: میوه هایی مثل هندوانه، طالبی، گوجه و سیب (چند برش) + ۵ عدد خرما

در طول این سه روز، حتما روزی ۸ تا ۱۲ لیوان آب مصرف کنید. مصرف آب میوه طبیعی یا اسموتی میوه های تازه (بدون افزودنی) نیز منعی ندارد.

آیا می توان با رژیم غذایی میوه خواری زندگی کرد؟

بدون شک میوه جات جزء بسیار مهمی از برنامه غذایی روزانه افراد به شمار می آید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که شما به جای خوردن تنقلات، بتوانید میوه تازه میل کنید. با این وجود، این که بخواهید در روز فقط از میوه تغذیه نمایید قطعا خوب نیست. رژیم لاغری میوه خواری می تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد، اما هرگونه رژیمی که مبنای آن یک گروه غذایی خاص باشد باعث ایجاد مشکل و کمبود در تأمین مواد اولیه مهم غذایی در بدن می شود. همیشه پیش از آن که بخواهید از یک رژیم غذایی پیروی کنید با یک پزشک صحبت نمایید.

میوه ها مجموعه ای از مواد غذایی را در خود دارند که برای حفظ سلامت بدن شما بسیار مهم و حیاتی هستند که از جمله آنها می توان به پتاسیم، اسید فولیک (ویتامین B۹ویتامین C، ویتامین A و نیز مقدار کمی از پتاسیم اشاره کرد. همچنین پوست و گوشت میوه جات منابع ارزشمندی از فیبر هستند. ترکیباتی مانند پلی فنل و کاروتنوئیدها که از خواص آنتی اکسیدانی بهره می برند و می توانند بدن شما را در برابر سرطان محافظت کنند نیز در میوه جات یافت می شوند. همچنین غذاهای گیاهی می توانند احتمال ابتلا به عارضه های قلبی، سرطان و یا سکته مغزی را کاهش دهند.

اما با همه این اوصاف همانگونه که گفته شد تمرکز بر روی یک گروه غذایی خاص می تواند مواد لازم برای بدن که در گروه های دیگر غذایی موجود است را از شما دور کند و شما از مزایای این مواد محروم شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان