آشنایی با رژیم غذایی موثر مایوکلینیک

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با رژیم غذایی موثر مایوکلینیک
رژیم مایوکلینیک یک سبک زندگی برای کاهش وزن است که می تواند به حفظ وزن سالم در طول عمر کمک کند. با ساعد نیوز همراه باشید تا با رژیم مونوکلینیک آشنا شوید.

رژیم مایوکلینیک (رژیم باب­روز) یکی از رژیم های معروفی است که نه به وسیله ی مایوکلینیک طراحی شده و نه از آن حمایت می کند.بلکه یک رژیم غذایی باب روز است که از مینه سوتا سرچشمه گرفته و ادعا شده که فرد در عرض مدت 12 روز، 10 پوند (5/4 کیلوگرم) وزن کم می کند.اگر کسی بخواهد وزن بیش تری کم کند، پس از دو روز استراحت باز هم رژیم را شروع می کند. در طی چند ماه فرد قادر است با این رژیم تا 50 پوند (7/22 کیلوگرم) وزن کم کند.این رژیم کربوهیدرات کم و چربی زیاد دارد و مقادیر میوه، نان و محصولات لبنی در آن خیلی محدود است.

هنوز معلوم نیست که چگونه یک رژیم برپایه ی گریپ فروت به نام رژیم باب روز مایوکلینیک معروف شده است.حتی خود مایوکلینیک هم نمی داند که چگونه این نام به آن­جا نسبت داده شده است.

خاستگاه رژیم مایوکلینیک

رژیم مایوکلینیک به دهه ی 1930 برمی گردد که در آن زمان به نام رژیم هالیوود معروف بود. مردم عقیده داشتد که پیروی از دستورات این رژیم باعث می شود اندام شان شبیه هنرپیشه های تلویزیون شود.رژیم هالیوود، نوعی رژیم سه هفته یی بود که در آن فرد باید با همه ی غذاها گریپ فروت مصرف می کرد.سایر غذاها به مقدار خیلی کم از مصرف می شدند، به­ طوری که محتوای انرژی آن ها کم تر از 800 کالری بود.گریپ فروت سه بار در روز مصرف می شد؛ چون عقیده داشتند مرکبات دارای ترکیباتی هستند که چربی را می سوزانند.به همین دلیل، رژیم را به نام ’رژیم گریپ فروت‘ یا ’رژیم گریپ فروت و تخم مرغ‘ نیز می نامیدند.

رژیم گریپ فروت در سال 1933 در یکی از فیلم های تلویزیونی کمدی به مردم معرفی شد.علاوه بر آن در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی دیگری نیز از گریپ فروت استفاده می شد و این مسأله نشان می دهد که در آن زمان گریپ فروت ماده ی اصلی بسیاری از رژیم های غذایی بود.در دهه ی 1940 یکی از انواع این رژیم های باب روز به نام رژیم مایوکلینیک به­ وجود آمد و رایج گردید.

رژیم گریپ فروت

مراحل و مدت زمان رژیم غذایی مایو کلینیک

رژیم غذایی مایو کلینیک دو مرحله دارد :

  • وزن کم کن : در این مرحله، یک صبحانه سالم، مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم و حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در طول روز به عادت های خوب شما اضافه خواهد شد. همچنین در حین تماشای تلویزیون خوردن خوراکی هایی حاوی قند (به جز قند موجود در میوه و سبزیجات)، میان وعده ها (به جز میوه و سبزیجات)، خوردن بیش از اندازه گوشت و لبنیات پر چرب و کلا غذا خوردن ممنوع می باشد.اگر شما انگیزه بیشتری برای از دست دادن وزن و داشتن زندگی سالم دارید، می توانید ایجاد عادت های خوب بیشتری را بپذیرید، مانند نوشتن اهداف و فعالیت های آینده، یک ساعت یا بیشتر ورزش روزانه، و خوردن غذاهای سالم و واقعی (فرآوری نشده).
  • زندگی کن : در مرحله دوم، شما باید از هر آنچه که در مرحله اول آموختید استفاده کنید، اما مجاز هستید که گهگاهی قوانین را زیر پا بگذارید. همچنین شما باید کالری هایی که قادر به مصرف آن ها هستید را نیز محاسبه کرده و در عین حال، همچنان در هر هفته یک کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید. اما به جای اینکه کالری هر دانه برنج را بشمارید، باید روی وعده های غذایی خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، در یک برنامه غذایی با 1400 کیلو کالری، شما مجاز هستید بیشتر از 4 وعده میوه و سبزیجات، 5 وعده کربوهیدرات، 4 وعده پروتئین یا لبنیات و 3 وعده چربی مصرف کنید. (“یک وعده” در مورد میوه و سبزیجات، به اندازه یک توپ تنیس می باشد، و در مورد پروتئین، به اندازه دو عدد قوطی کبریت.) در آخر، با اضافه کردن فعالیت بدنی به این مرحله، شما برای زندگی کردن آماده خواهید بود.

برای ترک عادت های خاص، توصیه می شود موارد زیر را انجام دهید :

  • از خوردن شکر اضافه خودداری کنید
  • از خوردن میان وعده به جز میوه و سبزیجات خودداری کنید
  • بیش از حد گوشت و لبنیات پرچرب نخورید
  • هنگام تماشای تلویزیون هرگز غذا نخورید
  • از غذا خوردن در بیرون خودداری کنید – مگر اینکه غذایی که سفارش می دهید از قوانین رژیم پیروی کند

به شما توصیه می شود این عادات را ایجاد کنید :

  • صبحانه سالم بخورید
  • حداقل چهار وعده سبزیجات و میوه ها در روز مصرف کنید
  • غلات کامل مانند برنج قهوه ای و جو بخورید
  • روی چربی های سالم مانند روغن زیتون تمرکز کنید. چربی های اشباع شده را محدود کرده و از چربی های ترانس خودداری کنید
  • هر روز 30 دقیقه یا بیشتر پیاده روی یا ورزش کنید

از جمله عادت های مفید می توان به نگهداری مجلات مربوط به غذا، ورزش به مدت 60 دقیقه یا بیشتر در روز و اجتناب از غذاهای فرآوری شده اشاره کرد.

مزایای رژیم غذایی مایو کلینیک

یکی از اصلی ترین مزایای رژیم باب روز مایوکلینیک این است که فرد خیلی سریع وزن کم می کند. در خصوص بعضی افراد، رژیم کوتاه مدت راحت تر از رژیم های طولانی مدت و چند ماهه و یا برای تمام طول عمر است.در این برنامه ی رژیمی، فرد نیازی به محاسبه­ کالری یا میزان چربی و فیبر مصرفی ندارد.

علاوه بر آن، فرد احساس محدودیت نمی کند، چون مجاز است هر مقدار که می­خواهد گوشت و سایر غذاهای پروتئینی پُرچرب را مصرف کند. کسانی که به غذاهای سرخ شده علاقه دارند از این که محدود نمی شوند احساس راحتی می کنند.

چون غذاهایی که باید مصرف شوند محدود هستند، فرد نیازی به گذراندن وقت زیاد در سوپرمارکت ها ندارد و بنابراین احساس راحتی می کند. از آن جایی که این رژیم تکراری است و ماهیت محدودی دارد، اشتهای فرد را سرکوب می­کند و در نتیجه کالری دریافتی کم تر می شود.البته بعضی خود را این گونه قانع می کنند که رژیم کوتاه مدت است و پس از آن اشتهایشان دوباره به حالت اول برمی گردد.

عوارض و مضرات رژیم مایو کلینیک

مهمترین نقطه ضعف رژیم غذایی مایو کلینیک این است که می تواند برای برخی افراد سخت باشد.شما مسئول برنامه ریزی وعده های غذایی خود، خرید مواد غذایی و تهیه غذای خود مطابق دستورالعمل هستید – بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که زمان زیادی را در آشپزخانه بگذرانید.علاوه بر این رژیم غذایی مایو کلینیک مصرف برخی غذاها مانند زرده تخم مرغ را که ممکن است فواید سلامتی و مهمی را ارائه دهند محدود می کند.همچنین پیروی از رژیم غذایی مایو کلینیک ممکن است غذا خوردن در خارج از خانه را با مشکل مواجه کند و تنقلات فقط به میوه ها و سبزیجات محدود می شود.

این برنامه خیلی فراتر از یک رژیم غذایی است. این برنامه چارچوبی برای کمک به رژیم گیرندگان در جهت تغییر سبک زندگی است تا به کنترل وزن پایدار و واقعی دست پیدا کنند. بر مبنای آخرین تحقیقات علمی و سبک زندگی محرک و ساده، این رژیم غذایی سرآمد برنامه ی رژیمی موجود در بازار است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان